Wiadomości z rynku

poniedziałek
27 maja 2024

Dostawczy Opel na wodór

Vivaro-e HYDROGEN zasilany ogniwami paliwowymi
25 maja 2021

Nowy samochód zasilany ogniwami paliwowymi (FCEV) jest oparty na akumulatorowym (BEV) Vivaro-e w wersji z przesuwanymi drzwiami po obu stronach nadwozia

Fot. Opel

 
Opel zaprezentował nowy lekki pojazd użytkowy z napędem elektrycznym, który umożliwi bezemisyjny transport użytkownikom wymagającym tankowania w ciągu kilku minut. Vivaro-e HYDROGEN jest zasilane ogniwami paliwowymi (FCEV) z funkcją doładowania pomocniczego akumulatora z zewnętrznego źródła prądu.
Pod względem kubatury przestrzeni ładunkowej (6,1 m3) nie różni się on od Vivaro z silnikiem Diesla lub zasilaniem akumulatorowym, a tankowanie wodoru trwa jedynie trzy minuty, czyli tyle samo, co napełnianie zbiornika olejem napędowym lub benzyną. Zasięg pojazdu przekracza 400 kilometrów (WLTP). Opel będzie oferował nowy model w wersjach o długości 4,95 i 5,30 metra. Firma planuje dostarczyć pierwsze egzemplarze klientom flotowym jesienią.
- Wodór może być głównym elementem zintegrowanego i efektywnego systemu energetycznego przyszłości, wolnego od paliw kopalnych - mówi Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel. - Mamy ponad 20 lat doświadczenia w technologii ogniw paliwowych w pojazdach. Praktycznie żaden inny system napędu nie oferuje takiego połączenia bezemisyjności, dużego zasięgu i możliwości uzupełnienia zapasu paliwa w zaledwie trzy minuty.

 

Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel: - Wodór może być głównym elementem zintegrowanego i efektywnego systemu energetycznego przyszłości, wolnego od paliw kopalnych

Fot. Opel

 

Tankowany w trzy minuty

Nowy samochód elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi (FCEV) jest oparty na akumulatorowym (BEV) Vivaro-e w wersji z przesuwanymi drzwiami po obu stronach nadwozia. Koncepcja zasilania ogniwami paliwowymi z możliwością doładowania akumulatora z zewnętrznego źródła prądu zastosowana w Vivaro-e HYDROGEN umożliwiła zintegrowanie całego układu ogniw paliwowych z silnikiem elektrycznym pod maską seryjnie produkowanego modelu. Akumulator trakcyjny Vivaro-e BEV zastąpiono trzema 700-barowymi zbiornikami wodoru. Napełnienie zbiorników wykonanych z włókna węglowego zajmuje tylko trzy minuty, a zapas paliwa wystarcza na pokonanie ponad 400 kilometrów. Przemyślana koncepcja rozmieszczenia poszczególnych podzespołów umożliwiła przebudowanie wersji akumulatorowej na samochód dostawczy zasilany ogniwami paliwowymi bez żadnych modyfikacji nadwozia. Zachowano także kubaturę przestrzeni ładunkowej (5,3 lub 6,1 m3), a ładowność wzrosła do 1.100 kilogramów.

 

Przemyślana koncepcja rozmieszczenia poszczególnych podzespołów umożliwiła przebudowanie wersji akumulatorowej na samochód dostawczy zasilany ogniwami paliwowymi bez modyfikacji nadwozia

Fot. Opel

 

Z akumulatorowym wsparciem

Vivaro-e HYDROGEN z 45-kilowatowym ogniwem paliwowym rozwija moc wystarczającą do ciągłej jazdy autostradowej, a litowo-jonowy akumulator pomocniczy o pojemności 10,5 kWh umieszczony pod przednimi siedzeniami zapewnia szczytową dynamikę niezbędną na przykład podczas ruszania i przyspieszania. Dzięki dodatkowemu akumulatorowi ogniwo paliwowe może pracować w optymalnych warunkach. Akumulator jest doładowywany energią odzyskiwaną w czasie hamowania, ale zapas prądu można także uzupełnić z zewnętrznego źródła, na przykład na stacji ładowania, co pozwoli na przejechanie 50 kilometrów w trybie zasilania elektrycznego.
Vivaro-e HYDROGEN będzie produkowany przez Opel Special Vehicles (OSV) w Rüsselsheim. Globalne „Centrum kompetencji wodoru i ogniw paliwowych” macierzystej spółki Stellantis również jest zlokalizowane w rodzinnym mieście Opla.
Vivaro-e HYDROGEN jest uzupełnieniem Vivaro-e i Combo-e jako najnowszy przedstawiciel w pełni elektrycznych dostawczych Opli. Kolejny model, nowe Movano-e, również pojawi się w 2021 r., co oznacza, że do końca bieżącego roku cała gama lekkich pojazdów użytkowych niemieckiej marki będzie zelektryfikowana. Opel planuje elektryfikację wszystkich swoich modeli osobowych i dostawczych do 2024 r.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.