Wiadomości z rynku

Autor: zm
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2020(6)
z dnia 14.10.2020

Czas pomyśleć o uzbrojeniu na zimę

Opony, łańcuchy śniegowe, akumulatory…
Mimo że zimy w kraju mamy coraz łagodniejsze, przewoźnicy, zwłaszcza międzynarodowi, już muszą myśleć o przygotowaniu swoich pojazdów do zimnego sezonu.
Szczególnie warto zwrócić uwagę na wyposażenie w porządne akumulatory, opony i łańcuchy śniegowe, zwłaszcza jeśli obsługuje się kierunki skandynawskie lub kraje górzyste w innych częściach Europy.

Nowe przepisy w Niemczech!

Przewoźnicy powinni pamiętać o ważnej zmianie w niemieckich przepisach, która weszła w życie 1 lipca 2020 roku. Jak wskazuje Janusz Krupa, menadżer marketingu opon użytkowych w Goodyear Dunlop Tires Polska, nałożono obowiązek stosowania opon zimowych lub całorocznych z oznaczeniem 3PMSF w pojazdach ciężarowych pracujących na terenie Niemiec również na osiach prowadzących. Do tej pory wymóg ten dotyczył tylko opon na osiach napędowych.

Janusz Krupa (Goodyear Dunlop Tires): – W niektórych państwach prawo wymaga stosowania w zimie opon z oznaczeniem M+S (oś przednia i wleczona) oraz dodatkowym certyfikatem 3PMSF (oś napędowa)

Fot. Grupa Goodyear

W Niemczech, inaczej niż w Austrii, gdzie opony zimowe są obowiązkowe od 1 listopada do 15 kwietnia, ogumienie zimowe konieczne jest wtedy, kiedy wymagają tego warunki pogodowe.
Za niestosowanie się do przepisów dotyczących zimowego ogumienia w Niemczech grożą kary: 60 euro za nieodpowiednie opony; 80 euro za blokowanie/zakłócanie ruchu z powodu nieodpowiednich opon; 100 euro za spowodowanie niebezpiecznej sytuacji z powodu nieodpowiednich opon; 120 euro za spowodowanie wypadku z powodu nieodpowiednich opon plus 1 punkt karny.

Co na rynku opon?

Rynek opon M+S oraz 3PMSF rozwija się w Europie w kontekście zmieniających się przepisów nakładających obowiązek stosowania takiego ogumienia zimą. Jednak według Janusza Krupy obecnie opony zimowe mają mniejszościowy udział w rynku ogumienia dla pojazdów użytkowych w Europie. Ich nabywcami są najczęściej operatorzy flot, którzy realizują zlecenia, np. w Skandynawii. Oni cały czas będą musieli zaopatrywać swoje pojazdy w tego rodzaju ogumienie. Natomiast w większości przypadków do działania w zimowych warunkach drogowych wystarczające będą opony całoroczne z certyfikacją M+S oraz 3PMSF. Przedstawiciel Goodyear Dunlop Tires Polska zwraca także uwagę na to, że progresywne przepisy dotyczące opon zimowych w Europie, oprócz osi prowadzącej i napędowej, wymagają stosowania produktów z oznaczeniem 3PMSF na osiach naczep.
Jak twierdzi Janusz Krupa, korzystanie z zimowego ogumienia tylko w trakcie zimy jest nadal niezbyt popularne zarówno w Polsce, jak i w większości Europy.
– W naszym kraju opony zimowe stanowią około 3% rynku. Większym zainteresowaniem cieszą się produkty całoroczne naszej Grupy, które w przeważającej większości posiadają certyfikację na oznaczenia M+S oraz 3PMSF – mówi Janusz Krupa. – Ogumienie z takimi symbolami pozwala w pełni realizować zlecenia transportowe w trakcie zimowych warunków drogowych. Na zakup typowo zimowych opon decydują się raczej operatorzy flot, którzy realizują zlecenia w bardzo mocno niesprzyjających warunkach drogowych, np. w krajach skandynawskich lub Rosji. Warto jednak pamiętać, że w niektórych państwach prawo wymaga stosowania w zimie opon z oznaczeniem M+S (oś przednia i wleczona) oraz dodatkowym certyfikatem 3PMSF (oś napędowa). W rezultacie w wielu sytuacjach korzystanie wyłącznie z ogumienia z oznaczeniem M+S może okazać się niewystarczające do realizacji zleceń w czasie zimy. Podsumowując, typowo ciężarowe opony zimowe są zalecane przede wszystkim dla przewoźników autobusowych oraz dla tych flot, które zajmują się transportem towarów w szczególnie trudnych warunkach, a także przewożą dobra narażone na uszkodzenie zimą.
Jak wskazuje przedstawiciel Grupy Goodyear, wybór ogumienia zależy w dużej mierze od regionu, w którym głównie działa dany operator flotowy oraz przepisów drogowych obowiązujących w poszczególnych krajach – w Europie są one mocno zróżnicowane. Niedostosowanie się do wymogów prawa może oznaczać grzywnę i/lub zatrzymanie pojazdu na policyjnym parkingu.
– Warto też pamiętać, że w państwach, w których wprowadzono regulacje dotyczące opon zimowych, zwykle zaczynają one obowiązywać w wyznaczonych terminach lub gdy wystąpią określone warunki atmosferyczne – dodaje J. Krupa. – Obecnie najwcześniejsza data, od której obowiązują przepisy zimowe to 1 listopada, lecz nagłe opady śniegu lub oblodzenia mogą pojawiać się już znacznie wcześniej – szczególnie w regionach górzystych lub najbardziej na północ wysuniętych częściach Europy. Ponadto niektóre kraje określają także minimalną głębokość bieżnika, jaka jest wymagana do jazdy w zimowych warunkach i co ciekawe, może ona być inna niż standardowa minimalna głębokość bieżnika. W rezultacie, wraz ze zbliżającym się zimowym sezonem, zarządzanie oponami nabiera szczególnego znaczenia. Co ciekawego mają do zaproponowania w kwestii wyposażenia na zimę poszczególne firmy?

Ogumienie na ekstremalne i łagodne zimy

Firma Michelin w swojej ofercie posiada wiele opon do zastosowania w czasie łagodnej zimy, czyli opony do użytkowania przez cały rok, wyróżniające się zwiększona przyczepnością, oraz opony dedykowane na ostrą zimę do zastosowania tylko w tej porze roku. Biorąc pod uwagę warunki jakie panują w zimie na polskich drogach w większości wystarczą opony o zwiększonej przyczepności w trudnych warunkach pogodowych (M+S, 3PMSF).
Najnowsza generacja opon X MULTI na oś prowadzącą, napędową oraz wleczoną jest zatwierdzona do użytkowania zimą (oznaczenia M+S oraz 3PMSF na boku), dzięki czemu gwarantuje bezpieczeństwo i mobilność na drogach oblodzonych i zaśnieżonych do ostatnich milimetrów pozostałego bieżnika.
Do ekstremalnych zimowych warunków firma poleca opony typowo zimowe - bieżniki: X WINTER, XDW ICE GRIP, XDN GRIP, których czas użytkowania ograniczony jest do typowo zimowych warunków – przez analogię do opon w samochodach osobowych - po zimie opony należy wymienić w celu ograniczenia szybkości ich zużycia. Są to opony przeznaczone na osie prowadzące, napędowe (najwięcej) oraz wleczone. Głównie kupują te opony użytkownicy poruszający się w krajach o surowszym klimacie, gdzie występują zwiększone opady deszczu, zaśnieżone szlaki itd. Gama opon MICHELIN X MULTI to oferta najbardziej uniwersalnych opon o szerokich możliwościach zastosowania w transporcie krajowym oraz regionalnym, także zimą. Producent proponuje dzisiaj trzy linie wchodzące w skład tej gamy:
X MULTI – zapewniają wysoki przebieg i znakomitą przyczepność w uniwersalnym użytkowaniu
X MULTI ENERGY – zapewniają oszczędność paliwa w uniwersalnym zastosowaniu
X MULTI HD – cechują się wytrzymałością we wszechstronnym zastosowaniu

Opony Michelin X MULTI nowej generacji są zatwierdzone do użytkowania zimą (oznaczenia M+S oraz 3PMSF)

Fot. Michelin

Opony ciężarowe X MULTI przeznaczone są dla firm transportowych operujących na krótkich i średnich dystansach na drogach regionalnych. Ogumienie to zapewnia 15-20 proc. więcej przebiegu w porównaniu z dotychczas oferowaną gamą bez ponoszenia dodatkowych kosztów ze strony użytkownika.
Opony zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewniać najniższy koszt użytkowania na kilometr oraz pożądaną przyczepność w każdych warunkach pogodowych do ostatniego milimetra bieżnika.
W oponach wykorzystano innowacyjne technologie zapewniające większą wydajność:
POWERCOIL – technologia oparta na zastosowaniu nowej generacji stalowego kordu o mniejszej masie, ale większej wytrzymałości, co pozwala produkować lżejsze opony przy zachowaniu ich nośności i wytrzymałości.
REGENION – technologia autoregeneracji rzeźby bieżnika, w którym wraz ze zużyciem otwierają się nowe rowki zapewniające przyczepność, trakcję i bezpieczeństwo przez cały okres eksploatacji opony.
Technologia INFINICOIL opiera się na kordzie stalowym o długości ok. 400 m nawiniętym wzdłuż całego obwodu toczenia opony. Oprócz wzmocnienia konstrukcji rozwiązanie zapewnia większą stabilność i wytrzymałość opon X MULTI w całym okresie eksploatacji.
CARBION – bardziej jednorodna mieszanka bieżnika powstająca w innowacyjnym procesie łączenia składników w fazie płynnej; zwiększa przebieg i obniża opór toczenia opon dla większej oszczędności paliwa.
Tak jak w innych oponach ciężarowych z oferty Michelin, struktura gamy X MULTI bazuje na karkasach wysokiej jakości. Oznacza to, że bieżniki mogą być pogłębiane, a opony bieżnikowane w technologii MICHELIN REMIX.
Testy wykazały, że opony nowej generacji zapewniają 15-20 proc. więcej przebiegu od obecnej gamy Michelin X MultiWay 3D bez ponoszenia dodatkowych kosztów ze strony użytkownika.
Nowa opona Michelin X MULTI F 385/55 R 22.5 na oś prowadzącą zapewnia obniżenie kosztów w transporcie regionalnym i ogólnokrajowym oraz wzrost przebiegu nawet o 20 proc. w porównaniu z oponą poprzedniej generacji Guma zastosowana w bieżniku X MULTI F pozwala na zmniejszenie jego wysokości bez negatywnego wpływu na przebieg opony. Mniej gumy w bieżniku to także jego większa sztywność, a wraz z nim mniejsze przegrzewanie się opony, które działa niszcząco na gumę.
Kolejnym czynnikiem podnoszącym trwałość opon X MULTI F jest bieżnik szerszy o 6 mm od opon poprzedniej gamy. Poszerzenie bieżnika ma na celu optymalizację powierzchni kontaktu opony z podłożem i dodatkowe zmniejszenie tempa zużycia. Opony te zapewniają również wysoki poziom bezpieczeństwa w trudnych warunkach pogodowych. Jest to możliwe dzięki połączeniu nowej mieszanki gumy i lameli Delta w bieżniku.
Lamele Delta są głębokimi, specjalnie zaprojektowanymi nacięciami strategicznie rozmieszczonymi w klockach bieżnika. Podnoszą efektywność hamowania oraz przyczepność na zakrętach w warunkach zimowych i na śliskiej nawierzchni. Lamele są ułożone zgodnie z kierunkiem toczenia, w celu zagwarantowania równomiernego zużycia opony na początkowym etapie jej użytkowania, co jest kolejnym czynnikiem podnoszącym żywotność ogumienia.
Opona X MULTI F posiada klasę B oporu toczenia z europejskich etykiet. Dzięki temu użytkownicy nowych opon mogą mieć pewność, że używają jednych z najlepszych pod tym względem opon w swojej klasie i optymalizują zużycie paliwa pojazdów.
Nowa opona Michelin X MULTI Z 315/70 R 22.5 przeznaczona na wszystkie pozycje obniża koszty transportu oraz zapewnia nawet o 15 proc. więcej przebiegu od swojej poprzedniczki.
Opona X MULTI Z, zaprojektowana na wszystkie typy dróg w transporcie regionalnym i ogólnokrajowym, posiada bieżnik z gumy nowej generacji, która pozwala na zmniejszenie jego wysokości bez negatywnego wpływu na przebieg opony.
Michelin poszerzył ubiegłoroczną ofertę opon X MULTI Z o rozmiary 315/60 R 22.5, 355/50 R 22.5 oraz 315/80 R 22.5
Najnowsza generacja X MULTI D 315/70 R 22.5 na oś napędową obniża koszty transportu regionalnego i ogólnokrajowego oraz zapewnia przebieg nawet o 20 proc. większy od przebiegu swojej poprzedniczki.
W X MULTI D zastosowano szereg opatentowanych innowacji Michelin, w tym gumę bieżnika nowej generacji, która zwiększa trwałość i bezpieczeństwo.
Lamele TowerPump w klockach bieżnika to niewielkie rurkowate kanaliki działające jak pompki, które skutecznie odprowadzają wodę spod opony, poprawiając jej przyczepność na mokrej nawierzchni.
Walorem X MULTI D jest niski poziom hałasu emitowanego przez opony podczas użytkowania. Uzyskano to dzięki zwartym i sztywnym klockom bieżnika w połączeniu z elementami wyciszającymi w postaci gumowych elementów w zewnętrznych rowkach na całym obwodzie.
W 2019 r. Michelin poszerzył ofertę opon X MULTI D o rozmiar 315/45 R 22.5, a w lipcu tego roku - o rozmiar 315/80 R 22.5.
Gamę uzupełniają opona na oś napędową X Multi HD D oraz opona do naczepy niskopodwoziowej X Multi T2.
Opona X Multi HD D w rozmiarze 22,5’’ jest przeznaczona na osie napędowe do ciągników siodłowych i ciężarówek użytkowanych na drogach regionalnych oraz sporadycznie na drogach podmiejskich i wiejskich (np. cysterny mleczne). Z kolei opona X Multi T2 w rozmiarze 17,5’’ jest przeznaczona do przyczep niskopodwoziowych.
Wspólną cechą obu nowych modeli jest ich trwałość – opona X Multi HD D jest szczególnie odporna na uszkodzenia mechaniczne, zaś X Multi T2 jest dodatkowo dostosowana do przewozu bardzo ciężkich ładunków. Dzięki temu użytkownicy otrzymują trwałe ogumienie zapewniające bezpieczeństwo jazdy, które pomaga obniżyć koszty operacyjne. Właściwości obu opon to zasługa przede wszystkim dwóch kluczowych innowacji – nowego wzoru bieżnika i wzmocnionej osnowy. W oponie X Multi T2 wykorzystano wspomnianą już technologię REGENION. Bieżnik X Multi HD D posiada natomiast bardziej wytrzymałe klocki oraz elementy zapobiegające zakleszczaniu się kamieni w jego rowkach. Wzór bieżnika jest o 7 proc. szerszy i zawiera o 18 proc. więcej gumy w porównaniu do poprzedniej generacji opon, czyli XDE2+. Zwiększoną trwałość i odporność na uszkodzenia modelu X Multi HD D odzwierciedla symbol HD oznaczający heavy duty (wytrzymały).
Wzmocniona osnowa – zarówno opona X Multi HD D, jak i X Multi T2 zostały wyposażone w technologię POWERCOIL. Opiera się ona na zastosowaniu nowej generacji stalowego kordu o mniejszej masie, ale większej wytrzymałości. Pozwala to na produkcję lżejszych opon przy zachowaniu ich nośności i wytrzymałości. W oponie X Multi T2 wykorzystano ponadto technologie INFINICOIL oraz HT Nylon (wykorzystuje tkaninę nylonową owiniętą wokół stopki opony zamiast gumy, co zwiększa stabilność stopki, trwałość oraz indeks nośności opony). Opona X Multi HD D na oś napędową jest dostępna w rozmiarach: 315/70 R 22,5 oraz 315/80 R 22,5.
Od ubiegłego roku oferta opon X MULTI T2 jest poszerzona o dodatkowe rozmiary: 205/65 R 17,5; 215/75 R 17,5; 235/75 R 17,5 oraz 245/70 R 17,5.
Michelin X Multi Energy to paliwooszczędna opona do transportu regionalnego, która uzupełnia gamę X Multi i zastępuje X Multiway 3D. Przewoźnicy regionalni mogą teraz wybierać opony z poszerzonej gamy, stawiając albo na obniżenie zużycia paliwa albo na szczególną trwałość ogumienia.
X Multi Energy pozwala na obniżenie zużycia paliwa nawet o 1,2 l na 100 km w porównaniu z poprzedniczką. Z kolei X Multi to o około 20 proc. więcej przebiegu niż X Multiway 3D. Gama pozwala na dokonanie wyboru w zależności od profilu realizowanego transportu – zależnie m.in. od intensywności poruszania się po autostradach czy liczby dostaw dziennie – i postawienie głównie na trwałość opon lub oszczędność paliwa.
Oponę X Multi Energy można pogłębiać i bieżnikować, natomiast oznaczenie 3PMSF i M+S informuje o bardzo dobrej przyczepności opony w każdych warunkach pogodowych. Model ten otrzymał homologacje wszystkich wiodących producentów samochodów ciężarowych. Od kwietnia opona w rozmiarze 315/70 R 22.5 na oś napędową i na wszystkie pozycje jest też dostępna na rynku wymiany.

Opony Goodyear KMAX GEN-2 zapewniają do 25% lepszą trakcję w porównaniu do poprzedniej generacji KMAX

Fot. Goodyear

Przepisy zimowe w krajach nadbałtyckich

Zaktualizowane przepisy przekazała nam firma Michelin Polska:
Estonia
Opony zimowe (M + S) obowiązkowe dla pojazdów <3,5 t DMC (opony radialne z min. 3 mm głębokością bieżnika) od 1 grudnia do 1 marca (także od października do kwietnia w zależności od pogody). Cięższe pojazdy nie wymagają opon zimowych, ale minimalna głębokość bieżnika 3 mm jest obowiązkowa.
Łańcuchy śniegowe dozwolone tylko na drogach pokrytych śniegiem i lodem.
Stosowanie opon z kolcami jest zabronione w pojazdach> 3,5 t DMC.
Łotwa
Opony zimowe (M + S) obowiązkowe dla pojazdów <3,5 t DMC od 1 grudnia do 1 marca. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm. Cięższe pojazdy nie wymagają opon zimowych, ale minimalna głębokość bieżnika 3 mm jest obowiązkowa.
Łańcuchy śniegowe dozwolone tylko na drogach pokrytych śniegiem i lodem.
Opony z kolcami dozwolone od 1 października do 30 kwietnia dla pojazdów> 3,5 t DMC.
Litwa
Opony zimowe (M + S) obowiązkowe dla pojazdów <3,5 t DMC od 1 listopada do 1 kwietnia, głębokość bieżnika min. 3 mm. Cięższe pojazdy nie wymagają opon zimowych, ale minimalna głębokość bieżnika 1,6 mm jest obowiązkowa.
Łańcuchy śniegowe dozwolone tylko na drogach pokrytych śniegiem i lodem.
Opony z kolcami dozwolone od 1 listopada do 1 kwietnia.

Opony na zimę do ciężarówek i naczep

W ofercie opon na oś prowadzącą i napędową Grupy Goodyear certyfikat alpejski, tj. symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu, posiadają m.in. produkty z najnowszej linii Goodyear KMAX GEN-2 i FUELMAX GEN-2, które odpowiadają na ciągłe zapotrzebowanie na ogumienie o pożądanej trakcji przez cały okres eksploatacji i we wszystkich warunkach pogodowych, a przy tym zdolne są poradzić sobie ze zmiennym obciążeniem.
Opony KMAX GEN-2 na oś prowadzącą i napędową, polecane do flot regionalnych, zapewniają wysokie przebiegi, umożliwiając optymalizację żywotności ogumienia i pokonywanie trudnych warunków drogowych. Ogólne zalety produktów z serii KMAX GEN-2 to do 25% lepsza trakcja we wszelkich warunkach atmosferycznych, 15% wyższa odporność na uszkodzenia i o 5% lepsza efektywność paliwowa przy jednoczesnym utrzymaniu długich przebiegów, charakterystycznych dla poprzedniej generacji KMAX.
Opony FUELMAX GEN-2 na oś prowadzącą i napędową opracowano z myślą o przewozach międzyregionalnych i dalekobieżnych. Zapewniają one do 10% dłuższe przebiegi, do 30% lepszą trakcję w każdych warunkach pogodowych i niższy poziom hałasu, przy jednoczesnym utrzymaniu tej samej wydajności paliwowej co poprzednia generacja opon FUELMAX.
Wszystkie opony z linii GEN-2 spełniają rygorystyczne wymagania przepisów dotyczących opon zimowych, w tym z oznaczeniem 3PMSF. Ze względu na najniższe w swojej klasie opory toczenia, nowe serie opon KMAX GEN-2 i FUELMAX GEN-2 przyczyniają się również do zmniejszenia emisji CO2 przez samochody ciężarowe i tym samym wspierają spełnienie przyszłych, ambitnych wymogów prawnych w tym zakresie.
Opony na oś wleczoną. Ponieważ progresywne przepisy dotyczące opon zimowych w Europie, oprócz osi prowadzącej i napędowej, wymagają stosowania produktów z oznaczeniem 3PMSF na osiach naczep, Grupa Goodyear wprowadziła nowe produkty Dunlop SP247 i SAVA CARGO 5, które spełniają te wymagania.
Dunlop SP247 zapewnia flotom zwiększone osiągi w każdych warunkach pogodowych, długie przebiegi oraz niski koszt w przeliczeniu na kilometr. Ogumienie to charakteryzuje się wszechstronnością we wszystkich zastosowaniach, w tym w transporcie długodystansowym i regionalnym, jak również w miejskich i trudnych warunkach drogowych. Nowa linia zastąpiła dotychczasową oponę SP246.

Bieżnik opony Dunlop SP247 zapewnia niższy opór toczenia i przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa

Fot. Grupa Goodyear

Wszystkie opony Goodyear z linii GEN-2 spełniają wymagania przepisów dotyczących opon zimowych, w tym z oznaczeniem 3PMSF

Fot. Goodyear

Nowy produkt Dunlopa zapewnia pożądaną zimową trakcję bez uszczerbku dla innych aspektów osiągów takich jak krótka droga hamowania, lepsza przyczepność na mokrej nawierzchni przez cały okres eksploatacji, opór toczenia czy przebieg. Opona charakteryzuje się solidną konstrukcją z pięcioma lub sześcioma żebrami. Zoptymalizowany układ żeber zapewnia równomierny rozkład nacisku i wytrzymałość barku. Lamele w profilu bieżnika sięgają aż do 2/3 pełnej głębokości bieżnika, a więc poza pięćdziesięcioprocentowy próg zużycia. Tworząc dodatkowe krawędzie wgryzające, zazębiają się z nawierzchnią drogi, zapewniając zoptymalizowaną przyczepność, która utrzymuje się do późnego etapu eksploatacji opony. Dłuższa żywotność i przebiegi są dodatkowo możliwe dzięki właściwościom nowego produktu w zakresie odporności na uszkodzenia i zużycie. Skład chemiczny i sieć polimerów w mieszance bieżnika dają niższy opór toczenia opony i przyczyniają się do zmniejszenia zużycia energii i paliwa. Wszystkie rozmiary opony SP247 są oznaczone symbolami M+S i 3PMSF.
Dla flot poszukujących ekonomicznych rozwiązań Grupa Goodyear poleca najnowszą oponę SAVA CARGO 5, zapewniającą pełne możliwości jezdne w każdych warunkach pogodowych.

SAVA CARGO 5 spełnia przepisy wymagające stosowania opon z oznaczeniem 3PMSF na osiach naczepowych

Fot. Grupa Goodyear

Wskazana jest dla flot poszukujących solidnych opon, zapewniających dobre przebiegi i trakcję przez cały okres eksploatacji, a przy tym oszczędnych paliwowo. Ogumienie to jest dostosowane do potrzeb transportu dalekobieżnego, dystrybucji regionalnej i zastosowań w ruchu miejskim. Nowy produkt jest w pełni zgodny z surowymi przepisami dotyczącymi opon zimowych, które obowiązują w coraz większej liczbie krajów w Europie i wymagają stosowania opon z oznaczeniem 3PMSF na osiach naczepowych.
Cargo 5 charakteryzuje się zoptymalizowaną konstrukcją pięcio- (385/65R22.5) i sześciożebrową (435/50R19.5 i 385/55R22.5) dla jeszcze lepszego kontaktu opony z drogą i bardziej solidnej strefy barkowej. Mocna konstrukcja pozwala na długie przebiegi i podnosi możliwość bieżnikowania opony. Ponadto bieżnik został wyposażony w głębokie lamele tworzące dodatkowe krawędzie tnące, które zazębiają się z nawierzchnią drogi i poprawiają przyczepność na mokrej nawierzchni oraz zapewniają pewne hamowanie przez cały okres eksploatacji opony. Mieszanka bieżnika pozytywnie wpływa na efektywność paliwową i przebieg.
Wśród wielu nowych technologii i rozwiązań kierowanych do flot transportowych szczególną uwagę warto zwrócić na Goodyear Drive-Over-Reader, czyli zautomatyzowaną diagnostykę opon. Ten układ pomiarowy pozwala ostrzegać i na wczesnym etapie wykrywać problemy związane z oponami. Bezpośrednie korzyści dla floty to spadek awarii i incydentów związanych z oponami, zmniejszenie zużycie paliwa i zapotrzebowania na usługi serwisowe, a także obniżenie ryzyka kar finansowych z tytułu przeciążenia lub opóźnienia dostaw.

Automatyczne łańcuchy – gotowe do użycia w każdej chwili

Firma IOW Service poleca na zimowe szlaki ROTOGRIP marki RUD - to elastyczny, wirujący łańcuch uruchamiany z kabiny kierowcy poprzez naciśnięcie przycisku.
Łańcuch Rotogrip może być uruchamiany na krótkich, oblodzonych lub oszronionych odcinkach nawierzchni. Można go zastosować w dowolnej chwili, dzięki czemu zwiększa bezpieczeństwo i ochronę kierowcy, ładunku oraz środowiska. Producent zwraca uwagę, że jest to efektywne urządzenie przeciwpoślizgowe - skuteczne już przy niskiej prędkości (5 km/h), które skraca czas postoju. Przy niezaśnieżonej drodze po wyłączeniu - ramię wychylne wraca do położenia pierwotnego i jest gotowe do następnego zastosowania.
W urządzeniu zastosowano specjalne rozwiązanie taśmowego, popychającego łańcucha (patent RUD), bezpośrednio połączonego z tłokiem przenoszącym na ramię ruch uchylny. Przy wyłączaniu ramię uchylne z kołem łańcuchowym powraca do pozycji pierwotnej (układ sprężonego powietrza jest połączony z jednostką zaworową). Pozycja pierwotna jest utrzymywana poprzez zastosowanie stałego ciśnienia powietrza. Przy stracie ciśnienia powietrza elastyczny ogranicznik blokuje ruch uchylny ramienia.

ROTOGRIP to elastyczny, wirujący łańcuch, uruchamiany z kabiny kierowcy poprzez naciśnięcie przycisku

Fot. RUD

Łańcuchy Rotogrip zapewniają pożądaną trakcję zarówno na śniegu, oblodzonych drogach jak i w trudnych warunkach off-road. Trakcja została potwierdzona badaniami. Uzyskuje się do 50% więcej siły pociągowej z włączonym urządzeniem w porównaniu z oponami zimowymi.
To rozwiązanie znajduje zastosowanie w obszarach spedycji, pojazdów zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych, pojazdach usług komunalnych, publicznych środkach transportu, pojazdach służb ratowniczych i innych.
Jego zaletą jest możliwość stosowania w pojazdach o małej przestrzeni montażowej (pneumatyczne zawieszenie, niski przekrój poprzeczny opony).

Wirujący łańcuch Rotogrip może być uruchamiany na krótkich, oblodzonych lub oszronionych odcinkach nawierzchni

Fot. RUD

Rotogrip dostępny jest m.in. w wersji LIGHT TRUCK – to specjalne rozwiązanie do lekkich pojazdów, które nie są wyposażone w sprężarkę powietrza. Ruch ramienia wychylnego zostaje osiągnięty przez zastosowanie cięgna Bowdena. Praca pociągowa zarazem po obu stronach koła, zostaje wykonana poprzez elektryczne urządzenie. Jeśli pojazd posiada sprężarkę powietrza, pracę tę przejmuje pneumatyczny cylinder. Dzięki cofającej sprężynie przy wyłączeniu koło łańcuchowe powraca do pozycji pierwotnej.
Jak zwraca uwagę Przemysław Bartkiewicz, Product Manager IOW Service Sp. z o.o., Rotogrip wyróżnia na rynku budowa koła łańcuchowego, elastyczne połączenie pasm łańcuchowych z kołem talerzowym. Umożliwia to wymianę pojedynczych pasm łańcucha.
Firma poleca takie rozwiązanie użytkownikom wszystkich pojazdów ciężarowych, zwłaszcza takim, którzy świadczą usługi transportowe w Skandynawii oraz innych trudnych terenach. Również dealerom ciężarówek, sklepom z osprzętem do ciężarówek i producentom zabudów specjalnych (pojazdy pożarnicze, karetki pogotowia, etc…)

Przy wyłączaniu ramię uchylne Rotogrip z kołem łańcuchowym powraca do pozycji pierwotnej

Fot. RUD

IOW Service posiadam 24 h serwis mobilny. Montaż systemu Rotogrip odbywa się we wskazanym przez klienta miejscu w kraju.
– Z roku na rok wzrasta świadomość użytkowników, że zainwestowane w ten sposób pieniądze szybko się zwracają – twierdzi Przemysław Bartkiewicz. –Wnioski takie pojawiają się w momencie pierwszego użycia automatycznych łańcuchów Rotogrip w sytuacji kryzysowej, niebezpiecznej – np. stromy podjazd na ośnieżonym odcinku drogi. Ewentualne oczekiwanie na pomoc lub wezwanie specjalnego holownika znacznie zwiększa koszty i opóźnia czas dostawy towaru, co niekorzystnie wpływa na wizerunek firmy transportowej.
Wszyscy dobrze wiemy: czas to pieniądz.

Łańcuchy i „łańcuchy”

Marek Ormaniec, manager produktu Pewag Polska Sp. z o.o. zwraca uwagę, że łagodne zimy w ostatnich latach skłaniają polskich przewoźników do oszczędzania na zimowym wyposażeniu ciężarówek. Częściej kupują tanią chińszczyznę, bardziej żeby mieć co pokazać do kontroli niż z rzeczywistej potrzeby. Producenci łańcuchów śniegowych więc raczej liczą na tych, którzy jeżdżą do prawdziwie zimowych krajów, a więc np. do Skandynawii oraz na użytkowników, których pojazdy poruszają się w trudnych albo wręcz ekstremalnych warunkach, jak np. służby energetyczne.
Pewag oferuje m.in. łańcuchy starmove, przeznaczone do pojazdów odśnieżających, pojazdów straży pożarnych oraz energetyki, operujących w warunkach górskich. Ostatnio rodzina starmove została rozszerzona o łańcuchy pro F przeznaczone na koła maszyn roboczych/budowlanych pracujących w warunkach terenowych oraz traktorów odśnieżających i leśnych.

Łańcuchy pewag starmove F przeznaczone są m.in. do pojazdów odśnieżających

Fot. Pewag

Sześciokątna siatka jezdna tych łańcuchów wykonana jest z ogniw o przekroju kwadratowym ze stali TITANGrip. Technologia starmove polega na ułożeniu ogniw bieżnych pod kątem 45 stopni do podłoża, co zapewnia większą przyczepność. Ponadto ogniwa te posiadają dodatkowo napawane poprzeczki, których celem jest zwiększenie przyczepności do podłoża i zarazem wydłużenie żywotności łańcuchów (w trakcie eksploatacji najpierw zużyciu podlegają wspomniane poprzeczki a dopiero później ogniwa tworzące siatkę).

Rodzina pewag starmove została rozszerzona o łańcuchy pro F, przeznaczone na koła maszyn roboczych/budowlanych, pracujących w warunkach terenowych oraz traktorów odśnieżających i leśnych

Fot. Pewag

Kolejną innowacją zastosowaną w tych łańcuchach jest falowana powierzchnia ogniw, tworząca większą powierzchnię rozwinięcia materiału o najwyższym stopniu utwardzenia, co również przekłada się na wzrost trwałości produktu. Wszystkie połączenia między łańcuchami tworzącymi siatkę są realizowane za pomocą zgrzewanych pierścieni o spłaszczonym przekroju poprzecznym. Po procesie zgrzewania cała siatka trafia do utwardzenia, co zapewnia jej odporność na rozrywanie i ścieranie. Spłaszczony przekrój pierścieni przyczynia się do zmniejszenia ciężaru łańcuchów, dzięki czemu łatwiej jest je zakładać na koła.
Wszystkie te modyfikacje przynoszą użytkownikom oszczędności poprzez wydłużenie żywotności łańcuchów pewag starmove pro F nawet do 30% w porównaniu z poprzednimi modelami łańcuchów tej marki.

Łańcuchy pewag austro super wzmocnione polecane są m.in. do pojazdów strażackich

Fot. Pewag

Coraz większe wymagania wobec baterii

Według przedstawicieli firmy AUTOPART S.A., specjalizującej się w produkcji akumulatorów, m.in. do pojazdów użytkowych, mniej więcej 17% akumulatorów sprzedawanych w Polsce to baterie do samochodów ciężarowych.
– Podobnie jest u nas, aczkolwiek nasza sprzedaż akumulatorów jest w tym segmencie wyższa niż u polskiej konkurencji – mówi Agnieszka Włoszczyna, rzecznik prasowy Autopart. – Nie da się ukryć, że sytuacja pandemiczna wpłynęła na spadek zamówień akumulatorów ciężkich, co było naturalną konsekwencją lockdownu i problemów z transportem w całej Europie. Rynek jednak dość szybko się odbudowuje, klienci hurtowi chcą także mieć zapas na nadchodzące, niepewne ciągle miesiące.
Adam Potępa, Key Account Manager CLARIOS POLAND Sp. z o. o. zwraca uwagę, że wraz z dynamicznym rozwojem segmentu pojazdów użytkowych, a przede wszystkim pojazdów wykorzystywanych w transporcie dalekobieżnym, znacznie zmieniły się wymagania wobec akumulatorów.
– Pierwsze wyzwanie to zachowanie odpowiedniego bilansu energetycznego – mówi Adam Potępa. – Obecna rola akumulatora to już nie tylko rozruch silnika, lecz rozbudowana odpowiedzialność za dostarczanie energii elektrycznej do wszystkich odbiorników podczas postoju. Zaliczamy do nich m.in: komputer pokładowy, kasowniki biletowe, tachografy cyfrowe, systemy telematyczne, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, urządzenia oparte na GPS, radiowej transmisji danych, wyświetlacze LCD, TFT, systemy informacyjne dla pasażerów, układy bezpieczeństwa i ostrzegawcze. Ale jak się okazuje to nie wszystko. Obecnie, wraz ze zwiększoną troską o komfort i bezpieczeństwo kierowcy coraz popularniejszy jest także montaż klimatyzacji i/lub ogrzewania postojowego zasilanego z akumulatora. Podczas jazdy energia w akumulatorze uzupełniania jest ze strony alternatora ale warto zauważyć, że w tym obszarze także nastąpiły pewne zmiany na przestrzeni ostatnich lat – jak na przykład system start-stop czy „tryb żeglowania”, które ograniczają całkowity czas ładowania. Ładowanie i rozładowanie, czyli nieustająca cykliczność pracy również stawia przed akumulatorem trudne zadanie, a w starszych konstrukcjach akumulatorów prowadzi do stratyfikacji (rozwarstwienia elektrolitu) i szybszej ich awarii. Zatem mając na uwadze powyższe wymagania zaleca się stosować akumulatory o wyższej wytrzymałości cyklicznej i rozwiązania eliminujące stratyfikację.
– Ciężarówka bardzo często pełni funkcję hotelu, a liczne urządzenia dodatkowe wymagają osobnego zasilania – dodaje nasza rozmówczyni z firmy Autopart. – Z tego powodu samochód ciężarowy często wyposażony jest także w akumulator semitrakcyjny (głębokiego wyładowania), który jest przenośnym źródłem prądu. Autopart ma w ofercie dedykowaną linię akumulatorów semitrakcyjnych o różnych mocach - Galaxy Voyager, która według …. w najbliższych latach na pewno zyska na znaczeniu z uwagi na jej szerokie możliwości zastosowania.
Według Agnieszki Włoszczyny wśród wyzwań, przed którymi stoją obecnie producenci akumulatorów do pojazdów użytkowych należy wymienić przeniesienie akumulatorów na tylną oś pojazdu, a w związku z tym duże wibracje i wstrząsy, którym poddawane są akumulatory. Tutaj odpowiedzią Autopart jest bateria o wzmocnionej konstrukcji, spełniająca założenia normy V4 w zakresie odporności na wibracje. Po drugie, zwiększone zapotrzebowanie na energię elektryczną. Tutaj firma postawiła na technologię EFB, która dzięki dodatkowi węglowemu do płyty ujemnej gwarantuje poprawę zdolności przyjmowania ładunku, w konsekwencji, odporność na częste ładowanie i rozładowanie.
Przedstawiciel CLARIOS Poland zwraca uwagę, że odporność na wstrząsy i wibracje ma szczególne znaczenie w ciągnikach siodłowych spełniających normę EURO6. To właśnie w tych pojazdach akumulatory zostały przesunięte za tylną oś, a w miejsce ich dotychczasowego montażu pojawiły się zbiorniki na płyn AdBlue.
– Niestety, dla akumulatorów to bardziej wymagające warunki pracy czyli dodatkowa ekspozycja na wibracje – mówi Adam Potępa. – Zaleca się aby w takich miejscach montować akumulatory, w których zastosowano dodatkowe wzmocnienia konstrukcyjne, stabilizację płyt.
Według A. Potępy rynek akumulatorów jest odzwierciedleniem aktualnych trendów technologicznych, dlatego rośnie zainteresowanie najnowszymi produktami VARTA, wykorzystującymi technologie zarówno EFB (eliminuje negatywne zjawisko stratyfikacji elektrolitu i zapewnia szybkie i pełne naładowanie ze strony alternatora) jak i AGM (eliminuje zjawisko stratyfikacji, zapewnia szybkie ładowanie nawet przy skróconym czasie i zapewnia nawet sześciokrotnie dłuższą żywotność cykliczną).
– Tendencja ta wynika nie tylko ze stopnia zaawansowania konstrukcji pojazdów użytkowych, lecz przede wszystkim z większej świadomości osób zarządzających flotą – mówi A. Potępa. – Obecnie bardzo ważna jest optymalizacja całkowitego kosztu zarządzania flotą (TCO). Właśnie dlatego przygotowaliśmy serwis VARTA Truck Portal (https://fleet.varta-partner-portal.com/pl-PL/fleet-program), gdzie po rejestracji można nawiązać bezpośredni kontakt ze specjalistą w zakresie akumulatorów i otrzymać zalecenia dotyczące zakupów w celu optymalizacji kosztów.

Akumulatory odporne na wibracje i o zwiększonej trwałości cyklicznej

AUTOPART w nadchodzącym sezonie będzie kierować uwagę klientów na dwa flagowe produkty dedykowane samochodom ciężarowym: akumulatory Galaxy GOLD EVR i Galaxy EFB SMF.
– Produkty te są stale rozwijane i ulepszane, ponieważ nie tylko rynek, ale również producenci samochodów ciężarowych stawiają przed nami coraz to nowe wyzwania – mówi Agnieszka Włoszczyna, rzecznik prasowy Autopart. – Dobrym przykładem jest zmiana umiejscowienia akumulatora w samochodach ciężarowych, które obecnie instalowane są na tylnej osi pojazdu, co w znaczący sposób zwiększyło intensywność i poziom wibracji, z jakimi musi się zmierzyć akumulator. Pierwszy z produktów, Galaxy GOLD EVR, odpowiada na potrzeby samochodów ciężarowych pracujących w trudnym i wymagającym terenie, gdzie odporność na wibracje jest niezwykle istotną kwestią. Jednym z rozwiązań zaimplementowanym w tej gamie akumulatorów jest zastosowanie specjalnej wkładki antywibracyjnej, która w znaczącym stopniu wpływa na zwiększoną trwałość akumulatora. W akumulatorze Galaxy EFB SMF stawiamy przede wszystkim na bezobsługowość, szczelność oraz na zwiększoną trwałość cykliczną. Akumulatory z tej gamy wyposażone są w kratkę nowej generacji NANO CARBON 4XD, która poprawia zdolność przyjmowania ładunku w niskich temperaturach oraz zwiększa trwałość cykliczną nawet trzykrotnie w porównaniu ze standardową baterią.

Galaxy EFB SMF powstał w odpowiedzi na potrzeby kierowców długodystansowych ciężarówek

Fot. Autopart

– Galaxy GOLD EVR to przede wszystkim akumulatory, w których postawiono na bardzo mocną i stabilną konstrukcję – wyjaśnia Sebastian Cebula, kierownik działu eksportu Autopart. – Wzmocnione zostały poszczególne elementy akumulatora, skupiono się na takich rozwiązaniach jak: wzmocnione mostki, klejenie pakietów, dwustronne pastowanie czy włóknina semi- syntetyczna. Dodatkową zaletą jest zastosowanie nowatorskiej wkładki antywibracyjnej, dzięki czemu pakiety płyt są stabilne i zapewniają ekstremalną odporność na obciążenia mechaniczne. W tworzeniu tego akumulatora wykorzystaliśmy badania wykonane za pomocą specjalnego testera, który poddaje akumulator wibracjom w trzech prostopadłych osiach przez 24 godziny. Jest to test często wymagane wśród topowych producentów samochodów ciężarowych. Tester sprawdza akumulator pod kątem specyfikacji V4 zawartej w normie PN-EN 50342-1, która jest kluczowym parametrem określającym odporność na wstrząsy.

Akumulator Autopart Galaxy EXTREME EVR to bateria, w której postawiono przede wszystkim na mocną i stabilną konstrukcję

Fot. Autopart

– Galaxy EFB SMF powstał w odpowiedzi na potrzeby kierowców długodystansowych ciężarówek – informują nasi rozmówcy. – Jest to akumulator sprawdzający się podczas długich tras, ale także podczas wielogodzinnych postojów, kiedy samochód ciężarowy pełni głównie funkcje hotelowe. Technologia EFB, która w naszym przypadku polega za zastosowaniu specjalnej włókniny i dodatku karbonowego do elektrod, gwarantuje niezawodną i stabilną pracę akumulatora. Same płyty mają geometryczną konstrukcję, dzięki czemu dwustronnie nakładana masa aktywna posiada doskonałą przyczepność i dobrze przewodzi ładunek. Stosujemy tutaj także specjalną włókninę ultra, która wpływa na dłuższą trwałość w pracy cyklicznej. Akumulator Galaxy EFB SMF to produkt całkowicie bezobsługowy (SMF ang. sealted maintance free), nie wymaga ingerencji użytkownika i uzupełniania elektrolitu podczas całego cyklu życia baterii. Te akumulatory wyróżniają się wysokim poziomem bezpieczeństwa z uwagi na specjalną podwójną konstrukcję wieczka, która zapobiega wyciekowi elektrolitu nawet w ekstremalnych warunkach.
– Akumulatory do samochodów ciężarowych Autopart poleca wszystkim kierowcom, dla których ważny jest niezawodny rozruch w każdych warunkach atmosferycznych oraz bezpieczeństwo użytkowania – dodaje Agnieszka Włoszczyna. – Są to produkty sprawdzające się w samochodach o dużych mocach silników, z bogatym wyposażeniem, pracujących w warunkach trudnych terenowo, ale i na długich dystansach w ruchu ciągłym. Akumulatory te są przeznaczone także do pojazdów wykorzystywanych w transporcie materiałów niebezpiecznych, paliw, środków chemicznych, środków spożywczych i innych ze względu na swoją bezobsługowość i szczelność.
Akumulatory ciężarowe Autopart sprzedawane są w Europie (m.in. Węgry, Francja, Czechy, Estonia, Rosja), na Bliski Wschód (np. Katar, Syria, Liban), czy w Afryce (np. Ghana, Senegal).

Kilka porad przedstawicieli Autopart dla użytkowników akumulatorów

• Jeśli istnieje jakakolwiek oznaka, że akumulator ma trudności z uruchomieniem teraz, prawdopodobieństwo jest takie, że rozładuje się w pewnym momencie w okresie zimowym.
• Oceń, czy nie warto wykonać wymiany akumulatora na nowy, jeżeli jego wiek przekracza 4 lata. Jest to taki sam element podlegający zużyciu jak opony lub świece zapłonowe.
• Sprawdź napięcie ładowania. Właściwe jest w zakreie między 13.8 V-14.4 V.
• Przeprowadź inspekcję połączeń. Zabrudzenie biegunów oraz zacisków lub zbyt słabe ich połączenie może być powodem złego przepływu prądu (wzrost rezystancji) a w konsekwencji trudności z uruchomieniem auta.
• O ile to możliwe (znaczna część akumulatorów nie ma korków lub nakładek) sprowadź poziom elektrolitu – powinien przykrywać we wszystkich celach płyty akumulatorowe
• Sprawdź, korzystając z usług zakładu elektromechaniki pojazdowej sprawność działania układów zapłonowego, paliwowego, rozrusznika.

Pewny rozruch, szybkie ładowanie, wydłużona żywotność…

Firma CLARIOS ma w swojej ofercie m.in. akumulatory Varta ProMotive HD, dedykowane do pojazdów użytkowych, maszyn budowlanych i rolniczych, gdzie liczy się nie tylko pewny rozruch silnika lecz także zwiększona odporność na ewentualne wibracje z uwagi na warunki w jakich pracuje użytkowany sprzęt.
Baterie VARTA ProMotive SHD są przeznaczone przede wszystkim do pojazdów ciężarowych z podstawową funkcją sypialną, pojazdów specjalnych bez dodatkowego wyposażenia elektrycznego oraz do autobusów i autokarów. Od lat są wykorzystywane w transporcie krajowym i międzynarodowym jako uniwersalne rozwiązanie do mniej rozbudowanych energetycznie pojazdów.
Akumulatory VARTA ProMotive EFB producent poleca do pojazdów ciężarowych dalekobieżnych z przeważającą funkcją sypialną, pojazdów specjalnych z dodatkowym wyposażeniem elektrycznym oraz autobusów i autokarów. W akumulatorach zastosowano innowacyjny element miksujący, który podczas jazdy miesza elektrolit, zapewniając jego równomierne stężenie. Dzięki temu rozwiązaniu eliminuje się negatywne zjawisko stratyfikacji (rozwarstwienia elektrolitu) i zapewnia szybkie i pełne naładowanie ze strony alternatora. Dodatkowo zastosowanie grubszych płyt i powłoki z poliestru zwiększa odporność na głębokie rozładowanie, zapewniając nawet trzykrotnie dłuższą żywotność cykliczną. Akumulator spełnia najwyższe wymagania w zakresie odporności na wstrząsy i wibracje czyli normę V4, dzięki zastosowaniu dodatkowych wzmocnień oraz kleju termicznego dla stabilizacji płyt. Jest to rozwiązanie polecane do nowoczesnych pojazdów użytkowych.

Z kolei VARTA ProMotive AGM to baterie dedykowane do pojazdów ciężarowych dalekobieżnych z przeważającą funkcją sypialną wraz z klimatyzacją postojową i/lub ogrzewaniem postojowym zasilanym z akumulatora oraz do wszelkich pojazdów specjalnych z dodatkowym wyposażeniem elektrycznym, a także do autobusów i autokarów z dużą ilością odbiorników. To innowacyjny produkt wykonany w technologii AGM, w którym elektrolit jest całkowicie zaabsorbowany (wchłonięty) przez włókninę szklaną. Takie rozwiązanie eliminuje zjawisko stratyfikacji, zapewnia szybkie i skuteczne ładowanie akumulatora nawet przy skróconym czasie, a w połączeniu z grubszymi płytami zapewnia nawet sześciokrotnie dłuższą żywotność cykliczną. Akumulator spełnia najwyższe normy odporności na wstrząsy i wibracje, czyli normę V4. Według przedstawicieli producenta obecnie jest to najbardziej zaawansowany technologicznie akumulator do pojazdów użytkowych.