Wiadomości z rynku

środa
15 maja 2024

Nadjeżdża Opel Combo w wersji elektrycznej

Nowy kompaktowy van jeszcze w tym roku
26 stycznia 2021

Opel Combo‑e może przejechać na jednym ładowaniu akumulatora 50 kWh nawet 275 kilometrów (WLTP)

Fot. Opel

 
Właściciele małych firm i fachowcy poszukujący bezemisyjnego pojazdu o szczególnie miejskim charakterze powinni zainteresować się nowym Oplem Combo‑e. Oprócz największej w swojej klasie przestrzeni ładunkowej i ładowności (odpowiednio 4,4 m3 i 800 kg) elektryczny kompaktowy van niemieckiego producenta zapewnia miejsca dla czterech pasażerów i kierowcy (w wersji z kabiną załogową).
W zależności od stylu i warunków jazdy nowy Combo‑e może przejechać na jednym ładowaniu akumulatora 50 kWh nawet 275 kilometrów (WLTP). „Zatankowanie” energii do 80 procent pojemności akumulatora na publicznej stacji ładowania trwa około 30 minut.
Kompleksowy i, jak zapewnia producent, najobszerniejszy w tej klasie pakiet technologii i systemów wspomagających prowadzenie pojazdu obejmuje między innymi system wykrywający zmęczenie kierowcy, rozpoznawanie znaków drogowych i system ostrzegania przed najechaniem na pojazd poprzedzający z funkcją ochrony pieszych i automatycznym hamowaniem awaryjnym. Szczególnie istotny dla bezpieczeństwa innych użytkowników drogi jest system Surround Rear Vision, który pomaga zapobiegać wypadkom z udziałem rowerzystów i pieszych przy skręcaniu w prawo. Zestaw dwóch kamer zapewnia widoczność do tyłu oraz strefy z boku pojazdu.
Furgon Combo‑e jest więc polecany zwolennikom elektrycznej, „zielonej” mobilności, takim jak właściciele jednoosobowych i małych firm działających głównie na obszarach metropolitalnych, gdzie do centrum miasta często mogą wjeżdżać wyłącznie samochody elektryczne.
- Elektryczny Opel Combo‑e umożliwi użytkownikom kompaktowych vanów swobodne poruszanie się w strefie miejskiej z maksymalną ładownością i najcięższą przyczepą w tej klasie pojazdów - powiedział Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel. - Combo‑e kontynuuje ekspansję naszej oferty bezemisyjnych lekkich pojazdów użytkowych, którą rozpoczęliśmy w ubiegłym roku modelem Vivaro‑e. Jeszcze przed końcem 2021 r. wprowadzimy na rynek Movano‑e, co będzie oznaczało elektryfikację całej naszej gamy lekkich samochodów dostawczych.

Nowy kompaktowy van dysponuje ładownią o pojemności 4,4 m3 i zabiera 800 kg ładunku

Fot. Opel

W dwóch długościach

Najnowszy elektryczny dostawczy Opel jest dostępny w dwóch długościach. Combo‑e w odmianie 4,4 m ma rozstaw osi 2785 mm i może przewozić przedmioty o długości całkowitej do 3090 mm, przy ładowności do 800 kg i przestrzeni ładunkowej od 3,3 do 3,8 m3. Samochód ma także największy uciąg w swoim segmencie - może holować przyczepę o masie do 750 kg.
Przedłużona odmiana XL mierzy 4,75 m przy rozstawie osi 2975 mm i przestrzeni ładunkowej 4,4 m3, w której zmieszczą się przedmioty o długości całkowitej do 3440 mm. Zabezpieczenie ładunku ułatwia sześć standardowych zaczepów w podłodze (jako opcja dostępne są cztery kolejne zaczepy na ściankach bocznych).
Jednym z czynników, które mogą skłonić wielu profesjonalnych użytkowników do wyboru Combo‑e jest duży rozstaw tylnych nadkoli, pozwalający na załadowanie europalety (w odmianie przedłużonej zmieszczą się nawet dwie). Opcjonalna klapa dachowa umożliwia przewożenie wyjątkowo długich przedmiotów w pozycji pionowej.
Nowy Combo‑e może też służyć do przewozu osób. Vanem z kabiną załogową opartym na przedłużonej odmianie XL może podróżować łącznie pięć osób, wraz z towarem lub sprzętem przewożonym bezpiecznie za ścianką działową. Klapa w ściance ułatwia transport szczególnie długich przedmiotów.

Napęd elektryczny: nie tylko do miasta

Dzięki silnikowi elektrycznemu o mocy 100 kW (136 KM), rozwijającemu 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego, Combo‑e sprawdza się nie tylko na miejskich ulicach, lecz także poza obszarem zabudowanym. W zależności od wersji auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 11,2 sekundy (dane wstępne), a prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 130 km/h. Zaawansowany system odzyskiwania energii z hamowania działający w dwóch trybach wybieranych przez użytkownika dodatkowo zwiększa efektywność pojazdu.
Akumulator zawierający 216 ogniw w 18 modułach jest umieszczony pod podłogą, między przednią a tylną osią, co nie ogranicza funkcjonalności przedziału ładunkowego ani miejsca w kabinie. Ponadto takie umiejscowienie akumulatora obniża środek ciężkości, poprawiając właściwości jezdne w zakrętach i odporność na podmuchy wiatru przy pełnym obciążeniu.

Opel szczyci się tym, że oferuje w samochodach dostawczych taki sam zestaw systemów wspomagających kierowcę jak w samochodach osobowych

Fot. Opel

Mniej stresu związanego z uzupełnianiem energii

Akumulator trakcyjny Combo‑e może być ładowany na kilka sposobów, w zależności od dostępnej infrastruktury - za pomocą ładowarki naściennej, na stacji szybkiego ładowania, a nawet z domowego gniazdka elektrycznego. Naładowanie akumulatora o pojemności 50 kW w 80 procentach na publicznej stałoprądowej stacji ładowania o mocy 100 kW zajmuje niespełna 30 minut. W zależności od rynku i infrastruktury nowy Opel może być standardowo wyposażony w wydajną trójfazową ładowarkę pokładową o mocy 11 kW lub jednofazową ładowarkę 7,4 kW.
W ramach „OpelConnect”, aplikacji „myOpel” oraz „Free2Move Services” - marki usług Groupe PSA związanych z mobilnością - oferowane są specjalne rozwiązania dla pojazdów elektrycznych, które zwiększają funkcjonalność Combo‑e. Usługi te są dostępne za pośrednictwem aplikacji.
Funkcja „Charge My Car”w aplikacji „Free2Move” (usługi aplikacji „Free2Move” obecnie nie są dostępne w Polsce) umożliwia dostęp do ponad 220 000 punktów ładowania w całej Europie, w tym regulowanie należności za pobraną energię. Aplikacja „Free2Move” dokonuje wstępnej selekcji takich punktów na podstawie odległości, szybkości ładowania oraz aktualnych cen na poszczególnych publicznych stacjach ładowania.
Pakiet „OpelConnect” obejmuje także funkcję wzywania pomocy w razie wypadku lub awarii (eCall) oraz wiele innych usług dostarczających informacji o stanie i parametrach pojazdu. System nawigacji online na bieżąco informuje o sytuacji w ruchu drogowym. Usługi te są bezpłatne przez 36 miesięcy od aktywacji. Po tym okresie pobierane są opłaty.

Systemy wspomagające kierowcę jak w samochodzie osobowym

Opel szczyci się tym, że oferuje w samochodach dostawczych taki sam zestaw systemów wspomagających kierowcę jak w samochodach osobowych. Unikatowym rozwiązaniem w tym segmencie rynku jest oparty na czujnikach wskaźnik pozwalający kierowcy ocenić - za naciśnięciem przycisku - czy samochód nie jest przeładowany. Około 20 dodatkowych technologii sprawia, że jazda, manewrowanie i przewóz towarów są nie tylko łatwiejsze i bardziej komfortowe, ale przede wszystkim bezpieczniejsze.
Opcjonalny system czujników Flank Guard pomaga zapobiegać irytującym i kosztowym do usunięcia wgnieceniom i zarysowaniom przy manewrowaniu z niską prędkością.

Na trudniejsze trasy

Fachowcy, którzy potrzebują dodatkowego prześwitu i lepszej przyczepności na błotnistej, piaszczystej lub zaśnieżonej nawierzchni, mogą zamówić Combo‑e z pakietem budowlanym i elektronicznym systemem kontroli trakcji IntelliGrip.
Lista systemów wspomagających kierowcę w Combo‑e obejmuje rozwiązania znane już z osobowego Combo Life, a także system kontroli zjazdu ze wzniesienia, asystenta pasa ruchu oraz system stabilizacji przyczepy.
Systemy Multimedia i Multimedia Navi Pro obejmują duży 8‑calowy ekran dotykowy. Obydwa systemy można zintegrować z telefonem przez Apple CarPlay i Android Auto.
***
Combo‑e trafi do dealerów jesienią tego roku, dołączając do Vivaro‑e jako najnowszy przedstawiciel w pełni elektrycznych lekkich dostawczych Opli. Kolejnym modelem z tej serii będzie Movano‑e, którego premiera również jest zaplanowana na 2021 r. Oznacza to, że do końca bieżącego roku cała gama lekkich pojazdów użytkowych marki Opel będzie dostępna w wersji elektrycznej. Firma Opel planuje zelektryfikowanie wszystkich swoich modeli elektrycznych i dostawczych do 2024 r.

„Zatankowanie” energii do 80 procent pojemności akumulatora na publicznej stacji ładowania trwa około 30 minut

Fot. Opel

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.