Komisja Europejska uznała zasadniczy charakter transportu towarowego i logistyki od początku epidemii COVID-19
Fot. ZM
Rządy krajowe mają do odegrania kluczową rolę w zapewnieniu ciągłości transportu drogowego jako siły napędowej społeczeństwa i dostaw podstawowych towarów codziennego użytku. Oto przegląd najlepszych praktyk, według IRU:
Ameryka
Wszystkie kraje w regionie obu Ameryk dostrzegły znaczenie utrzymania przewozów drogowych towarów, aby zapewnić, że niezbędne towary codziennego użytku trafią do tych, którzy ich potrzebują. W Ameryce Północnej trzy rządy skoordynowały politykę graniczną, aby umożliwić przekraczanie granicy przez pojazdy użytkowe lub inne pojazdy o zasadniczej potrzebie, zwłaszcza z Meksykiem, skąd USA czerpią większość owoców i warzyw. Żywność i produkty rolne pochodzące z Ameryki Południowej są nadal przetwarzane w portach morskich, dzięki czemu ciężarówki mogą nadal transportować towary do magazynów i punktów sprzedaży detalicznej. Ponadto Departament Transportu USA wydał deklarację awaryjną, która zwalnia kierowców komercyjnych przewożących niezbędne ładunki z regularnych godzin pracy.
Chiny
W Chinach, gdzie wybuchła epidemia, władze krajowe podjęły działania w celu utrzymania ruchu transportu, wprowadzając szereg środków, w tym:
- Usuwanie wszystkich opłat drogowych (w tym za mosty i tunele) w całym kraju dla wszystkich pojazdów, aż do zakończenia pandemii.
- Ustanowienie zasady „bez zatrzymania, bez kontroli, bez opłat” dla pojazdów przewożących zapasy i niezbędny personel.
- Zapewnienie wsparcia finansowego firmom dotkniętym epidemią COVID-19, w szczególności małym i średnim przedsiębiorstwom oraz tym, których zadaniem jest transport podstawowych towarów i realizacja codziennych potrzeb.
- Wydłużenie okresu ważności kontroli pojazdów użytkowych i świadectw kwalifikacji odpowiedniego personelu do 45 dni po zakończeniu epidemii Covid-19.
- Zachęcanie towarzystw ubezpieczeniowych do przedłużenia okresu ubezpieczenia i odroczenia opłacania składek na ubezpieczenie komunikacyjne oraz do obniżenia lub zwolnienia składek m.in. za pojazdy użytkowe, dla firm, które zawiesiły działalność w związku z wybuchem COVID-19.
Eurazja
Na Białorusi organ celny ogłosił, że obsługa celna przesyłek towarów ciężarowych na granicy do użytku krajowego zostanie usprawniona. Wprowadzono także „zielone pasy” na granicach, aby nadać priorytet odprawie celnej i tranzytowi niezbędnych towarów, niezależnie od tego, czy przybywają one na Białoruś, czy są przeznaczone do tranzytu do innych krajów. W rzeczywistości białoruskie służby celne poinformowały, że między styczniem a marcem 2020 r. tranzyt towarów przez granice Białorusi wzrósł w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, pomimo kryzysu zdrowotnego. W innych krajach regionu po zwiększeniu liczby kolejek na początku tego miesiąca podjęto działania w celu usprawnienia procedur przekraczania granicy. W Kazachstanie rząd zmienił swoje wymagania dotyczące kierowców i ciężarówek pochodzących z krajów, w których występują przypadki COVID-19, co oznacza, że kierowcy ci nie muszą już zmieniać pojazdów po przybyciu na krajowe przejścia graniczne. Azerbejdżan również utrzymał otwarty „zielony korytarz tranzytowy” dla Iranu, łącząc go z Rosją i resztą świata. W Rosji podjęto podobne wysiłki, aby zagwarantować płynny przepływ towarów w obliczu pandemii COVID-19. Właściwe organy krajowe postanowiły:
- Nie poddawać kierowców międzynarodowego transportu drogowego obowiązkowej kwarantannie przez 14 dni, jeśli nie mają śladów wirusa.
- Nie wprowadzać rocznych wiosennych ograniczeń na drogach regionalnych.
- Zwolnić firmy transportowe z płacenia podatku transportowego.
- Obniżyć składki ubezpieczeniowe dla małych i średnich firm.
Europa
Komisja Europejska uznała zasadniczy charakter transportu towarowego i logistyki od początku epidemii COVID-19. Priorytetem dla tych sektorów było utrzymanie gospodarki i zapewnienie pracownikom transportu dotarcia ze swoich domów do miejsc pracy w całej UE. Aby zharmonizować jednostronne środki wprowadzone przez państwa członkowskie UE, Komisja Europejska wprowadziła zalecenia i wytyczne. Kluczowe sugestie obejmują następujące aspekty:
- Zmniejszenie transportu i mobilności do tego, co niezbędne. Transport towarowy jest uważany za niezbędny, podobnie jak swobodny przepływ pracowników transportu.
- Wprowadzenie zielonych pasów na granicach wewnętrznych i zewnętrznych w celu priorytetowego traktowania transportu towarowego.
- Ustanowienie jednego szablonu certyfikatu pracodawcy, aby zagwarantować swobodny przepływ zawodowych kierowców bez ich pojazdu.
- Ustanowienie ram czasowego przedłużenia ważności szeregu certyfikatów i dokumentów kontroli towarów, pojazdów i personelu.
- Wprowadzenie większej elastyczności w czasie jazdy i odpoczynku kierowców oraz stworzenie ram, w których państwa członkowskie UE mogą ubiegać się o odstępstwa.
- Zniesienie zakazów ruchu dla pojazdów ciężarowych.
- Naleganie, aby urządzenia sanitarne i lokale gastronomiczne były nadal dostępne dla kierowców.