Wiadomości z rynku

sobota
20 kwietnia 2024

Jesteśmy skazani na napęd elektryczny

Podsumowanie Global e-Mobility Forum 2020
26 listopada 2020

Jak już informowaliśmy, w przyszłym roku przewoźnicy w Europie będą mogli zamawiać całkowicie elektryczne wersje samochodów ciężarowych Volvo o dużej ładowności

Fot. Volvo

 
Zielony Ład, elektromobilność w obliczu COVID-19, nowe modele biznesowe, przyszłość branży motoryzacyjnej, perspektywy rozwoju technologii wodorowych – na te i inne tematy rozmawiali przedstawiciele branży elektromobilności podczas Global e-Mobility Forum 2020.
Global e-Mobility Forum odbyło się 19 listopada w formule online gromadząc 52 prelegentów z 22 krajów, wysokich przedstawicieli UE, UN, UNFCCC, ministrów, przedstawicieli nauki i biznesu z całego świata. Wzięli w nim udział m.in. zastępca sekretarza generalnego ONZ i dyrektor wykonawcza Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska Inger Andersen, komisarz ds. transportu Komisji Europejskiej Adina Vălean czy minister przedsiębiorczości i przemysłu Wielkiej Brytanii Nadim Zahawi. Polskę reprezentował minister Michał Kurtyka, który był także gospodarzem konferencji. Podczas Global e-Mobility Forum odbył się szereg paneli dyskusyjnych, podczas których reprezentanci wiodących światowych firm sektora e-mobilty rozmawiali o najważniejszych trendach światowego sektora transportu i kierunkach jego rozwoju.

Adina Vălean, unijna komisarz ds. transportu: – Celem Unii Europejskiej jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 r.

Fot. PSPA

Global e-Mobility Forum to jedna z największych konferencji na świecie, poświęcona elektromobilności. Jej początki sięgają 2018 r., kiedy to podczas 24. Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu w Katowicach podpisano Deklarację Driving Change Together Katowice Partnership for e-Mobility. Od 2019 r. wydarzenie odbywa się w formie corocznego forum. Tegoroczna edycja, zorganizowana przez Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy) oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, tak jak przed rokiem, zgromadziła kilkuset polskich i zagranicznych przedstawicieli administracji unijnej i państwowej, samorządów, organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw, ekspertów i praktyków rynku z całego świata. W tym roku uczestnicy spotkali się jednak w formule online.
– Stolicą elektromobilności jest dziś Warszawa, skąd zdalnie łączymy się z uczestnikami Forum z całego świata – powiedziała Agnieszka Ragin – kierownik Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu, zastępca dyrektora Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego ds. Zmian Klimatu i Współpracy Międzynarodowej. – Wydarzenia takie, jak Global e-Mobility Forum są bardzo istotne dla intensyfikacji współpracy międzynarodowej i wymiany dobrych praktyk w zakresie transportu.
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, wiceprezydent The European Association for Electromobility (AVERE), zwracając się do uczestników Forum, odniósł się do obecnej sytuacji związanej z pandemią.
– Rozwój zeroemisyjnych technologii w transporcie jest kluczowy do realizacji celu, którym jest neutralność klimatyczna powiedział Maciej Mazur. –. Musimy wyznaczyć nowe kierunki dla administracji publicznej i całej branży, ale także rozwijać międzynarodową społeczność na rzecz elektromobilności. Dlatego stworzyliśmy Globalne Forum Elektromobilności .
Konferencję zainaugurował Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska, który podkreślił kluczową rolę elektromobilności w kontekście zrównoważonego rozwoju.

Agnieszka Ragin – kierownik Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu, zastępca dyrektora Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego ds. Zmian Klimatu i Współpracy Międzynarodowej oraz Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, wiceprezydent The European Association for Electromobility (AVERE)

Fot. PSPA

UE na drodze do zerowej emisji

– We wrześniu bieżącego roku liczba rejestracji pojazdów zelektryfikowanych w Europie po raz pierwszy przekroczyła liczbę rejestracji pojazdów z silnikiem Diesla. To bardzo ważny moment w historii motoryzacji, który dobitnie pokazuje, że elektromobilność to nie chwilowy trend. Badania wskazują, że w 2023 roku na światowych drogach będzie jeździło ok. 54 mln aut elektrycznych – mówił Michał Kurtyka. Minister zaznaczył, że transformacja sektora motoryzacyjnego odbywa się tu i teraz. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że świat naprawdę się zmienia, a kolejne bastiony konwencjonalnej motoryzacji przełączają się na elektromobilność. Zeroemisyjna technologia to droga do neutralności klimatycznej w sektorze transportu.
Podczas inauguracji Global e-Mobility Forum wystąpiła także Adina Vălean, unijna komisarz ds. transportu, która potwierdziła, że elektromobilność stanowi podstawę realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Jednocześnie Unia Europejska zamierza wprowadzić regulacje prawne przyspieszające tempo rozwoju zeroemisyjnego transportu.
– Celem Unii Europejskiej jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 r. Żeby osiągnąć ten cel, 20 proc. floty samochodów osobowych i 1 proc. ciężarowych muszą stanowić pojazdy o zerowej emisji – powiedziała Adina Vălean. – Europejski Zielony Ład wyznacza również ambitne cele w zakresie infrastruktury ładowania. Do 2025 r. sieć ładowarek w Unii Europejskiej obejmie milion publicznie dostępnych punktów ładowania. Z symulacji wynika, że ta liczba do 2030 roku wzrośnie do co najmniej 3 milionów. W związku z tymi ambitnymi celami, zaproponujemy przegląd dyrektywy w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Musimy przyspieszyć wdrażanie w całej UE w pełni interoperacyjnej infrastruktury ładowania nie tylko samochodów osobowych, ale także pojazdów ciężarowych.
Ovais Sarmad, zastępca sekretarza wykonawczego United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), zwrócił uwagę, że rozwój elektromobilności niesie ze sobą nie tylko pozytywne skutki ekologiczne, ale i gospodarcze.

Ovais Sarmad, zastępca sekretarza wykonawczego United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC): – W związku z tym, że ponad 90 proc. energii nadal pochodzi z paliw kopalnych, zdajemy sobie sprawę, że sektor transportu wymaga dekarbonizacji

Fot. PSPA

– W związku z tym, że ponad 90 proc. energii nadal pochodzi z paliw kopalnych, zdajemy sobie sprawę, że sektor transportu wymaga dekarbonizacji. Na szczęście jedno z kluczowych rozwiązań osiągnięcia zerowej emisji w transporcie, zarówno w Unii Europejskiej, jak i na świecie, jest już gotowe dzięki pojazdom elektrycznym. Kolejną dobrą wiadomością jest to, że każde miejsce pracy, które istnieje obecnie u tradycyjnych producentów samochodów, zostanie zastąpione nowymi stanowiskami w branży elektromobilności – powiedział Ovais Sarmad.
Dekada elektromobilności i rok 2020 jako katalizator pozytywnych zmian w zakresie korzystania z czystego transportu, a także Zielony Ład i planowana odbudowa gospodarcza po COVID-19 były głównym tematem Ministerialnego Round Table, który miał miejsce bezpośrednio po oficjalnym otwarciu wydarzenia. Debatę moderował Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.

Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska: – We wrześniu bieżącego roku liczba rejestracji pojazdów zelektryfikowanych w Europie po raz pierwszy przekroczyła liczbę rejestracji pojazdów z silnikiem Diesla

Fot. PSPA

Przedstawiciele rządów o elektromobilności

Z jednej strony rosnąca świadomość społeczna, sprzyjająca przechodzeniu na czysty transport. Z drugiej – pandemia COVID-19, która przyniosła straty dla sektora motoryzacyjnego. Pytanie o plany i perspektywy na następną dekadę otworzyło pierwszą część debaty.
– Dwa lata temu, podczas COP24, Polska i Wielka Brytania uruchomiły inicjatywę Driving Change Together – Katowice Partnership for Electromobility – przypomniał Nadim Zahawi, minister ds. biznesu i przemysłu Wielkiej Brytanii. – Cieszę się, że Polska kontynuuje wysiłki w tym zakresie i łączy kraje w działaniach na rzecz elektromobilności. Musimy zwiększyć nasze starania w zakresie przejścia do zeroemisyjnego transportu. Wielka Brytania jest gotowa. Wczoraj Boris Johnson ogłosił, że data odejścia od samochodów spalinowych będzie przyspieszona z 2040 do 2030 r.

Nadim Zahawi, minister ds. biznesu i przemysłu Wielkiej Brytanii: –Boris Johnson ogłosił, że data odejścia od samochodów spalinowych będzie przyspieszona z 2040 do 2030 r.

Fot. PSPA

W Szwecji decyzje wobec branży motoryzacyjnej będą miały równie duże znaczenie dla środowiska.
– W ciągu najbliższych 25 lat emisje z sektora transportu w naszym kraju mają zostać zredukowane do zera. W naszej ocenie, ważne jest stworzenie zrównoważonego przemysłu bateryjnego na poziomie całej UE – powiedział Emil Högberg, sekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Innowacji Szwecji.
– Ukraińska elektromobilność rozwija się bardzo dobrze. Oczekujemy, że w kolejnych latach na drogach przybędzie 50-60 tys. nowych pojazdów elektrycznych. Przykładamy szczególną wagę do rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego, wdrożyliśmy m.in. dedykowany program w tym zakresie dla 20 miast – dodał Vladyslav Kryklii, minister infrastruktury Ukrainy.
Electric Mobility Roadmap 2022 to plan, który zakłada osiągnięcie 50% floty elektrycznej w 2022 roku w Szwajcarii.
– Rozwijamy infrastrukturę szybkiego ładowania. Inwestujemy w mobilność wodorową w obszarze transportu ciężkiego. Dzisiaj Szwajcaria dołącza do inicjatywy Driving Change Together – Katowice Partnership for Electromobility – ujawnił Benoît Revaz, sekretarz stanu w Federalnym Urzędzie ds. Energii Szwajcarii. Podczas Global e-Mobility Forum 2020, oprócz Szwajcarii do inicjatywy Driving Change Together, zainicjowanej podczas COP 24 w Katowicach, dołączyły Rumunia i Holandia.

Grecja, Portugalia, Czechy…

Zielony Ład i planowane wsparcie odbudowy po pandemii kładą nacisk na elektromobilność w zakresie realizacji celów UE związanych z sektorem transportu. Minister Michał Kurtyka zwrócił się do przedstawicieli rządów Grecji, Portugalii i Czech z pytaniem, w jaki sposób planują wspierać zeroemisyjną transformację transportu w nadchodzących latach.
– Grecja postawiła sobie bardzo ambitne cele energetyczne i klimatyczne na nadchodzące lata i szczegółowe cele na kolejnych 10 lat w zakresie czystego transportu. W 2030 roku 30% nowo rejestrowanych samochodów będzie musiało być wyposażonych w napęd elektryczny. Parę miesięcy temu w Grecji przyjęto po raz pierwszy ramy regulacyjne dotyczące elektromobilności – ujawniła Alexandra Sdoukou, sekretarz generalny w Ministerstwie Środowiska i Energii Grecji.
– Portugalia przyjęła ostatnio narodową strategię na rzecz wodoru, a dekarbonizacja transportu stanowi cel, który w przeważającej mierze przyczyni się do wykorzystania tego paliwa. Uzupełniającą rolę będzie pełnił transport oparty na biopaliwach – dodał João Pedro Matos Fernandes, minister środowiska i działań klimatycznych Portugalii.
– Republika Czech dąży do redukcji emisji w transporcie drogowym oraz do wzrostu liczby pojazdów elektrycznych. W celu wsparcia realizacji tego planu korzystamy ze środków państwowych. Kluczowymi obszarami dofinansowania są transport publiczny oraz infrastruktura ładowania – podkreślił Edurad Muricky, wiceminister przemysłu i handlu Czech.

Elektromobilność kluczem do realizacji Zielonego Ładu

Europejski Zielony Ład zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej przez państwa Unii Europejskiej do 2050 r. Uczestnicy Global e-Mobility Forum 2020, podkreślali, że bez dekarbonizacji sektora transportu realizacja tego celu nie będzie możliwa. W celu obniżenia emisji powinna rozwijać się zarówno flota pojazdów elektrycznych, jak i sieć infrastruktury ładowania. Szczególne znaczenie ma w tym kontekście zeroemisyjny transport publiczny, wzrost znaczenia odnawialnych źródeł energii oraz regulacje prawne stymulujące rozwój elektromobilności.
Espen Hauge, prezydent Avere – największej europejskiej organizacji branżowej związanej z rynkiem zeroemisyjnego transportu – zaznaczył, że Europejski Zielony Ład ma przede wszystkim przeciwdziałać zmianom klimatycznym i degradacji środowiska. – Naszym celem jest redukcja emisji o 50-55% do 2030 r. i przejście do zeroemisyjnej gospodarki w 2050 r. – powiedział Espen Hauge.
Andreas Unterstaller, reprezentant Europejskiej Agencji Środowiska wskazał, że elektryfikacja transportu cały czas przyspiesza.
– W krajach Europy Zachodniej jeździ już naprawdę wiele pojazdów elektrycznych, a infrastruktura ładowania staje się coraz bardziej powszechna. Plan Europejskiego Zielonego Ładu jest co prawda bardzo ambitny, ale również możliwy do zrealizowania. Obecnie znajdujemy się na początku tej drogi, więc musimy przedsięwziąć wszelkie konieczne środki, by wspomagać elektryfikację całej branży transportowej, zarówno pod względem infrastruktury jak i flot pojazdów – stwierdził Andreas Unterstaller.
Javier Calleja, CEO Solarisa, podkreślił istotne znaczenie transportu publicznego na drodze ku osiągnięciu neutralności klimatycznej. Od 2011 r. firma z siedzibą w Bolechowie dostarczyła ok. 1 000 elektrobusów do 18 państw Europy.
– Autobusy elektryczne są bardzo ważnym elementem w drodze do zerowej emisji, ponieważ z transportu publicznego korzysta wiele osób. Zauważamy, że coraz więcej państw europejskich stawia na elektryfikację tego sektora, składając w naszej firmie coraz więcej zamówień zarówno na autobusy elektryczne jak i wodorowe – powiedział Javier Calleja.
Tą opinię podzieliła Monica Araya z Transport Lead for Climate Champions, podkreślając jednocześnie znaczenie wzrostu udziału OZE w europejskim miksie energetycznym.
– Pochodzę z Kostaryki, gdzie prawie 100 proc. energii pochodzi właśnie ze źródeł odnawialnych i uważam, że dążąc do zeroemisyjności na całym świecie musimy równolegle obok elektromobilności rozwijać ekologiczną energetykę – powiedziała Monica Araya.
Adam Mutwil, kierujący wydziałem elektromobilności w niemieckim Ministerstwie Transportu i Infrastrutury Cyfrowej, zwrócił uwagę, że rozwój zeroemisyjnego transportu napędzają przede wszystkim odpowiednie regulacje prawne i programy wsparcia. Według danych ACEA, przez pierwsze dziewięć miesięcy 2020 r. w Niemczech zarejestrowano 204 492 nowe, osobowe samochody z napędem elektrycznym (+174,3% r/r) – najwięcej w Europie.
– W zeszłym roku w Niemczech zarejestrowano więcej pojazdów elektrycznych niż w będącej dotąd europejskim liderem w tym zakresie Norwegii. Ulgi podatkowe, dopłaty do aut elektrycznych, czy infrastruktury pozwoliły rozpędzić proces elektryfikacji transportu – podkreślił Adam Mutwil.
Zdaniem Franka Mühlona, szef działu infrastruktury ładowania w ABB, jednego z globalnych liderów w zakresie stacji ładowania EV, rozwój zelektryfikowanych flot powinien iść w parze z zakrojoną na szeroką skalę rozbudową infrastruktury ładowania.
– Jest tylko kwestią czasu aż pojazdy elektryczne wyprą samochody spalinowe. Dlatego tak ważne jest, aby być przygotowanym na elektromobilność pod względem infrastruktury – powiedział Frank Mühlon.

Branża motoryzacyjna musi stawiać na innowacje

Przyszłość i wzywania stojące przed branżą motoryzacyjną w obliczu zaostrzających się norm emisji spalin, stanowiły temat przewodni kolejnego panelu pod nazwą „Producenci Samochodów w Nowej Erze”. Wzięli w nim udział przedstawiciele największych koncernów motoryzacyjnych na świecie oraz aspirujących start-upów. Debatę moderował Jens Hoerning z PwC. Paneliści wyrazili przekonanie, że branża samochodowa musi inwestować w innowacyjne rozwiązania technologiczne, ale konieczne jest również zwiększanie świadomości społecznej w zakresie zeroemisyjnego transportu wśród potencjalnych nabywców EV.
Rafał Budweil, prezes polskiej firmy Triggo, która zaprojektowała nowatorski pojazd elektryczny o zmiennym rozstawie kół, ułatwiającym jazdę w ruchu miejskim, stwierdził, że zmiany w sektorze transportu tworzą okazję dla popularyzacji nowych rozwiązań mobilnościowych.
– Triggo stanowi odpowiedź dla tych, którzy chcą poruszać się w sposób neutralny dla klimatu w miastach wciąż jeszcze zdominowanych przez nadmierny ruch samochodowy. Przyszłość nowej mobilności i kierunek, w którym podążają koncerny motoryzacyjne, to również przestrzeń do rozwoju dla takich firm jak polskie Triggo – powiedział Rafał Budweil.
Na innowacyjne rozwiązania stawiają również wielkie koncerny motoryzacyjne przeznaczające coraz większe sumy na sektor R&D.
Wolfgang Bremm von Kleinsorgen, CEO Mercedes-Benz w regionie Europy Środkowej, stwierdził, że producent ze Stuttgarttu przeznacza na badania i rozwój blisko 7 miliardów euro, czyli prawie tyle, co gospodarki niektórych państw.
– Oprócz środków rezerwowanych na innowacje przez koncerny motoryzacyjne oraz wsparcia ze strony administracji publicznej, rozwój zeroemisyjnego transportu wymaga zwiększenia świadomości społecznej. Na szczęście klienci w coraz większym stopniu przekonują się do zalet nowej mobilności – wskazał Wolfgang Bremm von Kleinsorgen.
Znaczne inwestycje na badania i rozwój ponosi również Volkswagen AG. Dr Wolf-Stefan Specht, prezes zarządu Volkswagen Group Polska powiedział:
– Przez kolejne pięć lat zainwestujemy w rozwój elektromobilności 35 mld euro, a do 2030 r. wprowadzimy na rynek około 70 modeli z napędem elektrycznym. Do tego czasu zamierzamy wyprodukować 26 mln pojazdów elektrycznych.
Friederike Kienitz, wiceprezes Nissana w regionie Afryki, Bliskiego Wschodu, Indii, Europy i Oceanii wskazała, że strategia koncernów motoryzacyjnych w nadchodzących latach wymaga znacznej elastyczności.
– Inwestycje producentów muszą dotrzymywać tempa działaniom administracji, wdrażaniu nowych technologii i popytu ze strony konsumentów, ale muszą też wyjść dalej, poza sam pojazd. Bardzo istotnym segmentem dla dekarbonizacji i implementacji ważnych programów takich jak Europejski Zielony Nowy Ład jest obszar produkcji baterii. Możliwość magazynowania energii elektrycznej jest ważna nie tylko dla sektora transportu, lecz również dla wszystkich innych obszarów codziennego życia – mówiła Friederike Kienitz.

COVID-19 nie powstrzyma rozwoju rynku pojazdów elektrycznych

Skutki pandemii koronawirusa odczuwa cała gospodarka, w tym sektor motoryzacyjny. Uczestnicy kolejnego Round Table rozmawiali o wpływie COVID-19 na tempo rozwoju zeroemisyjnego transportu.
Patrik Andersson, CEO Grupy Garo, zwrócił uwagę, że skutki pandemii, sprawiły, że społeczeństwa całego świata przywiązują większą wagę do kwestii środowiska i ochrony zdrowia. W konsekwencji branża e-mobility rozwija się coraz szybciej.
– Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy fabryka Garo w Szczecinie wyprodukowała 30 tys. stacji ładowania samochodów elektrycznych. Przewidujemy dalszy wzrost popytu na nasze rozwiązania – powiedział Patrik Andersson.
Pablo Fajnzybler, Global director for transport z Banku Światowego, podkreślił, że zrównoważony rozwój pozostanie dominującym trendem w sektorze transportu.
– Mimo pandemii bez dekarbonizacji tego sektora osiągnięcie celów klimatycznych będzie bardzo utrudnione. W obliczu COVID-19 elektromobilność pełni jeszcze jedną bardzo istotną rolę, jako trend sprzyjający rozwojowi gospodarki i kreowaniu nowych miejsc pracy – dodał Pablo Fajnzybler.

Transport w miastach przyszłości

Car-sharing, pojazdy autonomiczne oraz elektromobilność – kolejny panel dyskusyjny poświęcono trendom, które mają potencjał by usprawnić funkcjonowanie miast na całym świecie i podwyższyć komfort życia ich mieszkańców.
Gilles Normand, wiceprezes Renault, podkreślił, że w 20 miastach europejskich w systemach car sharingu jeździ obecnie 20 tys. samochodów elektrycznych francuskiego koncernu.
– Jednymi z najważniejszych wyzwań przed jakim stają współczesne miasta są poprawa stanu powietrza, obniżenie poziomu emisji, usprawnienie ruchu i jednocześnie zapewnienie optymalnego poziomu mobilności ich mieszkańcom. Jako europejski lider rynku samochodów elektrycznych jesteśmy przekonani, że receptą na wspomniane wyzwania jest rozwój transportu zeroemisyjnego oraz współdzielonego. Grupa Renault rozwija oba te obszary m.in. wprowadzając do sprzedaży najtańszy model elektryczny na rynku – Dacię Spring idealnie nadającą się do car-sharingu – stwierdził Gilles Normand.
Jacek Woźnikowski, reprezentujący Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, podkreślił, iż fundamentem rozwoju zeroemisyjnego transportu w miastach jest rozbudowa infrastruktury ładowania:
– Katowice zostały pierwszym miastem w Polsce, które wypełniło wymogi ustawowe w zakresie sieci ogólnodostępnych punktów ładowania. Wdrożyliśmy również działania w celu promocji i edukacji na temat elektromobilności – stwierdził.
Uri Wainshtain, Dyrektor Regionalny Mobileye w krajach CEE, Rosji i WNP, zauważył, że trendem, który pozwoli podwyższyć poziom bezpieczeństwa na miejskich drogach mimo stale rosnącego natężenia ruchu jest autonomizacja.
– Już w 2022 r. Mobileye zamierza wprowadzić usługi przewozu osób świadczonych przez samosterujące taksówki-roboty, początkowo we Francji, Korei Południowej oraz Izraelu. Z naszej technologii korzysta już teraz 28 producentów samochodów. Kluczem do przeprowadzenia autonomicznej rewolucji na szerszą skalę jest instalacja odpowiedniej, cyfrowej infrastruktury drogowej, umożliwiającej komunikowanie się pojazdów – powiedział Uri Wainshtain.

Wodór czy baterie?

Uczestnicy ostatniej debaty dyskutowali nad kierunkami rozwoju napędów alternatywnych, koncentrując się na technologiach magazynowania lub wytwarzania energii. Zdaniem ekspertów, przyszłość transportu to przede wszystkim pojazdy bateryjne, ale nie można zapominać o potencjale technologii wodorowych, które będą rozwijane równolegle.
Tezę o dominującej roli technologii bateryjnych w światowym przemyśle motoryzacyjnym w kolejnych latach potwierdzają słowa Petera Carlssona, prezesa Northvolt – firmy budującej jedną z największych fabryk ogniw litowo-jonowych na świecie, która zostanie uruchomiona do końca 2021 r. z początkową wydajnością na poziomie 16 GWh rocznie.
– Już w niedalekiej przyszłości, wraz z rozwojem elektromobilności, spodziewamy się znacznego wzrostu popytu na ogniwa litowo-jonowe. Docelowo planujemy zwiększyć moce naszej fabryki do 40 GWh rocznie – stwierdził Peter Carlsson.
Andy Walker, dyrektor technologiczny brytyjskiego koncernu Johnson Matthey, który w okolicy Konina buduje zakład wytwarzający tlenek litowo-niklowy (eNLO), będący jednym z komponentów ogniw li-ion, dodał:
– Rozwijamy zarówno biznes związany z bateriami, jak i wodorowymi ogniwami paliwowymi. Nie ulega wątpliwości, że w ekosystemie transportu przyszłości te dwie technologie będą się wzajemnie uzupełniać.

DAF ma już gotowy m.in. elekryczny ciągnik siodłowy CF

Fot. DAF

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.