Wiadomości z rynku

czwartek
23 maja 2024

Branża leasingowa szybko odrabia straty

Rynek pojazdów ciężarowych odradza się z zapaści
18 sierpnia 2021

Ubiegłoroczny kryzys w największym stopniu obniżył wolumen finansowania pojazdów ciężarowych, dzięki czemu odbicie w tym segmencie rynku jest najbardziej znaczące

Fot. KC

 
Związek Polskiego Leasingu, reprezentujący polski sektor leasingowy podał, że w I połowie 2021r. firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania o wartości 40,5 mld zł, przy dynamice rynku na poziomie 36,2% r/r. To pierwszy tak dobry wynik sektora leasingowego od końca 2018 r., kiedy wartość rynku przekroczyła pułap 82,6 mld zł.
Przez kolejne dwa lata (2019 i 2020) sektor leasingowy notował ujemne dynamiki, które zostały przełamane w tym roku.

Pojazdy ciężarowe odbiły się od dna

Ubiegłoroczny kryzys w największym stopniu obniżył wolumen finansowania pojazdów ciężarowych, dzięki czemu odbicie w tym segmencie rynku jest najbardziej znaczące. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 roku leasingodawcy podpisali kontrakty o łącznej wartości 9,4 mld zł, wobec 4,9 mld w roku ubiegłym. Za 91 proc. wzrost w tym segmencie rynku w br. odpowiadały w równym stopniu transakcje dotyczące ciągników siodłowych (117 proc. dynamika r/r), naczep i przyczep (105,9 proc. dynamika r/r) jak i pojazdów o masie powyżej 3,5 tony (59,7 proc. wzrost r/r). Gorsze wyniki branża zanotowała jedynie w obszarze finansowania autobusów.
Zdaniem Juli Patorskiej (Partner Associate, Deloitte Advisory): – Wyniki branży leasingowej za I połowę 2021 r. odzwierciedlają ogólną sytuacje w gospodarce polskiej, gdzie na poziome makro widoczny jest ponowny wzrost i odbicie po spowolnieniu gospodarczym spowodowanym pandemią w 2020 r. Na przykład, znaczny wzrost sfinansowanych pojazdów lekkich można powiązać ze wzrostem koniunktury konsumenckiej w Polsce. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest o 1,4 p. proc. lepszy niż ten z czerwca. Z miesiąca na miesiąc notowano również polepszenie oceny sytuacji finansowej gospodarstwa domowych i możliwości dokonywania zakupów poprzez konsumentów. Dalszy wzrost ufności klientów indywidualnych powinien pozytywnie sprzyjać segmentowi pojazdów lekkich. Wzrost leasingu maszyn i urządzeń oraz transportu ciężkiego można za to powiązać z polepszonym nastrojem przedsiębiorców m.in. w sektorach transportu i magazynowania, jak i w przetwórstwie przemysłowym. Ci przedsiębiorcy na koniec 2021 r. oczekują wzrostu zamówień jak i wzrostu poziomu inwestycji, w porównaniu do ubiegłego roku.

Jest szansa, aby nadrobić dwa lata spowolnienia

Jak zauważa Paweł Pach, przewodniczący komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu: – Pierwsze sześć miesięcy tego roku pokazało, że przedsiębiorcy wrócili do inwestycji i realizowali je przy udziale leasingu. To dwie dobre wiadomości. Aktywność polskich firm, głównie z segmentu MŚP, w prosty sposób przekłada się na wyniki sektora leasingowego, a te są bardzo dobre. Równie wysokie są oczekiwania na kolejne miesiące roku. Według najnowszej prognozy ZPL, która mówi o 20,2 proc. wzroście na koniec 2021r., branża leasingowa ma szansę nadrobić dwa lata spowolnienia, jakie obserwowaliśmy na rynku leasingu w 2019 i 2020 r. Dla leasingodawców był to czas wytężonej pracy związanej ze zmianą procesów, sposobu zawierania umów czy zmiany metod kontaktu z klientami. Każda prognoza jest dziś obarczona dużym ryzykiem, ze względu na zbliżającą się jesień i czwartą falę pandemii, jednak eksperci sektora leasingowego mają nadzieję na dobrą końcówkę roku.

 

Paweł Pach, przewodniczący komitetu wykonawczego ZPL: – Pierwsze sześć miesięcy tego roku pokazało, że przedsiębiorcy wrócili do inwestycji i realizowali je przy udziale leasingu

Fot. ZPL

 

Struktura rynku, odbiorcy usług leasingowych

Najnowsze dane rynkowe pokazują, że wartość wszystkich kontraktów leasingowych podpisanych w pierwszej połowie tego roku wyniosła 34,8 mld zł. Rzadziej zawierane były umowy pożyczki, których wartość jest szacowana na poziomie 5,7 mld zł (dane ZPL po I połowie 2021r.).
Największą grupą odbiorców usług leasingowych pozostają mikro i małe firmy, czyli klienci o obrotach do 20 ml zł, którzy stanowią 73,8 %. Klienci mikro (tj. firmy o obrotach do 5 mln zł) mają 55 proc. udział w rynku, a firmy o obrotach od 5 do 20 mln zł 18,9 proc. udział. Transakcje zawierane z firmami o największych o obrotach (powyżej 20 mln zł) stanowią 25,3%.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 roku, przy pomocy leasingu i pożyczki inwestycyjnej, przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie (mające 43,6 % w strukturze rynku leasingu) oraz maszyny i inne urządzenia (odpowiadające za 27,9%). Nieco rzadziej finansowali pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t, ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy i autobusy (23,2 proc. udział w rynku).

Elektryczne w leasingu

Pojazdy lekkie: Branża leasingowa w pierwszej połowie 2021 roku sfinansowała pojazdy lekkie o łącznej wartości 17,7 mld zł, co stanowiło wynik o 29 proc. wyższy niż rok wcześniej. Oba typy pojazdów tj. pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t, odnotowały wysoką dynamikę (odpowiednio 31,1% r/r i 18,4% r/r).
– Finansowanie pojazdów lekkich przy udziale leasingu, w kolejnych miesiącach roku może jeszcze wzrosnąć – mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. – Coraz większa liczba klientów będzie zwracać się w stronę finansowania zeroemisyjnych samochodów. W ostatnim czasie, na europejskich rynkach było widać to zainteresowanie. Znaczący wpływ na nie mają m.in. krajowe programy dotacji, które ponownie startują także i w Polsce. Program „Mój elektryk”, który jako branża mieliśmy okazję konsultować, będzie miał kolejną odsłonę. Bardzo cieszymy się, że tym razem program dopuszcza dopłaty do rat leasingu. Prawdą jest, że większość nowych samochodów w Polsce kupują przedsiębiorcy, którzy posiłkują się leasingiem. Uważamy, że rządowe dotacje do leasingu samochodów na prąd mogą szybko powiększyć flotę takich pojazdów na polskich drogach.
Jak dodaje Julia Patorska, ekspertka zespołu analiz ekonomicznych, Partner Associate, Deloitte Advisory: – Branża leasingowa, szczególnie firmy dysponujące znaczną flotą pojazdów lekkich, powinny również śledzić ostatnie działania regulacyjne Komisji Europejskiej. Nowy pakiet zmian regulacyjnych „Fit for 55” postuluje m.in. redukcję o 55% emisyjności nowych aut do 2030 r. i całkowitą zeroemisyjność nowych aut od 2035 r.

 

Andrzej Sugajski, dyrektor generalny ZPL: – Coraz większa liczba klientów będzie zwracać się w stronę finansowania zeroemisyjnych samochodów

Fot. ZPL

 

Maszyny bez szwanku

Sektor finansowania maszyn w ubiegłym roku w najmniejszym stopniu odczuł skutki recesji. W I połowie 2021r. recesja nie była już widoczna w wynikach sektora leasingowego, który w segmencie finansowania maszyn zanotował 21,8 proc. wzrost r/r, dzięki transakcjom o łącznej wartości 11,3 mld zł. W analizowanym czasie wszystkie segmenty rynku maszyn odnotowały dodatnią dynamikę w 2021r.: dla przykładu maszyny rolnicze (14,7% r/r), sprzęt budowlany (37,5% r/r).

Co w kolejnych miesiącach roku?

Kwartalny odczyt badania koniunktury branży leasingowej, realizowany wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych zrzeszonych w ZPL pokazuje, że eksperci firm leasingowych oczekują wzrostu zatrudnienia w III kwartale 2021 roku oraz prognozują dalsze pogorszenie jakości portfela. Jednocześnie ankietowani spodziewają się dalszego wzrostu aktywności sprzedażowej w III kwartale 2021 roku, chociaż nie będzie ono już tak wyraźne, jak obserwowane w I półroczu 2021.
Firmy leasingowe spodziewają się wyższego poziomu finansowania dla wszystkich badanych grup środków trwałych. Wyraźne wzrosty finansowania oczekiwane są dla maszyn i IT. Trochę słabsze, ale wciąż wyraźnie pozytywne perspektywy rysują się dla finansowania pojazdów lekkich, środków transportu ciężkiego i nieruchomości.

Prognoza ZPL na koniec 2021r. jest dobra

Prognoza ZPL pokazuje, że w 2021 roku rynek leasingu odrobi straty poniesione w ciągu dwóch ostatnich lat. Dynamika branży leasingowej w 2021 r. na poziomie 20,2% będzie zgodna z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych i scenariuszem rozwoju gospodarczego w Polsce. Do końca 2021 roku branża leasingowa możne udzielić łącznego finansowania o wartości przekraczającej 84,3 mld zł. Tym samym rynek leasingu w 2021r. może przekroczyć wartości osiągnięte w 2018 r.

Komentarz ekspercki

Wojciech Terlikowski, kierownik projektu z Centrum Badań Marketingowych INDICATOR:
Jak wynika z ustaleń najnowszego badania cyklicznego CBM INDICATOR „Małe firmy o leasingu 2021” , prawie połowa (44%) przedsiębiorców deklaruje wykorzystanie leasingu, jako źródła finansowania działalności firmy (aktualnie lub w przeszłości). Przedmiotem umowy leasingu w małych firmach są głównie samochody osobowe lub ciężarowe do 3,5 tony. Na wybór leasingu, jako formy finansowania, wpływa przede wszystkim: oferta cenowa, szybkość podejmowania decyzji, otwartość na negocjacje oraz korzystne rozwiązania podatkowe.
Firmy korzystające z usług leasingowych są zadowolone z tej formy finansowania (89 proc. wskazań) i raczej ponownie z niej skorzystają w przyszłości.
Co istotne, w ciągu ostatnich 12 miesięcy, co szósta firma (17%) uzyskała odroczenie rat leasingowych, co było związane z kryzysem COVID-19 i możliwością zaoferowaną przez sektor leasingowy w Polsce. Przy okazji kryzysu zadaliśmy przedsiębiorcom także pytanie dotyczące ewentualnych planów nabycia auta używanego. W opinii przedsiębiorców, najkorzystniejszą formą finansowania zakupu lub korzystania z samochodu używanego jest pośrednictwo dealera (40%). Na dalszych miejscach znalazły się: samochód poleasingowy (17%), samochód z importu prywatnego (14%) czy samochód z komisu (8%).
Co szósta (15%) mikro i mała firma deklaruje zainteresowanie zakupem lub leasingiem samochodu poleasingowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
W opinii przedsiębiorców korzystających z leasingu jest on elastyczniejszą (69%) i tańszą dla firm (68%) formą finansowania niż kredyt. W tej samej grupie ankietowanych, leasing jest uznany za bezpieczniejszą (66%) i bardziej przyjazną dla firm (71%) formę finansowania niż kredyt.

 

 

 

 

 

 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.