Wiadomości z rynku

poniedziałek
27 maja 2024

Dakar 2022: jeszcze więcej piasku

Przyszłoroczna edycja odbędzie się w dniach 2-14 stycznia w Arabii Saudyjskiej
24 maja 2021

Fot. Petronas Team De Rooy

 
44. edycja Dakaru odbędzie się w dniach 2-14 stycznia 2022, po raz trzeci z rzędu w Arabii Saudyjskiej. Start rajdu zaplanowano w mieście Ha'il, dzień przerwy – w stolicy kraju Rijadzie, a metę w Dżuddzie. Na trasie prowadzącej w kierunku południowo-wschodnim organizatorzy przewidują jeszcze więcej piasku, niż w ubiegłych latach. W regionie Empty Quarter czeka na uczestników gigantyczna piaskownica!
Podczas rozpoczynającego się Rajdu Andaluzji, w którym startuje wielu potencjalnych uczestników Dakaru przedstawiono zarys koncepcji przyszłorocznej edycji maratonu. Właśnie rozpoczyna się przyjmowanie zgłoszeń.
Rajd Dakar przeniósł się na Półwysep Arabski w 2020 roku. Uczestnicy najtrudniejszego rajdu świata odkrywali wówczas Arabię Saudyjską, rok później - w 2021 roku - poznawali nowe zakątki kraju, a w 2022 będą kontynuować tę przygodę.

Trzy wydmowe odcinki

Trasa aż trzech odcinków specjalnych będzie prowadzić wyłącznie po wydmach – zapowiedział David Castera, dyrektor rajdu Dakar.
Rzut oka na mapę kraju podpowiada, że to będzie rajd dla tych, którzy kochający bezkresne przestrzenie regionu zwanego "Empty Quarter" czyli „pusta okolica”. Ogromna pustynia o powierzchni porównywalnej z obszarem Francji zajmuje całą południowo-wschodnią część Arabii Saudyjskiej. Dyrektor rajdu - David Castera - stawia przed uczestnikami niezwykle trudne zadanie. W edycji 2022 kluczowa będzie umiejętność jazdy po wydmach oraz nawigacja w terenie.
Aby wyrównać szanse uczestników wszyscy piloci samochodów, pojazdów SSV i ciężarówek będą używać elektronicznego roadbooka. To samo dotyczy czołówki motocyklistów i quadowców (w tym zawodników ORLEN Team).

Więcej klasyków

Kategoria Dakar Classic dla pojazdów z lat 80. i 90. ubiegłego stulecia okazała się wielkim sukcesem. Na starcie w Ha’il w styczniu 2022 organizator spodziewa się nawet dwukrotnie więcej załóg, niż w tegorocznej edycji. Kategoria Dakar Classic cieszyła się w styczniu 2021 wielkim zainteresowaniem na biwakach. Przyciągnęła także uwagę fanów na całym świecie. W przyszłorocznej edycji wprowadzono kilka zmian. Regularność nie będzie już jedynym kryterium wyniku. Na fragmentach trasy, łącznie około 20% decydować będzie tylko nawigacja, a nie czas, zaś każdy pokonany nadprogramowo kilometr będzie oznaczał punkty karne dla załogi.

W przyszłości tylko elektryczne

Dążąc do redukcji emisji CO2, w edycji 2022 wprowadzona będzie zgodnie z obecnymi trendami kategoria T1-E dla prototypów z napędem elektrycznym. To ukłon w stronę ekologów - edycja 2022 wyznacza początek realizacji planu dopuszczenia wyłącznie samochodów napędzanych alternatywnymi źródłami energii, co ma nastąpić w 2030 roku. Stopniowe zmniejszanie udziału pojazdów z napędem spalinowym będzie następowało sukcesywnie, stosownie do postępów w rozwoju technologii. Jako pierwszy krok zostaje wprowadzona kategoria T1-E dla prototypów niskoemisyjnych. Konstruktorzy już obecnie pracują nad rozwojem tych pojazdów dążąc do tego, aby były one jak najbardziej konkurencyjne. Pierwszą marką w nowej klasie jest Audi, które stanie na starcie Dakaru w styczniu 2022.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.