Wiadomości z rynku

wtorek
14 maja 2024

Największy most w Warszawie

Budują kolejne przeprawy i zabezpieczają prześwity
25 stycznia 2021

Most w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy (S2) jest najdłuższym mostem w stolicy i największym z tego rodzaju obiektów oddanych w ubiegłym roku w całym kraju

Fot. GDDKiA

 
W trakcie budowy Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 powstał jedenasty most w Warszawie, dziewiąty drogowy i drugi w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest też najdłuższym mostem w stolicy i największym z tego rodzaju obiektów oddanych w ubiegłym roku w całym kraju. Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty o długości całkowitej blisko 1506 m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość prawie 534 m, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio niemal 349 m (po stronie Wilanowa) oraz ok. 629 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu.
W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami. Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy aż 1,5 m (tzw. pale wielkośrednicowe DN 1500). Niektóre z nich nawet na głębokość 27 m poniżej dna Wisły, żeby ustabilizować grunt. W części zalewowej mostu, po stronie Wilanowa i Wawra, przy budowie fundamentów wykorzystano prefabrykowane pale żelbetowe o łącznej długości około 25,7 km. Stal zbrojeniowa dla samego mostu, którą dowieziono ponad 320 kursami ciężarówek, to łącznie ok. 10 000 ton. Beton dostarczono w sumie 12 tysiącami kursów betoniarek.
Koszt budowy całego odcinka S2, od węzła Warszawa Wilanów do węzła Wał Miedzeszyński, to ok. 758 mln zł. Koszt budowy nowego mostu na Wiśle, w kwocie ok. 190 mln zł, stanowił jedną czwartą wartości całego kontraktu.

Będą kolejne przeprawy

W 2020 roku na zlecenie GDDKiA zbudowano, wyremontowano lub przebudowamo 43 mosty na istniejącej sieci dróg krajowych. Trwa również remont 40 starych przepraw i budowa 55 nowych.
Na realizowanych obecnie inwestycjach powstaje m.in. most nad Sanem w ciągu drogi ekspresowej S19 o długości ok. 393 m, most nad Wkrą koło Strzegowa w ciągu przyszłej S7. Budowany jest również nowy most na Dunajcu w Kurowie w ciągu DK75. Jego długość wyniesie 602 m, a koszt budowy to blisko 190 mln zł.

Zabezpieczają prześwity pomiędzy obiektami

Zgodnie z obowiązującymi przepisami na obiektach inżynierskich montowane są, wyższe od zwykłych, bariery zabezpieczające przed zjechaniem pojazdu poza krawędź obiektu oraz przed upadkiem człowieka z wysokości. Dodatkowo zabezpieczana jest przestrzeń między obiektami mostowymi, po których przebiegają jezdnie jednej trasy.
Po inwentaryzacji na sieci dróg krajowych zidentyfikowano w sumie 1537 prześwitów o szerokości min. 10 cm i łącznej długości 104,6 km. W sumie zamontowano na nich kilkanaście tysięcy tabliczek ostrzegających przed możliwością upadku z wysokości.
W miejscach, gdzie na trasie brakuje oświetlenia, a prześwit stanowi zagrożenie upadkiem, zamontowano dodatkowe zabezpieczenia. W zależności od rodzaju obiektu dobierany jest rodzaj zabezpieczenia: płyta ażurowa, siatka wykonana z tworzywa sztucznego lub drutu. Zabezpieczenia pojawiły się między innymi na estakadach zakopianki na S7 i na pozostałych obiektach w woj. małopolskim, na A1 w woj. kujawsko-pomorskim, na obiektach w ciągu S5 w woj. wielkopolskim oraz na najdłuższych obiektach na A6, S3 i S10 w woj. zachodniopomorskim. Pierwszymi obiektami, które jeszcze przed oddaniem do użytkowania zostały zabezpieczone, są mosty i estakady w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2. Łącznie z nowym mostem na Wiśle. Prace na istniejących obiektach będą w tym roku kontynuowane tak, aby zabezpieczyć wszystkie pozostałe potencjalnie niebezpieczne miejsca.

Zabezpieczony siatką prześwit między obiektami nowego warszawskiego mostu

Fot. GDDKiA

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.