Wiadomości z rynku

Autor: ZM
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2021(17)
z dnia 07.04.2021

Dostawy Lidla bez kierowcy i paliwa

W Szwecji dyskont przechodzi transport pojazdami bezemisyjnymi i autonomicznymi

Einride T-Pod jest pierwszym autonomicznym pojazdem, który porusza się po drogach w rzeczywistych warunkach

Fot. Einride

 
Lidl, we współpracy z Einride, przechodzi w Szwecji na dostawy pojazdami bez kierowcy i bez użycia oleju napędowego. Elektryczne ciężarówki będą przejeżdżać średnio 324 kilometry dziennie i dostarczać palety z towarami do każdego z pięciu sklepów wybranych w ramach tego eksperymentu.
Niemiecki dyskont i producent autonomicznych pojazdów elektrycznych Einride wkraczają w nowy etap współpracy. Pięć szwedzkich sklepów sieci jest obecnie zaopatrywanych z magazynu centralnego w Rosenberg niedaleko Sztokholmu przy użyciu elektrycznych Einride-Pods. W ten sposób niemiecka grupa zamierza zredukować - a ostatecznie wyeliminować - emisję CO2 związaną z transportem i zaoszczędzić na paliwie.

Początek głębokiej przemiany

Lidl rozpoczął współpracę ze start-upem Einride w 2017 roku w celu automatyzacji i elektryzowania łańcucha dostaw . Po fazie testów uznanych za rozstrzygające, pierwsze regularne dostawy autonomiczne zostały zrealizowane w końcu lutego. Pojazdy przejeżdżają 324 kilometry dziennie i transportują średnio 104 palety do każdego z pięciu sklepów uczestniczących w partnerstwie.
– Dążymy do pozycji lidera w dziedzinie zrównoważonego transportu, wolnego od paliw kopalnych do 2025 roku – zapewnia Carl Ceder, kierownik logistyki Lidl Szwecja. – Te ciężarówki to dopiero początek fundamentalnej transformacji. Elektryfikacja transportu połączona z nowymi rozwiązaniami w dziedzina planowania i cyfryzacji pozwoli nam obniżyć koszty przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko.

Bez kierowców

Zgodnie z planami spółki do 2025 r. większość przewozów w sieci dyskontowej ma być realizowanych samochodami elektrycznymi bez kierowców.
– Pokazujemy branży, że przejście na zrównoważony transport jest już możliwe i opłacalne – zapewnia Jonas Herlund, dyrektor handlowy Einride. –Technologia istnieje, a platforma mobilna Einride gwarantuje przyszłość dostaw energii elektrycznej i autonomii.
Jednym z filarów partnerstwa Lidl i Einride jest korzystanie przez dyskonta z platformy Freight Mobility opracowanej przez start-up. Zbiera ona dane komunikacyjne i automatycznie optymalizuje przejazdy. Zapewnia również zdalną komunikację między pojazdami a ich dyspozytorem.

Scentralizowane zarządzanie magazynem

Lidl korzysta również z „inteligentnego” systemu logistycznego, opartego na scentralizowanym zarządzaniu magazynem. Ciężarówki grupy jeżdżą z wskaźnikiem załadowania w 93 %. 26- tonowy model Einride został zatwierdzony do użytku na szwedzkich drogach w 2019 roku .
Einride T-Pod (dawna nazwa Einride-Pod), jest zatem pierwszym autonomicznym pojazdem, który porusza się po drogach w rzeczywistych warunkach. Pierwsza podróż odbyła się między centrum logistycznym DB Schenker w Jönköping a oddalonym o 150 km od portu w Göteborgu.