Wiadomości z rynku

piątek
19 kwietnia 2024

Dostawcze zasilane wodorem

Stellantis zapowiada dostawy już w tym roku
13 kwietnia 2021

Wodorem mają być zasilane średnie pojazdy użytkowe: Citroën Jumpy, Opel Vivaro i Peugeot Expert

Fot. Stellantis

 
Stellantis (francusko-włosko-amerykański koncern motoryzacyjny powstały w 2021 roku w wyniku fuzji włosko-amerykańskiej spółki Fiat Chrysler Automobiles z francuskim Groupe PSA) zaprezentował swoją przyszłą gamę pojazdów użytkowych napędzanych wodorem.
Po rozpoczęciu ofensywy w dziedzinie pojazdów elektrycznych zasilanych bateryjnie, firma kieruje się w stronę zasilania wodorem i ujawnia technologię, na której zamierza bazować.
Wodorem mają być zasilane średnie pojazdy użytkowe: Citroën Jumpy, Opel Vivaro i Peugeot Expert. Dla grupy to kwestia uzupełnienia już istniejącej oferty elektrycznej i zaspokojenia dodatkowych potrzeb profesjonalistów do zastosowań wymagających dużej autonomii i intensywnego użytkowania.

Konfiguracja hybrydowa

Pod względem architektury napędu Stellantis wybrał system pośredni, między wodorowym wzmacniaczem zasięgu, stosowanym w Renault Kangoo H2 pierwszej generacji, a systemem w pełni wodorowym w takich modelach jak Toyota Mirai. Konfiguracja techniczna wodorowych pojazdów użytkowych PSA jest zatem bardziej zbliżona do systemu hybrydowego typu plug-in.
Producent sięgnął po akumulatory ze swojej gamy pojazdów hybrydowych wielokrotnego ładowania. Pakiet o pojemności 10,5 kWh stosowany w wodorowych pojazdach użytkowych Stellantis jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod przednimi siedzeniami. To sposób, aby nie zagracać przestrzeni ładunkowej, a przede wszystkim móc łatwo zintegrować obszerne zbiorniki wodoru. Podobnie jak w innych modelach PSA, akumulator ten można ładować niezależnie przez łącze znajdujące się na przednim lewym błotniku.

400 km zasięgu

Dostarczane przez francuską firmę Faurecia, trzy zbiorniki umieszczone pod podłogą przechowują wodór pod ciśnieniem 700 barów. Zbiorniki te, tankowane w zaledwie trzy minuty, zasilają ogniwo paliwowe o mocy 45 kW, umieszczone z silnikiem pod przednią maską. Ogniwo napędza silnik elektryczny o mocy 136 KM, a akumulator zapewnia w razie potrzeby do 90 kW.
Jeśli chodzi o zasięg, producent zapowiada 400 kilometrów w cyklu WLTP, z czego około 30 km na energii akumulatora pokładowego.
Pierwsze dostawy do końca 2021 roku.
Wciąż rozwijane, samochody na wodór firmy Stellantis mają być dostarczane stopniowo najpóźniej do końca roku. Na tym etapie nie podano żadnych informacji o cenach pojazdów tej nowej gamy.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.