Wiadomości z rynku

Autor: TC
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2021(6)
z dnia 13.09.2021

Rodzina Way w komplecie

IVECO po raz pierwszy w Polsce zaprezentowało gamę T-Way, następcę Trakkera

Fot. TC

 
Rodzina. To ważne słowo można śmiało odnieść do marki Iveco, która zaprasza do kontaktu z familią Way. Jej członkowie mają „imiona” poczynające się od literek S, X oraz T. Na początku września po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano gamę T-Way (następca Trakkera), a do tego S-Way i X-Way z różnymi zabudowami.
Czas Czytelnika cenny, ruszamy z konkretami. Gama Way pozwala zadośćuczynić nowym przepisom (29R-03, 48R-06). Poprawiono m.in. aerodynamikę (redukcja Cx o 12%) oraz warunki pracy i wypoczynku kierowcy. Podniesiono na przykład poziom podłogi, co spowodowało obniżenie tunelu silnika do wysokości 9,5 cm i poprawiło widoczność z miejsca kierowcy. Stopnie mają niemal równe odstępy.
Nowo zaprojektowaną kabinę podzielono na dwie strefy. W driving „wymieniono” deskę rozdzielczą, konsolę centralną, stacyjkę, kierownicę, fotel kierowcy oraz poprawiono widoczność. Zmieniono także koncepcję strefy living, m.in. przez nową konfigurację schowków i lodówek oraz leżankę jednoczęściową. Biorąc pod uwagę skalę problemów ze znalezieniem kierowców, posunięcie należy uznać za wszechmiar słuszne, co powinny docenić firmy transportowe.

Interakcja z pojazdem

Silniki spełniają normy emisji Euro VI/E i są homologowane do zasilania w 100% biopaliwem drugiej generacji, takim jak uwodorniony olej rośliny (HVO). Seria jednostek Cursor 13 została uzupełniona o dwa nowe warianty o mocy 490 i 530 KM, występujące zarówno w S-Way jak i X-Way. Sprawność Cursor 11 i Cursor 13 podniesiono dzięki zwiększeniu stopnia sprężania i nowej strategii zarządzania procesem spalania. 13-litrowe silniki połączono z nowymi tylnymi osiami jednostopniowymi o zmniejszonych oporach wewnętrznych. Przełożenia tylnej osi w pojazdach z oponami o standardowym profilu mogą być wydłużone do 2,31:1, co pozwala na znaczne obniżenie prędkości obrotowej, a tym samym poprawę wydajności na długich trasach. Do tego dochodzi automatyczna klimatyzacja z nowym trybem Eco eliminującym zbędne zużycie energii.

 

Fot. IVECO

 

Driver Pal

Ważną rolę w całej rodzinie Way spełnia system Driver Pal - nowy asystent kierowcy, obejmujący usługi Myiveco i Mycommunity. Rozwiązanie zapewnia kierowcom wsparcie ze strony sztucznej inteligencji, wykorzystującej technologie głosowe i umożliwiającej przeniesienie treści cyfrowych na pokład, a także interakcję z pojazdem za pomocą poleceń głosowych. System wspiera drivera w optymalizacji trasy i postojów w oparciu o informacje uzyskiwane „na żywo” od społeczności kierowców Iveco. Użytkownik zarządzi kalendarzem, odtworzy muzykę i podcasty, połączy się z innymi urządzeniami z asystentem głosowym Alexa, sprawdzi wiadomości, pogodę, komunikaty drogowe. Do tego oczywiście zaplanuje podróż (wyznaczy trasy, postoje, itp.), sprawdzi ocenę stylu jazdy i poprosi o wskazówki dotyczące bezpieczniejszego prowadzenia pojazdu. Wszystko bez odrywania rąk od kierownicy.
Ciekawe rozwiązanie stanowi Top Care. Usługa wspiera kierowcę i właściciela floty w razie wypadku lub innych problemów z pojazdem. Można ją aktywować poprzez Driver Pal - powiadomiony zostanie wtedy najbliższy warsztat Iveco, który spróbuje znaleźć rozwiązanie. Jeśli w ciągu 6 godzin nie uda się kontynuować jazdy, kierowca otrzyma bezpłatny transport, zakwaterowanie oraz ewentualną pomoc medyczną.
Jak podkreślają przedstawiciele Iveco, praktycznie wszystkie wersje Way charakteryzują niskie, rozsądne koszty eksploatacji. I jeszcze ciekawostka. Prawie czterech na pięciu klientów wykupuje abonament na komplet usług telematycznych, a wskaźnik ten systematycznie rośnie.

S-Way

S Way przeznaczony jest głównie dla przewoźników drogowych, zarówno krajowych jak i międzynarodowych, pod zabudowy o równomiernie rozłożonym obciążeniu. Użytkowane także jako pojazdy dystrybucyjne pod zabudowy komunalne (np. śmieciarki). Użytkownicy mogą liczyć na niższe zużycia paliwa (do 3%) i wyższy poziom skoncentrowania na potrzebach kierowcy.
W ofercie znajdują się wersje przystosowano do zasilania sprężonym gazem ziemnym (CNG) i skroplonym gazem ziemnym (LNG). Zostały one wyposażone w nowy osprzęt, taki jak sprężarka ze sprzęgłem i pompa wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku, w celu dalszego obniżenia zużycia paliwa. Dostępne są wersje z zawieszeniem standardowym oraz długoskokowym CM (pod BDF).
- Rzadko który producent decyduje się na aktualizację produktu w zaledwie dwa lata po wprowadzeniu zupełnie nowego modelu. My zrobiliśmy tak w przypadku S-Way - powiedział Giuliano Giovannini, Head of Medium & Heavy Line Product Management.
Główne cechy:
• Rama z profilio grubości 6,7 mm (przy dużych rozstawach osi mogą być 7,7 mm), dla 6x2 rama w części tylnej ma obniżony przekrój.
• Skrzynie: 12-biegowa zautomatyzowana, 16-biegowa manualna (dla podwozi komunalnych 6-biegowa automatyczna Allison).
• Napęd na jedną oś (4x2, 6x2), mosty wyłącznie jednostopniowe SR (bez zwolnic).

 

Fot. IVECO

 

X Way

X Way, jak mówią włodarze Iveco, stanowi połączenie atutów pojazdów transportu długodystansowego z terenową solidnością. Główne przeznaczenie: logistyka budowlana, specjalne zabudowy, betonomieszarki, żurawie i wywrotki trójstronne. Polecany w zastosowaniach, w których samochód ciężarowy 90% czasu spędza na asfalcie, ale musi także poradzić sobie na bezdrożach. Tę serię pojazdów wyróżnia uniwersalność konfiguracji: szeroki wybór podwozi, kabin i rodzajów osi. Warto X-Way kierować do państw, w których obowiązują rygorystyczne limity dopuszczalnej masy całkowitej, a produktywność w dużej mierze zależy od ładowności. Dotyczy to zwłaszcza wersji SuperLoader.

W wielkim skrócie:
• Uniwersalność konfiguracji: szeroki wybór podwozi, kabin i rodzajów osi.
• Rama z profili o grubości 7,7 mm (modele ultralekkie SL na ramie 6,7 mm).
• Rama o stałej wysokości podłużnic na całej długości, w części tylnej perforowana.
• Silniki z gamy szosowej, skrzynie: 12- i 16-biegowa zautomatyzowana, 16-biegowa manualna (dla podwozi komunalnych 6-biegowa automatyczna Allison).
• Napęd na jedną lub dwie osie (4x2, 6x2, 6x4, 8x2, 8x4), do wyboru mosty jednostopniowe SR lub HR (ze zwolnicami).
• Osie tylne 2x10,5 t.
• Wysokość pojazdu ON, ON+ i OFF (ta ostatnia jako kategoria N3G). Dostępny hydrostatyczny napęd osi przedniej Hi-Traction.

 

Fot. TC

 

T Way

I wreszcie T Way, nasze danie główne. Następca Trakkera - coś dla prawdziwych twardzieli, czyli pojazdy przeznaczone do eksploatacji budowlanej i terenowej, pod najcięższe zabudowy (np. wywrotki tylnozsypowe, betonomieszarki z pompą do wydmuchu betonu).
Prezes Iveco Thomas Hilse powiedział:
- Wstrząsnęliśmy branżą, wprowadzając serię pojazdów szosowych Iveco S Way. Dziś robimy to ponownie w segmencie terenowym. Nazwa modelu mówi wszystko: T jak Twardziel! W pojeździe wprowadzono nową zautomatyzowaną skrzynię biegów Hi Tronix z funkcjami przydatnymi w terenie, nowe tylne hamulce tarczowe, wytrzymałe tylne zawieszenie podwójnych osi. Obniżono masę, dodano szereg funkcji, takich jak system Hi Traction, wraz z zaawansowanymi opcjami łączności, usługami cyfrowymi i komfortową kabiną.
Zastosowano wzmocnione stalowe podwozie, składające się z ramy o grubości profili 10 mm, wytrzymującej moment zginający 177 kNm. Przednia oś ma nośność do 9 ton, a w celu maksymalizacji siły i osiągów w tylnej osi standardowo wprowadzono zwolnice w piastach kół. Nowy wzmocniony układ tylnego zawieszenia z podwójnymi osiami optymalizuje masę pojazdu. Silnik Iveco Cursor 13 (poj. 13 litrów), rozwija moc do 510 KM (o 10 KM więcej od Trakkera). W lżejszych konfiguracjach T Way jest dostępny także z jednostką Cursor 9. Współpracują one z 12- lub 16-biegowymi zautomatyzowanymi przekładniami Hi Tronix, które wzbogacono o nowości. Hill Holder pomaga w utrzymaniu pojazdu na wzniesieniu, tryb wykołysania ułatwia odzyskanie przyczepności na śliskiej nawierzchni, a tryb pełzania umożliwia poruszanie się z minimalną prędkością na biegu jałowym. Na odcinkach szosowych system Iveco Hi Cruise dodatkowo podnosi wydajność - tempomat steruje zmianą biegów a funkcja eco roll pozwala wykorzystać bezwładność pojazdu na zjeździe.
W T-Way znajdziemy nowe rozwiązanie oszczędzające paliwo w trakcie wykonywania zadań transportowych, wymagających okazjonalnego załączania AWD. To napęd hydrostatyczny Hi Traction w ciężarówkach i ciągnikach z napędem w układzie 6x4. System działa do prędkości 25 km/h, aktywuje się automatycznie, w celu zapewnienia dodatkowego hydraulicznego napędu przednich kół w razie potrzeby. Ma on znaczną przewagę nad konwencjonalnym rozwiązaniem AWD pod względem zużycia paliwa i masy. Porównując z Trakkerem zwiększono ładowność, dzięki obniżeniu masy własnej o 325 kg, poprzez zastosowanie nowej konstrukcji zawieszenia tylnych osi. Zalety tych rozwiązań sprawdzimy szczególnie w trakcie jazdy częściowo po drogach utwardzonych.

Charakterystyka:
• Rama z profili o grubości 10 mm (dostępne lekkie pojazdy AWD pod zastosowania komunalne na ramie 7,7 mm).
• Rama o stałej wysokości podłużnic na całej długości, w części tylnej perforowana.
• Silniki z gamy terenowej, skrzynie 16-biegowe zautomatyzowane, 16-biegowe manualne.
• Kabina dostępna w wersji krótkiej AD i długiej AT z dachem standardowym lub podwyższonym.
• Napęd 4x4, 6x4, 6x6, 8x4, 8x8, wyłącznie mosty HR (ze zwolnicami).
• Osie tylne 2 x 13,0 t. Wyłącznie wysokość pojazdu OFF (kategoria N3G).
• Connectivity Box w standardzie - umożliwia telediagnostykę i konserwację predykcyjną, a także zdalne monitorowanie parametrów pojazdu przez menedżera floty.
• Nowy układ hamulcowy z przednimi hamulcami tarczowymi w wersjach z napędem częściowym (PWD), tylnymi hamulcami tarczowymi oraz sterowaniem elektronicznym (EBS).
• Nowe systemy wspomagania jazdy (ADAS), obejmujące elektroniczną kontrolę stabilności i ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.
• Dostępny Hi-Traction.

A już wkrótce nasi Czytelnicy będą mogli przeczytać ciekawy wywiad na temat napędów alternatywnych w Iveco.

 

Fot. TC

 

Najpopularniejsze tagi