Wiadomości z rynku

Autor:
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2021(13)
z dnia 04.05.2021

Moduł Eco-driving Pro - krok w stronę ekoświadomości

 
Ecodriving to już nie tylko modne hasło marketingowe. Ekonomiczna jazda stanowi jeden z kluczowych elementów, który pozwala zwiększyć rentowność firmy transportowej, wpływając równocześnie na zmniejszenie kosztów utrzymania pojazdu, poprawę bezpieczeństwa, czy minimalizację wpływu przejazdu na środowisko.
Przedsiębiorcy coraz częściej zaczynają zauważać, że jest to obszar o dużym potencjale, który należy rozwijać, opierając się o nowe rozwiązania – w końcu ponad 30% kosztów to paliwo. Aby zapanować nad wszystkimi danymi i w czasie rzeczywistym obserwować tendencje wśród kierowców, warto wyposażyć się w odpowiednie narzędzie telematyczne, jak system GBox wraz z modułem Eco-driving Pro.
Jednym z ciekawych, a zarazem efektywnych rozwiązań, które bezpośrednio wpływa na samodyscyplinę kierowców i wymusza na nich zmianę w podejściu do ekonomiki jazdy, jest wprowadzenie elementu grywalizacji w oparciu o ranking kierowców dostępny w module Eco-driving Pro. Funkcjonalny i czytelny ranking daje nam wgląd do wyników i ocen naszych kierowców, pokazując dodatkowo dla każdego z nich szacowaną oszczędność lub stratę paliwa, dzięki czemu w obrazowy sposób widzimy, jak duży wpływ na wyniki finansowe mają umiejętności jazdy eco poszczególnych truckerów. Należy pamiętać, że oszczędność względem normy rzędu 90 litrów miesięcznie, może przynieść nam rocznie zysk około 4500 zł per pojazd, co przykładowo pokryje nam jedną ratę wynajmu lub leasingu pojazdu.

Grupowanie pojazdów

Element rywalizacji i świadomość wśród kierowców, że w firmie funkcjonuje ranking wpływa na nich motywująco, a wyniki nierzadko budzą sporo emocji, gdyż już w ciągu miesiąca wielu z nich pyta, jak wypadają na tle reszty, a w razie konieczności potrafią jeszcze bardziej przyłożyć się do swojej techniki jazdy. Aby ocena była wiarygodna, moduł Eco-driving Pro wprowadził grupowanie pojazdów i możliwość przypisywania różnych norm spalania oraz optymalnych obrotów silnika do różnych grup. Niezależnie od tego, czy przewoźnik posiada jeden typ pojazdów lub na przykład cztery różne marki ciągników i do tego w odmiennych wariantach mocy i zabudowy, to EcoDriving Pro pozwala przy wykonaniu kilku przysłowiowych kliknięć przypisać odpowiednie parametry. Tym samym, jeżeli kierowcy przesiadają się do różnych pojazdów w ciągu miesiąca, oceniani są sprawiedliwie, zgodnie z ustawieniami dla grupy pojazdu, który aktualnie prowadzą. W ten sposób możemy centralizować dane w jednym narzędziu telematycznym, a także spersonalizować i ulepszyć dane prezentowane przez system.

Indywidualne raporty dla kierowców

Istotnym elementem w module Eco-driving Pro w GBox jest udostępnienie kierowcy jego wyników i parametrów jazdy w uniwersalnym raporcie w formacie PDF. Każdy kierowca ma w systemie dostęp do indywidualnej podstrony z analizą danych, mogąc się zapoznać z interaktywnymi wykresami, które pokazują między innymi procent jazdy w ekonomicznym zakresie obrotów, liczbę przekroczeń prędkości, nadmierne postoje na włączonym silniku, czy porównanie średniej kierowcy do średniej w całej firmie. Dodatkowo system w czytelny sposób prezentuje, jakimi pojazdami w ciągu miesiąca jeździł dany kierowca oraz ile przejechał nimi kilometrów i jakie miał średnie spalanie. W erze coraz częstszej pracy w systemach 2/1, 2/2, 3/1, kiedy kierowcy zmieniają się między pojazdami, jest to bardzo istotne. Dodatkowo, jeżeli korzystamy z kierowców „skoczków”, którzy zapełniają nam drobne luki kadrowe, to możemy również badać ich wyniki.

Użycie tempomatu

Nowoczesne ciągniki siodłowe to nie tylko większy komfort kierowcy, ale również wiele systemów wspomagających bezpieczeństwo i ekologiczną jazdę. Jednym z kluczowych systemów są obecnie tempomaty wspomagane radarami i uwzględniające topografię terenu. Trenerzy ekojazdy każdego producenta pojazdów ciężarowych kładą mocny nacisk na to, aby kierowca jak najczęściej ufał inteligencji nowoczesnych systemów i pozwolił pojazdowi na samodzielny dobór prędkości lub biegu, pokonując przykładowo jedno ze wzniesień. Innowacyjne tempomaty wraz z automatycznymi skrzyniami biegów osiągają lepsze wyniki średniego spalania, niż kierowca jadący tradycyjnie „na nodze” operując pedałem gazu. Mają one również wpływ na mniejsze zużycie elementów pojazdu, takich jak hamulce. W skrócie tempomat wykorzystując dane o terenie jest świadomy zbliżania się do wzniesienia, w odpowiednim momencie podczas podjazdu jest w stanie całkowicie odpuścić gaz, abyśmy mogli „wdrapać” się na szczyt, wykorzystując przede wszystkim siły fizyki. Następnie znając charakterystykę trasy za wzniesieniem, wie czy będzie mógł rozpędzić się zjeżdżając ze wzniesienia, czy już dalej na płaskim terenie utrzymywać jednostajną prędkość. Wiedząc jak ważne w nowoczesnych pojazdach jest użycie tempomatu, moduł Eco-driving Pro w GBox, został tak dostosowany, aby mogły być zbierane dane procentowe o jego użyciu w danym dniu. Interaktywny wykres informuje nas również o dystansie przejechanym z użyciem gazu, bez użycia gazu i na samym tempomacie. Wyniki obserwowane przez użytkowników systemu nie zaskakują – lepsze wyniki i oszczędności przynoszą kierowcy korzystający z nowych technologii, a oszczędności to często ponad 1,5 litra na 100 kilometrów.

Ekoświadomość

Tytułem podsumowania warto podkreślić, że należy budować ekoświadomość w całej firmie, nie tylko na szczeblu zarządzania, ale również wśród kierowców. Czytelna forma prezentacji danych i automatyczna analiza danych na podstawie parametrów grup pojazdów w module Eco-driving Pro w GBox, pozwala każdemu pracownikowi powiększyć swoją wiedzę i świadomość w zakresie ekologiczej jazdy. Spedytor prowadzący swoją grupę kierowców może w czasie rzeczywistym obserwować ich wyniki oraz oszczędności paliwa. Ma on najczęstszy kontakt z kierowcą i za każdym razem może przekazać swoje uwagi lub pochwalić kierowcę za dobrze wykonaną pracę. Świadomość kierowców, że ktoś obserwuje ich wyniki i analizuje je na bieżąco, również wpływa motywująco, a często całomiesięczne starania przekładają się na konkretne premie za uzyskane wyniki. Nowoczesne narzędzia telematyczne są doskonałym wsparciem i pozwalają budować świadomość, co odpowiednio wykorzystane może przełożyć się pozytywnie na rentowność floty.