Wiadomości z rynku

piątek
17 maja 2024

Pakiet Mobilności może spowodować bankructwa firm

Ministrowie dziewięciu krajów protestują
7 lipca 2020

Ograniczenia w działalności firm transportowych mogą doprowadzić je na skraj bankructwa

Fot. ZM

Ministrowie odpowiedzialni w kilku krajach Unii Europejskiej za transport napisali list do posłów Parlamentu Europejskiego w sprawie Pakietu Mobilności. Protestują w nim przeciwko ograniczeniom w działalności firm transportowych, które mogą doprowadzić je na skraj bankructwa.
Pod listem podpisali się ministrowie do spraw transportu i ministrowie do spraw europejskich dziewięciu państw: Polski, Bułgarii, Cypru, Estonii, Litwy, Łotwy, Malty, Rumunii i Węgier. Zwrócili w nim uwagę, że niektóre zapisy Pakietu Mobilności zawierają restrykcje, które dyskryminują przewoźników z tych krajów.
Ministrowie w liście apelują do wszystkich posłów do Parlamentu Europejskiego o staranne rozważenie proponowanych środków ograniczających rynek, takich jak obowiązek regularnego, co osiem tygodni, powrotu ciężarówek do państwa członkowskiego siedziby przedsiębiorstwa, ograniczenia wykonywania przewozów kabotażowych, czyli transportu, który rozpoczyna się i kończy na terenie obcego dla przewoźnika państwa. Nowe przepisy zmieniają też dotychczasowe zasady delegowania kierowców, co w opinii samych przewoźników może doprowadzić do wzrostu kosztów działalności, a tym samym do upadłości mniejszych firm.

Koronawirus spustoszył cały transport

Autorzy listu podkreślają także, że przewoźnicy międzynarodowi są jedną z branż, która najszybciej i najbardziej ucierpiała wskutek pandemii koronawirusa. Zamknięcie granic spowodowało natychmiastowe wstrzymanie transportu towarów, a co za tym idzie, doprowadziło do przestoju i braku zysków z działalności. W związku z tym, zdaniem sygnatariuszy, konieczne jest odrzucenie takich zapisów, które w tej sytuacji jeszcze mocniej uderzą w tę branżę.
Parlament Europejski ma się zająć Pakietem już w lipcu. W tym samym miesiącu pierwsze jego zapisy mogą wejść w życie. Kolejne projekty Pakietu od dawna krytykują przewoźnicy. Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek powiedział, że Pakiet ogranicza polskim firmom dostęp do europejskich rynków, podwyższa koszty pracownicze, a co za tym idzie, zmniejsza konkurencyjność na rynku. Stawia też bariery administracyjne, co spowoduje wzrost biurokracji. Zrzeszenie wielokrotnie apelowało o odrzucenie przepisów Pakietu, które godziłyby w branżę.

Polacy coraz groźniejsi dla rywali

Polski transport drogowy jest jednym z najsilniejszych w Europie. Przed wybuchem pandemii, nasze firmy miały ponad 20 procent udziału w całym europejskim rynku przewozów.
Autorzy listu przypominają także, że dziewięć państw, a więc 1/3 państw członkowskich, było przeciwnych wynegocjowanemu porozumieniu. Nie przeprowadzono również oceny skutków wpływu przepisów na środowisko i funkcjonowanie jednolitego rynku UE, a jego przepisy wykluczą niektóre państwa członkowskie z jednolitego rynku UE i nakładają na inne znaczne i być może niemożliwe do pokonania bariery. Biorąc pod uwagę negatywny wpływ proponowanych przepisów Pakietu Mobilności I na jednolity rynek UE oraz brak spójności z Europejskim Zielonym Ładem, ministrowie wyrazili przekonanie, że podczas nadchodzącej sesji plenarnej posłowie do Parlamentu Europejskiego dokonają stosownej rewizji przepisów.
Źródło: IAR/PR24.pl
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.