Wiadomości z rynku

niedziela
12 maja 2024

JK-3 system rozładunku pneumatycznego do naczep wywrotek

Rozwiązanie MHS II ułatwia wszechstronne wykorzystanie pojazdów
26 sierpnia 2021

Fot. MHS II

 
czasach wszechobecnej konsolidacji kosztów i redukcji czasu pracy, kiedy producenci i przewoźnicy szukają możliwości poprawy warunków pracy kierowców, firma MHS II z Wilkowa koło Świebodzina opracowała swój system rozładunku pneumatycznego do tylnozsypowych naczep typu wywrotka za pomocą żmijki poprzecznej i podajnika celowego JK-3.
Celem podstawowym, jaki przyświecał twórcom systemu JK-3, było możliwie jak najbardziej wszechstronne wykorzystanie naczep wywrotek w transporcie drogowym pasz zwierzęcych oraz ich komponentów. Z wieloletniej obserwacji wynikało jednoznacznie, że naczepy wywrotki były wykorzystywane przez klientów firmy w bardzo ograniczonym zakresie, np. do transportu komponentów typu ziarno soi czy pszenicy z portów morskich do mieszalni pasz i młynów. Naczepy były do tej pory dobrze wykorzystane tylko w okresie żniw przy zwożeniu ziarna z pól do spichlerzy lub między elewatorami a skupami. Po analizie potrzeb naszych klientów, którzy wcześniej kupowali w MHS II kompresory do rozładunku pasz, podjęliśmy w 2017 roku decyzję o stworzeniu alternatywy dla transportu silosami pasz i ich komponentów.
Prace projektowe zaczęły się na jesieni i trwały do połowy roku 2018. W tym czasie były prowadzone badania materiałowe, rozmowy z odlewniami w całej Europie oraz zbierany był bardzo szczegółowy wywiad na temat pracy przewoźników i operatorów. W czerwcu 2018 roku zamontowany został na wywrotce MEGA – Nysa pierwszy pełny system JK-3. Walidacja trwała 12 miesięcy, z uwzględnieniem wszystkich elementów zabudowy pojazdu i zakończyła się sukcesem. W lipcu 2019 roku rozpoczęliśmy produkcję seryjną JK-3. Do dnia dzisiejszego zostało zamontowanych 87 systemów, a zamówienia kolejnych opiewają na okres do połowy roku 2022.

 

W skład systemu JK-3 wchodzi żmijka poprzeczna, montowana na końcu naczepy (zdjęcie nr 1)

Fot. MHS II

 

Z czego się składa system JK-3

System składa się z trzech podstawowych elementów: żmijki poprzecznej montowanej na samym końcu naczepy (zdjęcie nr 1), podajnika celowego JK-3, montowanego do żmijki (rysunek nr 2), napędu i sterowania hydraulicznego wywrotem oraz silnikami hydraulicznymi żmijki i podajnika (zdjęcie nr 3). Dodatkowymi elementami systemu są wanna na węże rozładunkowe (zdjęcie nr 4), układ zasilania pneumatycznego (zdjęcie nr 5), ściany uchylne, pozwalające dzielić przestrzeń naczepy do wożenia różnych asortymentów lub różnych ilości dla kilku odbiorców (zdjęcie nr 6). Ściany są możliwe do demontażu.

 

Rys. nr 2: podajnik celowy JK-3, montowany do żmijki

Fot. MHS II

 

Jak działa JK-3

Jeżeli zachodzi potrzeba rozładunku pneumatycznego np. paszy do silosu, kierowca operator podjeżdża do miejsca rozładunku prawą lub lewą stroną pojazdu - jest to bez znaczenia, którą stroną, gdyż każdy system JK-3 ma w standardzie układ wydmuchu na dwie strony (zdjęcie nr 7), przełączany zaworami, co jest bardzo proste w obsłudze i nie ma konieczności dodatkowych manewrów ciężarówką. Po rozłożeniu i podpięciu węży, które zamknięte szczelnie zaślepkami spoczywają w czasie jazdy na naczepie w specjalnym pojemniku z prawej jej strony pod muldą, kierowca podnosi naczepę na wysokość około 4 metrów, włącza kompresor w samochodzie i hydraulikę, otwiera szyber znajdujący się między żmijką a podajnikiem celowym. Produkt zsypuje się do gardzieli na środku żmijki a następnie przez ruch obrotowy podajnika obracającego się w stronę kabiny trafia na strumień powietrza z kompresora, wstrzeliwany jest pod ciśnieniem powietrza do przewodu i dalej do silosu lub magazynu. Ze względu na to, że strumień powietrza, które wdmuchiwane jest do węża z produktem ma stałą objętość i ciśnienie do 1,2 bar, a naczepa nie ma zbiornika ciśnieniowego nie powoduje to frakcjonowania paszy i rozbijania granulek, co zostało docenione przez naszych największych klientów takich jak Fermy Drobiu Woźniak Sp. z o.o., Wipasz S.A., PZZ Wałcz Sp. z o.o.

 

Napęd i sterowanie hydrauliczne wywrotem oraz silnikami hydraulicznymi żmijki i podajnika (zdjęcie nr 3)

Fot. MHS II

 

Parametry systemu JK-3

W zależności od rodzaju wydmuchiwanego produktu, jego wagi, gęstości i lepkości wyniki pomiarów mogą być różne, ale średni czas rozładunku 24 ton paszy granulowanej, za pomocą kompresora o wydajności powyżej 1000 m3/h, to około 30 minut. Również waga naczep z układem JK-3 różni się w zależności od kompletacji podstawowej pojazdu - i tak dla przykładu naczepy proponowane do sprzedaży przez MHS II o pojemności 50 m3 na aluminiowych kołach, z aluminiowymi zbiornikami powietrza, kołem zapasowym, pełnym systemem JK-3, również z wężami rozładunkowymi to waga około 6 700 kg.

 

Dodatkowym elementem systemu jest wanna na węże rozładunkowe (zdjęcie nr 4)

Fot. MHS II

 

Zalety posiadania JK-3

Bez wątpienia – uniwersalność. Naczepa może być wykorzystywana standardowo do wysypu wszystkich materiałów sypkich przez tylne klapo-drzwi czy szybry zbożowe (wystarczy założyć zaślepkę na żmijkę dostarczaną w standardzie), można nią wozić palety, jeśli podłoga jest do tego przystosowana, oraz inne materiały sypkie i za pomocą kompresora rozładowywać na znaczne odległości do magazynów silosów czy innych miejsc składowania. Naczepy z JK-3 można ładować za pomocą rękawów zasypowych, żmijek, za pomocą ładowarek teleskopowych - czołowych oraz w każdy inny możliwy sposób.
Drugą zaletą tego rozwiązania są niskie koszty zakupu i eksploatacji: koszt zakupu naczepy wywrotki wyposażonej w nowy system JK-3 to połowa wartości wielokomorowego silosu do transportu pasz. Eksploatacja wywrotki i jej obsługa to też dużo niższe koszty obsługi od naczep silosowych. Niska waga naczep w stosunku do silosów pozwala na przewóz większej ilości towaru. Uniwersalność możliwości przewozowych ogranicza puste przebiegi. Ze względu na fakt, że naczepa nie jest zbiornikiem ciśnieniowym, nie ma konieczności poddawania jej odbiorowi TDT. Naczepy z systemami rozładunku pneumatycznego znaczenie wolniej tracą na wartości od zwykłych wywrotek.
Trzecia zaleta to możliwość zamontowania systemu JK-3 na praktycznie każdej naczepie wywrotce, która posiada odpowiednio długi zwis za sworzniem uchyłu. MHS II współpracuje na stałe z trzema wiodącymi producentami naczep wywrotek: Mega Nysa, francuskie Benalu oraz Feber z Sieradza. Firmy te dostarczają nam naczepy wg naszej sprawdzonej kompletacji i z adaptacjami pod montaż naszych systemów, co procentuje w jakości wykonania oraz czasie zabudowy. MHS II montuje również systemy JK-3 na naczepach powierzonych przez naszych klientów, np.: Wielton, Bodex, Schmitz, Menci, Gras…
Czwarta zaleta to możliwość ciągnięcia naczep wywrotek z systemem JK-3 i ich rozładunku przez traktory rolnicze. Wózki dwuosiowe ze sprzęgiem traktorowym i siodłem oraz zamontowaną hydrauliką i kompresorem przez firmę MHS II dają szerszą możliwość logistyczną niż kiedykolwiek. W ostatnim czasie z tego systemu skorzystała firma Wipasz S.A., której to Pan Dyrektor Marcin Bruzda odebrał dwa wózki Typu Mario II Mega – Nysa i cztery naczepy tej samej firmy z systemem JK-3.

 

Układ zasilania pneumatycznego (zdjęcie nr 5)

Fot. MHS II

 

Co w przyszłości?

Obecnie całą naszą uwagę koncentrujemy na monoblokowym systemie sterowania układem JK-3. Rozdzielacz produkowany będzie w Anglii, na bazie komponentów EATON®. System pozwoli na pracę zarówno z układami hydraulicznymi, zasilanymi pompą pojedynczą jak i podwójną. Drugim elementem naszej obecnej uwagi jest system załadunku podciśnieniem (vacum), za pomocą systemu JK-3. Będzie to swoisty odkurzacz dużej mocy. Nasi klienci w czasie naszego wywiadu zwracali nam uwagę na ten aspekt. Okazało się, że jest potrzeba logistyczna załadunku pneumatycznego na naczepy wywrotki. Obecnie prace są na etapie koncepcyjno-projektowym, a plan zakłada uruchomienie prototypu w połowie 2022 roku. Mam nadzieję, że ten artykuł pozwolił Państwu poszerzyć wiedzę o możliwościach współczesnego transportu pasz i ich komponentów. Zachęcam do lektury naszej strony internetowej www.mhs-kompresory.pl oraz do bezpośredniego kontaktu ze mną pod adresem e-mail: jk@mhs.com.pl
Jacek Krzywy
tel.: 607 497 165

 

Ściany uchylne pozwalają dzielić przestrzeń naczepy do wożenia różnych asortymentów lub różnych ilości dla kilku odbiorców (zdjęcie nr 6)

Fot. MHS II

 

 

Każdy system JK-3 ma w standardzie układ wydmuchu na dwie strony (zdjęcie nr 7)

Fot. MHS II

 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.