Wiadomości z rynku

niedziela
12 maja 2024

Troskliwie z ładunkiem

Jak zabezpieczać przewożony towar
25 czerwca 2021

Multi-stick firmy Forankra sprawdza się m.in. w naczepach firankach

Fot. Forankra

 
Zabezpieczenie przewożonego ładunku niejedno ma imię. Z jednej strony chodzi o to, aby towar nie przemieszczał się w ładowni i nie uszkadzał, a z drugiej – aby nie dostał się w niepowołane ręce. Doniesień o obrabowanych ciężarówkach niestety nie brakuje. Tymczasem na rynku można przebierać wśród rozmaitych prostych zabezpieczeń, a także wśród zaawansowanych rozwiązań, w których producenci wykorzystują najnowsze technologie.
Polska jest obecnie w szczytowej fazie wzrostu transportu drogowego.
Jak zwracają uwagę przedstawiciele firmy SpanSet Polska, obsługiwany przez transport drogowy tonaż ma zwiększyć się z około 1,17 mld ton w roku 2018 do około 1,44 mld ton w roku 2022, co przełoży się na średnioroczny wzrost na poziomie 5,3% . Taki rozwój przewozów wiąże się ze wzrostem popytu na zabezpieczenia ładunku. Firma SpanSet Polska na przełomie lat 2018 - 2020 odnotowała wzrost sprzedaży systemów mocowania na poziomie 28 %. Uzyskany wynik obrazuje, jak rosną potrzeby rynku. Nabywcy coraz częściej decydują się na trwalsze w użytkowaniu , ergonomiczne i bezpieczne rozwiązania.
Według Michała Raczkowskiego, designera w firmie Forankra Sp. z o.o. widoczny jest wzrost świadomości właścicieli firm transportowych jak i samych kierowców, dotyczący poprawnego zabezpieczenia ładunku oraz bardziej efektywnego załadunku i rozładunku.
– Generalnie rynek transportowy rośnie, jest coraz więcej towarów do przewiezienia, produkuje się więcej naczep, pasów transportowych i innych akcesoriów związanych z zabezpieczeniem ładunku – mówi Michał Raczkowski. – Jednak z drugiej strony, szczególnie w aktualnym okresie gdzie ceny rosną w tempie nigdy wcześniej nie spotykanym pojawia się bardzo niebezpieczna alternatywa, związana w szczególności z pasami transportowymi i linkami celnymi. Mianowicie, wytwarzane i sprzedawane są produkty, które wyglądają pełnowartościowo, jednak nie spełniają w 100% norm. W przypadku pasów transportowych nagminne jest używanie taśmy słabszej niż definiuje to norma (taśma powinna mieć wytrzymałość min 3 x LC pasa). W efekcie mocujemy ładunek niebezpiecznym produktem, który w skrajnych przypadkach może pęknąć podczas napinania grzechotką! A jak chronić przewożony towar i pojazd przed kradzieżą? Podstawowe zabezpieczenia antywłamaniowe stosowane w naczepach i przyczepach zwykle nie mają szans w starciu z wprawionymi złodziejami. Przewoźnicy mający do czynienia z wartościowymi towarami powinni zainwestować w bardziej zaawansowane rozwiązania. Liczba przestępstw w transporcie ładunków niepokojąco wzrasta. Według danych TAPA (międzynarodowej organizacji prowadzącej ewidencję takich przypadków), z roku na rok odnotowuje się kilkudziesięcioprocentowe wzrosty szkód, natomiast straty przewoźników liczone są w milionach euro.
W firmie firmy Protect Vehicle Security (PVS)/SBS Poland wskazują na dane z organizacji europejskich zajmujących się analizą rynku transportowego: tylko w zeszłym roku straty wynikające z kradzieży przewożonych towarów i przestępstw związanych z transportem w Europie przekroczyły 8,2 miliarda euro. Ta ogromna kwota uwzględnia tylko przewożone towary i ciężarówki. Nie obejmuje innych konsekwencji: kosztów straconych godzin, szwanku na reputacji firm transportowych, obrażeń fizycznych, urazów psychicznych, a nawet utraty życia. Czy warto się więc zabezpieczać? To pytanie w tym kontekście jest oczywiście retoryczne.
Według przedstawicieli firmy WABCO, każdy operator floty wie, że naczepy, czy przyczepy są narażone na różne niebezpieczeństwa. Niezależnie od tego, czy są akurat zaparkowane na stacji rozrządowej, stacji benzynowej czy też poruszają się po drogach publicznych, rożnego rodzaju naruszenia naczep są powszechne. Aby uniknąć tego problemu, WABCO oferuje OptiLock, zestaw wysokiej jakości mechanicznych i elektronicznych systemów zabezpieczeń. Dostosowane do większości pojazdów, mają gwarantować, że ładunek dotrze do celu na czas i w nienaruszonym stanie. Kradzieże pojazdu to nie jedyne zagrożenie dla naczep z niezabezpieczonymi drzwiami. Właściciel floty musi zabezpieczyć naczepę na wypadek prób zastąpienia oryginalnych towarów podróbkami, transportu towarów niezarejestrowanych czy nawet niezamierzonego przemytu ludzi.

Pasy, maty, kątowniki, belki…

Odpowiednie rozmieszczenie i zabezpieczenie ładunku do transportu jest bardzo istotne, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu oraz dostarczyć ładunek do odbiorcy w nienaruszonym stanie. Przedstawiciele Inter Cars podpowiadają, że w Polsce właściwy sposób zabezpieczenia ładunku regulują m.in. ustawa Prawo o ruchu drogowym, unijna norma PN-EN 12195 oraz normy branżowe, tj. Prawo przewozowe i konwencja CMR.
Najpopularniejszymi stosowanymi rozwiązaniami są pasy transportowe, belki i drążki rozporowe, maty antypoślizgowe oraz kątowniki zabezpieczające krawędzie ładunku.
Pasy transportowe są najbardziej uniwersalnym i najczęściej stosowanym systemem zabezpieczenia ładunku. Muszą być one odpowiednio dobrane do warunków w jakich przewożony jest ładunek, a także do wagi ładunku z uwzględnieniem sposobu mocowania. Warto pamiętać, że żadne przepisy nie mówią o obowiązku wycofania pasa z eksploatacji ze względu na „datę ważności”. Data produkcji na etykiecie służy jedynie do celów identyfikacyjnych partii. Na etykiecie może być umieszczona również data ważności certyfikatu – wszystkie pasy wyprodukowane przed tą datą mogą być użytkowane. Zgodnie z normą, pasy transportowe należy wymienić w przypadku:
• braku lub nieczytelnej etykiety;
• przecięcia/przetarcia włókien na więcej niż 10% przekroju taśmy;
• uszkodzenia szwów;
• odkształceń taśmy pod wpływem działania temperatury lub agresywnych czynników chemicznych;
• pęknięć, rys lub uszkodzeń spowodowanych korozją elementów metalowych.
Pasy transportowe oferowane przez Inter Cars spełniają wymagania normy PN-EN 12195.

 

arto pamiętać, że żadne przepisy nie mówią o obowiązku wycofania pasa z eksploatacji ze względu na „datę ważności”

Fot. Inter Cars

 

Dodatkowym elementem zabezpieczającym ładunek, stosowanym często razem z pasami transportowymi, są maty antypoślizgowe. Wykonane są one z odpornych włókien gumowych związanych poliuretanem, przez co zwiększają tarcie pomiędzy ładunkiem a podłożem. Wielkość i grubość maty muszą być odpowiednio dostosowane do ładunku, a odkształcenie nie powinno przekraczać 30%. Maty oferowane przez Inter Cars spełniają wymagania wytycznych VDI 2700 oraz normy EN 12195-1. Mogą być użytkowane wielokrotnie, o ile nie mają widocznych uszkodzeń, np. pęknięć, plam oleju, chemikaliów, paliwa itp.

 

Maty oferowane przez Inter Cars spełniają wymagania wytycznych VDI 2700 oraz normy EN 12195-1

Fot. Inter Cars

 

Kątowniki zabezpieczające służą przede wszystkim do ochrony ładunku przed uszkodzeniem krawędzi. Ich ważną funkcją jest również zabezpieczenie pasów transportowych przed przetarciami (wydłużenie ich żywotności) oraz rozłożenie siły naciągu pasa mocującego na całą jego długość. Kątowniki zabezpieczające oferowane przez Inter Cars wykonane są z wysokiej jakości polipropylenu, dzięki czemu cechują się dużą elastycznością oraz wytrzymałością na czynniki mechaniczne oraz warunki atmosferyczne.

 

Kątowniki zabezpieczające służą przede wszystkim do ochrony ładunku przed uszkodzeniem krawędzi

Fot. Inter Cars

 

Belki naburtowe i drążki rozporowe zabezpieczają ładunek przed przemieszaniem się oraz dzielą powierzchnię ładowni na dogodne przestrzenie. Na rynku dostępnych jest wiele wersji różniących się ceną i – przede wszystkim – jakością, co często przekłada się na ich skrócony czas użytkowania. Dobrym przykładem są tu elementy zamknięć belek naburtowych – mogą być one wykonane jako odkuwki, które są bardzo sztywne i wytrzymałe lub też wytłoczone z blachy, która jest bardziej podatna na odkształcenia. Dodatkowym czynnikiem mogącym znacząco obniżyć cenę jest sam profil aluminiowy belki. Spotykane są róże wymiary zewnętrzne, jak również grubości ścianek. Przed podjęciem decyzji zakupowej warto więc porównać podstawowe cechy produktów.

 

Belki naburtowe i drążki rozporowe zabezpieczają ładunek przed przemieszaniem się oraz dzielą powierzchnię ładowni na dogodne przestrzenie

Fot. Inter Cars

 

Całe systemy mocujące

Niemiecka firma Allsafe to najstarszy producent elementów mocowania ładunku w Europie. Swoją działalność zapoczątkował w 1964 roku. Wartości firmy to człowiek i środowisko. Dzisiaj produkty Allsafe wyróżnia łatwość obsługi, mały ciężar własny i komplementarność. Oznacza to, że oferowane elementy to nie tylko szyny, belki sprzedawane hurtowo na metry i sztuki, ale również całe systemy pozwalające np. na załadunek na dwóch poziomach (system CTD), czy przewóz różniących się całkowicie wagą i gabarytami towarów (System AJS). Ten system daje przewoźnikom szansę na dużą przewagę rynkową, a mianowicie certyfikat Dekra na przewóz produktów chemicznych. Posiadanie tego certyfikatu to wymóg w transporcie art. tego rodzaju. Wielką zaletą dla klienta jest fakt, że Allsafe to firma inżynieryjno-produkcyjna. To właśnie w Polsce często rodzą się niezwykłe pomysły, wdrażane później do produkcji w fabrykach Allsafe, a później w życie.
Grupa odbiorców to jednocześnie firmy produkujące pojazdy pow. 3,5 t (naczepy, przyczepy), firmy zabudowujące auta do 3,5 t - furgony, kontenery, ale również pojazdy specjalne np. karetki ratunkowe, czy auta straży pożarnej. Allsafe obecny jest też wśród firm produkujących autobusy. Odbiorcą jest też przemysł lotniczy.
– Obecne czasy, miejmy nadzieję postpandemiczne, maja charakter rewolucyjny – mówi Wojciech Lech, reprezentujący Allsafe w Polsce. – Nowe paliwa, nowe typy dostaw (e-commerce, last miles, Intercom), nowe typy pojazdów ( BDF), nowe przepisy. To wszystko narzuca ostre reguły.

 

Wojciech Lech (Allsafe): – W odpowiedzi na potrzeby firm transportowych, Allsafe wprowadza nową usługę o nazwie All: change

Fot. arch. Autora

 

 

Również producentowi podwójnych podłóg i innych mocowań ładunku. Transport coraz mocniej indywidualizuje swoje potrzeby w zakresie mocowania. Fabryki, maszyny, a przede wszystkim potencjał kadry inżynierskiej pozwala firmie Allsafe na sprostanie tym nowym oczekiwaniom. Olbrzymi skok jakościowy w dostawach wewnątrz miast jest na to dowodem. Przykładem może być Smartvan, projekt elektrycznego auta na bazie Sprintera. Jesteśmy partnerem w tym projekcie w części załadunku towarów. To wszystko powoduje , że z optymizmem patrzę na przyszłość jakości i bezpieczeństwa dostaw towarów. W odpowiedzi na potrzeby firm transportowych, Allsafe wprowadza nową usługę o nazwie All: change. To pokrótce naprawa belek czy drążków ładunkowych, elementów podwójnej podłogi zamiast tradycyjnego modelu zakupu nowych produktów i utylizacja lub wyrzucanie starych. Firmy transportowe oszczędzają czas i pieniądze. Wspólnie oszczędzamy środowisko poprzez wydłużenie cyklu użytkowania produktu.

 

 

System Allsafe CTD pozwala na załadunek na dwóch poziomach

Fot. Allsafe

 

 

System Allsafe AJS umożliwia przewóz różniących się całkowicie wagą i gabarytami towarów

Fot. Allsafe

 

 

Allsafe AJS – łatwo można rozdzielić różne ładunki

Fot. Allsafe

 

 

Smartvan, projekt elektrycznego auta na bazie Sprintera - w tym przedsięwzięciu Allsafe jest partnerem w części załadunku towarów

Fot. Allsafe

 

 

 

Rozwiązanie łączące kilka funkcji

Forankra Sp. z o.o. do zabezpieczania ładunku proponuje wielofunkcyjne narzędzie Multi-stick.
– Nasz produkt wyróżnia się na rynku ergonomią i wielofunkcyjnością – mówi Michał Raczkowski, designer w firmie Forankra. – Został zaprojektowany w odpowiedzi na konkretne potrzeby rynku, a właściwie samych kierowców. To oni zgłaszali problemy z jakimi muszą borykać się codziennie i na których operacjach tracą najwięcej czasu i nerwów. Do tego dołożyły się opinie specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz analiza wypadków podczas procesu załadunku i mocowania. Nasz zespół R&D zebrał te informacje i stworzył kompletny i uniwersalny produkt. Wystarczająco długi by sięgnąć do szczytu naczepy, ale na tyle kompaktowy by zmieścić go w podstawowych schowkach ciągnika. Końcówka Secu-stick łączy w sobie kilka funkcji: mocowanie narożników ochronnych, zdejmowanie i zakładanie belek czy poprawianie pozycji pasów. Konkurencja często oferuje narzędzia, które oferują tylko jedną funkcję, więc kierowca musi tracić czas na częstą wymianę narzędzi. Warto dodać, że koncepcja Multi-stick jest otwarta. Gdy pojawią się nowe potrzeby kierowców, jak choćby szufla do odśnieżania dachu naczepy – jesteśmy otwarci na rozwój.
Multui-stick nabywają zarówno użytkownicy standardowych naczep, jak i samochodów dostawczych.
– Najwięcej korzyści zauważymy przy naczepie typu firanka, ale na platformach otwartych Multi-stick sprawdzi się równie dobrze – zapewnia Michał Raczkowski. – Co ciekawe naszymi klientami są również centra logistyczne, które same dokonują załadunku na pojazdach. Odpowiedzialni kierownicy magazynów we współpracy ze specjalistami BHP często inwestują w komplety naszych narzędzi. Co więcej – wymusili na nas przygotowanie dostosowanego uchwytu naściennego na wszystkie elementy zestawu. W ten sposób trafiamy „pod strzechy” szerząc ideę ergonomii, unikania wypadków przy pracy i dbania o zdrowie pracowników.
– Warto przy okazji Multi-sticka przypomnieć, że nie samym pasem ładunek jest zabezpieczony – dodaje nasz rozmówca. – Większość funkcji naszego narzędzia wiąże się z dodatkowymi, ale w większości przypadków niezbędnymi elementami, czyli narożnikami ochronnymi. Często nie zdajemy sobie sprawy z ich ważnej funkcji, szczególnie w mocowaniu przez docisk. Jeśli nie zabezpieczymy krawędzi kartonów na palecie, a będziemy napinać pas do wartości 500 kg, to możemy mocno uszkodzić ładunek. Jeśli ładunek nie podda się od razu – to po pierwszych kilku kilometrach trasy może się okazać, że utracimy cała siłę docisku, bo karton się odkształci przy pierwszym silniejszym ruchu pojazdu. Warto zainwestować w wytrzymałe narożniki i pamiętać o ich stosowaniu. Podobnie ważne, jeśli nie ważniejsze mogą okazać się też maty antypoślizgowe.

 

System Multi-stick obejmuje m.in. narożniki ochronne

Fot. Forankra

 

 

 

Zabezpieczenie trzyma, a kierowca się nie męczy

SpanSet Polska posiada szeroki asortyment systemów podnoszenia i mocowania ładunku. W ofercie firmy znajdują się produkty typu Premium, takie jak ErgoABS i rozwiązanie ekonomiczne typu Spanfix.
Jak zapewniają przedstawiciele firmy, wszystkie dostępne produkty są wysokiej jakości i spełniają obowiązujące normy.
Zawansowanym technologicznie produktem jest dwuczęściowy pas transportowy ErgoABS. Jego najważniejsze zalety:
• Seryjnie wyposażone we wskaźnik naprężenia siły naciągu TFI, dzięki czemu maksymalna osiągalna i czytelna siła naciągu wynosi bezpośrednio 750 daN.
• Ergonomiczna grzechotka ErgoABS jest samoblokująca i wyposażona w podwójny suwak - zabezpieczenie.
• Przedłużona dźwignia zapewnia lepsze przenoszenie siły naciągu, działająca przez ciągnięcie w dół, wpływa znacząco na ergonomię użytkowania.
• Niska rozciągliwość pasa transportowego = 4%, odporna na zużycie taśma z wzmacnianą krawędzią i paskiem identyfikacyjnym element zaciskowy pokryty żywicą epoksydową.
• Solidna, odporna na rozdarcie etykieta, chroniona folią i taśmą.
• Kontrolowane zwolnienie siły naprężenia wstępnego poprzez proces zapobiegający poślizgowi paska zapobiega wypadkom.

 

Zawansowanym technologicznie produktem SpanSet jest dwuczęściowy pas transportowy ErgoABS

Fot. SpanSet

 

Lekkie do unieruchamiania ciężkich

Dla przewożących bardzo ciężkie ładunki, np. maszyny budowlane, ciekawą propozycją SpanSet mogą być pasy MaXafe (w wewnętrznej nomenklaturze firmy określane jako Lasi). Służą one do unieruchamiania diagonalnego ciężkich maszyn i pojazdów. Podstawą wykonania jest zastosowanie taśmy z modyfikowanego poliestru, co pozwoliło uzyskać bardzo niską rozciągliwość. Dzięki temu siły występujące w trakcie gwałtownego hamowania nie powodują przesunięcia się ładunku. Włókno, z którego wykonana jest taśma jest bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne i posiada dużo wyższą wytrzymałość na zerwanie niż standardowy poliester.
MaXafe charakteryzuje się rozciągliwością 2% , maksymalnym LC 10 000daN i szerokością pasa 55 mm, zakończony może być hakami kutymi oczkowymi.
Występuje w dwóch wersjach: zestaw jednoczęściowy 10000daN; zestaw dwuczęściowy 5000daN. Jako produkt o stosunkowo niskiej masie jest on alternatywą dla pasów transportowych75 mm i odciągów łańcuchowych.

 

Lekkie i nierozciągliwe pasy MaXafe służą do unieruchamiania diagonalnego ciężkich maszyn i pojazdów

Fot. SpanSet

 

Jak podkreślają przedstawiciele firmy, użytkownicy jej systemów mocowania często z uznaniem wypowiadają się o wysokiej jakości i ergonomii produktów. Dodatkową korzyścią jest marka, jaką SpanSet stworzył przez 50 lat na świecie. Nierzadko zdarza się, że w trakcie kontroli drogowej w całej Europie, służby mundurowe widząc pasy mocujące firmy SpanSet gratulują dobrego – bezpiecznego zakupu.
Pracownicy SpanSet Polska doradzają klientom w doborze zabezpieczeń, rozmawiają z logistykami, użytkownikami, udostępniają darmowe aplikacje, doradcy techniczni w tzw. terenie pomagają w dobraniu odpowiednich środków mocujących, zgodnych z obowiązującym prawem i normami.

Jak chronić ładunek przed intruzami

Jak rozpoznać solidnego i niezawodnego przewoźnika? Kryteriów oceny jest sporo, ale jedno z ważniejszych to terminowe i bezpieczne dostarczenie ładunku w wyznaczone miejsce – przekonują przedstawiciele firmy Protect Vehicle Security (PVS)/ SBS Poland (systemy zabezpieczeń do naczep przewożących wartościowe ładunki a także obsługa firm świadczących usługi magazynowe i wysyłkowe). Utrata ładunku w całości, jakiejś części lub jego zniszczenie, powoduje daleko idące skutki nie tylko dla wysyłającego i odbiorcy, ale także dla firmy odpowiedzialnej za jego transport. Czy można zatem dodatkowo zadbać o bezpieczeństwo przewożonego ładunku? Okazuje się, że można i to na wiele sposobów w zależności od wymagań zleceniodawcy i wytycznych jakie przewoźnik musi spełnić, żeby uzyskać lukratywne zlecenia.
Firma Protect Vehicle Security z Wrocławia jest polskim producentem zabezpieczeń transportowych PVS oraz autoryzowanym i wyłącznym przedstawicielem holenderskich firm: SBS Safety & Security Products BV, a także elektronicznych zabezpieczeń zaawansowanych z kontrolą dostępu marki MAPLE z Wielkiej Brytanii i rozwiązań telematycznych niemieckiej firmy THEFTEX. Jak zwracają uwagę przedstawiciele firmy, klienci w jednym miejscu mają różne rozwiązania systemów zabezpieczeń, doradztwo i wsparcie techniczne.
PVS współpracuje z firmami transportowymi i bazami logistycznymi w całej Europie. Oferowane produkty to autorskie, nowatorskie projekty i rozwiązania, które są objęte międzynarodową ochroną własności intelektualnej oraz międzynarodowymi patentami.
Produkty SBS zostały wprowadzone na rynek polski w roku 2014 a na rynku europejskim pojawiły się już pod koniec lat 90. ubiegłego stulecia. Założycielem tego biznesu był Holender Erik Schipper, z którym do dziś właściciele PVS pozostają w kontaktach biznesowych i przyjaźni. Istotną rzeczą jest to, że są to opracowane na bazie doświadczeń z przewoźnikami oryginalne produkty, które spełniają wymagania międzynarodowej organizacji wyznaczającej standardy bezpieczeństwa TAPA. Skuteczność ich działania docenili wiodący producenci dóbr konsumpcyjnych, między innymi tacy jak: LG, SAMSUNG, British American Tobacco, Amazon a także większość wiodących europejskich przewoźników.
PVSy od 2018 roku jest członkiem TAPA i uznanym w gronie firm transportowych i producentów dóbr konsumpcyjnych dostawcą rozwiązań bezpieczeństwa.

 

Solidnego i niezawodnego przewoźnika można rozpoznać m.in. po terminowym i bezpiecznym dostarczaniu ładunku w wyznaczone miejsce – przekonują przedstawiciele firmy Protect Vehicle Security (PVS)/SBS Poland

Fot. PVS

 

Właściwe zabezpieczenie mechaniczne drzwi to podstawa

Pierwszą podstawową rzeczą, dzięki której możemy uniknąć utraty przewożonego towaru, a często także odstraszymy potencjalnych złodziei jest standardowa mechaniczna blokada tylnych drzwi ładowni.
W ofercie SBS-PVS znajdziemy gamę tego typu systemów o nazwie SBS-BDL i SBS TURTLE. Nadają się one do prawie każdego typu kontenera, chłodni, naczepy z plandeką i przyczepy samochodu ciężarowego także nie wyposażonych w zewnętrzne pręty blokujące. Blokady te zabezpieczają tylne drzwi skrzydłowe.
Sercem każdego zabezpieczenia są kłódki. Do wyboru są kłódki marki Abloy PL358 ze stali hartowanej z dodatkiem boru lub ich ekonomiczny i równie skuteczny odpowiednik SBS PL7000. Opcjonalnie w kłódkach istnieje możliwość wykonania zamków w oddzielnych kodach jak i w systemie Master Key (jeden klucz Matka – otwierający wszystkie blokady w systemie). Jak zapewnia producent, obie kłódki gwarantują najwyższy stopień odporności na włamanie a dorobienie do nich klucza poza siecią SBS jest niemożliwe i podlega stałej kontroli i jest ewidencjonowane.

 

Standardowa mechaniczna blokada tylnych drzwi ładowni SBS-BDL

Fot. SBS

 

W ofercie wrocławskiego producenta, oprócz zabezpieczeń samych drzwi, znajdziemy także specjalne systemy blokujące sworzeń naczepy o nazwie PV-06 KING PIN Lock.
Mają one chronić odczepioną naczepę przed jej nieupoważnionym podpięciem do ciągnika i kradzieżą. Blokada ma postać stalowego cylindra z zamkniętym dnem. Z boku cylindra umieszczona jest tuleja zamkowa z wkładką zamkową. Zdejmowanie cylindra odbywa się za pomocą klucza. Wkładka zamkowa Gerda (5 kl. bezpieczeństwa w testach IMP), użyta w blokadach serii PV-06 jest zabezpieczona przed zanieczyszczeniami, odporna na wilgoć, niskie temperatury, przewiercenia oraz wibracyjne metody włamań.
To tylko kilka ciekawszych rozwiązań zabezpieczających ładunek jak i pojazd. Dodajmy, że w ofercie SBS- -PVS znajdziemy wiele innych pozycji, również elektronicznych zabezpieczeń zintegrowanych z telematyką, które, według producenta, cechuje wysoka niezawodność i najwyższa jakość materiałów użytych do ich budowy, oraz wszystkie europejskie certyfikaty bezpieczeństwa.

Przyszłość to zaawansowana technologie

Przestępczość, która dotyka przewożonych towarów staje się coraz częstszym i uciążliwym procederem i dlatego zabezpieczenia pojazdów dostawczych muszą stale ewoluować, aby przeciwdziałać temu ciągle zmieniającemu się zagrożeniu. Dzięki modułowej konstrukcji oferowanego przez SBS systemu INLOCK IQ można dostosować system do indywidualnych wymogów bezpieczeństwa.
System automatycznie powiadamia o przypadkach nieautoryzowanego dostępu oraz zmiany trasy lub miejsca rozładunku. Ponadto zapewnia dodatkowe narzędzia internetowe, w tym: drzwi otwarte/zamknięte; kody PIN; numery plomb; stan zamka - drzwi zaryglowane/nie zaryglowane; napięcie akumulatora; silnik włączony/ wyłączony; położenie GPS; rozszerzone funkcje raportowania.
Podstawowe elementy tego systemu kontroli dostępu zamontowane są wewnątrz obudowy ze stali nierdzewnej. Główna konstrukcja urządzenia, zamontowana na wewnętrznej stronie drzwi przestrzeni ładunkowej, mieści wszystkie komponenty elektroniczne, jednostki sterujące, zapasowy akumulator i solidny mechanizm ryglujący, który kontroluje do 12 sworzni (każdy o średnicy 20 mm).
Sam mechanizm ryglujący jest sterowany za pomocą siłownika pneumatycznego, który popycha sworznie ryglujące do ościeżnicy pojazdu po jego zamknięciu. Działanie zamków jest sterowane przez zaawansowaną platformę Maple IQ Access Control, która pozwala operatorom na wykorzystanie transponderów RFID lub bezpiecznych kodów PIN, aby odblokować / zablokować drzwi ładowni pojazdu.
Platforma IQ oferuje również pełną przejrzystość działania, zapewniając szczegółowe informacje na temat tego, kto, kiedy i gdzie miał dostęp do pojazdów. Operatorzy mogą również zyskać większą kontrolę nad ich flotą poprzez ustawienie indywidualnych parametrów dostępu dla pracownika.
Każde urządzenie jest w pełni skonstruowane, przetestowane i dostarczone w postaci gotowej do montażu.

 

System SBS INLOCK IQ automatycznie powiadamia o przypadkach nieautoryzowanego dostępu oraz zmiany trasy lub miejsca rozładunku

Źródło: SBS

 

W zgodzie z British American Tobacco (BAT) level 1 i 2

W 2019 r. SBS wprowadził nowe rozwiązanie o nazwie SBS Secured Trailer Solution do ochrony przyczep przewożących towary o dużej wartości.
Wysoce zaawansowany system spełnia uważane za najbardziej rygorystyczne na świecie normy BAT V1 i V2. Składa się z wielu warstw zabezpieczeń, takich jak zdalny portal internetowy do monitorowania i obsługi urządzeń telematycznych oraz otrzymywania raportów i alertów, i jest wyposażony w systemy geofencingu i zdalnej blokady drzwi przyczepy oraz inne fizyczne zabezpieczenia. Rozwiązanie obejmuje alarm przeciwwłamaniowy w kabinie i przyczepie, a także monitoruje stan i lokalizację kierowcy.
SBS Secured Trailer Solution łączy kompleksową instalację telematyczno-elektroniczną z nowoczesnymi fizycznymi zabezpieczeniami w ścianach i drzwiach pojazdu. Nowe rozwiązanie zapewnia bezprecedensową ochronę przewożonego towaru, przyczepy i kierowcy.
Warstwa elektroniczna składa się z internetowego portalu do monitoringu, który utrzymuje komunikację w czasie rzeczywistym. Wszystkie dane są przetwarzane przez serwer hosta o bardzo dużym stopniu bezpieczeństwa. Sam system monitoruje nie tylko ruch, pozycję oraz stan ciężarówki i kierowcy, lecz również stan zamków i drzwi, sytuację obszaru załadunkowego i kabiny, chronione ściany boczne oraz wszelkie próby ingerencji w zabezpieczenia. Może skonfigurować i monitorować rozmaite formy geofencingu, a także na żądanie obliczać objęte geofencingiem trasy złożone z maksymalnie 200 punktów nawigacyjnych. Użytkownik może skonfigurować alerty dotyczące stanu drzwi i różnych czujników. Systemy mogą również wysyłać alerty o wstępnie ustawionych zdarzeniach do różnych osób i organów.
Pod względem komunikacji ciężarówka, przyczepa i kierowca są wyposażeni w osobne urządzenia GPS połączone z portalem telematycznym przez sieć telefonii komórkowej. Dzięki temu operator zawsze ma dane na temat ich lokalizacji oraz ich ewentualnego rozdzielenia. Urządzenie do śledzenia kierowcy zawiera również ręcznie aktywowany przycisk alarmowy. Centrum monitoringu może aktywować urządzenie do śledzenia i słyszeć kierowcę lub komunikować się z nim. Żadne dane osobowe kierowcy nie są zbierane ani przechowywane.
Jak przekonują przedstawiciele producenta, oferowane przez system fizyczne zabezpieczenia pojazdów drogowych nie mają sobie równych. Główną formą obrony jest wspomniany wyżej system blokady SBS InLock IQ. Zamykanie i otwieranie można ustawić tak, aby odbywało się wyłącznie wewnątrz wstępnie ustawionego obszaru objętego funkcją geofence. Blokadą można nawet zarządzać z bazy za pomocą czterocyfrowego kodu zmiennego. Zamki są sterowane pneumatycznie po prawej stronie i ręcznie na drzwiach przyczepy z lewej strony. Jedne i drugie drzwi są chronione przez wiele bolców. Ich liczba zależy od stopnia bezpieczeństwa (poziom V1 lub V2). Każde drzwi są wyposażone w zawiasy ze sworzniami i bolcami ochronnymi oraz wzmacnianymi otworami na bocznej ścianie.
Firma SBS jako pierwsza wykorzystała nowy montowany na bocznej ścianie panel zapobiegający niewykrytemu przecięciu paneli: każda próba ingerencji zostanie wykryta przez pętle indukcyjne. Instalacja wykorzystuje niezwykle wytrzymałe materiały, zapewniając najdłuższy możliwy czas bezawaryjnego działania. Wszystkie części elektroniczne są chronione przed otwarciem lub przecięciem przewodów oraz wyposażone w wewnętrzne systemy zasilania rezerwowego.

 

W 2019 r. SBS wprowadził nowe rozwiązanie o nazwie SBS Secured Trailer Solution do ochrony przyczep przewożących towary o dużej wartości

Źródło: SBS

 

Inteligentny elektroniczny system

Firma Protect-Vehicle podsiada w ofercie także popularny system BDI IQ Integritas, dla firm poszukujących inteligentnych rozwiązań w rozsądnej cenie. Jest alternatywą dla rozbudowanych i w pełni profesjonalnych rozwiązań serii INLOCK IQ.
System BDI Integritas jest zintegrowaną plombą elektryczną i mechanizmem zamykania o dużej wytrzymałości wyposażonym we własne źródło zasilania. Jest on elastycznym rozwiązaniem, które można dostosować do własnych wymogów. Na przykład, system ten można instalować wewnątrz lub na zewnątrz, może być zamykany ręcznie lub automatycznie, a nawet za pośrednictwem zmieniających się losowo kodów PIN.
Integritas zapewnia także całkowitą przejrzystość działania. Każde zdarzenie przy drzwiach, numer plomby i szczegółowe informacje o odpowiedzialnej osobie są automatycznie rejestrowane w ramach obszernej ścieżki audytu.
Jak to działa?
Wersja BDI INTERNAL to inteligentny zamek wbudowany wewnątrz drzwi. Główna konstrukcja urządzenia, zamontowana na wewnętrznej stronie drzwi przestrzeni ładunkowej, mieści wszystkie komponenty elektroniczne, jednostki sterujące i solidny elektroniczny mechanizm ryglujący, który kontroluje sworzeń blokujący drzwi o średnicy 20 mm.
Sam mechanizm ryglujący jest sterowany elektrycznie i zasilany wewnętrznie wbudowaną baterią, która kontroluje i popycha sworzeń ryglujący do ościeżnicy pojazdu po jego zamknięciu. Działanie zamka jest sterowane przez zaawansowany panel sterujący MAPLE Control Unit, który jest widoczny na drzwiach pojazdu. Pozwala on operatorom odblokować/zablokować drzwi ładowni pojazdu z wykorzystaniem pastylek IButton User Fob lub transponderów RFID, jak i bezpiecznych kodów PIN, generowanych losowo i dostępnych na specjalnej platformie www. (opcje do wyboru).

 

Oferowany przez PVS system MAPLE BDI Integritas jest zintegrowaną plombą elektryczną i mechanizmem zamykania o dużej wytrzymałości wyposażonym we własne źródło zasilania

Fot. PVS

 

Na różne sposoby niweczą plany włamywaczy

W ofercie sieci Autos dostępne są różnorodne zabezpieczenia antywłamaniowe firmy WABCO. Najbardziej zaawansowane rozwiązania WABCO OptiLock zapewniają nie tylko zabezpieczenie drzwi, ale także dodatkową ochronę na przykład przed zmianą temperatury spowodowaną nieuprawnionym otwarciem chłodni.
ELB-Lock – to profesjonalna elektroniczna blokada drzwi, obsługująca wielostopniowy system zabezpieczający. System jest niewidoczny i niedostępny od zewnątrz. Trzpień ryglujący jest automatycznie blokowany z chwilą zamknięcia drzwi. Kody PIN są wprowadzane na klawiaturze lub bezprzewodowo. Instalacja musi zostać wykonana przez akredytowanego partnera serwisowego. Jako opcja dostępna jest obsługa bezprzewodowa za pośrednictwem urządzenia telematycznego.
System WABCO ELB polecany jest do przewozu m.in. wartościowych towarów, takich jak elektronika, wyroby tytoniowe, perfumy, towarów wrażliwych w kontrolowanej temperaturze (wyroby farmaceutyczne, żywność ekskluzywna etc.).
Zabezpieczenie ELB występuje w pięciu różnych wariantach i jest przygotowane do certyfikacji TAPA TSR-1, BAT-V1, GDP: Pharma and Food Defence (w odpowiedniej konfiguracji).
Blokada elektroniczna ELB znajduje zastosowanie najczęściej w pojazdach ciężarowych, naczepach i przyczepach chłodniczych, w sztywnych zabudowach oraz kontenerach. Skutecznie też chroni przewożony towar w mniejszych pojazdach dostawczych typu furgon - może być zasilana prądem 12V.

 

WABCO ELB-Lock – to profesjonalna elektroniczna blokada drzwi, obsługująca wielostopniowy system zabezpieczający. System ELB-Lock jest niewidoczny i niedostępny od zewnątrz

Fot. WABCO

 

Mechaniczne blokady drzwi

Basis to mechaniczny system zabezpieczający, odporny na wpływ warunków atmosferycznych, który montowany jest na drążkach drzwi. Urządzenie nie wymaga montażu na stałe, dlatego system może być stosowany zamiennie w różnych przyczepach i naczepach. Zabezpieczenie jest mocowane pośrodku drzwi po lewej i po prawej stronie wokół drążków drzwi i blokowane za pomocą profesjonalnej kłódki, która po zamknięciu jest całkowicie schowana. Wyposażenie obejmuje stalowy rygiel i kłódkę Mul-T-Lock (norma EN 12320, klasa 4) z zabezpieczeniem przed rozwierceniem. Odstęp drążków wynosi od 200 do 450 mm.
Zastosowanie: kontener morski, nadwozia wymienne, przyczepy i naczepy z drążkami drzwi znajdującymi się na zewnątrz.
Omega jest podobnym rozwiązaniem do Basis, w którym dodatkowo można zamontować moduł nadzoru. Rozwidlone elementy zabezpieczenia Omega są zaczepiane do elementów dystansowych drążków drzwi i ryglowane kłódką MultiLock, uniemożliwiając poruszanie w górę i w dół. Tak jak w modelu Basis, stały montaż nie jest wymagany. Kłódka jest całkowicie ukryta i wykonana ze stali nierdzewnej. Odstęp drążków wynosi od 225 mm do 435 mm.
Zastosowanie: kontener morski, nadwozia wymienne, przyczepy i naczepy z drążkami drzwi znajdującymi się na zewnątrz.

 

Mechaniczna blokada drzwi WABCO Omega

Fot. WABCO

 

Z kolei TTB jest mocowanym na stałe, mechanicznym zabezpieczeniem z kłódką do drzwi skrzydłowych, w wersji mocowanej na śruby oraz spawanej. Jeden element przykręcony jest śrubami do krawędzi prawego skrzydła drzwi, a drugi przyspawany do powierzchni ramy drzwi. Po zamknięciu drzwi zamek jest blokowany poprzez założenie kłódki MultiLock, która po zamontowaniu jest ukryta wewnątrz.
Dostępna jest też wersja modelu TTB wykonanego całkowicie ze stali nierdzewnej.
Zastosowanie: nadwozia wymienne, przyczepy i naczepy z drzwiami skrzydłowymi.

 

TTB (WABCO) jest mocowanym na stałe, mechanicznym zabezpieczeniem z kłódką do drzwi skrzydłowych

Fot. WABCO

 

TLB jest zabezpieczeniem antywłamaniowym, przystosowanym do drzwi skrzydłowych oraz izolowanych. Po zamontowaniu na stałe, drzwi są blokowane poprzez założenie kłódki MultiLock. Instalacja nie wymaga czynności spawalniczych.
Zastosowanie: kontener morski, nadwozia wymienne, przyczepa i naczepa, bramy garażowe.
TSR–2fiXX to zabezpieczenie montowane na stałe do drzwi skrzydłowych. Zastosowano tutaj rozwiązanie mechaniczne ze stali nierdzewnej z wbudowanym bębenkiem ABLOY, które może być mocowane śrubami do drzwi bez spawania. Po zamontowaniu na stałe oba skrzydła drzwi są połączone od wewnątrz i zablokowane przez obudowę blokującą.
Zastosowanie: kontener morski, nadwozia wymienne, przyczepa i naczepa, bramy garażowe.

 

TSR–2fiXX to zabezpieczenie WABCO montowane na stałe do drzwi skrzydłowych

Fot. WABCO

 

TSR–2fiXX weld to montowane na stałe zabezpieczenie do drzwi skrzydłowych. Jak w przypadku poprzednich rozwiązań i to również jest mechaniczne, zbudowane ze stali nierdzewnej i spawane do drzwi stalowych. Po zamontowaniu na stałe oba skrzydła drzwi są połączone od wewnątrz i zablokowane przez obudowę blokującą z wbudowanym bębenkiem ABLOY.
Zastosowanie: kontener morski, nadwozia wymienne, przyczepa i naczepa.
One Way-2013 to jednorazowe zabezpieczenie nie wymagające kłódki ani klucza, składające się z linki stalowej i rygla. Zabezpieczenie to po zablokowaniu musi zostać fizycznie przecięte w celu otwarcia drzwi. Jest to prosta blokada, posiadająca łatwo wykrywalne numery seryjne. OneWay-2013 rygluje i plombuje drążki drzwi oraz blokuje jedną klamkę drzwi.
Zastosowanie: pojazdy i zabudowy z rurkami na zewnątrz, do transportu ewidencjonowanego – zastępuje tradycyjną mini-plombę (każdy OneWay posiada unikalny numer seryjny).

Wyposażenie zabezpieczające pojazdy przed kradzieżą

W tej grupie zabezpieczeń WABCO proponuje m.in. Drawbar C - mechaniczną blokadę ryglującą, która zapobiega kradzieży przyczep z dyszlem. Układ jest wyposażony w rygiel trzpieniowy, otwierany i zamykany kluczem. Drawbar C jest nasuwany na zaczep dyszla i zamykany przez wciśnięcie trzpienia do góry i zaryglowanie go. Ryglowanie zapewnia zamek bębenkowy Abloy, otwierany kluczem. Zastosowanie: przyczepy z dyszlem (zaczepy o średnicy od 38 do 50 mm).

 

WABCO Drawbar C - mechaniczna blokada ryglująca, która zapobiega kradzieży przyczep z dyszlem

Fot. WABCO

 

King Pin C zapobiega kradzieży niezaczepionych naczep do ciągnika siodłowego. Jego zamontowanie jest proste. King Pin C jest zakładany na czop główny i zamykany na klucz. Zastosowanie: naczepy z czopem głównym 2″ (Ø 75 mm).

 

King Pin C (WABCO) zapobiega kradzieży niezaczepionych naczep do ciągnika siodłowego

Fot. WABCO

 

W45 to rozwiązanie uniemożliwiające nieupoważnione podnoszenie nadwozi wymiennych BDF stojących luzem. To zabezpieczenie przeciwkradzieżowe pozwala na identyfikację nadwozia wymiennego przez oznakowanie na zamku. W45 jest wciskany w zaczep narożny i blokowany przez wciśnięcie bębenka. Zastosowanie: nadwozia wymienne BDF.

 

W45 (WABCO) to rozwiązanie uniemożliwiające nieupoważnione podnoszenie nadwozi wymiennych BDF stojących luzem

Fot. WABCO

 

Jak zwracają uwagę przedstawiciele producenta, zabezpieczenia i blokady z oferty firmy WABCO chronią przed kradzieżą towaru, także przed wtargnięciem przez niepowołane osoby, zapobiegają wstrzymaniu procesu chłodzenia, chronią przed zmianą jakości przewożonego towaru, zapobiegają przed przewożeniem niezarejestrowanych towarów, zabezpieczają towar przed jego zamianą, zapobiegają kradzieży pojazdu i wraz z nim też towaru, redukują ryzyko dla kierowcy, że będzie niesłusznie podejrzewany o oszustwo lub kradzież.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.