Wiadomości z rynku

środa
30 kwietnia 2025

Ford Transit z 10-stopniową automatyczną skrzynią biegów

Nowa przekładnia polecana do wersji z tylnym napędem
9 czerwca 2020

Nowa przekładnia polecana jest do cięższych wersji Transita, z tylnym napędem

Fot. Ford

Konstrukcja z większą liczbą przełożeń (10 biegów) oznacza, że 2,0-litrowy silnik EcoBlue HDT o mocy 170 KM może pracować bliżej swojej maksymalnej wydajności

Fot. Ford

Ford ogłosił 8 czerwca 2020 r. rozpoczęcie produkcji nowej, 10 stopniowej automatycznej skrzyni biegów do modeli Transit z napędem na tylne koła (RWD), która gwarantuje oszczędność paliwa (w przypadku wersji HDT o masie między 2380 kg, a 2610 kg deklarowane zużycie paliwa - 7,3 l/100 km i 11,6 l/100 km), wyjątkową trwałość i podnosi zdolność holowania do 2800 kg. Nowa skrzynia polecana jest do podwozi Transita z napędem na tylną oś, w których preferowane są wygodniejsze w użytkowaniu przekładnie automatyczne.
Opracowana przez inżynierów Forda i sprawdzona w modelach tak różnorodnych, jak nagradzane pick-upy Ranger i F150, a także w rozwijającym wysokie osiągi sportowym Mustangu, inteligentna skrzynia biegów została zaprojektowana z zamysłem ograniczenia kosztów paliwa w firmach, w których użytkowanie pojazdu wiąże się z wykorzystywaniem szerszej rozpiętości przełożeń, pozwalającej silnikom pracować z najwyższą wydajnością. Nowa skrzynia, dostępna w wersjach Transita napędzanych przez najnowszy 2,0-litrowy silnik wysokoprężny EcoBlue HDT (Heavy Duty) o mocy 170 KM, przeszła intensywne testy wydajności i trwałości, aby gwarantować skuteczność w pojazdach pracujących przy dużym obciążeniu, w napiętych harmonogramach, używanych często do holowania.
Produkowany już na pełnych obrotach nowy układ przeniesienia napędu jest elementem udoskonaleń wprowadzonych w Transicie w 2019 r., na które złożyły się bardziej ekonomiczne układy napędowe (w tym zelektryfikowane EcoBlue Hybrid), podniesiona ładowność i usprawniony system komunikacji. 10-stopniowa skrzynia biegów została wprowadzona wraz z obecnie stosowaną sześciostopniową przekładnią automatyczną, która jest dostępna wersjach Transita z napędem na przednie koła FWD, przeznaczonych do lżejszych zastosowań.

Zaprojektowany z myślą o oszczędności i trwałości

Konstrukcja z większą liczbą przełożeń (10 biegów) oznacza, że 2,0-litrowy silnik EcoBlue HDT o mocy 170 KM może pracować bliżej swojej maksymalnej wydajności. Adaptacyjne algorytmy przełączania, działające w czasie rzeczywistym, które pozwalają przekładni dostosować się do zmiennych warunków, sprawiają, że zawsze wybierane jest optymalne przełożenie, uwzględniające osiągi, zużycie paliwa i komfort, niezależnie od sposobu jazdy. Symulacje komputerowe pomogły zaprojektować odpowiednią architekturę skrzyni biegów, równoważąc korzyści wynikające z większej liczby przełożeń z energią traconą podczas częstszych zmian biegów.
Jednym z 20 podzespołów opatentowanych podczas opracowywania przekładni jest CIDAS – Regulator ze zintegrowanym elektrozaworem bezpośredniego przełożenia. CIDAS zwiększa precyzję nacisku sprzęgła i skraca czas skoku, aby zapewnić szybsze i płynniejsze zmiany biegów, co powoduje, że częściej trafia na koła większy moment obrotowy, obniżając wysilenie przy dużych obciążeniach. Oznacza to również, że kierowca nie musi tak często wciskać gazu, aby uzyskać ten sam wynik.
Inny z patentów – płyn przekładniowy o niskiej lepkości zmniejsza tarcie wewnętrzne, dodatkowo poprawiając oszczędność paliwa i zużycie elementów, a także eliminując potrzebę okresowych wymian płynu. Pompa z łopatkami o zmiennej geometrii dostosowuje dawkowanie do zapotrzebowania, co zmniejsza straty uboczne i podnosi kulturę pracy. Działające szybko sprzęgło jednokierunkowe znacznie zmniejsza wibracje i wygładza zmiany biegów przy niskiej prędkości – z korzyścią dla komfortu kierowców, którzy spędzają długie godziny w kabinie.
10-stopniowa automatyczna skrzynia biegów została zestrojona pod kątem właściwości jezdnych i zastosowań Transita, a także współdziałania z systemem Auto Start-Stop, dzięki któremu zużycie paliwa jest jeszcze niższe. Przyspieszenie rozwijane jest w sposób płynny, a przyrost odczuwalny przy niskich prędkościach i przy ruszaniu z miejsca.

Szeroki profil potencjalnych użytkowników

Wśród wariantów Transita wyposażonych w 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów można wybierać między podwoziami 350 L3 lub 350 L4 o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kg, z bliźniaczymi lub pojedynczymi kołami na tylnej osi lub autobus 18-miejscowy 460 L4 o dopuszczalnej masie całkowitej 4600 kg.
W ofercie fabrycznych zabudów Transita znajdują się skrzynie otwarte. Specjalizujące się w zabudowach firmy nadwoziowe, akredytowane przez Forda, mogą na zamówienie projektować i przebudowywać pojazdy bazujące na Transicie z 10-stopniową automatyczną skrzynią biegów - od chłodni lub wywrotek po kampery.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.