Wiadomości z rynku

czwartek
18 kwietnia 2024

Transit, Vito i Transporter ze złotym medalem Euro NCAP

Docenione za systemy bezpieczeństwa czynnego
30 grudnia 2020

W gronie laureatów znalazły się dwa Fordy - Transit i Transit Custom

Fot. Ford

 
Trzy modele, czyli Ford Transit, Mercedes-Benz Vito i VW Transporter, otrzymały złoty medal Euro NCAP, w pierwszej ocenie systemów bezpieczeństwa czynnego samochodów dostawczych.
Czternaście samochodów dostawczych zakwalifikowało się do nagrody Euro NCAP zgodnie z nowymi kryteriami, które priorytetowo traktują unikanie kolizji i systemy wspomagające kierowcę. Dziewiętnaście samochodów dostawczych, stanowiących 98 procent sprzedaży w Europie w zeszłym roku, zostało przetestowanych zgodnie z protokołami Euro NCAP 2018 Safety Assist, które obejmują AEB, Lane Support, Speed Assistance i Occupant State Monitoring.

Lekkie użytkowe mogą być bezpieczne

Typy pojazdów użytkowych badane przez Euro NCAP są przeznaczone do transportu towarów lub sprzętu i ważą nie więcej niż 3,5 tony (kategoria N1). Znane są również jako lekkie pojazdy użytkowe (LCV), a system oceny został opracowany w celu zapewnienia prostego sposobu porównywania działania dostępnych w nich systemów bezpieczeństwa.
Euro NCAP zastosował te same kryteria do porównania funkcji bezpieczeństwa czynnego wszystkich samochodów dostawczych. Wszystkie pojazdy badano na torze testowym, pod obciążeniem 50 procent ich maksymalnej ładowności, aby uzyskać wyniki reprezentatywne dla rzeczywistych warunków eksploatacyjnych.
Symulacje testowały ostrzeżenia dla kierowców i działanie AEB podczas zbliżania się do zaparkowanych pojazdów, do wolniej poruszających się samochodów, a także podczas gwałtownego hamowania pojazdu jadącego z przodu. Euro NCAP ocenił również reakcje na wbieganie dziecka na drogę oraz na wchodzenie na drogę i przechodzenie pieszych, a także przejeżdżanie przez nią rowerzystów.
W tej rundzie testów zwycięzcy, czyli Ford Transit, Mercedes-Benz Vito i VW Transporter, otrzymali złoty medal. Ford Transit Custom, Mercedes-Benz Sprinter, Opel / Vauxhall Vivaro, Peugeot Expert i VW Crafter otrzymały srebrne medale. Sześć kolejnych samochodów dostawczych otrzymało brązową nagrodę: Citroën Jumper i Jumpy, FIAT Ducato, Iveco Daily, Peugeot Boxer i Toyota PROACE. Na dole listy znajdują się FIAT Talento, Opel / Vauxhall Movano, Nissan NV400, Renault Master i Renault Trafic. W tych ostatnich samochodach brakuje takich systemów bezpieczeństwa.
Jeśli chodzi o wdrażanie technologii bezpieczeństwa, istnieją różnice regionalne: systemy, które są standardowe w jednym kraju, mogą być opcjonalne w innych. A pojazdy, które są identyczne, z wyjątkiem plakietki z przodu, również różnią się pod względem bezpieczeństwa: AEB to opcja w Renault Master, ale nie jest dostępna w Nissanie NV-400, który pochodzi z tej samej linii produkcyjnej.

Mercedes Vito – jeden z trzech modeli na topie Euro NCAP; najbardziej doceniono w nim działanie systemu AEB Car-to-Car

Fot. Mercedes-Benz

Ford Transit

Transit otrzymał złotą nagrodę za zestaw dostępnych funkcji bezpieczeństwa czynnego. Euro NCAP szczególnie wyróżnił system AEB firmy Ford, uznając system ochrony przed kolizjami (Pre-Collision Assist) z wykrywaniem pieszych za rozwiązanie wiodące w swojej klasie.
Jak podkreślają przedstawiciele Forda, Transit jako jedyny z testowanych samochodów uzyskał pełne 100-procent punktów za wszystkie funkcje dotyczące rozpoznawania znaków drogowych a jego system AEB został również uznany za najlepszy w zakresie ochrony rowerzystów.
Transit i Transit Custom są wyposażone w rozbudowany zestaw systemów bezpieczeństwa i zaawansowanych technik wspomagania kierowcy, takich jak: Adaptacyjny tempomat z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, System utrzymania auta na pasie ruchu, System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach i asystent parkowania.

Volkswagen T6.1

Wśród najwyżej ocenionych przez NCAP znalazł się Volkswagen Transporter T6.1. W uzasadnieniu przyznania nagrody napisano: „Transporter oferuje konsumentom możliwość wyposażenia samochodu w szeroką gamę dobrze działających systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. To właśnie Transporter w roku 2021 wyznaczać będzie standardy dla innych samochodów dostawczych. W naszych testach przyznajemy temu modelowi złoty medal.”
W Volkswagenie T6.1 dostępny jest szeroki wybór systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Wśród nich znajdują się m.in. Lane Assist - asystent utrzymania pasa ruchu, Side Assist - asystent zmiany pasa ruchu, Front Assist oraz system awaryjnego hamowania w mieście, aktywny tempomat ACC z ogranicznikiem prędkości, system wspomagający parkowanie Park Assist, czujniki parkowania w przednim i tylnym zderzaku oraz ochrona boczna.

W Volkswagenie T6.1 doceniono szeroki wybór systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy

Fot. Volkswagen

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.