Wiadomości z rynku

Autor: zm
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2020(3)
z dnia 2020-05-21

Peugeot Expert z napędem elektrycznym

Pojemny tak jak w odmianie klasycznej

Dostępne są dwa typy ładowarek pokładowych, dostosowane do wszystkich zastosowań i wszystkich rodzajów ładowania

Fot. Peugeot

Peugeot wprowadził do sprzedaży Experta z napędem elektrycznym. E-Expert, oferowany w trzech długościach nadwozia, dysponuje zasięgiem do 330 km w cyklu WLTP.
Auto o ładowności do 1275 kg ma przestrzeń ładunkową identyczną jak w wersjach z silnikiem spalinowym. Według producenta, biorąc pod uwagę fakt, że prawie 80% kierowców pojazdów użytkowych przejeżdża średnio mniej niż 200 km dziennie, elektryczna wersja Experta jest oczywistym wyborem. Tym bardziej w sytuacji coraz bardziej ograniczonego dostępu do centrów miast, które coraz częściej zezwalają na wjazd jedynie pojazdom w 100% elektrycznym. Nowa wersja zachowała zalety klasycznego Experta, w tym wersję Compact, która jest wyjątkowa w tym segmencie i nadaje się szczególnie na wąskie ulice i do zatłoczonych centrów miast. Elektryczny Expert jest dostępny w tych samych wersjach co odmiana spalinowa:
• Furgon (trzy długości: Compact 4,6 m, Standard 4,95 m i Long 5,30 m),
• Furgon brygadowy (5 lub 6 miejsc siedzących, stałych lub składanych, Standard lub Long),
• Platforma (do zabudowy nadwozia, długość Standard).

Można ekologicznie, ale też dynamicznie

Elektryczny silnik o maksymalnej mocy 100 kW i maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm, dostępnym od momentu rozruchu, zapewnia natychmiastową reakcję na pedał gazu, bez wibracji, hałasu, konieczności zmiany biegów, zapachu spalin i oczywiście bez emisji CO2. Osiągi (w trybie POWER) są następujące (dane wg homologacji): prędkość maksymalna - 130 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,1. Kierowca e-Experta może wybrać jeden z trzech trybów jazdy:
• Eco (60 kW, 190 Nm) - maksymalizuje zasięg;
• Normal (80 kW, 210 Nm): optymalny podczas codziennego użytku;
• Power (100 kW, 260 Nm): optymalizuje wydajność podczas transportu ciężkich ładunków.
e-Expert jest pierwszym elektrycznym pojazdem Peugeota, który dysponuje dwoma poziomami zasięgu – pojemność akumulatorów litowo-jonowych wynosi odpowiednio 50 kWh lub 75 kWh.
Wersje (Compact, Standard i Long) dostępne z akumulatorem o pojemności 50 kWh mają zasięg do 230 km zgodnie z protokołem WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures).
Wersje Standard i Long mogą być wyposażone w akumulator o pojemności 75 kWh, który zapewnia zasięg do 330 km zgodnie z WLTP.

Różne warianty ładowania

Dostępne są dwa typy ładowarek pokładowych, dostosowane do wszystkich zastosowań i wszystkich rodzajów ładowania, z jednofazową ładowarką 7,4 kW w standardzie i opcjonalną trójfazową ładowarką 11 kW.
Tryby ładowania są elastyczne i dostosowane do różnych sytuacji. Możliwe są następujące rodzaje ładowania:
• ze standardowego gniazda (8A): do pełnego naładowania w ciągu 31h (akumulator 50 kWh) lub 47h (akumulator 75 kWh),
• ze wzmocnionego gniazda (16A): do pełnego naładowania w 15h (akumulator 50 kWh) lub 23h (akumulator 75 kWh),
• z urządzenia Wallbox o mocy 7,4 kW: pełne naładowanie w 7h 30 min (akumulator 50 kWh) lub 11h 20 min (akumulator 75 kWh) za pomocą jednofazowej (7,4 kW) ładowarki pokładowej,
• z urządzenia Wallbox o mocy 11 kW: pełne naładowanie w 5h (akumulator 50 kWh) lub 7h 30 min (akumulator 75 kWh) za pomocą trójfazowej (11 kW) ładowarki pokładowej,
• z publicznej stacji szybkiego ładowania: układ chłodzenia akumulatora pozwala na użycie ładowarek o mocy 100 kW i naładowanie akumulatora do 80% pojemności w 30 min (akumulator 50 kWh) lub w 45 min (akumulator 75 kWh).
Zapewniono możliwość zaprogramowania ładowania – z ekranu Peugeot Connect Nav lub z aplikacji MyPeugeot® dla smartfonów (w zależności od wersji). System ten umożliwia również zdalne rozpoczęcie lub przerwanie ładowania w dowolnym momencie oraz sprawdzenie stanu naładowania. Akumulator ma gwarancję zachowania przynajmniej 70% pojemności przez 8 lat lub 160 000 km. Umieszczone są pod podłogą i nie ograniczają przestrzeni ładunkowej, a ładowność – dostosowana do silnika w 100% elektrycznego – wynosi do 1275 kg.