Wiadomości z rynku

czwartek
1 maja 2025

Zasnął za kierownicą i zjechał z drogi

Tajemnicą poliszynela jest, że… jeździmy przemęczeni
22 czerwca 2020

Na ul. Poznańskiej w Gnieźnie, w pobliżu ekspresowej „piątki”, kierowca ciągnika zasnął, uderzył w barierkę i zjechał z drogi

Fot. ITD

Do groźnie wyglądającego zdarzenia z udziałem zestawu ciężarowego doszło w piątek rano (19 czerwca) na ul. Poznańskiej w Gnieźnie, w pobliżu ekspresowej „piątki”. Kierowca ciągnika zasnął, uderzył w barierkę i zjechał z drogi. Wezwani na miejsce kolizji inspektorzy ITD zgrali dane z karty kierowcy oraz tachografu cyfrowego. Analiza czasu pracy kierowcy nie wykazała żadnych nieprawidłowości. Mężczyzna rozpoczął pracę po odebranym, skróconym odpoczynku tygodniowym. Przyznał, że w trakcie jazdy po prostu poczuł się bardzo zmęczony i chciał zjechać na najbliższy parking. Po ruszeniu sprzed świateł zdążył przejechać zaledwie 150-200 metrów i przysnął. Ciężarówka zjechała na prawe pobocze i uderzyła w barierę. Do usunięcia rozbitego zestawu potrzebny był specjalistyczny holownik.

Wielu zasypia nic o tym nie wiedząc

Z problemem zasypiania za kierownicą boryka się wielu kierowców, którzy niejednokrotnie zasypiają na chwilę, nie mając świadomości, ze do tego doszło. Oczywiście narażeni na to są ci, którzy są przemęczeni.
Niedawno spotkaliśmy się z takim wpisem na forum „Wypadki drogowe z całej Polski”:
„Cześć. Wczoraj (30 maja) miedzy godzina 11 a 11.30 uczestniczylem w nieprzyjemnym zdarzeniu na dk94 miedzy Zgorzelcem a Żarska Wsią. Jedyne rzeczy jakie pamietam to sygnalizację świetlną wioskę wczesniej a później to już ludzi, ktorzy pytali co się stało. Problem w tym, że całkowicie nie pamietam przebiegu sytuacji, czy to moje zasłabniecie czy moze wymuszenie z naprzeciwka? Może jest na grupie ktoś, kto widział calość tego zdarzenia? Chciałbym wiedziec jak to było bo jeśli zasłabłem to już raczej będę chciał skończyć krótką karierę.”

Czujniki tętna ostrzegą przed zaśnięciem?

Jak już informowaliśmy, firma transportowa Meheza (Hauts-de-France), która operuje w 23 krajach europejskich, testuje z kierowcami, którzy jadą nocą, system wykrywania pierwszych oznak zasypiania za kierownicą.
Technologia opracowana przez Coretm opiera się na zmianach tętna i działa z wykorzystaniem czujników, które mogą być noszone przez kierowcę w postaci opaski na rękę lub instalowane w jego siedzeniu. Połączone z aplikacją mobilną lub bezpośrednio z systemem zarządzania flotą pojazdów, czujniki aktywują alarm i wykorzystując GPS uaktywniają system informacyjny pojazdu (sygnały świetlne, dźwięki ...), aby obudzić kierowcę lub spowodować, by zatrzymał się bezpiecznie.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.