Fot. IVECO
Firma IVECO wyprodukowała 600‑tysięczny egzemplarz modelu Eurocargo w zakładach w Brescii. Kultowa fabryka odgrywa kluczową rolę w produkcji kolejnych generacji tego modelu. Zakłady zatrudniające 1.600 osób zawsze były głównym centrum produkcji znanej ciężarówki.
Marco Colonna, dyrektor fabryki w Brescii: - Z dumą odnotowujemy wyprodukowanie 600‑tysięcznego Eurocargo, którego czwarta generacja od lat odnosi nieprzerwane sukcesy. Jubileuszowy egzemplarz oczywiście nie mógł być napędzany niczym innym jak sprężonym gazem ziemnym (CNG). W ten sposób IVECO wyraźnie potwierdza swoje nieprzerwane zaangażowanie na rzecz zrównoważonej mobilności. Eurocargo - zaprojektowany przez Bertone i wprowadzony do oferty w 1991 roku - był pomyślany jako jeden z najbardziej innowacyjnych pojazdów przemysłowych na rynku, co znalazło odzwierciedlenie w wyjątkowym sukcesie sprzedażowym. Modułowa konstrukcja kabiny z platformą otwierała szerokie możliwości konfiguracji pojazdu według potrzeb użytkownika bez nadmiernych kosztów. Od tego czasu model jest stale udoskonalany, a dzięki kolejnym innowacjom zaplanowanym na najbliższe lata będzie się stawał jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska.
Stawiają na gaz
IVECO jako pionier zrównoważonego rozwoju stara się ograniczać emisję CO2 z produkowanych przez siebie pojazdów z alternatywnym napędem, które, według przedstawicieli firmy, są idealnym rozwiązaniem na czasy transformacji energetycznej w branży transportowej. Gaz ziemny przynosi korzyści środowisku i gospodarce, ponieważ jest najbardziej efektywnym rozwiązaniem dostępnym już dziś w odpowiedzi na potrzeby jutra. Eurocargo napędzane gazem ziemnym są też niezwykle ciche, dzięki czemu sprawdzają się w warunkach miejskich.
W Brescii powstają też wersje specjalne dla wojska i straży pożarnej. Na taką elastyczność pozwala system pracy zespołowej „World Class Manufacturing” wprowadzony w 2007 r. w celu całkowitego wyeliminowania usterek, nieefektywnych czynności, odpadów oraz wypadków.
Prawie 120-letnia historia
Początki zakładu sięgają 1903 r., kiedy to Roberto Züst założył Fabbrica Automobili. W 1928 r. firma zmieniła nazwę na Officine Meccaniche (OM), a w 1968 r. została zakupiona przez Fiata. OM początkowo produkowała samochody (w tym modele wyścigowe), po czym zmieniła branżę na rolniczą, a jeszcze później zajęła się produkcją pojazdów dla przemysłu. W 1975 r. OM była jednym z „partnerów-założycieli” nowo powstającej spółki IVECO. W 1991 r. zakład został wybrany jako miejsce uruchomienia produkcji nowego Eurocargo. Stał się on „kolebką” tego modelu, a następnie odegrał kluczową rolę w planowaniu jego kolejnych, zaawansowanych technologicznie i zrównoważonych generacji. Sama fabryka również angażuje się w ochronę środowiska i zrównoważony rozwój. W ciągu najbliższych kilku miesięcy na jej terenie zostanie zainstalowanych około 20 000 m2 paneli słonecznych, które pozwolą ograniczyć emisję CO2 o 1300 ton rocznie.