Wiadomości z rynku

piątek
19 kwietnia 2024

Ciągnik „wściekł się”

Rozbiegany diesel znowu zaskoczył kierowcę
19 maja 2020

Do oszalałego diesla w pobliżu miejscowości Zeddam w Holandii kierowca wezwał straż pożarną

Fot: 112achterhoek-nieuws.nl

Kierowca DAF-a jadący w minioną niedzielę z naczepą w pobliżu miejscowości Zeddam w Holandii był niemile zaskoczony, kiedy silnik jego ciężarówki zaczął samoistnie pracować na wysokich obrotach i mocno dymić. Interweniowała straż pożarna z Heerenberg, oszlały silnik udało się okiełznać. Z powodu incydentu trzeba było tymczasowo zamknąć drogę dla ruchu. Wszystko wskazuje na to, że w XF-ie doszło do tzw. rozbiegania diesla. Takie sytuacje zdarzają się od czasu do czasu w silnikach wysokoprężnych, choć wydaje się, że częściej „wściekały się” diesle starszych generacji. Rozbiegany diesel potrafi tak zaskoczyć kierowcę, że ten nie bardzo wie co zrobić w takiej sytuacji, zwłaszcza że motor nie bardzo daje się zatrzymać. Zdarzyły się w ostatnim czasie takie sytuacje także w Polsce, również w samochodach osobowych. Niedawno na przejeździe kolejowym w Rudzie Śląskiej kobieta porzuciła dymiące Renault, w którym silnik Diesla zaczął wchodzić na wysokie obroty. Zaskoczona kobieta prowadząca auto spanikowała i zatrzymała pojazd na torach. Przytomnie zadziałał kierowca innego samochodu, który podbiegł i zgasił silnik, być może . Najprawdopodobniej mężczyzna zdusił silnik układem napędowym. Także tutaj doszło do klasycznego rozbiegania diesla, czyli sytuacji, w której nadmiar oleju przedostaje się do cylindrów i silnik zaczyna go spalać. W wyniku tego podnoszą się obroty, więc olej dostaje się do cylindrów w coraz większej ilości, co powoduje kolejny wzrost obrotów i tak aż do maksymalnych, możliwych dla silnika. W jaki sposób olej przedostaje się do cylindrów? W przypadku starych jednostek pozbawionych doładowania winne bywją zużyte pierścienie tłokowe (przedmuchy do skrzyni korbowej). W silnikach wyposażonych w filtr cząstek stałych może to być również efekt rozcieńczenia oleju silnikowego olejem napędowym. W większości przypadków choroba dotyka jednak silniki wyposażone w turbosprężarkę, która jest głównym winowajcą. Zużyte uszczelnienia łożysk turbiny powodują przedostawanie się oleju do układu dolotowego. Kierowca, który zauważy nienaturalny wzrost obrotów diesla, który nie gaśnie nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, powinien próbować zgasić silnik przez zduszenie go przy włączonym biegu na hamulcu. W przeciwnym razie silnik może pracować na maksymalnych obrotach aż do wypalenia oleju, co wiąże się z zatarciem motoru.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.