Wiadomości z rynku

sobota
4 maja 2024

BAG intensywniej kontroluje kabotaż

Są wyniki pierwszej akcji niemieckich urzędników
29 kwietnia 2020

BAG zintensyfikowało kontrole kabotażu

Fot. Toll Collect

Kabotaż w dobie pandemii koronawirusa wywołuje coraz więcej emocji w krajach zachodnich Unii Europejskiej. Zarówno niemieckie jak i francuskie organizacje przewoźników domagają się zawieszenia kabotażu, by chronić krajowe firmy transportowe. Apele branży w Niemczech zaskutkowały zapowiedzią wzmożonych kontroli operacji kabotażowych, a BAG zaprezentował wyniki pierwszych akcji – informuje Trans.info.

Rozluźnienie i zaostrzenie

Miesiąc temu Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) wprowadziło rozluźnienie zasad kabotażu. Szybko jednak wycofało się z tej decyzji, pod presją organizacji transportowych (m.in. BGL), które apelują wręcz o zniesienie operacji kabotażowych. W odpowiedzi Federalny Urząd Transportu Towarowego (BAG) zapowiedział wzmożenie kontroli kabotażu, przypominając, że nielegalne operacje kabotażowe karane są w Niemczech grzywną do 200 tys. euro. „W wyniku pandemii stowarzyszenia logistyczne odczuwają spadek zamówień ze strony swoich klientów i obawiają się strat wynikających z naruszeń konkurencji, takich jak nieprzestrzeganie okresów odpoczynku lub naruszenia płacy minimalnej” – wyjaśnia BAG w oficjalnym komunikacie prasowym.

Wyniki pierwszych kontroli

BAG postanowił przeprowadzić kontrole w trzech lokalizacjach, które zwykle są oblegane przez ciężarówki. Mowa m.in. o Logport w Duisburgu, który według Andreasa Marquardta prezesa urzędu jest obecnie jednym z „gorących punktów dumpingu socjalnego”. Ponadto urzędnicy BAG skontrolowali ciężarówki w porcie Mannheim i Großmarkthalle w Monachium. Inspekcję przeprowadzono w poniedziałek 27 kwietnia. Sprawdzono w sumie 104 pojazdy, z czego 51 niemieckich, 50 z krajów UE i trzy zarejestrowane w krajach trzecich. Urzędnicy stwierdzili nieprawidłowości w ośmiu niemieckich truckach i 13 zagranicznych. Pod kątem przestrzegania Ustawy o kierujących pojazdami (FPersG) BAG skontrolowano 21 niemieckich i 35 zagranicznych truckerów i wychwycono odpowiednio trzy i 13 naruszeń. Cztery z nich, w przypadku kierowców z zagranicy, dotyczyły regularnego tygodniowego odpoczynku. Ponadto podczas kontroli pod kątem zgodności z niemiecką Ustawą o drogowym transporcie towarowym (GüKG), regulującą m.in. operacje kabotażowe, funkcjonariusze wykryli jedno naruszenie na 20 pojazdów niemieckich i trzy naruszenia wśród 33 sprawdzonych ciężarówek z innych krajów UE. Jeśli zaś chodzi o sam kabotaż, urzędnicy podczas kontroli 17 kierowców z zagranicy stwierdzili tylko jedno wykroczenie. Co ciekawe, w przypadku kontroli MiLoG-u (sprawdzono 23 Niemców i 23 obywateli innych krajów UE), nie stwierdzono ani jednego naruszenia.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.