kierowca widzi na małym ekranie tuż przed nim wszystko, co dzieje się za pojazdem, czyniąc przyczepę przeźroczystą
Fot. Valeo
Testowany już kilka lat temu w Argentynie przez Samsunga prototypowy ekran umieszczony z tyłu ciężarówki pokazuje drogę nie za pojazdem, lecz przed poprzedzającą ciężarówką, co pozwala bezpiecznie ją wyprzedzić
Fot. Routiers.com
Dzięki XtraVue Trailer Valeo sprawia, że holowane przyczepy/naczepy mogą być „niewidoczne”, to znaczy, że system kamer umożliwia wizualizację na ekranie na desce rozdzielczej otoczenia za holowaną jednostką. Pomaga w szczególności manewrować lub zmieniać pasy, cofać się lub parkować.
To rozwiązanie polecane jest jako pomoc w prowadzeniu różnych naczep, i przyczep, w tym kempingowych. System wykorzystuje obrazy wideo zarejestrowane z kamer znajdujących się z tyłu zarówno pojazdu holującego, jak i przyczepy. Łączy je w jeden obraz, dzięki czemu kierowca widzi na małym ekranie tuż przed nim wszystko, co dzieje się za pojazdem, czyniąc przyczepę niewidoczną. Kierowca może wówczas z łatwością manewrować, niezależnie od wielkości przyczepy, bezpiecznie zmieniać pas, cofać i parkować, a wszystko to z pełną kontrolą nad otoczeniem. Zaprezentowany jako pierwszy na świecie na targach CES 2019 w Las Vegas, Valeo XtraVue (TM) Trailer został niedawno wprowadzony na rynek amerykański, co podkreśla zdolność Grupy do szybkiego przejścia od ujawnienia innowacji do rozpoczęcia produkcji.
Podobne rozwiązanie, polecane do samochodów ciężarowych, pod nazwą Safety Truck, miało ułatwić wyprzedzanie pojazdów ciężarowych. Testowany już kilka lat temu w Argentynie przez Samsunga prototypowy ekran umieszczony z tyłu ciężarówki pokazuje drogę nie za pojazdem, lecz przed poprzedzającą ciężarówką, co pozwala bezpiecznie ją wyprzedzić. Kierowcy np. samochodów osobowych zwalniający za ciężarówką w takiej sytuacji byliby mniej zniecierpliwieni, ponieważ widzieliby, co dzieje się przed ciężarówką (stan drogi, pojazdy ją poprzedzające, obecność lub brak zakrętów itp.). System składa się z kamery bezprzewodowej zamocowanej z przodu ciężarówki, z której obraz wyświetlany jest na tylnych drzwiach np. naczepy na ekranie. Tryb noktowizyjny pozwala urządzeniu pracować w nocy. Na razie to rozwiązanie nie znalazło szerszego zastosowania w praktyce, zapewne z uwagi na koszty.