Irizar ie przeznaczony jest m.in. do zbiórki odpadów
Fot. Irizar
Hiszpański konstruktor autokarów Irizar wprowadza na rynek swoją pierwszą elektryczną ciężarówkę wagi ciężkiej we Francji: model ie. Pojazd dziedziczy technologię grupy w zakresie trakcji elektrycznej, magazynowania energii i elektroniki sterującej, które już wcześniej zostały wprowadzone w autobusach elektrycznych tej marki.
Z przodem przypominającym autobus, Irizar ie jest w 100% elektrycznym, miejskim ciężkim pojazdem przeznaczonym do zbiórki odpadów i zastosowań ostatniej mili. Jest dostępny w dwóch wersjach w pełni elektrycznych: 4x2 19 t i 6x2 26 t, a także w odmianie hybrydowej, elektryczno-gazowej 6x2 26 t. Dopuszczalna ładowność sięga 18 ton.
Stworzona do ruchu miejskiego
Ciężarówka ie posiada pojedynczy stopień, o najmniejszej wysokości dostępnej obecnie na rynku: 370 mm. Drzwi otwierane do wnętrza pojazdu ułatwiają pracę w wąskich uliczkach. Ciężarówka zapewnia dobrą widoczność dzięki niskiemu położeniu siedzenia oraz dużej powierzchni szyb przedniej, bocznych i drzwiowych. Kabina posiada składane siedzenia dla osób towarzyszących. Można je łatwo złożyć, aby zapewnić przejście bez przeszkód.
Pojedynczy stopień na wysokości zaledwie 370 mm, drzwi otwierane do wewnątrz i przeszklenie – łatwo będzie operować w ciasnych uliczkach
Fot. Irizar
Na prąd i na gaz
Irizar oferuje dla swojej ciężarówki modułowe rozwiązania oparte na technologii litowo-jonowej . Akumulatory są zgodne z najnowszymi europejskimi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa elektrycznego, termicznego i mechanicznego: R100.v2, R10.v5 i UN38.3.
Ładowanie odbywa się za pomocą dwóch podłączeń typu combo lub przez pantograf. W ten sposób możliwe jest powolne ładowanie, od 50 kW do 150 kW, w modelach zewnętrznych i wewnętrznych. W zastosowaniach międzymiastowych możliwe jest wydłużenie zasięgu, dzięki zastosowaniu silnika pracującego na sprężonym gazie ziemnym.
Pierwszy pojazd w wersji 6x2 o długości ośmiu metrów i nośności 18 ton został przetestowany w zeszłym roku w Hiszpanii w trzech miastach: Barcelonie, Pampelunie i Vigo.
Oryginalność grupy Irizar polega na własnej produkcji silników, podzespołów elektrycznych i akumulatorów. Irizar, który wprowadził na rynek pierwsze autobusy elektryczne w 2016 roku, był pierwszym producentem, który w 2017 roku stworzył swoją fabrykę w 100% poświęconą elektromobilności.
Grupa rozpoczyna marketing we Francji. Ciężarówka ie została zaprezentowana niedawno w Marsylii.
Podwozie 6x2 26 t będzie oferowane także w odmianie hybrydowej, elektryczno-gazowej
Fot. Irizar