Wiadomości z rynku

sobota
3 maja 2025

Elektryczny Irizar wagi ciężkiej

Hiszpańska firma wprowadza nowy model na francuski rynek
21 marca 2021

Irizar ie przeznaczony jest m.in. do zbiórki odpadów

Fot. Irizar

 
Hiszpański konstruktor autokarów Irizar wprowadza na rynek swoją pierwszą elektryczną ciężarówkę wagi ciężkiej we Francji: model ie. Pojazd dziedziczy technologię grupy w zakresie trakcji elektrycznej, magazynowania energii i elektroniki sterującej, które już wcześniej zostały wprowadzone w autobusach elektrycznych tej marki.
Z przodem przypominającym autobus, Irizar ie jest w 100% elektrycznym, miejskim ciężkim pojazdem przeznaczonym do zbiórki odpadów i zastosowań ostatniej mili. Jest dostępny w dwóch wersjach w pełni elektrycznych: 4x2 19 t i 6x2 26 t, a także w odmianie hybrydowej, elektryczno-gazowej 6x2 26 t. Dopuszczalna ładowność sięga 18 ton.

Stworzona do ruchu miejskiego

Ciężarówka ie posiada pojedynczy stopień, o najmniejszej wysokości dostępnej obecnie na rynku: 370 mm. Drzwi otwierane do wnętrza pojazdu ułatwiają pracę w wąskich uliczkach. Ciężarówka zapewnia dobrą widoczność dzięki niskiemu położeniu siedzenia oraz dużej powierzchni szyb przedniej, bocznych i drzwiowych. Kabina posiada składane siedzenia dla osób towarzyszących. Można je łatwo złożyć, aby zapewnić przejście bez przeszkód.

Pojedynczy stopień na wysokości zaledwie 370 mm, drzwi otwierane do wewnątrz i przeszklenie – łatwo będzie operować w ciasnych uliczkach

Fot. Irizar

 

Na prąd i na gaz

Irizar oferuje dla swojej ciężarówki modułowe rozwiązania oparte na technologii litowo-jonowej . Akumulatory są zgodne z najnowszymi europejskimi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa elektrycznego, termicznego i mechanicznego: R100.v2, R10.v5 i UN38.3.
Ładowanie odbywa się za pomocą dwóch podłączeń typu combo lub przez pantograf. W ten sposób możliwe jest powolne ładowanie, od 50 kW do 150 kW, w modelach zewnętrznych i wewnętrznych. W zastosowaniach międzymiastowych możliwe jest wydłużenie zasięgu, dzięki zastosowaniu silnika pracującego na sprężonym gazie ziemnym.
Pierwszy pojazd w wersji 6x2 o długości ośmiu metrów i nośności 18 ton został przetestowany w zeszłym roku w Hiszpanii w trzech miastach: Barcelonie, Pampelunie i Vigo.
Oryginalność grupy Irizar polega na własnej produkcji silników, podzespołów elektrycznych i akumulatorów. Irizar, który wprowadził na rynek pierwsze autobusy elektryczne w 2016 roku, był pierwszym producentem, który w 2017 roku stworzył swoją fabrykę w 100% poświęconą elektromobilności.
Grupa rozpoczyna marketing we Francji. Ciężarówka ie została zaprezentowana niedawno w Marsylii.

Podwozie 6x2 26 t będzie oferowane także w odmianie hybrydowej, elektryczno-gazowej

Fot. Irizar

 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.