Wiadomości z rynku

sobota
20 kwietnia 2024

Pierwszy wodorowy pojazd Mercedesa

Już w latach 90. XX wieku jeździł po drogach
9 kwietnia 2021

Mercedes-Benz NECAR 1, z 1994 r., to pierwszy pojazd z ogniwami paliwowymi, który działał w warunkach drogowych

Fot. Mercedes-Benz

 
Mercedes przygotował swój pierwszy pojazd napędzany wodorem już… w 1991 roku. Był to model MB 100, przemianowany na New Electric CAR.
W ten sposób prototyp stał się mobilnym laboratorium dla tej awangardowej technologii. NECAR miał zasięg około 130 kilometrów i mógł poruszać się z prędkością do 90 km/h. To było 30 lat temu!

Jak powstał zespół napędowy

25 lutego 1991 r. prace nad jednostką ogniwa paliwowego do zasilania pojazdu elektrycznego rozpoczęły się od projektu firmy Dornier GmbH w Friedrichshafen, wówczas należącej do koncernu Daimler-Benz. Utworzono wówczas zintegrowaną grupę technologiczną, skupiającą kilka firm z różnych branż.
Dornier opracowywał systemy do załogowych podróży kosmicznych, w tym alkaliczne ogniwo paliwowe do zasilania energią. Pojawiła się nowa technologia: ogniwo paliwowe z membraną do wymiany protonów (PEMFC). W systemie tym zastosowano stosunkowo niskie temperatury, od 60 do 120 ° C, co umożliwiło produkcję energii elektrycznej z wodoru. Jednak pomysł został początkowo odrzucony.
W 1991 roku profesor Hartmut Weule, nowy dyrektor ds. badań w Daimler-Benz, zatwierdził projekt opracowania zespołu napędowego z ogniwami paliwowymi do pojazdu elektrycznego. To było zielone światło, na które czekali inżynierowie. W ciągu zaledwie kilku tygodni opracowali koncepcję modułu. W listopadzie 1991 roku zatwierdzono budowę prototypu, w którym prąd elektryczny dla silnika napędowego był generowany przez elektrochemiczną konwersję wodoru, gdzie jedynym produktem ubocznym była woda.

NECAR wyjechał na drogi

Faza szybkiego rozwoju zakończyła się sukcesem. 13 kwietnia 1994 roku Mercedes-Benz zaprezentował NECAR, nowy samochód elektryczny. W tym czasie doskonale działający prototyp przejechał już kilka tysięcy kilometrów: wypuszczony na drogę w grudniu 1993 roku, przez cały ten okres jeździł bez żadnych problemów.
W ten sposób Mercedes-Benz MB 100 van stał się mobilnym laboratorium dla tej pionierskiej technologii. Moduł napędowy ważył około 800 kilogramów i wymagał dużo miejsca, zajmując prawie całą przestrzeń ładunkową. Pojazd spełnił swoją misję i wykazał, że silniki z ogniwami paliwowymi rzeczywiście nadają się do pojazdów drogowych. NECAR miał zasięg około 130 kilometrów i mógł poruszać się z prędkością do 90 km/h. Moc silnika elektrycznego wynosiła 30 kW (41 KM). Tego wyjątkowego MB100 można dziś oglądać w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.

Moduł napędowy ważył około 800 kilogramów i zajmował prawie całą przestrzeń ładunkową furgonetki MB 100

Fot. Mercedes-Benz

 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.