Wiadomości z rynku

Autor: zm
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2020(1)
z dnia 2020-05-21

Hybrydowe Mercedesy GLC 300e oraz GLE 350de

Już 13 modeli plug-in w ofercie producenta ze Stuttgartu

Do najnowszych przedstawicieli hybryd plug-in Mercedes-Benz należą SUV-y z gwiazdą: GLC 300e i GLE 350de

Fot. Mercedes-Benz

GLC 300e w trybie elektrycznym potrafi przejechać 39-43 km, a GLE 350de aż 90-99 km

Fot. Mercedes-Benz

Mercedes-Benz ma w swojej ofercie już 13 hybrydowych modeli plug-in, łączących możliwość bezemisyjnej jazdy na odcinku kilkudziesięciu kilometrów z dużymi osiągami i zasięgiem. Najnowszymi przedstawicielami tej gamy są SUV-y z gwiazdą: GLC 300e z silnikiem benzynowym oraz GLE 350de, który za sprawą jednostki wysokoprężnej i dużego akumulatora zapewnia prawie 100 km zasięgu wyłącznie „na prądzie”.
Hybrydowe modele niemieckiego producenta typu plug-in – czyli z możliwością ładowania akumulatora z zewnętrznego źródła prądu (np. z domowego gniazdka) – należą do gamy EQ Power. Pod tym hasłem kryje się marka produktowo-techniczna obejmująca wszystkie zelektryfikowane pojazdy Mercedesa, zarówno hybrydy plug-in (np. GLE 350de), jak i tzw. miękkie hybrydy bez możliwości doładowywania akumulatora (np. GLE 450).

Przybywa samochodów z prądem

Producent ze Stuttgartu systematycznie poszerza gamę modeli EQ Power oraz całkowicie elektrycznych samochodów oznaczanych jako EQ – pierwszym z nich jest SUV EQC. Do końca 2020 r. portfolio producenta aut spod znaku trójramiennej gwiazdy ma obejmować pięć modeli EQ z napędem w 100% elektrycznym oraz ponad 20 hybryd plug-in EQ Power.
Tymczasem już dziś nabywcy mają do wyboru 13 hybrydowych modeli Mercedesa z napędem plug-in w różnych wersjach nadwoziowych, z napędem na jedną lub obie osie, z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Są to:
• Klasa A 250e (hatchback i Limuzyna)
• Klasa C 300de (Limuzyna i Kombi)
• Klasa C 300e (Limuzyna i Kombi)
• Klasa E 300de (Limuzyna i Kombi)
• Klasa E 300e (Limuzyna)
• GLC 300e 4MATIC (SUV i Coupé)
• GLE 350de 4MATIC
• S 560e
Hybrydy plug-in to odpowiedź na współczesne wyzwania mobilności. Każda z nich łączy zalety napędu elektrycznego i spalinowego – korzysta bowiem z dwóch silników (spalinowego i elektrycznego) oraz dużego akumulatora z możliwością zewnętrznego ładowania. Dzięki temu zapewnia kilkadziesiąt kilometrów zasięgu w trybie elektrycznym (np. na dojazdy do pracy), a jednocześnie pozwala jednorazowo pokonać dłuższą trasę w trybie hybrydowym, korzystając z możliwości obu jednostek. W rezultacie hybrydy plug-in mogą pokonać 100 km, zużywając symboliczną ilość benzyny lub oleju napędowego. W dodatku są ciche i dynamiczne, bowiem motor elektryczny służy tu także jako „dopalacz” dla silnika spalinowego.

Debiut GLC 300e i GLE 350de

Teraz w ofercie hybryd plug-in Mercedesa debiutują dwie nowości. Pierwsza z nich to GLC 300e, dostępny z nadwoziami SUV i Coupé. Napędza go 2-litrowy benzynowy silnik turbo i jednostka elektryczna. Moc systemowa wynosi 320 KM, a systemowy moment obrotowy to imponujące 700 Nm. GLC 300e przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,7 s i rozpędza się do 230 km/h. Dzięki akumulatorowi o pojemności 13,5 kWh w trybie elektrycznym potrafi przejechać 39-43 km (w realistycznym cyklu WLTP). Jego prędkość maksymalna wynosi wówczas 130 km/h, a osiągi wystarczą do sprawnej jazdy nawet na drogach szybkiego ruchu i z obciążeniem.
W ubiegłym roku GLC przeszedł modernizację, obejmującą m.in. wzbogacenie listy wyposażenia o kolejne innowacyjne systemy wsparcia oraz inteligentny system operacyjny MBUX. Jest to najchętniej wybierany model Mercedes-Benz w Polsce – i czołowy przedstawiciel swojego segmentu w Europie. Ceny Mercedesa GLC 300e 4MATIC w Polsce startują od 236 100 zł.
Druga nowość to GLE 350de – niespotykana propozycja w segmencie luksusowych SUV-ów klasy wyższej. Napęd tego modelu łączy silnik Diesla o pojemności 2 litrów z jednostką elektryczną i dużym jak na hybrydę plug-in akumulatorem o pojemności 31,2 kWh. Efekt: jego zasięg wyłącznie „na prądzie” wynosi aż 90-99 km (cykl WLTP). To wszystko przy zachowaniu wysokich osiągów (0-100 km/h w 6,8 s) – moc systemowa napędu ma wartość 320 KM, a systemowy moment obrotowy to 700 Nm. Maksymalna prędkość w trybie elektrycznym wynosi 160 km/h. Oba modele wyposażono w ładowarkę pokładową o mocy 7,4 kW. Za pomocą ściennej ładowarki (wallbox), np. we własnym garażu, rozładowany akumulator GLC 300e można w pełni naładować w ciągu 1,5 godziny, a przy wykorzystaniu konwencjonalnego domowego gniazdka „tankowanie” trwa około 5 godzin. W przypadku GLE 350de ładowanie trwa odpowiednio dłużej. Dodatkowo model ten oferuje też szybkie ładowanie, trwające około 30 min. Ceny Mercedesa GLE 350de 4MATIC w Polsce startują od 349 800 zł.