Wiadomości z rynku

czwartek
15 maja 2025

Majowe ożywienie na rynku pojazdów użytkowych

Więcej rejestracji, ale wciąż poniżej poziomu ubiegłorocznego
15 czerwca 2020

Liderem rankingu nowych pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton po pięciu miesiącach 2020 roku pozostawał DAF

Fot. ZM

Po dramatycznym załamaniu rynku w kwietniu, wywołanym pandemią koronawirusa, maj przyniósł ożywienie – informuje IBRM Samar. – Wzrost liczby rejestracji w stosunku do poprzedniego miesiąca zanotowały zarówno nowe, jak i używane samochody użytkowe.
W maju 2020 roku wydziały komunikacji zarejestrowały w Polsce 4 838 nowych pojazdów użytkowych, czyli samochodów dostawczych (w tym minibusów) oraz ciężarówek. To wynik o25,86 proc. lepszy niż w kwietniu tego roku, ale o 54,48 proc. niższy w zestawieniu z majem roku 2019 - wynika z analizy danych pozyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Od stycznia do maja 2020 r. zarejestrowano 28 640 nowych samochodów użytkowych. Był to wynik o 40,26 proc. (19 305 sztuk) gorszy w porównaniu z takim samym okresem roku 2019.

Rynek samochodów dostawczych

W maju 2020 r. w naszym kraju zarejestrowanych zostało 3 920 nowych samochodów dostawczych o DMC do sześciu ton. To wynik o 33,02 proc. większy niż w kwietniu tego roku oraz o 47,48 proc. słabszy, gdy zestawimy go z majem 2019 r. Od stycznia do maja tego roku w Polsce zostało zarejestrowanych 22 177 nowych samochodów dostawczych, o 35,92 proc. (12 430 szt.) mniej (r/r).
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku najwięcej aut dostawczych (3 192 szt.) zarejestrowała w Polsce marka Renault. Był to wynik o 36,78 proc. mniejszy w porównaniu z rezultatem odnotowanym na koniec maja ubiegłego roku. Udział lidera w rynku wyniósł na koniec maja 2020 roku 14,39 proc. Wiceliderem polskiego rynku został na koniec maja br. Ford. W ciągu pięciu miesięcy tego roku w Polsce zostało zarejestrowanych 3 107 pojazdów tej amerykańskie marki, o 31,59 proc. mniej (r/r). Udział Forda w rynku nowych samochodów dostawczych wyniósł 14,01 proc. Na trzeciej pozycji – Mercedes: od początku roku marka zarejestrowała w Polsce 3 003 nowe samochody dostawcze. Był to wynik o 20,81 proc. mniejszy w porównaniu z sytuacją na koniec maja 2019 r.
Najpopularniejszym modelem auta dostawczego na koniec maja 2020 r. było Renault Master. Polacy od początku roku kupili i zarejestrowali 2 335 egzemplarzy, o 32,83 proc. mniej w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. Na drugiej pozycji był Mercedes Sprinter, którego wynik to 2 205 zarejestrowanych samochodów, o 15,32 proc. mniejszy (r/r). Trzecia pozycja - Fiat Ducato (1 853 szt., spadek o 24,40 proc.).

Rynek samochodów ciężarowych

W maju 2020 r. zarejestrowanych zostało 918 nowych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton. Był to wynik o 2,34 proc. lepszy niż w kwietniu tego roku oraz aż o 70,99 proc. mniejszy w porównaniu z majem 2019 r. Od stycznia do maja 2020 r. wydziały komunikacji zarejestrowały w Polsce 6 463 nowe ciężarówki, o 51,54 proc. (6 875 sztuk) mniej niż w takim samym okresie 2019 r. Liderem rankingu po pięciu miesiącach 2020 roku pozostawał DAF. Holenderska marka zarejestrowała w Polsce od początku roku 1 510 samochodów ciężarowych, o 49,33 proc. mniej (r/r). Na drugiej pozycji w zestawieniu był MAN. Do końca maja producent znalazł w Polsce chętnych na zakup 1 088 pojazdów, co oznacza spadek w stosunku do takiego samego okresu 2019 roku o 52,88 proc. Trzecie było Volvo Trucks z 1 068 ciężarówkami. To wynik o 46,30 proc. proc. mniejszy w porównaniu z sytuacją na koniec maja 2019 r.
Tuż za podium była Scania. Polacy kupili i zarejestrowali od początku roku 1 037 pojazdów tej marki, o 65,93 proc. mniej niż do końca maja 2019 roku. Piąta pozycja należała do Mercedesa, który zarejestrował w ciągu pięciu miesięcy tego roku 830 pojazdów, o 54,14 proc. mniej (r/r). Na szóstym miejscu było Iveco. Wynik marki to 521 zarejestrowanych pojazdów, o 7,46 proc. mniej w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Siódmą pozycję zajęła marka Renault Trucks z 315 pojazdami (spadek o 44,35 proc. r/r).
W pierwszej siódemce zestawienia, czyli w gronie najbardziej liczących się na rynku producentów, wszystkie marki zanotowały spadki liczby rejestracji – największy Scania (minus 65,93 proc.). Biorąc pod uwagę spadek liczony w sztukach, także najwięcej w tym gronie straciła ta marka (mniej o 2 007 sztuk).

Sprowadzane samochody używane

W maju zarejestrowanych zostało 6 338 sprowadzonych z zagranicy, używanych samochodów dostawczych o masie całkowitej do 6 ton. To wynik o 85,32 proc. większy niż w kwietniu tego roku, ale o 22,71 proc. słabszy, gdy zestawimy go z majem 2019 r. Od stycznia do maja 2020 roku do Polski sprowadzono i zarejestrowano 31 534 używane samochody, o 21,74 proc. (8 758 szt.) mniej (r/r).
Liderem zestawienia na koniec maja 2020 roku było Renault. Wydziały komunikacji zarejestrowały 5 323 pojazdy francuskiej marki, o 23,03 proc. mniej niż w ciągu pięciu miesięcy 2019 r. Na drugiej pozycji był Volkswagen. Wynik marki to 4 917 sztuk, o 26,22 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją na koniec maja minionego roku. Na trzecim miejscu znalazł się Fiat. Klienci kupili i zarejestrowali 3 591 samochodów, co było wynikiem o 17,73 proc. mniejszym w porównaniu z sytuacją sprzed roku.
W maju sprowadzono z zagranicy i zarejestrowano 1 578 używanych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton. To wynik o 61,02 proc. większy niż w kwietniu tego roku oraz o 37,53 proc. mniejszy w porównaniu z majem 2019 r. Od stycznia do maja 2020 r. wydziały komunikacji zanotowały w swoich bazach danych 8 817 takich pojazdów, o 32,37 proc. mniej w porównaniu z takim samym okresem 2019 r.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.