Wiadomości z rynku

Autor: ZM
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2021(24)
z dnia 07.04.2021

Będą nowe dostawczaki Volkswagena

Niemiecki producent dąży do znacznego wzrostu

Nowy Caddy, po ubiegłorocznej premierze i rozpoczęciu sprzedaży, został bardzo pozytywnie przyjęty na światowych rynkach

Fot. Volkswagen

 
Volkswagen Samochody Dostawcze kontynuuje transformację i w perspektywie średnioterminowej dąży do osiągnięcia ponownego, znacznego wzrostu. Podczas dorocznej konferencji prasowej, prezes zarządu firmy Carsten Intra, potwierdził kontynuację strategii pod nazwą GRIP2025+.
Przedsiębiorstwo z siedzibą w Hanowerze i z zakładami produkcyjnymi również w Poznaniu i we Wrześni, osiągnęło w minionym roku ważne kamienie milowe w jej realizacji: nowy Caddy, po ubiegłorocznej premierze i rozpoczęciu sprzedaży, został bardzo pozytywnie przyjęty na światowych rynkach. Współpraca z Fordem w zakresie trzech projektów pojazdów przebiega zgodnie z harmonogramem, co wzmacnia ofensywę marki skierowaną do klientów biznesowych. W segmencie pojazdów rodzinnych i rekreacyjnych klasy premium, o nowego Caddy California rozszerzona została gama samochodów kempingowych. Rozpatrując wszystkie modele rodziny California, w porównaniu z rokiem poprzednim, liczba zamówień w 2020 roku wzrosła o około 60 procent.
Carsten Intra zapowiedział również utworzenie w ramach strategii GRIP nowej spółki, w której zostaną połączone wszystkie działania dotyczące aspektów przyszłych usług mobilności i rozwoju autonomicznej jazdy. Autonomiczne pojazdy mają być testowane już w tym roku.
Trwająca już od ponad roku globalna pandemia koronawirusa, miała daleko idący wpływ na działalność marki Volkswagen Samochody Dostawcze.
Z jednej strony, zwłaszcza w pierwszym półroczu 2020, mieliśmy do czynienia z lockdownami na głównych rynkach, problemami z dostawami i powściągliwością w dokonywaniu zakupów wśród klientów. Z drugiej jednak, co podkreślił Carsten Intra, pojazdy dostawcze mają w takich czasach jeszcze większe znaczenie:
– Nasze samochody dowożą ważne towary, służą jako mobilne warsztaty, przywożą lekarzy i policjantów wszędzie tam, gdzie są potrzebni. Zwłaszcza miniony rok pokazał, że dzięki samochodom i dostarczanym usługom, marka Volkswagen Samochody Dostawcze jest ważną częścią systemu społecznego. Służymy społeczeństwu – podkreślił prezes zarządu VWSD na dorocznej konferencji prasowej.

Nowa spółka: jazda autonomiczna i usługi w zakresie mobilności

Volkswagen Samochody Dostawcze przejmuje rolę lidera w rozwoju autonomicznej jazdy w Grupie Volkswagen. Projekty na tym polu realizowane będą we współpracy z Argo AI.
– Nasze pojazdy dostawcze są logicznie pierwszym miejscem, w którym zastosować można systemy autonomiczne. Przewidujemy, że do 2025 roku systemy autonomiczne opracowane w ramach marki Volkswagen Samochody Dostawcze znajdą zastosowanie w użytku komercyjnym – podkreślił Carsten Intra. Marka dynamicznie opracowuje również nowe usługi w zakresie mobilności - MaaS: Mobility as a Service i TaaS: Transport as a Service.
Jednym z przykładów oferty MaaS jest dostawca usługi typu ride-pooling firma MOIA, działająca w Hamburgu i w Hanowerze. Jako przykład przyszłej oferty TaaS, Carsten Intra przedstawił start-up Cito, który zacznie funkcjonować latem tego roku. Cito to cyfrowa platforma B2B dla usług kurierskich. Kapitał na start pochodzi m.in. z tzw. Funduszu Innowacji II, który jest zarządzany przez radę zakładową koncernu Volkswagen.
Ze względu na duże znaczenie usług związanych z mobilnością oraz potencjału jazdy autonomicznej, Volkswagen Samochody Dostawcze łączy te działania w ramach nowej spółki. W skład ‘MaaS/TaaS/AD’ wchodzą, oprócz projektów MOIA i Cito, przede wszystkim inwestycje w Argo AI oraz wszelkie działania związane z rozwojem jazdy autonomicznej. Podobnie jak w przypadku poprzedniego pionu Car Business, spółka będzie w przyszłości raportować za pomocą własnych finansowych KPI. – Nowy podmiot,- który jednocześnie stanowi trzeci filar naszej strategii, będzie w średnim okresie odpowiadać za znaczną część naszych obrotów i zysków – dodał Carsten Intra.

Elektryczne na horyzoncie

Cele związane ze zrównoważonym rozwojem zostały silnie zakorzenione w strategii firmy. W tym zakresie Volkswagen Samochody Dostawcze koncentruje się z jednej strony na elektryfikacji floty, w tym na nowym Multivanie jako hybrydzie typu plug-in w tym roku i na w pełni elektrycznym ID. BUZZ w roku przyszłym. Z drugiej strony, zespół ciężko pracuje nad zmniejszeniem wpływu na środowisko w procesie produkcji. Obejmuje to mniejsze zużycie energii, wody lub rozpuszczalników, jak również redukcję odpadów i emisji CO2. Do 2025 roku Volkswagen Samochody Dostawcze zredukuje je łącznie o 50 procent w porównaniu z rokiem 2010.
W Hanowerze udało się już osiągnąć redukcję na poziomie 39 procent.

Odświeżone i poszerzone portfolio produktowe

W roku 2020 Volkswagen Samochody Dostawcze zaprezentował całkowicie nowego Caddy piątej generacji, który pod koniec roku trafił do salonów dealerskich. Osadzony na platformie MQB Caddy, zapewnia teraz zupełnie nowe w swoim segmencie standardy komfortu jazdy, systemów wspomagania kierowcy i infotainmentu. Jego kempingowa wersja - Caddy California, poszerza ofertę tego typu pojazdów, uzupełniając rodzinę modeli California: bazującą na Crafterze Grand Californię oraz popularny model California z serii T. Volkswagen będzie również na bazie Caddy produkował nowego City Vana dla Forda. Rozpoczęcie jego produkcji w poznańskiej fabryce planowane jest na rok 2022. Za kilka tygodni marka zaprezentuje również nowego Multivana, dostępnego już od momentu premiery także w wariancie hybrydowym typu plug-in. Model ten poszerza ofertę w segmencie vanów, a obecny T6.1 pozostaje w gamie jako solidny pojazd użytkowy oraz jako wersja z napędem na wszystkie koła.
Carsten Intra: – To jest zmiana paradygmatu w naszym świecie modeli „Bulli". Udoskonaliliśmy popularną koncepcję bazową, jednocześnie w żaden sposób jej nie ograniczając: nowe auto będzie miało komfort i wymiary samochodu osobowego oraz przestrzeń i elastyczność pojazdu dostawczego.
W przyszłym roku pojawi się w pełni elektryczny ID. BUZZ w wersji osobowej i cargo. Podczas konferencji prezes Intra potwierdził wprowadzenie tego modelu także na rynek USA.
W nadchodzącym roku, jako efekt zawiązania strategicznej współpracy z Fordem, pojawi się również nowy Amarok.

Prognoza

Na bieżący rok zarząd Volkswagen Samochody Dostawcze przewiduje dostarczenie do klientów ponad 400 000 pojazdów, a więc znacznie powyżej poziomu z roku 2020. Ze względu na inwestycje w transformację, przebudowę zakładów i wprowadzenie modeli w pełni elektrycznych, oczekuje się, że wynik operacyjny działu Car Business będzie ujemny również w 2021 roku. Carsten Intra wyjaśnił jednak:
– Nasza strategia GRIP jest planem wzrostu. W perspektywie średnioterminowej znacznie zwiększymy liczbę sprzedanych egzemplarzy, obroty i wyniki końcowe oraz ponownie osiągniemy rentowność. W drodze do tego celu akceptujemy dwa lata z ujemnym wynikiem w Car Business. Naszym celem jest odegranie kluczowej roli w kształtowaniu mobilności następnej dekady.