Wiadomości z rynku

sobota
4 maja 2024

Od drabinki do schodków

Wozidła i dostęp do kabiny
29 kwietnia 2020

Aby dostać się do kabiny operatora Hitachi EH4000AC-3 trzeba pokonać długie schody, dlatego że znajduje się ona sześć metrów nad ziemią

Fot. Hitachi

Hitachi EH4000AC-3 zaopatrzono w tylne koła o rozmiarze 46/90R57

Fot. Hitachi

Faun K80 o ładowności 75 ton, pochodzący z lat 70. XX wieku

Fot. Faun

Aby wspiąć się do kabiny Berlieta T 60 GF trzeba było wykazać się wręcz akrobatycznymi zdolnościami

Fot. Berliet

Na wozidło Belaz 75710 można wspiąć się korzystając ze schodków lub drabinki

Fot. Belaz

Wozidło Hitachi EH4000AC-3, o dopuszczalnej masie całkowitej 384 ton i z ładownością 244 t należy do prawdziwych gigantów. Aby dostać się do kabiny operatora trzeba pokonać długie schody, dlatego że znajduje się ona sześć metrów nad ziemią. Przez długi czas w tych wozidłach dostęp do kabiny umożliwiała drabinka umieszczona z boku lub częściej przed kabiną, wzdłuż silnika. Potem maszyny zyskiwały na rozmiarach, a drabinkę zastąpiono schodami, stromymi, jednak wygodniejszymi.

Diesel i silniki elektryczne

W napędzie wozidła zastosowano 60-litrowy silnik marki Cummins, z 16 cylindrami w układzie V, rozwijający maksymalną moc netto 2.370 KM. Stosunek masy do mocy wynosi nieco ponad 6 KM/t, co jest równoważne z jazdą 44-tonową ciężarówką o mocy 273 KM, ale warunki pracy oczywiście nie są takie same. To wystarczająca moc, aby pojazd Hitachi bez ładunku (163 t) mógł rozpędzić się do prędkości 56 km/h. Jednak diesel nie napędza mechanicznie kół. Jak zazwyczaj w tej klasie wagowej silnik wysokoprężny napędza generator, który wytwarza energię elektryczną, dostarczaną (prąd przemienny AC) do silników elektrycznych w kołach. Przy pełnym obciążeniu tylne koła utrzymują 257 t, ale nie są przeciążone, ponieważ ciężar rozkłada się na cztery tylne koła w rozmiarze 46 / 90R57. Jeśli chodzi o całkowitą szerokość, pojazd osiąga 7,3 m.

Jak to było dawniej

W przeszłości dostęp do kabin podobnych woziodeł, choć mniej gigantycznych niż to Hitachi, nie był tak łatwy. Przykładem może być Faun K80 o ładowności 75 ton, pochodzący z lat 70. XX wieku, do którego kabiny trzeba było wspinać się po prostej drabince, umieszczonej przed prawym przednim kołem. Jeszcze bardziej akrobatyczne było wejście do kabiny Berlieta T 60 GF. Najgorsze było schodzenie. To wozidło o ładowności 60 ton zostało wyprodukowane w latach 1969-70 tylko w 30 egzemplarzach, zakupionych przez ZSRR do kopalni na Syberii. Jak widać, na zaprezentowane w 2013 r. wozidło Belaz 75710 można wspiąć się korzystając ze schodków lub drabinki. To wehikuł wyprodukowany na Białorusi i posiadający tytuł „największej ciężarówki na świecie” o ładowności 450 ton, co odpowiada masie całkowitej pojazdu 810 ton!
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.