Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

Olej opałowy pod szczególnym nadzorem

Transport - kończy się okres przejściowy
6 marca 2020

Dawid Korczyński

Wszystkie podmioty uczestniczące w obrocie paliwami opałowymi od 1 kwietnia 2020 r. są zobowiązane bez wyjątku stosować nowe przepisy

 

Z początkiem września 2019 r. zaczęły obowiązywać przepisy zmieniające obrót olejami opałowymi, (o czym pisaliśmy a łamach Truck.pl), z tym że przewidywały one okres przejściowy, który kończy się 31 marca 2020 r.
Oznacza to, że wszystkie podmioty uczestniczące w obrocie paliwami opałowymi od 1 kwietnia 2020 r. są zobowiązane bez wyjątku stosować nowe przepisy.

Ostatni moment na przystosowanie się

W związku z tym, że do końca okresu przejściowego pozostał już niecały miesiąc, najwyższy czas przystosować się do zmian. Podmioty, które tego nie zrobią nie będą miały możliwości ani sprzedać, ani kupić oleju opałowego. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że za obrót olejem bez spełnienia nowych obowiązków będą groziły wysokie kary finansowe. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które ogrzewają swój budynek, halę produkcyjną, suszą produkty rolne lub korzystają z nagrzewnicy zasilanej olejem opałowym, będą zobowiązane potwierdzić przeznaczenie oleju w elektronicznym systemie SENT. W tym celu będą musiały się zarejestrować i uzyskać status zużywającego podmiotu olejowego (ZPO). To samo dotyczy osób nieprowadzących działalności gospodarczej, które wykorzystują olej do ogrzewania domu. Od 1 kwietnia 2020 r. nie będzie możliwe papierowe potwierdzenie przeznaczenia oleju.

Obowiązki przewoźnika

W związku z nowymi przepisami regulującymi przewóz oleju opałowego, przewożący paliwa opałowe są zobowiązani uzupełnić zgłoszenie o nowe dane – numer identyfikacyjny miejsca, w którym znajduje się urządzenie grzewcze (w przypadku urządzeń stacjonarnych) albo numer identyfikacyjny urządzenia (w przypadku urządzeń niestacjonarnych) – art. 5 ust. 4 pkt 1 lit. g i ust. 4a ustawy SENT. Nie wykonanie tego obowiązku zagrożone jest karą pieniężną. Przewoźnicy są również obowiązani wyposażyć środek transportu, którym przewożone są paliwa opałowe w lokalizator i zapewnić przekazywanie danych geolokalizacyjnych z całej trasy przewozu towaru objętego zgłoszeniem SENT. Za niewywiązywanie się z tego obowiązku przewoźnikowi grozi kara pieniężna w wysokości 10 000 zł (art. 22 ust 2a ustawy). Kierowcy natomiast są zobowiązani włączyć lokalizator przed rozpoczęciem przewozu towaru oraz wyłączyć lokalizator nie wcześniej niż z chwilą dostarczenia towaru. Kierowca musi również kontrolować czy lokalizator jest sprawny w trakcie jazdy. Za niewywiązywanie się z tego obowiązku kierowcy grozi kara grzywny w wysokości od 5000 do 7500 zł (art 32 ust 1 ustawy).

Uwaga na dyrektywę kontroli

Należy również zwrócić uwagę na tzw. dyrektywę kontroli. Jest to obowiązek przedstawienia środka transportu wraz z towarem objętym zgłoszeniem SENT do kontroli. Wezwanie jest przesyłane wraz z numerem referencyjnym albo potwierdzeniem aktualizacji danych w rejestrze. Dyrektywa może być wysłana bezpośrednio przewoźnikowi, może być też wysłana podmiotowi wysyłającemu lub podmiotowi odbierającemu. Wówczas są one zobowiązane przekazać przewoźnikowi treść wezwania wraz z numerem referencyjnym albo potwierdzeniem aktualizacji danych w rejestrze. W przypadku gdy przewoźnik otrzyma zawiadomienie o kontroli jest zobowiązany powiadomić telefonicznie organ Krajowej Administracji Skarbowej wskazany w wezwaniu o planowanym dostarczeniu towaru i przedstawić środek transportu wraz z towarem do kontroli w dacie zakończenia przewozu towaru. Wezwanie jest wysyłane wraz z numerem referencyjnym albo potwierdzeniem aktualizacji danych w rejestrze. Zatem należy zwrócić uwagę, żeby go nie przeoczyć. Przeoczenie wezwania i niepodstawienie środka transportu wraz z towarem do kontroli zagrożone jest karą pieniężną w wysokości 20.000 zł (art 22 ust 1 pkt 3 ustawy SENT). Co ważne, o tym że wezwanie do kontroli zostało przeoczone, przewoźnik może dowiedzieć się nawet wiele miesięcy po wykonaniu transportu, gdy otrzyma postanowienie o wszczęciu postępowania w przedmiocie nałożenia kary. Dlatego tak ważne jest by dokładnie sprawdzać otrzymywane komunikaty, m. in. w zakresie tego czy nie zawierają tzw. dyrektywy kontroli.

Kiedy przewoźnik powinien odmówić przyjęcia oleju opałowego do przewozu

Nowe przepisy przewidują, że przewoźnik będzie obowiązany odmówić przyjęcia do przewozu paliw opałowych podlegających zgłoszeniu do rejestru, w przypadku gdy:
1. dane adresowe miejsca dostarczenia towaru są inne niż wskazane w potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego,
2. nie otrzyma numeru identyfikacyjnego urządzeń grzewczych niestacjonarnych, W praktyce system SENT nie powinien pozwolić przewoźnikowi na uzupełnienie zgłoszenia o miejsce inne niż podane w zgłoszeniu rejestracyjnym uproszczonym. Bez względu jednak na autokontrolę systemu w tym zakresie dane te powinny być przez przewoźnika sprawdzone. Za przyjęcie zlecenia do innego miejsca niż zgłoszone w systemie SENT przewoźnikowi grozi kara pieniężna w wysokości 100.000 zł.
Dawid Korczyński, adwokat
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.