Wiadomości z rynku

czwartek
1 maja 2025

Powstają kolejne odcinki Via Baltica

Trasa w przyszłości połączy S8 z Budziskiem na granicy
4 czerwca 2020

Źródło: GDDKiA

Droga ekspresowa S61 w przyszłości połączy S8 na wysokości Ostrowi Mazowieckiej z Budziskiem na granicy Polski z Litwą

Fot. GDDKiA

Dwa tysiące osób i ponad tysiąc maszyn budowlanych i pojazdów pracuje na budowie kolejnych odcinków przyszłej drogi ekspresowej S61, stanowiącej fragment międzynarodowego szlaku Via Baltica. Prace budowlane trwają na siedmiu odcinkach, a trzy kolejne czekają na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – poinformowała GDDKiA.
Kierowcy korzystają już też z trzech odcinków trasy, która w przyszłości połączy S8 na wysokości Ostrowi Mazowieckiej z Budziskiem na granicy Polski z Litwą.

S61 - w użytkowaniu, projektowaniu i budowie

Łączna długość przyszłej S61 to ponad 214 km, z czego kierowcy już korzystają z trzech odcinków o łącznej długości 33,5 km. Jako pierwszy, w listopadzie 2014 roku, został oddany odcinek Raczki – Suwałki Południe o długości ok. 12,7 km, zbudowany w ramach realizacji obwodnicy Augustowa. Od kwietnia 2019 roku kierowcy mogą korzystać z kolejnych 12,8 km, czyli obwodnicy Suwałk, a od 15 maja br. z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna o długości ok. 8 km.
Pozostała część S61, około 180 kilometrów podzielone na dziesięc odcinków, jest w realizacji - w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie „Projektuj i buduj” (trzy odcinki na etapie uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) albo fizycznie – w budowie (siedem odcinków).
Wartość wszystkich podpisanych i realizowanych umów (z wyjątkiem obwodnicy Augustowa), to przeszło 6,5 mld zł, a ponad 6,1 mld zł odliczając wykonane już obwodnice Suwałk oraz Szczuczyna. Budowa polskich fragmentów międzynarodowej trasy Via Baltica współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) dla odcinków od Szczuczyna do Budziska oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) dla odcinków od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna. W ramach CEF dofinansowanie wynosi ok. 1,754 mld zł, a w ramach POIiŚ 1,637 mld zł, co łącznie daje kwotę blisko 3,4 mld zł.

Zaawansowanie budowy S61

Postęp prac na poszczególnych odcinkach zależny jest od terminu zakończenia projektowania oraz uzyskania decyzji ZRID. Tam, gdzie uzyskano już stosowne zgody, prace trwają pomimo pandemii koronawirusa. Dla trzech odcinków trwa procedura administracyjna związana z wydaniem decyzji ZRID prowadzona przez urzędy wojewódzkie w Białymstoku i Olsztynie.
Podborze – Śniadowo: 19,4 km, etap – uzyskiwanie decyzji ZRID. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2022 r.
Śniadowo – Łomża Południe: 16,99 km, etap – w budowie od sierpnia 2019 r. Zaawansowanie rzeczowo- finansowe prac znacząco przekroczyło 30 procent, a w niektórych branżach – np. mostowej zbliża się do 50 proc. Planowany termin udostępnienia kierowcom – czerwiec 2021 r.
Łomża Południe – Łomża Zachód: 7,1 km – w budowie od lutego 2020 r. Trwają badania archeologiczne, rozpoczęto prace przy obiektach inżynierskich. Planowany termin udostępnienia kierowcom – IV kw. 2021 r.
Łomża Zachód – węzeł Kolno: 12,9 km – uzyskiwanie decyzji ZRID. Planowany termin udostępnienia kierowcom – IV kw. 2022 r.
Węzeł Kolno – Stawiski: 16,4 km – w budowie od października 2019 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2021 r.
Stawiski – Szczuczyn: 18 km – w budowie od września 2019 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2021 r.
II jezdnia obwodnicy Szczuczyna: 8 km – oddana do użytku 15 maja 2020 r.
Szczuczyn – węzeł Ełk Południe: 23,3 km - w budowie od marca 2020 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – koniec 2021 r.
Węzeł Ełk Południe – węzeł Wysokie: 22,9 km – uzyskiwanie decyzji ZRID. Planowany termin udostępnienia kierowcom - IV kw. 2021 r.
Węzeł Wysokie – Raczki: 20,2 km - w budowie od października 2019 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – II/III kwartał 2021 r.
Raczki – Suwałki Południe (fragment obwodnicy Augustowa): 12,75 km - w użytkowaniu od listopada 2014 r.
Obwodnica Suwałk: 12,83 km – oddana do użytku w kwietniu 2019 r.
Suwałki – Budzisko: 24,1 km - w budowie od stycznia 2020 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2022 r.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.