Wiadomości z rynku

piątek
26 kwietnia 2024

Actros L – największy i luksusowy

Mercedes-Benz Trucks wprowadza nowy topowy model
1 lipca 2021

Fot. Mercedes-Benz

 
Po tym, jak Mercedes-Benz Trucks w 2021 r. wprowadził na rynek już dwa nowe modele ciężarówek – zaprojektowanego pod kątem wysokiej funkcjonalności Actrosa F oraz limitowany model Actrosa Edition 2 – teraz dołączył do nich Actros L, największy i najbardziej luksusowy pojazd w typoszeregu. Ten ciężki samochód ciężarowy można zamawiać w całej Europie od 1 lipca 2021 r., a jego produkcja rozpocznie się w listopadzie 2021 r.
– Konstruując Actrosa L skupiliśmy się przede wszystkim na takich aspektach, jak komfort kierowcy, bezpieczeństwo, łączność sieciowa i całkowite koszty posiadania, aby zapewnić naszym klientom i ich kierowcom kolejne udogodnienia – mówi Andreas von Wallfeld, szef marketingu, sprzedaży i usług w Mercedes-Benz Trucks. Dzięki dialogowi z klientami wiadomo, jakie są oczekiwania firm i ich kierowców w stosunku do samochodu ciężarowego wysokiej klasy.
– Właśnie na nie zareagowaliśmy, wprowadzając Actrosa L oraz projektując i konfigurując nasz flagowy pojazd w odpowiednio wysokim standardzie – podkreśla Andreas von Wallfeld.

Wyjątkowa przestronność

Kabina kierowcy, dostępna w wariantach StreamSpace, BigSpace i GigaSpace, ma szerokość 2,50 m i wyróżnia się wyjątkową przestronnością. Brak tunelu silnika w kabinie umożliwił uzyskanie równej podłogi. Udoskonalona izolacja dźwiękowa kabiny zapobiega przenikaniu do wnętrza niepożądanych, dokuczliwych hałasów, co sprzyja odprężeniu zwłaszcza w chwilach odpoczynku.
Bardziej zrelaksowaną jazdę umożliwia m.in. obniżona o 40 mm pozycja siedząca, zapewniająca jednocześnie dobrą widoczność na drogę. W kontekście widoczności elementem zwiększającym bezpieczeństwo, przede wszystkim w ciemności, są dostępne opcjonalnie, nowo zaprojektowane reflektory LED, które w porównaniu z reflektorami ksenonowymi charakteryzują się większą siłą światła. Do tego dochodzi aspekt ekonomiczny – w stosunku do tradycyjnych żarówek reflektory LED są bardziej energooszczędne i mają większą żywotność.
Komfort kierowcy zwiększają też takie elementy, jak stylowe obicie fotela, nowa okładzina drzwi, materac nawierzchniowy o grubości 45 mm oraz przyjemna w dotyku tylna ściana kabiny w części sypialnej. Przyjemną atmosferę można dodatkowo wzmocnić dzięki licznym akcesoriom z linii Interior Line z oferty Mercedes-Benz Trucks.

 

Fot. Mercedes-Benz

 

Wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa

Wśród licznych funkcji bezpieczeństwa jest asystent pasa ruchu, system automatycznego utrzymywania odległości i system MirrorCam, zastępujący zewnętrzne lusterka główne i szerokokątne.
W wyposażeniu opcjonalnym dostępny jest np. opracowany przez Mercedes-Benz asystent martwego pola S1X, który w porównaniu z dotychczasowym systemem S1R zyskał dodatkową funkcję, mogącą uratować życie. Ten nowy tzw. Active Sideguard Assist już nie tylko ostrzega kierowcę przed znajdującymi się i poruszającymi po stronie pasażera rowerzystami lub pieszymi, ale także (do prędkości skrętu 20 km/h) uruchamia zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu, o ile kierowca sam nie zareaguje w odpowiednim czasie. Active Sideguard Assist rozpoznaje konieczność hamowania i może zapobiec ewentualnej kolizji.
Kolejną opcją wyposażenia jest system Active Drive Assist drugiej generacji (ADA 2). W określonych warunkach system ten aktywnie wspiera kierowcę we wzdłużnym i poprzecznym prowadzeniu ciężarówki – potrafi w sposób zautomatyzowany utrzymywać odstęp, przyspieszać oraz skręcać, o ile spełnione są niezbędne warunki systemowe, np. wystarczający promień zakrętu, czy wyraźnie widoczne poziome oznaczenia pasa ruchu. Ponadto jedna z funkcji ADA 2, Emergency Stop Assist, potrafi zainicjować zatrzymanie awaryjne, jeżeli pomimo wizualnych i dźwiękowych ostrzeżeń kierowca zaprzestał ingerowania w proces prowadzenia pojazdu. Po zatrzymaniu pojazdu system automatycznie uruchamia nowy elektroniczny hamulec postojowy, a ponadto odryglowuje drzwi, aby w razie potrzeby umożliwić ratownikom medycznym, lub innym osobom udzielającym pomocy, szybkie dotarcie do kierowcy.
Tam, gdzie prawo wymaga asystenta hamowania awaryjnego, Actros L wyposażony jest również w Active Brake Assist (ABA) piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych – system, który pomaga unikać wypadków polegających na uderzeniu samochodu ciężarowego w pojazd jadący z przodu lub stojący albo zderzenia czołowego z pieszym, na przykład w wyniku rozproszenia uwagi kierowcy, niewystarczającego odstępu czy nieodpowiedniej prędkości. ABA 5 działa w oparciu o kombinację systemu czujników radarowych i kamer. Gdy system ten rozpozna niebezpieczeństwo kolizji z poprzedzającym pojazdem, nieruchomą przeszkodą lub z osobą przecinającą tor jazdy – nadchodzącą z przeciwka, poruszającą się na pasie bądź zatrzymującą się nagle ze strachu – najpierw ostrzega o tym kierowcę wizualnie i dźwiękowo. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio, w drugim kroku system inicjuje częściowe hamowanie. Jeżeli pomimo to niebezpieczeństwo kolizji nie mija, to przy prędkości do 50 km/h system ABA 5 może automatycznie wykonać pełne hamowanie w celu uniknięcia zderzenia z poruszającą się osobą.

Zwiększenie efektywności dzięki łączności sieciowej

Przewidziano również inteligentny system sterujący tempomatem i skrzynią biegów Predictive Powertrain Control (PPC), czyli predykcyjną kontrolę układu napędowego. W określonych warunkach system ten automatycznie uwzględnia topografię, przebieg drogi i znaki drogowe. Umożliwia w ten sposób unikanie niepotrzebnego hamowania, przyspieszania i zmiany biegów. Actros najnowszej generacji z PPC zużywa na drogach szybkiego ruchu i autostradach nawet o trzy procent, a w ruchu podmiejskim nawet o pięć procent oleju napędowego mniej w porównaniu z pojazdami, które nie są wyposażone w ten system. W zagadnienie efektywności paliwowej wpisuje się również nowy asystent stylu jazdy Eco Support, który pomaga kierowcy w wypracowaniu ekonomicznego stylu jazdy.
Informacje o działaniach i funkcjach systemów asystujących ABA 5, ADA 2 czy PPC kierowca widzi na przyjaznym w obsłudze standardowym kokpicie multimedialnym z dwoma kolorowymi wyświetlaczami, który jest sercem interfejsu człowiek-maszyna (HMI). W wyposażeniu dodatkowym Actrosa L wizualizacja obejmuje m.in. także wskazanie masy całkowitej ciągnika i naczepy oraz nacisk na oś przednią.

 

Fot. Mercedes-Benz

 

Mercedes-Benz Truck App Portal: sprawdzone i nowe aplikacje

Zamiast Multimedia Cockpit można wybrć rozbudowany Multimedia Cockpit interactive, zapewniający jednocześnie szybki dostęp do portalu z aplikacjami – Mercedes-Benz Truck App Portal. Pozwala on przedsiębiorstwom transportowym na korzystanie z nowych możliwości komunikacji sieciowej, w tym wyposażenie pojazdów w aplikacje zwiększające wydajność i komfort, np. w ramach usług telematycznych świadczonych przez Fleetboard. Indywidualnie zestawiane usługi umożliwiają inteligentne połączenie sieciowe kierowcy, floty i zlecenia. Wszystko to przyczynia się do optymalizacji zużycia paliwa i zmniejszenia zużycia pojazdu, a także do jego lepszego wykorzystania. Przykładowo, analiza użytkowania pojazdu Fleetboard umożliwia ocenianie i optymalizację stylu jazdy, rejestracja czasu Fleetboard dostarcza szczegółowych informacji na temat czasu kierowania i odpoczynku kierowców, Fleetboard Mapping pokazuje status i pozycję pojazdów. Natomiast funkcja pobierania kart kierowców i pamięci masowych umożliwia zdalne odczytywanie, transferowanie i zapisywanie istotnych danych.
Wśród aplikacji na szczególną uwagę zasługuje aplikacja logistyczna HABBL, oferowana przez Fleetboard Logistics, krok po kroku asystująca kierowcom przy realizacji zleceń. Kierowca może ją obsługiwać równolegle na kokpicie multimedialnym Actrosa L i na dowolnym urządzeniu mobilnym z Androidem (służącym do obsługi zadań poza pojazdem). Wszyscy biorący udział w procesie transportowym, a więc kierowca, dyspozytor i klient końcowy, otrzymują zawsze te informacje, których potrzebują, co polepsza jakość procesów i jednocześnie zapewnia wysoką transparentność.
Niektóre inne nowości na portalu Mercedes-Benz Truck App Portal to: aplikacja Dashdoc, umożliwiająca obsługę zleceń bez użycia papierowych dokumentów (cyfrowe listy przewozowe i eCMR), aplikacja YellowFleetApp do komunikacji i zarządzania zleceniami, mobilny ServiceManager (mSM), czyli narzędzie do cyfrowego zarządzania zleceniami i flotą, aplikacja do zarządzania transportem z cyfrowym planerem (PlanBoard) i automatycznym dyspozytorem ArealPilot, aplikacja logistyczna do mobilnego zbierania danych w trasie Mobile Enterprise i wreszcie mobilne rozwiązanie skanerowe o nazwie Scangaroo.
System Mercedes-Benz Uptime wcześnie rozpoznaje konieczność przeprowadzenia naprawy, co pozwala na zmniejszenie liczby awarii, a klient otrzymuje wsparcie w szybkiej organizacji wymaganych napraw – zawsze z uwzględnieniem planowanych operacji transportowych. W rezultacie zwiększa się możliwość planowania pobytów w warsztacie, wzrasta dyspozycyjność pojazdów oraz poprawia się poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.