Wiadomości z rynku

Autor: ZM
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2021(14)
z dnia 04.05.2021

T‑WAY: terenowy twardziel

IVECO zaprezentowało następcę Trakkera

Fot. IVECO

 
IVECO uzupełnia gamę IVECO WAY o nowy terenowy samochód ciężarowy, zaprojektowany do wykonywania najtrudniejszych zadań transportowych w najbardziej ekstremalnych warunkach, jako następca modelu TRAKKER.
W T‑WAY firma wprowadza nową zautomatyzowaną skrzynię biegów HI‑TRONIX z funkcjami opracowanymi specjalnie z myślą o mobilności w terenie. Nowe tylne hamulce tarczowe, wytrzymałe tylne zawieszenie podwójnych osi, niższa masa własna i szereg funkcji, takich jak system HI‑TRACTION, wraz z zaawansowanymi opcjami łączności, usługami cyfrowymi i komfortową kabiną, mają zapewniać wyjątkową wydajność i rentowność.
IVECO T-WAY zadebiutował w trakcie cyfrowego wydarzenia na żywo przygotowanego specjalnie na potrzeby IVECO Live Channel. Producent zaprezentował nowy ciężki pojazd terenowy przedstawicielom sieci sprzedaży oraz międzynarodowym mediom branżowym. Jak zapewnia włoska firma, T‑WAY kontynuuje tradycje solidności i niezawodności terenowych pojazdów, które marka od dawna ma w swojej ofercie.
„W nowym modelu zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, które przekraczają wszystkie oczekiwania pod względem produktywności, ładowności, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy” – poinformowano.
W ramach innowacyjnej wirtualnej premiery firma IVECO opowiedziała pasjonującą historię, na którą składały się treści filmowe i interakcje na żywo. Goście udali się w podróż do terenowego świata IVECO, aby odkryć najnowszego przedstawiciela serii legendarnych ciężarówek.
Luca Sra, dyrektor operacyjny IVECO Truck Business Unit, powiedział:
– Dzisiaj otwieramy nowy rozdział w niezwykłej historii terenowych IVECO, wprowadzając na rynek model - godnego następcę TRAKKERA. Ten wyjątkowo mocny pojazd, prawdziwy mistrz osiągów, solidności i wytrzymałości, skonsoliduje obecność IVECO w segmencie ciężkich pojazdów terenowych. T‑WAY uzupełnia nową ofertę ciężkich pojazdów IVECO WAY, która obecnie jest jedną z najświeższych, najbogatszych i najbardziej innowacyjnych na rynku.
Thomas Hilse, prezes marki IVECO, powiedział:
– Wstrząsnęliśmy branżą, wprowadzając serię pojazdów szosowych S‑WAY. Dziś robimy to ponownie w segmencie terenowym. Zamierzamy przenieść w przyszłość także tę kategorię pojazdów ciężarowych. Przyszłość ta właśnie się zaczyna, a jej przedstawicielem jest IVECO T‑WAY. Zaprojektowaliśmy T‑WAY w taki sposób, by wyznaczał nowe standardy pod względem solidności, niezawodności, efektywności, właściwości jezdnych, elastyczności przy montażu zabudowy oraz dostępności skomunikowanych usług, a także - jak przystało na włoską markę - stylistyki. Nazwa modelu mówi wszystko: T jak Twardziel!

„T” jak Twardziel: solidna konstrukcja

T‑WAY został zaprojektowany jako samochód oferujący najlepsze w swojej klasie osiągi w każdej misji terenowej – zapewnia producent. – Pojazd wyróżnia się dzielnością terenową i wytrzymałością. Po poprzednikach odziedziczył solidność wynikającą z zastosowania wzmocnionego stalowego podwozia składającego się z ramy o grubości profili 10 mm, wytrzymującej najwyższy w segmencie moment zginający 177 kNm. Przednia oś ma nośność do 9 ton, a w celu maksymalizacji siły i osiągów w tylnej osi standardowo zastosowano zwolnice w piastach kół. Nowy wzmocniony układ tylnego zawieszenia z podwójnymi osiami optymalizuje masę pojazdu i poprawia dzielność w terenie, dzięki większemu prześwitowi poprzecznemu i kątowi zejścia.
Odpowiednią moc do napędu pojazdu oraz przystawki odbioru mocy (PTO) zapewnia oszczędny silnik IVECO Cursor 13 (pojemność 13 litrów), rozwijający do 510 KM (o 10 KM więcej w porównaniu z Trakkerem). W lżejszych konfiguracjach T‑WAY jest dostępny także z silnikiem Cursor 9.
Jednostki współpracują ze sprawdzonymi 12- lub 16‑biegowymi zautomatyzowanymi przekładniami HI‑TRONIX, które teraz oferują także nowe funkcje opracowane specjalnie z myślą o mobilności w terenie. Hill Holder pomaga w utrzymaniu pojazdu na wzniesieniu, tryb wykołysania ułatwia odzyskanie przyczepności na śliskiej nawierzchni, a tryb pełzania umożliwia poruszanie się z minimalną prędkością na biegu jałowym. Na odcinkach szosowych system IVECO HI‑CRUISE dodatkowo podnosi wydajność. W jego skład wchodzi przewidujący tempomat, który steruje zmianą biegów oraz funkcja eco‑roll pozwalająca wykorzystać bezwładność pojazdu przy zjeździe ze wzniesienia. Dzięki nowym algorytmom, HI‑TRONIX zapewnia pożądaną strategię zmiany biegów w różnych sytuacjach.

 

Fot. IVECO

 

 

Z jeszcze większą ładownością

T‑WAY został zaprojektowany z myślą o wydajności i produktywności, które osiągnięto dzięki licznym funkcjom, niższej masie własnej oraz nowym usługom telematycznym i cyfrowym. Oferuje on nowe rozwiązanie oszczędzające paliwo w trakcie wykonywania zadań transportowych wymagających okazjonalnego załączania napędu na wszystkie koła (AWD): napęd hydrostatyczny HI‑TRACTION w ciężarówkach i ciągnikach z napędem w układzie 6x4. System ten działa do prędkości 25 km/h i jest aktywowany automatycznie, w celu zapewnienia dodatkowego hydraulicznego napędu przednich kół w razie potrzeby. Ma on znaczną przewagę nad konwencjonalnym rozwiązaniem AWD pod względem zużycia paliwa i masy. W porównaniu z Trakkerem zwiększono ładowność, dzięki obniżeniu masy własnej o 325 kg, poprzez zastosowanie nowej konstrukcji zawieszenia tylnych osi. Zalety tych rozwiązań ujawniają się szczególnie w trakcie zadań transportowych realizowanych częściowo na drogach utwardzonych, na przykład przy przewozie materiałów budowlanych.

W pełni skomunikowany

Nowy model jest, według producenta, najlepiej skomunikowanym pojazdem w swojej klasie - podobnie jak cała gama WAY ze stanowiącym wyposażenie standardowe modułem Connectivity Box. System łączności umożliwia telediagnostykę i konserwację predykcyjną, a także zdalne monitorowanie parametrów każdego pojazdu w dowolnym czasie przez menedżera floty, w celu zapewnienia maksymalnej efektywności. Konsekwentnie rozbudowywane portfolio skomunikowanych usług IVECO ON służy maksymalizacji produktywności klienta i trwałości pojazdu, a także ograniczeniu do minimum nieplanowanych przestojów.

Przyjazny do zabudowy

Jak zapewnia producent, IVECO T‑WAY ma wszelkie szanse, by stać się ulubieńcem firm wykonujących zabudowy pojazdów, ze względu na nadzwyczajną elastyczność pod tym względem. Oferta konfiguracji zespołu napędowego jest najszersza na rynku: napęd częściowy: 6x4 w podwoziach i ciągnikach oraz 8x4 w podwoziach, a także napęd na wszystkie koła 4x4 lub 6x6 w podwoziach i ciągnikach oraz 8x8 w podwoziach. Względem modelu Trakker rozszerzono ofertę rozstawów osi, co czyni model T-WAY jeszcze łatwiejszym w zabudowie, bez potrzeby modyfikacji podwozia.
Nowa architektura elektryczno-elektroniczna HI‑MUX jest w pełni kompatybilna z systemami sterowania najnowszej generacji. W szerokiej ofercie przystawek odbioru mocy znajduje się przystawka wysokiej wydajności Sandwich PTO umieszczona pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Może przekazać na urządzenia zabudowy aż do 2300 Nm momentu obrotowego.
Tak uniwersalna oferta wersji i obszerny wybór odmian sprawiają, że T‑WAY powinien sprawdzić się we wszystkich specjalistycznych zadaniach transportowych, które dotychczas wymagały kompleksowej przebudowy pojazdu.

Kabina: komfort i bezpieczeństwo kierowcy

Kabina dzieli rozwiązania funkcjonalne i estetyczne z serią IVECO WAY, wyróżniając się podobnie smukłymi i aerodynamicznymi liniami. Dostępna w dwóch wersjach - krótkiej AD i długiej AT z dachem standardowym lub podwyższonym - jest przede wszystkim funkcjonalna, aby ułatwiać codzienną pracę kierowcy dzięki rozwiązaniom poprawiającym widoczność, chroniącym przed zabrudzeniami oraz upraszczającym czynności przeglądowe i naprawcze. Cała strefa kierowcy została pomyślana jako praktyczne i ułatwiające życie wnętrze. Ergonomiczny fotel wraz nową koncepcją wielofunkcyjnej kierownicy mają zapewniać najwyższy komfort pracy.
Z uwagi na zazwyczaj trudne warunki eksploatacji szczególnie zadbano o bezpieczeństwo kierowcy. Kabina zapewnia ochronę dzięki rozwiązaniom dalece przewyższającym wymagania homologacyjne. Nowy układ hamulcowy z przednimi hamulcami tarczowymi w wersjach z napędem częściowym (PWD), tylnymi hamulcami tarczowymi oraz sterowaniem elektronicznym (EBS) znacznie poprawia bezpieczeństwo kierowcy. Ponadto wszystkie wersje są wyposażane w nowe zaawansowane systemy wspomagania jazdy (ADAS), obejmujące elektroniczną kontrolę stabilności i ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.

X‑WAY: crossover wśród ciężarówek o dużej ładowności

Gama ciężkich pojazdów IVECO X‑WAY jest polecana do zadań, w których samochód ciężarowy 90% czasu spędza na asfalcie, ale na ostatnim odcinku musi poradzić sobie na bezdrożach. Jest to seria pojazdów wyróżniających się uniwersalnością konfiguracji: szerokim wyborem podwozi, kabin i rodzajów osi. Dzięki solidności i niezawodności sprawdzają się one w różnych zastosowaniach, oferując poziom bezpieczeństwa, komfortu i efektywności typowy dla pojazdów szosowych. Nadają się na rynki, na których obowiązują rygorystyczne limity dopuszczalnej masy całkowitej, a produktywność w dużej mierze zależy od ładowności. Dotyczy to zwłaszcza wersji SuperLoader, która ma największą ładowność w swojej klasie.
Serie X‑WAY i T‑WAY tworzą dziś kompleksową gamę terenowych samochodów ciężarowych.

GAMA IVECO WAY: pełna oferta

Premiera nowych pojazdów budowlanych jest uzupełnieniem gamy IVECO WAY, obejmującej kompleksowy asortyment pojazdów przystosowanych do realizacji różnych zadań transportowych:
- S‑WAY: szosowy samochód ciężarowy.
- S‑WAY Natural Power: pierwszy samochód ciężarowy do transportu długodystansowego zasilany gazem ziemnym.
- X‑WAY: połączenie atutów IVECO w dziedzinie transportu długodystansowego z terenową solidnością.
- T‑WAY: o ekstremalnych parametrach pod względem osiągów, niezawodności i wszechstronności.

 

Fot. IVECO