Wiadomości z rynku

Autor: zm
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2020(27)
z dnia 21.10.2020

Norwegia zaostrza przepisy dotyczące opon zimowych

Mud and Snow już nie wystarczy
W Norwegii wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące ogumienia zimowego w samochodach ciężarowych. Obowiązkowe będą opony z oznaczeniem 3PMSF, z symbolem śniegowego płatka oraz trzema szczytami górskimi. Dotychczas dopuszczone były także opony oznaczone skrótem M+S (Mud and Snow).
Jak informuje firma Continental, od 15 listopada do 31 marca pojazdy powyżej 3,5 t GVW obowiązuje używanie opon zimowych (z symbolem alpejskim (3PMSF) na osiach napędowych i przednich osiach skrętnych oraz z oznaczeniem M+S i/lub 3PMSF na pozostałych kołach. Przy okazji przypominamy, że obowiązkowe jest minimum 5 mm głębokości bieżnika w okresie od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy (południowa Norwegia) oraz od 16 października do 30 kwietnia włącznie (północna Norwegia).
Pojazdy > 3,5 t DMC muszą mieć w wyposażeniu łańcuchy śniegowe w okresie, w którym dozwolone jest korzystanie z opon z kolcami. Samochód ciężarowy z przyczepą musi przewozić 7 łańcuchów.
Opony z kolcami (średnia długość 1,7 mm) są dozwolone od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy. W regionach Nordland, Troms oraz Finnmark od 16 października do 30 kwietnia. Pojazdy ciężarowe i przyczepy - opony z kolcami na tej samej osi. W przypadku opon bliźniaczych, kolce na jednej z nich są wystarczające. Mogą być one stosowane tylko dla opon z oznaczeniem M+S lub 3PMSF.
Przypomnijmy, że w Niemczech od lipca 2020 r. obowiązują nowe przepisy, zobowiązujące do stosowania opon zimowych lub całorocznych z oznaczeniem 3PMSF w pojazdach ciężarowych również na osiach prowadzących. Wcześniej wymóg ten dotyczył tylko opon na osiach napędowych. W Niemczech ogumienie zimowe konieczne jest wtedy, kiedy wymagają tego warunki pogodowe.

W Norwegii wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące ogumienia zimowego w samochodach ciężarowych

Fot. Continental