Wiadomości z rynku

sobota
4 maja 2024

Lepsza ochrona ofiar wypadków drogowych

Niezależnie od tego, w jakim kraju dojdzie do szkody
2 sierpnia 2021
 
Parlament Europejski i Rada Europejska osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie przepisów mających lepiej chronić ofiary wypadków drogowych, zapewniając przejrzystość i płynną współpracę w całej UE.
Pierwsza europejska dyrektywa dotycząca ubezpieczenia pojazdów silnikowych została przyjęta w 1972 r. w celu ochrony ofiar wypadków drogowych i ułatwienia swobodnego przepływu pojazdów silnikowych między państwami członkowskimi.

Poszkodowany nie pozostanie bez pomocy

Zmienione przepisy zapewnią lepszą ochronę osób poszkodowanych w razie wypadku w jednym z państw członkowskich, w szczególności ofiar wypadków spowodowanych przez kierowców z innych państw UE. Ponadto ofiary wypadków będą chronione, jeśli firma ubezpieczeniowa strony odpowiedzialnej zbankrutuje, ponieważ nowe przepisy wymagają, aby krajowe organy odszkodowawcze poniosły koszty wynikające z takich przypadków.
W celu zwalczania jazdy bez ubezpieczenia, zmieniona dyrektywa umożliwia transgraniczną kontrolę ubezpieczenia pojazdu. Jednak takie kontrole powinny być niedyskryminacyjne, przeprowadzane w ramach regularnych kontroli i nie wymagające zatrzymywania pojazdu.
Porozumienie wprowadza obowiązek stosowania jednego oświadczenia o roszczeniach oraz obowiązek informowania obywateli o tym, w jaki sposób mogą dochodzić odszkodowania. Ponadto ubezpieczyciele będą musieli traktować wszystkich obywateli UE jednakowo, akceptując roszczenia z innych państw członkowskich na tej samej podstawie co roszczenia krajowe i stosując na tej podstawie obniżki.
Obywatele będą mogli łatwiej porównywać ceny, taryfy i zasięg oferowanych polis przez różnych dostawców dzięki nowym bezpłatnym i niezależnym narzędziom do porównywania cen.

Jeżdżące poza drogami – bez ubezpieczenia

Aby uniknąć nadmiernej regulacji, zmienione przepisy umożliwiają wyłączenie z obowiązku ubezpieczenia pojazdów niedrogowych (takich jak traktory ogrodowe, skutery PRM lub modele samochodów). Wyłączone są również pojazdy przeznaczone wyłącznie do sportów motorowych.
Raport będzie teraz musiał zostać formalnie przyjęty przez Parlament i Radę. Po zatwierdzeniu dyrektywa wejdzie w życie 20 dni po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Nowe przepisy zaczną obowiązywać 24 miesiące po ich wejściu w życie.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.