Wiadomości z rynku

poniedziałek
5 maja 2025

Smartfony zamiast OBU i bramownic

Skarbówka będzie zarządzać systemem opłat drogowych
5 maja 2020

Obowiązujący teraz system poboru opłat viaTOLL przejdzie do lamusa

Fot. viatoll.pl

Krajowa Administracja Skarbowa ma przejąć system elektronicznego poboru opłat drogowych viaToll - tak zakłada projekt ustawy, który trafił do Sejmu. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca. PiS uzasadnia to umożliwieniem poboru opłat poprzez smartfony.
Zdaniem autorów projektu zasadne jest odejście od wykorzystywanej obecnie przestarzałej już technologii DSRC. „Celem niniejszej ustawy jest stworzenie ram prawnych umożliwiających wykorzystanie do celów poboru opłaty elektronicznej już używanych urządzeń, przede wszystkich telefonów komórkowych" - czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy. Projekt zakłada, że szef KAS przejmie zarządzanie systemem viaToll od Głównego Inspektora Transportu Drogowego, a sam system zmieni nazwę na „Systemem Poboru Opłaty Elektronicznej KAS". Pokonane odcinki dróg będą rejestrowane za pomocą urządzeń mobilnych wykorzystujących technologię transferu danych i pozycjonowania satelitarnego. W praktyce mogą być to dedykowane urządzenia zapewniane przez państwo (KAS), systemy nawigacyjne auta, a także smartfony z zainstalowaną urzędową aplikacją.

Precyzyjna inwigilacja

Według projektu ustawy dane geolokalizacyjne niezbędne do poboru opłaty elektronicznej, przekazywane z urządzenia (…) do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS obejmują współrzędne geograficzne dotyczące położenia pojazdu samochodowego, jego prędkość, datę i godzinę pozyskania tych współrzędnych, azymut środka transportu (…). W praktyce oznacza to, że służba skarbowa będzie miała wgląd w całkowitą trasę przejazdu, co może ułatwić jej kontrolowanie różnych rozliczeń podatników, dotyczących przejazdów. Dane na temat lokalizacji pojazdów mają być przechowywane nawet przez sześć miesięcy.

Odpowiedzialność kierowcy

Kierowca ma odpowiadać za brak lub niedziałanie urządzenia oraz za to, że nie uruchomi aplikacji w odpowiednim momencie. Kierujący pojazdem samochodowym będzie zobowiązany do odmowy przejazdu w przypadku, gdy właściciel, posiadacz albo użytkownik pojazdu (…) nie wyposażył go w prawidłowo funkcjonujący zewnętrzny system lokalizacyjny albo prawidłowo funkcjonujące urządzenie mobilne wraz z oprogramowaniem, zapewniające przekazywanie tych danych. Jak kierowca mało rozgarnięty w kwestii urządzeń mobilnych będzie mógł stwierdzić ich prawidłowośc działania, trudno dociec…

Wszystkie dane pojazdu w skarbówce

Każdy, kto korzysta z pojazdu o dmc ponad 3,5 tony (albo zespołu pojazdów), będzie musiał wprowadzić do systemu wszystkie dane, które pozwalają na identyfikację jego i samochodu: markę, model, numer nadwozia, dopuszczalną masę całkowitą, klasę czystości spalin, rodzaj paliwa, rok produkcji, pojemność skokową silnika, moc, numer rejestracyjny, swój PESEL, NIP i wiele innych danych. Może być konieczne złożenie zabezpieczenia w formie pieniężnej, przekazanie w formie cyfrowej (np. skany) dokumentów – dopiero wtedy zostaniemy zarejestrowani w systemie. Dane trzeba będzie aktualizować na bieżąco pod groźbą kary.

Kary za błędy

Na płatnych drogach kierujący będzie zobowiązany do jazdy z włączoną aplikacją. Za złamanie któregokolwiek postanowienia (niewprowadzenie aktualnych danych do systemu, niewłączenie urządzenia, itp.) przewidziane są kary – od kilkuset do 3 tys. zł. Trzeba będzie kontrolować działanie smartfona, bo usterka urządzenia albo problem z dostępem do sieci praktycznie uniemożliwią kontynuowanie jazdy… W przypadku stwierdzenia przerwy trwającej dłużej niż 15 minut w nadawaniu sygnału pozycjonowania satelitarnego lub transmisji danych, o których mowa w art. 13i ust. 3a, kierujący pojazdem samochodowym będzie obowiązany do niezwłocznego zatrzymania się na najbliższym parkingu samochodowym lub w najbliższej zatoce postojowej albo opuszczenia niezwłocznie drogi, o której mowa w przepisach (...). Wznowienie przejazdu po drodze (…) kierujący pojazdem samochodowym może rozpocząć po przywróceniu sygnału lub transmisji danych.
Nowy system nie będzie wymagał budowy kosztownej infrastruktury, np. bramownic, łatwo będzie zmieniać jego zasięg, dowolnie zmieniać siatkę płatnych odcinków. Dalsza budowa bramownic zostanie zatrzymana, a z czasem wycofane zostaną dotychczasowe urządzenia pokładowe viaBOX.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.