Wiadomości z rynku

wtorek
28 maja 2024

Odpoczynki bez potwierdzania

Kolejne rozmowy TLP z Komisją Europejską w sprawie interpretacji przepisów pakietu mobilności
25 grudnia 2020

Służby kontrolne nie mogą wymagać od kierowców żadnych dokumentów potwierdzających, gdzie spędzali oni odpoczynek będąc z dala od pojazdu

Fot. ZM

 
Wytyczne Komisji Europejskiej stanowią, że służby kontrolne nie mogą wymagać od kierowców żadnych dokumentów potwierdzających, gdzie spędzali oni odpoczynek będąc z dala od pojazdu.
Jednocześnie określone zostało, że kara za odbiór odpoczynku w kabinie może zostać nałożona jedynie w przypadku złapania kierowcy na gorącym uczynku, tj. faktycznym spędzaniu tego odpoczynku w kabinie pojazdu. Taka interpretacja przepisów Pakietu Mobilności padła podczas zorganizowanego 17 grudnia spotkania z Komisją Europejską, DG MOVE, zorganizowanego przez Business Europe. Dyskusja skupiona była wokół wytycznych KE, jakie zostały ogłoszone w formie pytań i odpowiedzi dotyczących kluczowych zmian przepisów o czasie jazdy i odpoczynku kierowców. Zmiany wprowadzone zostały w ramach pakietu mobilności w sierpniu br. Część z uwag zgłaszanych przez TLP została uwzględniona przez KE.
Ustalono też, że nie jest do końca jasne, jak należy rozumieć wskazaną powyżej sytuację i czy funkcjonariusze służb kontrolnych mogą przerywać odpoczynek kierowców w celu poddania ich kontroli. KE zgodziła się z tą uwagą i zobowiązała się do doprecyzowania tego zapisu m.in. poprzez uwzględnienie, że kierowca w żadnym wypadku nie powinien być specjalnie budzony przez kontrolującego. Gdyby jednak okazało się, że kierowca w ramach regularnego tygodniowego odpoczynku wykonuje w pojeździe lub w jego pobliżu pewne czynności, to wtedy kontrolujący może już zweryfikować, czy aby nie jest związane to z odbieraniem regularnego tygodniowego odpoczynku w pojeździe.
KE podkreśla, że wytyczne nie są dokumentem „zamkniętym”. Możliwe jest zgłaszanie kolejnych problematycznych kwestii związanych z interpretacją nowych przepisów, a KE będzie je analizowała i na bieżąco aktualizowała dokument.

Na jakich zasadach do Wielkiej Brytanii?

Inną kwestią poruszoną przez TLP w trakcie spotkania była próba uzyskania odpowiedzi na pytanie, czy unijne przepisy regulujące transport drogowy, w tym pakiet mobilności, będą miały zastosowanie do przewozów drogowych wykonywanych do/z Wielkiej Brytanii od 01.01.2021. KE poinformowała, że w przypadku braku porozumienia między UK a UE oraz braku akceptacji rozporządzenia awaryjnego, do przewozów w relacji UK-UE będą miały zastosowanie przepisy umowy AETR, czyli jak do każdego innego kraju trzeciego. Niestety, ponieważ negocjacje nadal trwają, KE nie jest w stanie określić, czy w przypadku osiągnięcia porozumienia będzie w nim jasno wskazane, że przewozy UE-UK będą odbywać się zgodnie z przepisami obowiązującymi w UE. Na odpowiedź musimy jeszcze trochę poczekać.

Nadchodzi „delegowanie”

KE ogłosiła także, że w przyszłym roku planowane jest utworzenie specjalnej grupy roboczej ds. delegowania kierowców w transporcie drogowym. Przepisy o delegowaniu będą stosowane od lutego 2022 r., niemniej niezbędne jest, aby odpowiednio wcześniej wszystkie kwestie sporne i budzące wątpliwości interpretacyjne zostały wyjaśnione i jasno zakomunikowane wszystkim uczestnikom procesu transportowego.
Co równie istotne, dostępne obecnie jedynie w języku angielskim wytyczne KE w sprawie przepisów pakietu mobilności zostaną w najbliższym czasie przetłumaczone na wszystkie języki urzędowe UE.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.