Wiadomości z rynku

sobota
4 maja 2024

Mercedesy z "zielonego" zakładu

Fabryka w Wörth ukierunkowuje się na produkcję elektrycznych ciężarówek
2 sierpnia 2021

W zakładzie w Wörth ulokowana zostanie produkcja kolejnych ciężarówek z napędem o neutralnej emisji dwutlenku węgla
Fot. Mercedes-Benz

 
Fabryka Mercedes-Benz w Wörth staje się centrum bezemisyjnego transportu w sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz – w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, z przygotowaniem na wyzwania przyszłości transportu.
Kierownictwo i rada zakładowa uzgodniły odpowiedni docelowy kształt zakładu. Obie strony porozumiały się w kluczowych kwestiach dotyczących rozwoju i zabezpieczenia przyszłości tego największego zakładu Mercedes-Benz Trucks. Zawarte porozumienie obejmuje m.in. decyzję o ulokowaniu w zakładzie w Wörth produkcji kolejnych samochodów ciężarowych z napędem o neutralnej emisji dwutlenku węgla. Oprócz ciężarówki Mercedes-Benz eActros, która wejdzie do produkcji seryjnej już w październiku 2021 r., w przyszłości w Wörth planowana jest produkcja innych bezemisyjnych ciężarówek tej marki, takich jak eEconic i eActros LongHaul. W związku z tym Daimler Truck będzie w najbliższych latach kontynuował znaczące inwestycje w tej lokalizacji, wyraźnie podkreślając swoje zaangażowanie na rynku niemieckim oraz na rzecz fabryki Mercedes-Benz w Wörth.
– Tworzymy dziś fundamenty pod przyszłą produkcję samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Transformacja techniczna w naszej branży w kierunku lokalnie bezemisyjnych samochodów ciężarowych oznacza również ogromne zmiany dla naszych zakładów i naszej produkcji. Wyznaczając nowy docelowy kształt fabryki w Wörth, zapewniamy sobie konkurencyjność, a tym samym długofalową perspektywę dla zakładu – chcemy tutaj w przyszłości mocno rozwinąć seryjną produkcję naszych elektrycznych ciężarówek i już teraz stwarzamy ku temu warunki – mówi Sven Gräble, szef Mercedes-Benz Trucks Operations, odpowiedzialny za globalną sieć produkcyjną Mercedes-Benz Trucks.

Z publicznym wsparciem

Wizja przyszłości fabryki Mercedes-Benz w Wörth została określona w umowie zakładowej, która obowiązuje do końca 2029 roku. Szczegóły dotyczące jej realizacji zostaną doprecyzowane w najbliższych miesiącach we współpracy między kierownictwem a przedstawicielami pracowników. Na konieczną transformację zakładu, w tym przekształcenie produkcji, będą potrzebne ogromne środki finansowe. W nadchodzących latach firma w dalszym ciągu zamierza inwestować w tę lokalizację, jednak transformacja będzie wymagała również wsparcia ze strony sektora publicznego. W związku z tym spółka Daimler Truck AG złożyła wniosek do niemieckiego rządu federalnego o dofinansowanie w ramach programu wspierania techniki wodorowej i ogniw paliwowych. Ma ono obejmować również przebudowę zakładu w Wörth. Rząd kraju związkowego Nadrenia-Palatynat sygnalizował już takie wsparcie w ostatniej deklaracji rządowej.
Decyzja o ulokowaniu w zakładzie produkcji ciężarówek z napędami alternatywnymi stanowi ważny filar nowego strategicznego ukierunkowania zakładu. Sven Gräble: – Idziemy jednak jeszcze dalej – Wörth staje się ośrodkiem transportu przyszłości w sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Łączymy nasze techniczne know-how z najwyższą elastycznością, a więc również zwiększeniem wydajności produkcji, a wszystko to w neutralnej pod względem emisji CO2, zdigitalizowanej fabryce, wyposażonej w odpowiednią logistykę i infrastrukturę.
Także w niemieckich zakładach produkujących układy napędowe, fabrykach Mercedes-Benz w Gaggenau, Mannheim i Kassel, trwają obecnie intensywne rozmowy kierownictwa i rady zakładowej na temat ich przyszłego ukierunkowania.

Na baterie i na wodór

W ramach transformacji w kierunku neutralności emisji CO2 w transporcie Daimler Truck stawia na dwa w pełni elektryczne systemy napędu – napęd akumulatorowy i wodorowe ogniwa paliwowe. Umożliwiają one uwzględnienie wszystkich rodzajów zastosowań pojazdów u klientów przy zachowaniu pełnej elastyczności wyboru tras – od łatwego w planowaniu miejskiego transportu dystrybucyjnego, po trudne do zaplanowania wielodniowe przejazdy transportowe. W przypadku poszczególnych klientów wybór rozwiązania zależy od konkretnego rodzaju zastosowania pojazdu.

W październiku 2021 r. w fabryce w Wörth rozpocznie się seryjna produkcja eActrosa
Fot. Mercedes-Benz

 
W październiku 2021 r. w fabryce Mercedes-Benz w Wörth rozpocznie się seryjna produkcja pierwszego samochodu ciężarowego z akumulatorowym napędem elektrycznym – Mercedes-Benz eActros – przeznaczonego do transportu dystrybucyjnego, a w przyszłym roku dołączy do niego eEconic. Od połowy obecnej dekady dostępny będzie napędzany akumulatorowo eActros LongHaul do transportu dalekobieżnego. Decyzja o produkowaniu w Wörth bezemisyjnych ciężarówek zapewni zakładowi długofalowe wykorzystanie mocy produkcyjnych i stabilne zatrudnienie.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych i zwiększenie elastyczności

Z myślą o produkcji samochodów ciężarowych z napędami alternatywnymi zakład w Wörth wprowadza nowe procesy montażowe wraz z niezbędną infrastrukturą. W ten sposób Daimler Truck staje się pionierem transportu neutralnego pod względem emisji CO2 „made in Wörth”. Kluczowymi czynnikami na drodze do jego realizacji są zarówno kształcenie zawodowe oraz dalszy rozwój pracowników, jak i zwiększenie elastyczności produkcji. Celem jest przygotowanie załogi zakładu do realizacji przyszłych zadań. W zakładowym centrum kształcenia i doskonalenia zawodowego w Wörth, począwszy od 2018 r., już ok. 2000 pracowników podniosło swoje kwalifikacje w dziedzinie pojazdów z instalacją wysokiego napięcia i komponentów wysokonapięciowych – uzyskując kompetencje niezbędne do montażu samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym.
W najbliższych latach wysoce elastyczna organizacja procesu produkcyjnego zapewni fabryce w Wörth możliwość efektywnego produkowania zarówno ciężarówek konwencjonalnych, jak lokalnie bezemisyjnych – a tym samym konkurencyjność całego zakładu. Tzw. system „fullflex” umożliwia włączenie ciężarówek bezemisyjnych w już istniejący system produkcji. W ten sposób zakład może efektywnie i jeszcze szybciej dostosowywać się do konkretnego zapotrzebowania rynkowego i niezawodnie spełniać wysokie standardy jakościowe Mercedes-Benz. Ponadto, w związku z obecną dobrą sytuacją w zakresie zamówień, fabryka przygotowuje się aktualnie do znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych – jeszcze w tym roku nastąpi przejście z dwuzmianowego systemu pracy na system trzyzmianowy.

"Zielona fabryka" – neutralność emisji CO2 również w produkcji

Oprócz produktów, cały zakład w Wörth, łącznie z produkcją, ma od 2022 r. osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2, podobnie jak wszystkie inne europejskie zakłady Daimler Truck. Umożliwi to m.in. unikalny system „zielonej” energii elektrycznej w koncernie Daimler – podstawę produkcji neutralnej pod względem emisji CO2 stanowić będzie prąd elektryczny z odnawialnych źródeł energii, wolny od emisji dwutlenku węgla. Od 2022 roku zakład będzie czerpał energię elektryczną z farm wiatrowych i fotowoltaicznych, a także z elektrowni wodnych. Dążąc do uzyskania miana zielonej fabryki, zakład w Wörth ma również w dłuższej perspektywie pracować bez emisji CO2 poprzez stopniowe tworzenie w ciągu najbliższych lat całkowicie odnawialnego systemu energetycznego. Istotną rolę odgrywa tu również ciągłe zwiększanie efektywności energetycznej w fabryce. Przykładem niech będzie centralny absorpcyjny układ chłodzenia, który w przyszłości zastąpi setki zdecentralizowanych urządzeń klimatyzacyjnych w zakładzie, wykorzystując do klimatyzacji istniejące ciepło zamiast energii elektrycznej. Ponadto również istniejące budynki wraz z infrastrukturą zostaną gruntownie odnowione pod kątem efektywności energetycznej, a w produkcji wdrożone zostaną nowe, bardziej przyjazne dla klimatu rozwiązania techniczne, na przykład tzw. Eco Paint Process w lakierni.

Koncepcyjny ciągnik siodłowy Mercedes-Benz GenH2 Truck z napędem na ogniwa paliwowe
Fot. Mercedes-Benz

 

O fabryce Mercedes-Benz w Wörth

Największy zakład montażowy samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth am Rhein, utworzony w roku 1963, produkuje ciężarówki Mercedes-Benz Arocs i Atego, a od ponad 20 lat także ciężkiego Actrosa, cieszącego się największą popularnością na świecie. Powstają tu także pojazdy specjalne Mercedes-Benz ‒ Econic, Unimog i Zetros. Dziennie Wörth może opuścić nawet 470 samochodów ciężarowych, wykonanych dokładnie według życzenia klienta. Zakład nad Renem jest centrum kompetencyjnym globalnej sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Ponadto zakład posiada ponad 50-letnie doświadczenie w produkcji w systemie CKD (completely knocked down); na wiele rynków zamorskich dostarcza zestawy pojazdów do ostatecznego montażu na miejscu – do tej pory było to ponad 750 tysięcy zestawów. Zatrudniający około 10 tysięcy pracowników zakład Mercedes-Benz w Wörth jest drugim co do wielkości pracodawcą w Nadrenii-Palatynacie.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.