Wiadomości z rynku

piątek
26 kwietnia 2024

To już nie jest kawałek gumy

Rozwój na rynku opon do pojazdów użytkowych
28 lutego 2020

Opona Duravis R002 gwarantuje żywotność zwiększoną o 45% w porównaniu do jej poprzednich modeli

Stanisław Rosół (Continental): – Wyzwaniem dla nas, jako producenta opon premium i rozwiązań technologicznych, jest przekonanie klientów, że inwestycje w ogumienie oraz systemy teleinformatyczne mają wpływ na szersze spektrum ich kosztów

Opony Continental z nowej serii Conti CrossTrac są przeznaczone do najtrudniejszych zadań budowlanych

Więcej kauczuku w strefie korony opony Conti CrossTrac zapewnia dodatkową warstwę ochrony i zmniejsza ryzyko przebicia

Goodyear FUELMAX GEN-2 to nowa linia opon do samochodów ciężarowych na oś prowadzącą i napędową, przeznaczonych dla flot zajmujących się transportem międzyregionalnym i dalekobieżnym

Goodyear KMAX GEN-2 to nowa linia opon ciężarowych na oś prowadzącą i napędową, polecanych dla flot regionalnych

Janusz Krupa (Goodyear): – Nowe generacje opon KMAX GEN-2 i FUELMAX GEN-2 oferują jeszcze więcej korzyści w zakresie oszczędności paliwa, łączności i wydłużenia przebiegów we wszystkich warunkach pogodowych

Opona Nokian Hakkapeliitta Truck F2 zapewnia stabilną kontrolę i krótką drogę hamowania nawet w ekstremalnych warunkach zimowych

Opony Nokian R-Truck zaprojektowano z myślą o jeździe w terenie i poza nim

Firma Bridgestone wprowadziła na rynek swój pierwszy model opon dedykowany wyłącznie segmentowi autokarowemu, COACH-AP 001

Nowe opony Conti Urban HA3 315/60 R 22.5, o zwiększonym indeksie nośności nawet do ośmiu ton, to pierwsze ogumienie przeznaczone do autobusów miejskich z napędem elektrycznym

Goodyear został wyłącznym dostawcą opon dla Local Motors, koncernu, który zaprojektował ośmioosobowy autonomiczny autobus o nazwie Olli

Gacha to pierwszy na świecie autonomiczny autobus odporny na każde warunki pogodowe, który może funkcjonować również zimą

Zamontowane w autobusie Gacha opony zimowe Nokian Hakkapeliitta zapewniają pasażerom bezpieczeństwo i komfort podróży nawet w ekstremalnych warunkach

Rynek opon do pojazdów użytkowych w jakimś stopniu jest uzależniony od rozwoju sprzedaży tychże pojazdów, która uległa ostatnio zachwianiu. Jednak ogumienie na wymiany jest potrzebne cały czas. Dla przykładu, Nokian Tyres notuje wzrosty sprzedaży w Polsce pomimo stopniowego kurczenia się branży TSL.
Według Janusz Krupy, menadżera marketingu ds. opon użytkowych Polska i Ukraina w firmie Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o. rynek opon do pojazdów użytkowych ostatnio ustabilizował się, przy czym sukcesywnie rośnie popularność produktów premium. – Dane za 2019 rok potwierdzają stabilność rynku, który ewoluuje zgodnie z oczekiwanymi trendami – mówi przedstawiciel Goodyear. – W ubiegłym roku w segmencie opon premium nastąpiła lekka korekta, ale generalnie od kilku lat jest on w trendzie wzrostowym. Jest to efekt wzrostu świadomości operatorów flot na temat możliwości eksploatacyjnych opon o wysokich osiągach. Z kolei Stanisław Rosół, dyrektor handlowy działu opon użytkowych Continental Opony Polska wskazuje na osłabienie dynamiki tego rynku w ubiegłym roku, po kilku latach wzrostów. Według danych KPMG i PZPM w 2019 roku w Polsce zarejestrowano 28 317 samochodów ciężarowych, co stanowi niewielki spadek - o 5,2% - w porównaniu do 2018 roku, ale jest powyżej poziomu z 2017 r. (18 054 ciężarówek). – Obniżenie dynamiki można powiązać z Brexitem oraz przeciągającymi się ubiegłorocznymi negocjacjami nad Pakietem Mobilności – twierdzi Stanisław Rosół. – Transport i motoryzację w Polsce czekają więc w najbliższym czasie ciekawe wyzwania, po kilku latach dynamicznego wzrostu. Cykliczność jest cechą biznesu. Trzeba się pogodzić z Brexitem i przeczekać ten rok. Część pojazdów jest użytkowana w formie najmu lub leasingu, więc firmy mogą łatwo zredukować mniej rentowne części biznesu. Polskie przedsiębiorstwa są elastyczne i szybko dostosowują się do zmian – poradzą sobie w nowych warunkach. Przy okazji możemy być świadkami konsolidacji rozdrobnionego rynku przewozowego. – Mówiąc o rynku opon użytkowych, warto pamiętać też o segmencie budowlanym, który pomimo spowolnienia, nadal ma się rozwijać w całej Europie do 2030 r. w tempie ok. 1,5% rocznie – dodaje Stanisław Rosół. – W Polsce, wg. estymacji Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZBP), na bazie danych GUS i PMR, wartość produkcji budowlano-montażowej w roku 2020 sięgnie aż 249 mld PLN (wobec 230 mld w 2018). Mając takie dane na uwadze, Continental od kilku lat konsekwentnie poszerza ofertę rynkową m.in. właśnie w zakresie ogumienia dla maszyn wykorzystywanych w budownictwie. W sektorze transportu publicznego coraz większą popularność zyskuje elektromobilność. Miasta na całym świecie sukcesywnie rozbudowują swoje floty pojazdów niskoemisyjnych. Rodzi to nowe wyzwania w zakresie ogumienia, które musi jednocześnie zapewniać przyczepność, wytrzymałość i ponadprzeciętną zdolność do przenoszenia obciążeń. Wszakże autobusy elektryczne są znacznie cięższe. Stąd nowości w ofertach producentów, uwzględniające nowe wyzwania.

Na każdy sezon i z długim przebiegiem

Oferowane od niedawna przez Bridgestone wytrzymałe, uniwersalne opony Duravis R002, umożliwiają flotom obniżenie kosztów eksploatacji w wyniku redukcji kosztu przejechanego kilometra, dzięki trwałości i zoptymalizowanej wydajności paliwowej. Ponadto zapewniają bardzo dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni. Jak zapewnia producent, Opona Duravis R002 gwarantuje żywotność zwiększoną o 45% w porównaniu do jej poprzednich modeli, a koszt przejechanego kilometra zmniejszył się o 15% (średnia opon na oś kierowaną, napędową i naczepową). Duravis R002 to wielofunkcyjne opony dla wszystkich rodzajów flotowych pojazdów ciężarowych, mające szeroki zakres zastosowań, od jazdy po drogach regionalnych po autostrady. Zapewniają - według producenta - najwyższą w klasie przyczepność na mokrej nawierzchni (klasa A opon na oś kierowaną). To pierwsza opona do zastosowań regionalnych, która uzyskała taką wartość (rozmiar: 315/80R22.5). Przyczepność na mokrej nawierzchni dla osi kierującej poprawiono o 9,17% w porównaniu z oponami poprzedniej generacji (w porównaniu R-STEER 001 poprzedniej generacji i modelu DURAVIS R-STEER 002, w rozmiarze 315/80R22.5). Ponadto opony te są dostosowane do jazdy w warunkach zimowych, o czym świadczą oznaczenia 3PSFM i M+S na osiach kierowanych, napędowych i naczepowych. Konstruując nowe opony, aby zminimalizować ich zużycie, zastosowano wzory bieżnika o niskim współczynniku odkształcania. W ogumieniu na oś skrętną ciasny bieżnik i lamele trójwymiarowe zaprojektowano z myślą o dynamicznym pokonywaniu zakrętów. Na osi napędowej technologia Low Energy Pattern ogranicza odkształcenia, zwiększając trwałość oraz zapewniając równomierne zużycie opony, zaś w ogumieniu na oś naczepy - gęsty bieżnik. Do produkcji opon na oś skrętną i napędową używa się mieszanek o wysokiej zawartości krzemionki i nowej technologii mieszania tandemowego. Mieszanka bieżnika Nano-pro Tech redukuje straty energii i opór toczenia. Dzięki wysokiej zawartości krzemionki zapewnia wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni i niską temperaturę pracy. Nowe opony zostały sprawdzone w 13 flotach (151 pojazdów) na dystansie ponad 12,3 mln km. Okazało się, że zapewniają oszczędność 112 082 euro na rok pod względem kosztu na km, oraz 554 459 euro/rok pod względem kosztów paliwa dla przeciętnej floty regionalnej. Jeśli chodzi o zużycie paliwa, uzyskano oszczędność 2,3 l/100 km dla pojazdu ciężarowego w przeciętnej flocie regionalnej (flota złożona ze 150 ciągników i naczep, 130 tys. km rocznego przebiegu na zestaw). Nowe opony upraszczają gamę produktów Bridgestone w segmencie uniwersalnym, zastępując wszystkie wcześniej oferowane produkty. – Opony Duravis R002 mają oznaczenia 3PMSF i M+S i spełniają wszystkie regulacje i przepisy dotyczące użytkowaniu opon ciężarowych w okresie zimowym, nawet te najbardziej wymagające, pochodzące z krajów skandynawskich – zapewnia Janusz Długiński, Key Account Manager OE & Training Manager Commercial Products East Region w Bridgestone Europe, Middle East & Africa. Co mówią o oponach Duravis R002 ich użytkownicy? Narcisio Romele, ROTRANS S.R.L. (Rumunia): – Moja firma realizuje zlecenia transportowe, które są bardzo wymagające w kontekście obciążenia opon. Z tego powodu korzystamy tylko z opon premium. Ogromnie cenimy sobie opony Bridgestone DURAVIS R002, ponieważ odznaczają się one regularnym zużyciem, dłuższą żywotnością w porównaniu z innymi dostępnymi na rynku produktami oraz doskonałym zachowaniem zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. August Gschwander, August Gschwander Transport GmbH (Niemcy): – Nasi kierowcy są bardzo zadowoleni z dużej przyczepności na mokrej nawierzchni, szczególnie podczas przyspieszania przy zjeżdżaniu z ronda – podczas tego manewru wcześniej używane opony nie zapewniały wystarczającej przyczepności w warunkach jazdy bez obciążenia. Gwarancja najwyższej przyczepności dotyczy także poruszania się po zaśnieżonych drogach. Przekłada się to na wzrost bezpieczeństwa naszych kierowców. Fritz Toifl, Fritz Toifl GmbH (Austria): – Nasze samochody poruszają się w wymagającym terenie, pokonując codziennie strome wzniesienia i liczne zakręty. Ponieważ pojazdy z naczepami silosowymi stale pracują w warunkach zmiennego obciążenia, oczekujemy od opon wysokiego poziomu stabilności kierunkowej w zmiennych warunkach drogowych, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Wysoka przyczepność na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni opon DURAVIS była dla naszych kierowców naprawdę dużym zaskoczeniem.

Do najtrudniejszych zadań budowlanych

Firma Continental, producent opon premium, stale rozwija i wzbogaca swoją ofertę. Swoją paletę opon użytkowych kieruje do wszystkich odbiorców flotowych – małych, średnich i dużych firm transportowych, dla transportu regionalnego i dalekobieżnego. – Wyzwaniem dla nas, jako producenta opon premium i rozwiązań technologicznych, jest przekonanie klientów, że inwestycje w ogumienie oraz systemy teleinformatyczne mają wpływ na szersze spektrum ich kosztów – mówi Stanisław Rosół (Continental Opony Polska). – To ważniejsze niż jednorazowe oszczędności. Jeśli chce się ograniczyć liczbę wymian i napraw opon, trzeba wybierać najlepsze produkty. Wiemy, że liczba sprzedawanych opon może jeszcze nieco spaść lub utrzyma się na podobnym poziomie, ale klienci wciąż będą oczekiwać niezawodności i długich przebiegów. Korzystnym trendem dla nas jest spadek importu opon z Azji, jaki odnotowano w ubiegłym roku. Warto postawić na jakość i sprawdzone rozwiązania renomowanych marek. Z ciekawych nowych lub niedawno wprowadzonych na rynek produktów z oferty opon użytkowych Continental St. Rosół zwraca uwagę na opony z serii Conti CrossTrac. – Te wprowadzone na rynek w 2019 roku opony użytkowe klasy premium, odpowiadają na potrzeby specjalizacji oraz na wymagania stale rozwijającej się branży budowlanej – mówi Stanisław Rosół. – Są przeznaczone do najtrudniejszych zastosowań budowlanych, zarówno na drogach utwardzanych, jak i w terenie, w szczególności na placach budowy. Tym, co je wyróżnia, jest wyjątkowa wytrzymałość, trwałość i trakcja oraz doskonałe parametry użytkowe na zwykłej drodze. Opony Conti CrossTrac cechuje także wysoka odporność na odpryski, wykruszenia i przecięcia. Opony Conti CrossTrac HD3 na oś napędową posiadają bieżnik kierunkowy, który zapewnia odporność na ścieranie i przyczepność na drogach asfaltowych i w terenie. Nowe krawędzie o podwyższonej chwytności zapewniają maksymalną przyczepność na nieutwardzonych nawierzchniach i zmniejszają zatrzymywanie kamieni, a duże żebra zwiększają odporność na rozerwanie. Przeznaczone dla osi naczepowej Opony Conti CrossTrac HT3 posiadają wyjątkowo wytrzymałą i odporną na ścieranie konstrukcję barków, zapewniającą dodatkową stabilność boczną. Elastyczna środkowa część bieżnika dostosowuje się do wszystkich nawierzchni i ogranicza ryzyko rozerwania lub przebicia opony. Opony Conti CrossTrac HS3 na oś prowadzącą charakteryzują się zoptymalizowaną czterorowkową konstrukcja z dużymi żebrami, aby zapewnić równomierny rozkład obciążenia na całej powierzchni styku z nawierzchnią. Odporność na ścieranie zapewnia niewiarygodne właściwości jezdne zarówno na drogach utwardzonych, jak i luźnych nawierzchniach szutrowych. Zazwyczaj bieżnik z szerokimi rowkami, zoptymalizowany pod kątem uzyskania jak najlepszej przyczepności, powoduje szybsze i większe zużywanie się opony na suchych, utwardzonych nawierzchniach. Jednak innowacyjny wzór bieżnika i najnowocześniejsze mieszanki zastosowane w nowych oponach Conti CrossTrac zapewniają równowagę pomiędzy wydajnością na nawierzchniach nieutwardzonych i utwardzonych. Specyficzny rodzaj sadzy aktywnej zastosowany w mieszance zapewnia odporność na przecięcia i stabilność zabezpieczającą przed przebiciami. Zmieszanie różnych związków w warstwie bieżnika i w warstwie bazowej umożliwia zrównoważenie się wymagań przeciwstawnych zastosowań. Mieszanka warstwy bazowej jest zoptymalizowana pod kątem niskich oporów toczenia, podczas gdy mieszanka bieżnika ma zapewnić optymalną przyczepność. Wyjątkowo duża zawartość kauczuku naturalnego gwarantuje wysoką wytrzymałość i odporność na wyszczerbienia i ubytki. Wytrzymały karkas o wyjątkowo stabilnej konstrukcji to jeden z powodów, dla których opony Continental są ekonomiczne. Więcej kauczuku w strefie korony opony zapewnia dodatkową warstwę ochrony i zmniejsza ryzyko przebicia. Stopka, wykonywana jest ze stabilnej mieszanki, która znacząco ogranicza zmęczenie materiału. Położenie stopki zapewnia optymalne rozłożenie obciążenia w różnych warunkach. Po zużyciu opony te zyskują drugie życie po bieżnikowaniu w ramach rozwiązania ContiLityCycle™. – W bieżącym roku wprowadzimy także na polski rynek ulepszone opony na oś prowadzącą Conti Hybrid HS3+, które będą się wyróżniać podwyższonymi parametrami eksploatacyjnymi w stosunku do starszych modeli hybrydowych – dodaje St. Rosół. – Produkty należące do tej serii zapewniają maksymalne przebiegi, zoptymalizowane opory toczenia oraz niskie zużycie paliwa w transporcie regionalnym i długodystansowym. W pozostałych markach opon użytkowych należących do koncernu Continental AG (Barum, Semperit, Uniroyal i Matador) rozwijamy paletę rozmiarów istniejących bieżników.

Z wysoką efektywnością paliwową

Goodyear FUELMAX GEN-2 to nowa linia opon do samochodów ciężarowych na oś prowadzącą i napędową, przeznaczonych dla flot zajmujących się transportem międzyregionalnym i dalekobieżnym. Kluczowe zalety nowej generacji ogumienia to: wysoka efektywność paliwowa, wydłużone przebiegi, znakomita trakcja przez cały okres eksploatacji opony i zmniejszona emisja hałasu. Goodyear FUELMAX GEN-2 zapewnia taki sam wysoki poziom efektywności paliwowej jak opona FUELMAX, którą zastępuje, oferując przy tym dodatkowe korzyści: potencjalny przebieg dłuższy nawet o 10%, wyższą o 30% trakcję w każdych warunkach pogodowych, niższy poziom hałasu. Wszystkie opony z tej gamy posiadają oznaczenie 3PMSF, świadczące o zgodności z aktualnymi, bardziej rygorystycznymi europejskimi przepisami dotyczącymi opon zimowych. FUELMAX GEN-2 uzupełnia linię FUELMAX PERFORMANCE o niskich oporach toczenia, dedykowaną dla flot dalekobieżnych, która została wprowadzona na rynek w 2018 r. FUELMAX PERFORMANCE to pierwsze opony ciężarowe Goodyear, w których zastosowano technologię mieszanek z pełną zawartością krzemionki, co pozwoliło osiągnąć najwyższą unijną klasę efektywności paliwowej A i w pełni sprostać wymaganiom dotyczącym opon zimowych z oznaczeniem 3PMSF. Linia opon Goodyear FUELMAX GEN-2 obejmuje: dziewięć rozmiarów opon FUELMAX S GEN-2 na oś prowadzącą i siedem rozmiarów FUELMAX D GEN-2 na oś napędową. W przygotowaniu rozmiary 295/80/R22,5 i niższe. Goodyear KMAX GEN-2 to nowa linia opon ciężarowych na oś prowadzącą i napędową, umożliwiająca flotom regionalnym optymalizację żywotności ogumienia i pokonywanie trudnych warunków drogowych. KMAX GEN-2 oferuje równie długie przebiegi co poprzedni model, a dodatkowo osiąga lepsze parametry trakcyjne. Goodyear KMAX GEN-2 obejmuje: dziewięć rozmiarów KMAX S GEN-2 na oś prowadzącą i siedem rozmiarów KMAX D GEN-2 na oś napędową. Łączność z systemami zarządzania ogumieniem i śledzenia ruchu jest zintegrowana we wszystkich wspomnianych oponach za pomocą identyfikacji radiowej (RFID). Dzięki komunikacji z siecią chmur na poziomie indywidualnego numeru seryjnego osiągnięto efektywne dysponowanie przepływem opon. Identyfikacja radiowa jest również czynnikiem odstraszającym złodziei, ponieważ opony te można śledzić. – Nowe generacje opon KMAX GEN- 2 i FUELMAX GEN-2 oferują jeszcze więcej korzyści w zakresie oszczędności paliwa, łączności i wydłużenia przebiegów we wszystkich warunkach pogodowych. Innymi słowy dają właścicielom flot możliwości dalszego obniżania całkowitych kosztów operacyjnych – mówi Janusz Krupa, menadżer marketingu ds. opon użytkowych Polska i Ukraina w firmie Goodyear Dunlop Tires Polska. – Opony KMAX GEN-2, dostępne w wariancie na oś prowadzącą i napędową, zapewniają wysokie przebiegi, umożliwiając jazdę w trudnych warunkach drogowych. Ogólne zalety produktów z serii KMAX D GEN-2 to do 25% lepsza trakcja we wszelkich warunkach atmosferycznych, o 15% wyższa odporność na uszkodzenia i 5% lepsza efektywność paliwowa, przy jednoczesnym utrzymaniu długich przebiegów, charakterystycznych dla poprzedniej generacji KMAX. Opony KMAX S GEN-2 wyposażone są w technologię żeber IntelliMax z lamelami Flexomatic, dzięki czemu zapewniają precyzyjne prowadzenie i długie przebiegi. Inne zalety to krótka droga hamowania przez cały okres eksploatacji oraz niskie opory toczenia, które pozwalają zaoszczędzić paliwo we wszystkich warunkach pogodowych. Dobra efektywność paliwowa to także zasługa unikalnej receptury chemicznej: mieszanki gumy i sieci polimerów, które wspólnie z zoptymalizowanym kształtem ogumienia odpowiadają również za lepsze parametry zużycia bieżnika i dłuższe przebiegi. Ogumienie KMAX D GEN-2 na oś napędową posiada podwójną mieszankę bieżnika. Jedna warstwa gumy zapewnia wysoką odporność na ścieranie, a druga - bardzo dobrą efektywność paliwową. Lepsza ochrona, trwałość osnowy oraz dynamiczne usuwanie kamieni to kolejne zalety konstrukcyjne nowego produktu. Osnowa została dodatkowo zoptymalizowana pod kątem zmian obciążenia użytkowego, co gwarantuje dłuższe przebiegi i regularne zużycie w szerokim zakresie zastosowań i warunków obciążenia. Ponadto kierunkowy bieżnik, wyposażony w lamelki i duże rowki barkowe, wyróżnia się zwiększoną przyczepnością przez cały okres eksploatacji opon i dłuższą żywotnością całkowitą. Co ważne, nawet przy 75% zużyciu opona KMAX D GEN-2 ma znacznie większy potencjał trakcyjny niż jej poprzedniczka KMAX D. – Opony FUELMAX GEN-2 zapewniają wysoką efektywność paliwową w połączeniu ze zwiększonymi przebiegami, doskonałą trakcję i obniżoną emisję hałasu – dodaje Janusz Krupa. – Ogumienie FUELMAX GEN-2 zapewnia do 10% dłuższe przebiegi, do 30% lepszą trakcję w każdych warunkach pogodowych i niższy poziom hałasu, przy jednoczesnym utrzymaniu tej samej wydajności paliwowej co poprzednia generacja opon FUELMAX. Opona na oś prowadzącą FUELMAX S GEN-2 została opracowana z myślą o optymalnych przebiegach połączonych ze zwiększoną trakcją. Technologia żeber IntelliMax oraz lamele Flexomatic zapewniają precyzyjne prowadzenie, długie przebiegi, krótką drogę hamowania przez cały okres eksploatacji ogumienia i niskie opory toczenia we wszystkich warunkach pogodowych. Inne korzyści to lepsze hamowanie na mokrej nawierzchni, skuteczniejsza trakcja dzięki wyraźnie widocznym lamelom nawet gdy opona jest zużyta w 75% oraz równomierne zużycie bieżnika. Mieszanka bieżnika została opracowana tak, aby zapewnić lepszą efektywność paliwową i wysoką odporność na ścieranie. Ogumienie na oś napędową FUELMAX D GEN-2 charakteryzuje się większą liczbą pogłębionych lameli, zapewniających trakcję przez cały okres eksploatacji we wszystkich warunkach pogodowych, dobrą skutecznością hamowania na mokrej nawierzchni oraz zgodnością z wymogami oznaczenia symbolem 3PMSF – uzupełnia przedstawiciel Goodyear. – Technologia IntelliMax z ukrytymi rowkami w kształcie kropli deszczu usztywnia bieżnik w miarę obracania się opony. Z kolei duże rowki na barkach zwiększają przyczepność przez cały okres eksploatacji i wydłużają całkowitą żywotność ogumienia. Co ciekawe, nowy wzór bieżnika pozostaje wyraźnie widoczny nawet wtedy, gdy opona jest zużyta w 75%. Ponadto nowa konstrukcja i kształt osnowy pozostają stabilne, co pozwala uniknąć nieregularnego zużycia i zapewnić wysoki potencjał przebiegów. Na uwagę zasługuje też fakt, że mieszanka bieżnika została zoptymalizowana pod kątem oszczędności paliwa i wysokiej odporności na ścieranie. Wszystkie nowe opony KMAX GEN- 2 i FUELMAX GEN-2 zawierają identyfikację radiową (RFID). Wbudowana wewnątrz opony, pozwala na łączność z systemem chmury na poziomie indywidualnego numeru seryjnego, co umożliwia łatwą identyfikację i łączność z systemami zarządzania oponami i śledzenia. Przekłada się to na efektywne dysponowanie przepływem opon, a także zapobiega kradzieży. Jeśli chodzi o odbiorców (użytkowników), do których opony KMAX GEN- 2 i FUELMAX GEN-2 są kierowane, J. Krupa komentuje: – Widzimy potrzebę bardziej zrównoważonych osiągów w zastosowaniach międzyregionalnych i dalekobieżnych, które zapewnią płynną i wydajną codzienną eksploatację. Nasze produkty z nowej serii GEN-2 wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom. Opony KMAX GEN-2 są dedykowane dla flot regionalnych, a seria FUELMAX GEN-2 dla przewozów międzyregionalnych i dalekobieżnych.

Na ekstremalne warunki zimowe

Nokian Hakkapeliitta Truck F2 to zwieńczenie wieloletniego doświadczenia fińskiej firmy w produkcji opon na oś sterującą. Opona ma agresywny wzór, głębokie żłobienia i nową krawędź zapewniającą przyczepność i dobre samooczyszczanie. Hakkapeliitta F2 zapewnia stabilną kontrolę i krótką drogę hamowania nawet w ekstremalnych warunkach zimowych. Ponadto opona ma nowy system usuwania kamieni, aby zapobiec jej uszkodzeniom. Opona jest dostępna w rozmiarach 295/80R22.5; 315/70R22.5; 315/80R22,5; 385/65R22,5; 385/65R22.5 XL i 385/55R22.5 Firma Nokian Tyres jest szczególnie znana i ceniona za produkcję opon zimowych do samochodów ciężarowych. W końcu to wyprodukowała pierwszą oponę zimową przeznaczoną do samochodów ciężarowych. Opona zimowa na oś sterującą Hakkapeliitta Truck F2 ma ulepszony bieżnik, który zapewnia stabilność i krótką drogę hamowania nawet w ekstremalnych warunkach. Tak jak wszystkie opony Nokian ma oznaczenia M + S i tzw. oznaczenia zimowe: 3PMSF. Gama opon Nokian Hakkapeliitta to flagowa linia ogumienia zimowego Nokian Tyres do samochodów ciężarowych. Najnowszym uzupełnieniem modelu Nokian Hakkapeliitta Truck F2 jest wersja XL. To nowa przednia opona do bardzo ciężkich transportów zimowych - to specjalna wersja „Extra Load” dla obciążenia przedniej osi do 10 ton. – Opona zapewnia stabilne prowadzenie i doskonałą przyczepność nawet w ekstremalnych warunkach zimowych, a także ogromną nośność potrzebną do najbardziej wymagających zastosowań do transportu drewna, dźwigów czy ciężarówek – mówi Teppo Siltanen, menedżer produktu w Nokian Tyres. Inną nową rodziną opon do samochodów ciężarowych jest seria opon Nokian R-Truck, zaprojektowana z myślą o jeździe w terenie i poza nim. Linia R-Truck obejmuje opony na każdą pozycję osi, które sprawdzają się równie dobrze na autostradach, jak i na błotnistych drogach leśnych i w skalistych miejscach, gdzie prowadzone są roboty ziemne.

Specjalnie dla autokarów

Firma Bridgestone wprowadziła na rynek swój pierwszy model opon dedykowany wyłącznie segmentowi autokarowemu, COACH-AP 001. Niskie opory toczenia oraz poziom hałasu, jak również wysoka wydajność w warunkach mokrych i zimowych sprawiają, że COACH-AP 001 ma być opłacalnym wyborem dla menedżerów flot autokarowych, maksymalizujących komfort bez uszczerbku dla bezpieczeństwa. To odpowiedź producenta opon na ogromne zapotrzebowanie w branży transportu pasażerskiego na minimalizację kosztów operacyjnych przy jednoczesnym zapewnieniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa. W połączeniu z coraz bardziej restrykcyjnymi regulacjami europejskimi dotyczącymi emisji CO2 i hałasu oraz wszechobecnym zapotrzebowaniem na zwiększone bezpieczeństwo drogowe, skutkuje to pełnym wyzwań okresem dla operatorów flot. Nowa generacja opon autokarowych Bridgestone, wykorzystuje nowo opracowany wzorzec bieżnika z niskim oporem toczenia, czego wynikiem jest etykieta UE klasy B w zakresie efektywności paliwowej dla zmniejszenia emisji CO2 oraz sumarycznych kosztów właścicielskich działalności flotowej. Podobnie jak w przypadku emisji CO2, w ślad za rozporządzeniem wprowadzonym w 2014 r. instytucje UE wywierają na branżę motoryzacyjną presję w celu redukcji hałasu wytwarzanego przez pojazdy. Jednakże dla flot autokarowych redukcja hałasu jest jeszcze większym priorytetem, jako że zwiększa ona komfort pasażerów. COACH-AP 001 została zaprojektowana z myślą o redukcji hałasu, osiągając znakomity wynik hałasu przejazdu na poziomie jedynie 69 decybeli. Bezpieczeństwo pasażerów jest jednak numerem jeden. Z tego powodu oponę COACH-AP 001 zaprojektowano w taki sposób, aby oferowała jak najlepsze osiągi w każdych warunkach pogodowych. Oponie przyznano etykietę UE klasy B dla przyczepności na mokrej nawierzchni. Uzyskała ona także oznaczenie 3PMSF i M+S z pełnym przygotowaniem na warunki zimowe. Podobnie jak w przypadku opon dla ciężarówek i autobusów w portfolio Bridgestone, wszystkie opony COACH- AP 001 będą identyfikowalne za pomocą systemu znakowania elektronicznego RFID (identyfikacji częstotliwości radiowej). COACH-AP 001 – główny rozmiar 295/80R22.5 – został wprowadzony w październiku 2019 r.

Do elektrycznych autobusów miejskich

Continental wprowadził do sprzedaży pierwsze opony przeznaczone do autobusów miejskich z napędem elektrycznym. Nowy model Conti Urban HA3 315/60 R 22.5 charakteryzuje zwiększony indeks nośności nawet do ośmiu ton na każdą oś, czyli o 0,5 tony większy niż standardowy dla tego rozmiaru opon. Ogumienie jest dostosowane nie tylko do zwiększonej za sprawą ciężkich akumulatorów masy pojazdu, ale też natychmiastowego dostępnego momentu obrotowego. Nowe opony Conti Urban HA3 przeznaczone do elektrycznych autobusów powstały w oparciu o doświadczenie, które producent zdobywał we współpracy z producentami pojazdów użytkowych i miejskimi przedsiębiorstwami autobusowymi. Dzięki wyjątkowo wytrzymałej gęstej siatce grubszych drutów opasania opony Conti Urban HA3 mają zwiększony indeks nośności. Posiadają również solidny, trwały bieżnik o dużej zawartości kauczuku naturalnego, co zwiększa jego odporność na ścieranie, przecięcia, pęknięcia i wyszczerbienia. Wzmocnione ściany boczne sprawiają, że opony Conti Urban HA3 są odporne na częsty kontakt z krawężnikami. Wszystko to zapewnia dłuższą żywotność oraz optymalne wykorzystanie pełnego potencjału opony. Specjalny kontur opon do autobusów miejskich dodatkowo zwiększa trwałość i równomierność ich zużycia. Natomiast szeroki bieżnik zapewnia znakomitą stabilność przy pokonywaniu zakrętów dla maksymalnego bezpieczeństwa w ruchu miejskim. Gęsto rozmieszczone zachodzące na siebie lamele gwarantują optymalną przyczepność i panowanie nad pojazdem nawet na bardzo mokrej nawierzchni przez cały okres eksploatacji opon. Wpływają również na obniżenie poziomu hałasu, a także lepszy komfort jazdy. Ponadto nowe opony oznaczane są symbolem 3PMSF, co oznacza, że nadają się do jazdy przez cały rok w wielu częściach Europy.

W drodze do autonomicznego transportu autobusowego

Goodyear Tire & Rubber Company rozszerzył współpracę w zakresie autonomicznych pojazdów, które poruszają się bez kierowcy. Firma została wyłącznym dostawcą opon dla Local Motors, wiodącego producenta autonomicznych autobusów. Amerykański koncern oponiarski zaprezentował niedawno ośmioosobowy autonomiczny autobus o nazwie Olli. Włączenie tego pojazdu do floty pozwolił firmie Goodyear prowadzić zaawansowane testy mobilności. Badania są prowadzone m.in. w Ośrodku Testowym Mcity, należącym do Uniwersytetu w Michigan. To publiczno- -prywatny instytut badawczo-rozwojowy, który dysponuje terenem około 8 hektarów, wyposażonym w pełną infrastrukturę drogową. - Nasza praca nad projektami pojazdów autonomicznych, takich jak Olli, to kolejny milowy krok na drodze do przyszłych rozwiązań w zakresie mobilności. Uczymy się poprzez programy pilotażowe, organizowane we współpracy z wiodącymi startupami. Przekształcamy zaawansowane dane o pojazdach i ich współdzieleniu w użyteczne informacje. Dzięki nim możemy poprawić wydajność i przynieść korzyści klientom - powiedział Chris Helsel, Senior Vice President and Chief Technology Officer. Badania z autonomicznymi pojazdami umożliwiają Goodyear analizę różnych aspektów pracy i konserwacji, które należy uwzględnić, gdy poruszają się one samodzielnie. Obejmuje to między innymi przyszłościowe rozwiązania technologiczne w zakresie ogumienia. Obok Olli, Goodyear wyposaża w opony trzy autonomiczne autobusy, należące do luksemburskiego przedsiębiorstwa autobusowego Sales- -Lentz. Każdy z nich może przewozić do 14 pasażerów na lokalnych trasach. Ogumienie zamontowane w tych trzech pojazdach zostało wyposażone w specjalne czujniki zbierające dane operacyjne z realnych zastosowań. Inżynierowie z Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu wykorzystują zgromadzone informacje do przewidywania prac serwisowych i wypracowywania innych oszczędności.

Pierwszy na świecie odporny na warunki pogodowe autonomiczny autobus

Gacha to pierwszy na świecie autonomiczny autobus odporny na każde warunki pogodowe, który może funkcjonować również zimą. Niestraszne mu ograniczona widoczność, deszcz, śnieg czy błoto pośniegowe. Zamontowane w autobusie opony zimowe Nokian Hakkapeliitta zapewniają pasażerom bezpieczeństwo i komfort podróży nawet w ekstremalnych warunkach. Dotychczas, największą przeszkodą dla funkcjonowania pojazdów autonomicznych produkowanych i testowanych głównie w ciepłym klimacie były trudne warunki pogodowe. Gacha korzysta jednak z zupełnie nowego oprogramowania sterującego, którego niezawodność sprawdzona została w arktycznych warunkach Laponii, co zapewnia mu konkurencyjną przewagę nad innymi pojazdami samojeżdżącymi. Gacha to stylowy, rewolucyjny autobus nowej generacji będący owocem współpracy fińskiej firmy Sensible 4 i japońskiego MUJI. – Przede wszystkim chcieliśmy stworzyć autonomiczny autobus, który byłby odporny nawet na najgorszą pogodę. Jednak trudne warunki to także wysokie wymagania stawiane oponom, które są jedynym punktem styku pomiędzy pojazdem a drogą. Z tego właśnie względu naturalnym wyborem były dla nas opony zimowe Nokian Hakkapeliitta stanowiące doskonałe uzupełnienie naszego systemu – mówi prezes Sensible 4, Harri Santamala. Stworzone do jazdy w ekstremalnych warunkach, Nokian Hakkapeliitta to wynik wieloletniego doświadczenia w trudnych, zmiennych warunkach. Opony te opracowane zostały z myślą o kierowcach w regionach, gdzie nagłe zmiany pogody są na porządku dziennym. Niezawodność Nokian Hakkapeliitta potwierdziły kompleksowe testy na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym przeprowadzone w White Hell (Białe Piekło), największym na świecie ośrodku testowym opon zimowych. Ponad 200 mroźnych dni w ciągu roku sprawia, że panujące tam niezwykle trudne warunki nadają się do projektowania i testowania najbezpieczniejszych opon zimowych na świecie. – W przyszłości w przemyśle motoryzacyjnym z pewnością wiele się zmieni. Technologia ruchu drogowego będzie nadal prężnie się rozwijać, a autonomiczne pojazdy staną się codziennością. Systemy sterowania w pojazdach samojeżdżących wymagają zarówno zaawansowanych technologicznie opon jak i kompleksowych danych dotyczących ich funkcjonowania, aby zapewnić proaktywną i bezpieczną jazdę w każdych warunkach. Rozwój nowych rodzajów usług oraz ogumienia wykorzystującego inteligentne technologie pozwoli nam odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby ruchu drogowego i klientów – mówi Jukka Kasi, starszy wiceprezes ds. produktów i technologii w Nokian Tyres. Autobus Gacha wyposażony w bezkolcowe opony zimowe Nokian Hakkapeliitta R3 został publicznie zaprezentowany ubiegłym roku. Docelowo Sensible 4 i MUJI chcą stworzyć samojeżdżące minibusy do publicznego użytku i oferować konsumentom usługi transportowe już w 2021 roku.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.