25 pierwszych samochodów, które są obecnie budowane w pobliżu Oksfordu, trafi do Wielkiej Brytanii tego lata
Fot. Arrival
Firma Arrival opracowała model elektrycznego vana, przeznaczonego na rynek europejski i północnoamerykański. Produkcja przemysłowa ma ruszyć pod koniec 2022 roku. Jej udziałowiec, UPS zarezerwował już 10.000 egzemplarzy. Anglo-amerykański producent Arrival zaprezentował na początku marca ostateczną wersję swojego elektrycznego vana gotowego do testów na drogach. Pierwszych 25 pojazdów, które są obecnie budowane w pobliżu Oksfordu, trafi na drogi tego lata w Wielkiej Brytanii , a rozpoczęcie produkcji na dużą skalę zaplanowano na trzeci kwartał 2022 r. Nowe auto ma konkurować z przyszłą furgonetką szwedzkiego producenta Volta Truck, ale także z elektrycznymi samochodami dostawczymi od tradycyjnych producentów, takimi jak Renault Master ZE czy Mercedes eSprinter.
Pojazd ma być wyposażany w odchylaną panoramiczną szybę przednią
Fot. Arrival
Kilka wariantów
Arrival planuje produkcję elektrycznego samochodu w kilku wersjach, o różnej wysokości i długości, ale na razie skupia się na dużej furgonetce L3H3. Pojazd ma być wyposażany w odchylaną panoramiczną szybę przednią, a dostęp do kabiny ma być możliwy przez przesuwane drzwi.
Prezentowany model o długości 5,79 metra i masie własnej 4.250 kg ma użyteczną objętość 14 m3, a przestrzeń ładunkowa ma długość 3.450 mm. Podwozie zbudowano z aluminium, korpus z elementów kompozytowych, co pozwoliło uzyskać ładowność od 1.615 do 1.975 kg, w zależności od wybranego pakietu akumulatorów. Dostępne mają być cztery zestawy akumulatorów o pojemności 67, 89, 111 i 133 kWh, które zapewnią zasięg odpowiednio 180, 240, 290 i 340 km. Maksymalna prędkość to 120 km/h. Ładowanie można wykonać z mocą 11 kW za pomocą prądu przemiennego AC, a ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 120 kW.
Dostęp do kabiny - przez przesuwane drzwi
Fot. Arrival
Komfortowo i bezpiecznie
Jak zapewnia producent, elektryczny van ma zapewniać poziom komfortu typowy dla luksusowych samochodów osobowych – w wyposażeniu przewidziano m.in. podgrzewane siedzenia, niezależne przednie i tylne zawieszenie, pełną klimatyzację. oraz 15,6-calowy ekran dotykowy do przekazywania danych z pojazdu. Ponadto pojazd został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia kierowcy i innych użytkowników dróg. W tym celu zastosowano zaawansowane technologie, m.in. funkcje ADAS, takie jak cyfrowe e-lusterka, widok przestrzenny 360 stopni, zaawansowane hamowanie awaryjne, czy monitorowanie martwego pola.
Elektryczny van ma zapewniać poziom komfortu typowy dla luksusowych samochodów osobowych
Fot. Arrival
W cenie zbliżonej do spalinowych
UPS, jako partner rozwojowy, zamówił już 10.000 pojazdów, które mają dołączyć do flot europejskich i północnoamerykańskich do 2024 r. Producent furgonetki twierdzi, że jej cena będzie ma poziomie podobnych pojazdów spalinowych, natomiast całkowity koszt jej posiadania będzie znacznie niższy ze względu na niższe koszty utrzymania i paliwa, a także przepisy znacznie bardziej korzystne dla pojazdów bezemisyjnych.
- Uważamy, że szybki rozwój handlu elektronicznego spowodował znacznie większe zapotrzebowanie na lekkie samochody dostawcze w miastach, gdzie narasta problem korków, jak i zanieczyszczenia powietrza - powiedział Avinash Ruguboor, prezes i dyrektor ds. strategii firmy Arrival. - Jesteśmy w trakcie poważnych zmian rynkowych, ponieważ coraz więcej operatorów flot przechodzi na czystsze i bardziej zrównoważone metody, a miasta stosują bardziej rygorystyczne środki w zakresie jakości powietrza. Chcemy przyspieszyć tę transformację dzięki najlepszemu w swojej klasie rozwiązaniu, które zapewnia wyraźne korzyści, biorąc pod uwagę cenę zakupu i całkowity koszt posiadania, co również sprawia, że jego nabycie będzie najlepszą możliwą decyzją handlową.
Arrival równolegle pracuje nad modelami autobusów i minibusów.
Prezentowany model o długości 5,79 m i masie własnej 4.250 kg, ma ładownię o objętości 14 m3
Fot. Arrival