Wiadomości z rynku

Autor: ZM
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2021(2)
z dnia 10.09.2021

Nowy Citan bardziej pojemny

Mały van Mercedes-Benz naszpikowany asystentami

Design Nowego Citana wyróżniają wyważone proporcje i – jak to określa producent – zmysłowa linia nadwozia

Fot. Mercedes-Benz

 
Nowy, kompaktowy Citan, dzięki wielu różnym wersjom i praktycznym detalom wyposażenia oferuje wiele różnych możliwości zastosowania i wygodny załadunek. Właśnie trafia na rynek jako furgon i Tourer.
Później pojawią się kolejne warianty z długim rozstawem osi, a także wersja Mixto. Nawet w wariancie z krótkim rozstawem osi (2.716 mm) nowy Citan zapewnia więcej miejsca w porównaniu z poprzednim modelem – na przykład w furgonie długość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,05 metra (w wersji z ruchomą ścianą działową). Przestrzeń ładunkowa Citana w wersji furgon wynosi do 2,9 m3, mierzona zgodnie z normą VDA. W środku mieszczą się dwie europalety w poprzek, jedna za drugą.
Jego uciąg wynosi 1,5 tony. Oprócz zwykłego, stałego zaczepu przyczepy dostępna jest wersja z nisko położoną głowicą kulową. Ułatwia to otwieranie tylnych drzwi, gdy przyczepa jest podłączona.
Drzwi przesuwne to praktyczna zaleta, szczególnie na ciasnych parkingach. Nowy Citan jest dostępny z maksymalnie dwoma drzwi przesuwnymi. Zapewniają one szeroki – mierzący 615 milimetrów – otwór po obu stronach pojazdu. Wysokość otworu załadunkowego wynosi 1.059 mm (obie liczby dotyczą prześwitu). Również z tyłu przestrzeń ładunkowa jest łatwo dostępna: próg załadunkowy furgonu znajduje się na wysokości 59 cm. Dwa skrzydła tylnych drzwi można zablokować pod kątem 90 stopni lub rozchylić do 180 stopni na boki pojazdu. Drzwi są asymetryczne – lewe skrzydło jest szersze. Opcjonalnie furgon można zamówić również z tylnymi drzwiami z podgrzewanymi szybami i wycieraczkami. Na życzenie dostępna jest klapa tylna, która także obejmuje te dwa elementy wyposażenia.
Tourer jest standardowo wyposażony w tylną klapę z szybą. Alternatywnie jest dostępny z tylnymi drzwiami. Tylną kanapę można złożyć w proporcji 1/3 do 2/3. Liczne schowki ułatwiają codzienne użytkowanie nowego Citana.
Oprócz stałej ściany działowej (dostępnej z szybą i bez), między kabiną kierowcy a przestrzenią ładunkową, furgon dostępny jest również z wersją składaną. Ta opcja sprawdziła się już w poprzednim modelu i od tego czasu została zoptymalizowana. Jeśli konieczne jest przetransportowanie długich przedmiotów, kratkę po stronie pasażera można obrócić o 90 stopni, a następnie złożyć w kierunku fotela kierowcy i zablokować. Fotel pasażera można z kolei złożyć, aby uzyskać płaską powierzchnię. Kratka zabezpieczająca jest wykonana ze stali i służy do ochrony kierowcy i pilota przed niekontrolowanym przemieszczaniem się ładunku.
Dostawy na plac budowy, miejska dystrybucja w gęstym ruchu ulicznym lub usługi transferowe na lotnisku – kierowcy małych furgonetek mają ciężką pracę. Na szczęście projektanci Nowego Citana położyli duży nacisk na osiągnięcie poziomu komfortu typowego dla marki, w tym niskiego poziomu hałasu i wygodnego fotela, nie wspominając o szeregu praktycznych elementów wyposażenia. Pojazd został również wyposażony w systemy podnoszące komfort i wygodę użytkowania znane z samochodów osobowych, takie jak klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC, funkcja rozruchu KEYLESS-GO oraz elektryczny hamulec postojowy.
Furgon i Tourer będą dostępne w liniach wyposażenia BASE i PRO. W przypadku linii BASE klient otrzymuje funkcjonalny wariant bazowy z całym niezbędnym wyposażeniem podstawowym. Linia PRO łączy w sobie reprezentacyjny design z dodatkową funkcjonalnością.

Trzy diesle i dwa benzynowe

W momencie wprowadzenia na rynek gama silników nowego Citana będzie składać się z trzech modeli wysokoprężnych i dwóch benzynowych. Jednostki CDI, o mocy 75, 95 i 116 KM, a „benzyniaki” – 102 i 131 KM. Ich wspólnymi atutami, według producenta, są świetne właściwości jezdne nawet przy niskich obrotach oraz ekonomika. W celu uzyskania jeszcze lepszego przyspieszenia, na przykład podczas wyprzedzania, wersja silnika wysokoprężnego o mocy 116 KM, dostępna dla furgonu, jest wyposażona w funkcję overpower/overtorque. Pozwala ona na krótko osiągnąć do 121 KM mocy i 295 Nm momentu obrotowego.
Jednostki napędowe spełniają normy emisji Euro 6d. Wszystkie silniki są połączone z funkcją ECO Start/Stop. Oprócz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, najmocniejsze modele wysokoprężne i benzynowe będą dostępne z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (DCT) - dostępne prawdopodobnie w drugim kwartale 2022 r.

Elektryczny w drugiej połowie 2022 roku

eCitan zostanie wprowadzony na rynek już w drugiej połowie 2022 roku. Ten w pełni elektryczny wariant dołączy do portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych Mercedes-Benz Vans obok eVito i eSprintera. Oczekiwany zasięg wyniesie około 285 kilometrów (zgodnie z WLTP), odpowiada więc na potrzeby użytkowników komercyjnych, którzy często wykorzystują ten pojazd do usług logistycznych i dostawczych w centrach miast. Zgodnie z założeniami, na stacjach szybkiego ładowania ładowanie akumulatora od 10 do 80 procent zajmie 40 minut. Co istotne, wymiary przestrzeni ładunkowej, ładowność i dostępność wyposażenia są takie same jak pojazdu z konwencjonalnym silnikiem. Dla eCitana dostępny będzie także hak holowniczy.

 

Nowy Citan jest bardziej pojemny w porównaniu z poprzednim modelem

Fot. Mercedes-Benz

 

Specjalnie dostrojone zawieszenie

Zespół projektowy Mercedes-Benz położył szczególny nacisk na osiągnięcie typowych dla marki właściwości jezdnych, definiowanych jako zrównoważone połączenie komfortu, dynamiki i bezpieczeństwa. Przednie koła są zawieszone na kolumnach McPhersona z dolnymi wahaczami. Z tyłu zastosowano oszczędzającą miejsce oś z belką skrętną. Wahacze wleczone zapewniają tu dodatkowe prowadzenie kół, podczas gdy sprężyny i amortyzatory są odseparowane.
W ramach drobiazgowych testów pojazdu, sprężyny, amortyzatory i stabilizatory Citana zostały dokładnie ze sobą dostrojone. Tourer jest wyposażony w sprężyny o określonej dla Mercedes-Benz sztywności oraz amortyzatory z odpowiednio dobraną siłą tłumienia na przedniej i tylnej osi. Wzmocniony stabilizator przedniej osi Citana Tourer zmniejsza boczne przechyły na zakrętach.
Zarówno pusty, jak i załadowany Citan ma zapewniać precyzyjną, bezpieczną i komfortową jazdę. Pojazd nie jest wrażliwy na duże obciążenia. Furgon został zoptymalizowany pod kątem dużej ładowności. Oznacza to, że nawet przy dużym obciążeniu zachowuje na drodze dużą stabilność. Tourer z kolei jest zoptymalizowany pod kątem transportu pasażerskiego i dlatego w jego wyposażeniu większy nacisk położono na komfort.

Kompleksowe wyposażenie bezpieczeństwa

Solidna konstrukcja nadwozia z pochłaniającymi energię ścieżkami jej odprowadzania przyczynia się do wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Podobnie działa siedem standardowych poduszek powietrznych i szeroka gama nowoczesnych systemów wspomagania jazdy. To wszystko może wesprzeć i odciążyć kierowcę w wielu sytuacjach.
– Tworząc w nowym Citanie systemy wspomagające kierowcę, chcieliśmy wdrożyć także w pojeździe dostawczym filozofię Mercedes-Benz Cars w zakresie ich komfortowego i płynnego działania – mówi Dirk Hipp, kierownik projektu strategicznego i główny inżynier Mercedes-Benz Small Vans. Taką płynną interwencję, której klient początkowo prawie nie zauważa, oferuje ESP, a także wspomaganie ruszania pod górę i asystent bocznego wiatru.
Wspierane przez czujniki radarowe i ultradźwiękowe oraz kamery systemy wspomagania jazdy i parkowania obserwują ruch uliczny i otoczenie, a w razie potrzeby mogą kierowcę ostrzegać lub interweniować. Podobnie jak w nowych generacjach Mercedesów Klasy C i Klasy S, aktywny asystent utrzymania pasa ruchu działa poprzez ingerencję w układ kierowniczy, dzięki czemu jest szczególnie komfortowy.
Oprócz wymaganych prawnie systemów ABS i ESP, nowe samochody są standardowo wyposażone w asystenta ruszania pod górę, asystenta bocznego wiatru, system ostrzegający o zmęczeniu ATTENTION ASSIST oraz system połączenia alarmowego Mercedes-Benz. Systemy asystujące w Citanie Tourerze są jeszcze bardziej rozbudowane. W tym modelu w standardzie dostępne są: aktywny asystent układu hamulcowego, aktywny asystent utrzymania pasa ruchu, asystent martwego punktu i asystent limitu prędkości z wykrywaniem znaków drogowych, aby zapewnić kierowcy dodatkową pomoc.
Wiele innych systemów wspomagania jazdy jest dostępnych na życzenie, w tym aktywny asystent odległości DISTRONIC, który może automatycznie przejąć prowadzenie podczas jazdy w korku, a także aktywny asystent układu kierowniczego (obydwa systemy będą prawdopodobnie dostępne w drugim kwartale 2022 r.), który pomaga kierowcy utrzymać auto na środku pasa ruchu.
Citan Tourer jest standardowo wyposażony w centralną poduszkę powietrzną, która może napełnić się między fotelem kierowcy a fotelem pasażera w przypadku silnego zderzenia bocznego. W sumie pasażerów może chronić aż siedem poduszek powietrznych. Furgon jest standardowo wyposażony w sześć poduszek powietrznych.

 

Wersja osobowa Tourer

Fot. Mercedes-Benz

 

Intuicyjna koncepcja wyświetlacza i obsługi z MBUX

Podobnie jak jego duży brat – Sprinter – oraz modele samochodów osobowych marki Mercedes-Benz, Nowy Citan może być opcjonalnie wyposażony w intuicyjnie obsługiwany i samouczący się system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Dzięki potężnym chipom, samouczącemu się oprogramowaniu, ekranom o wysokiej rozdzielczości i wysokiej jakości grafice system ten zrewolucjonizował obsługę pojazdów.
Dla Nowego Citana dostępne są na życzenie różne wersje MBUX. Do jego mocnych stron należy intuicyjna koncepcja obsługi za pomocą siedmiocalowego ekranu dotykowego, przycisków Touch Control na kierownicy lub asystenta głosowego „Hej Mercedes”. Kolejne zalety to integracja smartfonu z Apple Car Play i Android Auto, system głośnomówiący Bluetooth i radio cyfrowe (DAB i DAB+).
Ponadto Citan jest fabrycznie przygotowany do korzystania z wielu usług cyfrowych Mercedes me connect. Dzięki temu użytkownicy są zawsze połączeni z pojazdem, niezależnie od tego, gdzie się znajdują (w zależności od zasięgu sieci komórkowej). Ważne informacje są dla nich zawsze dostępne zarówno na pokładzie, jak i poza pojazdem, mogą także skorzystać z kilku innych pomocnych funkcji.
Z Mercedes me MBUX staje się jeszcze bardziej inteligentny i przyjazny dla użytkownika. Na przykład „Hej Mercedes” potrafi zrozumieć zwroty potoczne: użytkownicy nie muszą już uczyć się określonych poleceń. Inne funkcje Mercedes me connect obejmują usługi zdalne, takie jak pobieranie statusu pojazdu. Dzięki temu w dowolnym momencie klienci mogą sprawdzić najważniejsze informacje o swoich samochodach, np. z domu lub biura. Co równie praktyczne, dzięki nawigacji z informacjami o ruchu drogowym na żywo (Live Traffic Information) i komunikacji Car-to-X użytkownicy mają podczas podróży dostęp do najnowszych danych w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że można skutecznie ominąć korki i zaoszczędzić cenny czas.
Miejsca docelowe można wprowadzać jako adresy składające się z trzech słów w dzięki systemowi what3word (w3w). what3words to najprostszy sposób na określenie lokalizacji. W ramach tego systemu świat podzielony został na kwadraty o wymiarach 3x3 m, a każdemu z nich przypisany jest unikalny trzywyrazowy adres – może to być bardzo pomocne przy wyszukiwaniu miejsca docelowego, szczególnie w działalności komercyjnej.

 

Mały van Mercedes-Benz jest naszpikowany asystentami wspomagającymi kierowcę

Fot. Mercedes-Benz

 

Najpopularniejsze tagi