Wiadomości z rynku

Autor: zm
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2020(105)
z dnia 2020-09-16

Scania wprowadza hybrydowe i elektryczne układy napędowe

Do ciężarówek i maszyn budowlanych
Coraz więcej nabywców pojazdów ciężarowych wskazuje na potrzebę zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. W odpowiedzi Scania wprowadza napędy hybrydowe i elektryczne.
– Napęd elektryczny Scania został opracowany na podstawie doświadczeń wyniesionych z elektryfikacji pojazdów drogowych. Scania ma wieloletnie doświadczenie w produkcji silników napędzanych olejem napędowym i paliwami alternatywnymi, a dziś rozpoczynamy nowy etap, wprowadzając napęd elektryczny przyczyniający się do ograniczenia emisji CO2 – komentuje Joel Granath, starszy wiceprezes w Scania.

Elektryczne - zwłaszcza dla pojazdów kompaktowych

Elektryczne układy napędowe umożliwiają osiągnięcie znakomitych parametrów w pojazdach kompaktowych. Kontroluje je wspólny system sterowania. Nadal wykorzystywany jest jeden interfejs systemu sterowania i jeden interfejs mechaniczny – CAN J1939 i SAE 1 – ułatwiając integrację z zewnętrznymi komponentami. Układy napędowe Scania będą modułowe i skalowalne. W efekcie klienci będą mogli wybierać i łączyć różne komponenty dopasowując je do własnych potrzeb.
W pełni elektryczny układ napędowy pozwala na ograniczenie emisji CO2 aż do 98% dzięki zastosowaniu odnawialnych źródeł energii elektrycznej. Takie układy napędowe można z powodzeniem wykorzystywać m.in. w wózkach wysokiego składowania, pojazdach bramowych, wywrotkach, koparkach, ładowarkach, lotniskowych wozach strażackich i ciągnikach samolotowych.

Hybrydowe – szczególnie dla pojazdów budowlanych

Hybrydowy układ elektryczny Scania, który pozwala na redukcję emisji dwutlenku węgla nawet o 92%, łączy silnik elektryczny z silnikiem spalinowym – jako równoległe bądź odrębne źródła zasilania.
Układ taki można z powodzeniem wykorzystać np. w koparkach, wywrotkach, kruszarkach, żurawiach samochodowych, pompach do betonu i lotniskowych wozach strażackich.
Rozwiązanie hybrydowe poprawia osiągi mechanizmu napędowego ze względu na moment obrotowy i dynamikę. Znacznie zmniejsza również zużycie paliwa, obniżając koszty operacyjne, poziom hałasu i emisję zanieczyszczeń.
Zakres prędkości elektronicznej śruby maszynowej dopasowano do osiągów silnika, co wyklucza potrzebę montażu dodatkowej skrzyni biegów. W ten sposób udaje się ograniczyć straty energii, jak również ułatwić projektowanie i montaż wyposażenia – pomagają w tym niewielkie rozmiary jednostki.

Zarówno napęd elektryczny jak i hybrydowy polecane będą m.in. do pojazdów budowlanych

Fot. ZM