Słowacki transport drogowy ma głównie charakter międzynarodowy - wynika z badania przeprowadzonego przez CNR. Słowacja zalicza się nawet do najbardziej przybrzeżnych krajów w Unii Europejskiej. Działalność międzynarodowa stanowi ponad 80% ogólnej aktywności transportu słowackiego. W działalności międzynarodowej transport między krajami trzecimi zajmuje blisko 40%. Pod względem przebiegu transport krajowy odzwierciedla niewielkie terytorium ze średnią 50 km na połączenie, podczas gdy transport międzynarodowy przekracza średnio 600 km.
Wykorzystują niskie koszty działalności
"Przewaga konkurencyjna słowackiego transportu, wynikająca z niższych kosztów niż u sąsiadów z Austrii, Niemiec czy nawet Czech, daje mu pozycję partnera gospodarczego o coraz większym znaczeniu." – zauważa CNR. Ta międzynarodowa specjalizacja pozwoliła Słowakom osiągnąć podium wśród europejskich przewoźników. Średni roczny przebieg słowackiego kierowcy wzrósł ze 128.800 km w 2017 roku do 132.000 km w 2019 r.
Penetrują głównie Niemcy i Francję
Kabotaż stanowił 3,5% aktywności słowackich przewoźników w 2018 roku. W ciągu 10 lat liczba osiągniętych tonokilometrów wzrosła ponad 5 razy. Niemcy pozostają głównym krajem kabotażowym pod słowacką flagą, a następna jest Francja. Kabotaż słowacki w tych dwóch krajach wykazuje wyższe niż przeciętne tempo wzrostu. Tego typu przewozy w wykonaniu naszych sąsiadów z południa rozwijają się także w krajach sąsiednich, a mianowicie w Austrii, ale także w Czechach, gdzie krajowe firmy transportowe tracą na atrakcyjności i konkurencyjności. Koszty działalności firm transportowych rosną od kilku lat. Na przykład koszt zatrudnienia słowackiego kierowcy wzrósł z 23.500 €/rok w 2012 r. do ponad 28.000 €/rok w 2019, co stanowi wzrost o ponad 19%. Koszt opłat za przejazd wzrósł ponad dwukrotnie w tym samym czasie w wyniku szeroko zakrojonych podwyżek w całej Europie.