Wiadomości z rynku

piątek
17 maja 2024

Grzegorz Gapiński mistrzem jazdy ekonomicznej

Finał w Skoczowie zakończył 10. Edycję Optifuel Challenge 2021
22 października 2021

Finaliści 10. edycji konkursu Optifuel Challenge 2021 oraz Łukasz Kurcbard - główny sędzia konkursu, Wojciech Socha - master driver Renault Trucks Polska, Sławomir Chojnicki - master driver Renault Trucks Polska, Krzysztof Cicirko - master driver Eurocomplex Trucks, Robert Trojanek - odpowiedzialny za telematykę w Renault Trucks Polska

Fot. Renault Trucks Polska

 
14 października 2021 w autoryzowanym serwisie Renault Trucks Retos w Skoczowie odbył się finał jubileuszowej 10. edycji konkursu Optifuel Challenge 2021 w Polsce. Do finałowej rozgrywki 15. finalistów lokalnych eliminacji stawiło się w komplecie.
W ścisłym finale wzięli udział Tomasz Leki (Tomasz Leki TKiM), Mateusz Skrzypek (Sped Partner) i Grzegorz Gapiński (Gapiński Transport). Ostatecznie tytuł Mistrza Jazdy Ekonomicznej wywalczył Grzegorz Gapiński, który był w finale konkursu po raz trzeci.

Nie tylko jazdy

Zmagania były podzielone na część teoretyczną i jazdy. Po raz pierwszy pojazdami konkursowymi były egzemplarze używane, które poddane zostały weryfikacji ponad 200 punktów w fabryce pojazdów używanych Renault Trucks w Bourg-en-Bresse. Zabieg ten podkreśla niezawodność produktów Renault Trucks i udowodnia, że nawet po czterech latach eksploatacji pojazdy są w świetnej formie, utrzymują wysokie osiągi i pozwalają uzyskać dobre wyniki zużycia paliwa.
Test teoretyczny składał się z 20 pytań dotyczących funkcji pojazdu związanych z oszczędzaniem paliwa: zasady działania Optivision, inteligentnego wolnego koła Optiroll, logiki „Eco-Leveli” oraz podstawowych reguł jazdy racjonalnej. Ważną część sprawdzianu stanowił materiał nawiązujący do istotnych zmian produktowych w pojazdach dalekobieżnych gamy T Evolution.
Część praktyczna w półfinale polegała na pokonaniu zestawem stanowiącym ciągnik Renault Trucks T480 Sleeper Cal T01 RACING wraz z naczepą Wielton Courtain Master, obciążoną 20 tonami ładunku, trasy rozpoczynającej się na terenie autoryzowanego serwisu Renault Trucks Retos w Skoczowie. Konkursowe zestawy wyposażone zostały w opony Michelin X-LINE, które wspierały kierowców w uzyskaniu najlepszych wyników ekonomicznej jazdy. Jak zawsze w konkursie Optifuel Challenge, ciężarówkę należało prowadzić tak, aby uzyskać możliwie najniższe zużycie paliwa oraz najwyższą prędkość średnią, z poszanowaniem ograniczeń prędkości i pozostałych przepisów ruchu drogowego. Uczestnicy konkursu podzieleni zostali na trzy grupy, a finałowa trójka wyłoniona została metodą pucharową. Zwycięzcą w każdej grupie była osoba, która zdobyła najwyższą łączną liczbę punktów z testu oraz jazdy.

 

Po raz pierwszy pojazdami konkursowymi były egzemplarze używane, które poddane zostały weryfikacji ponad 200 punktów w fabryce pojazdów używanych Renault Trucks w Bourg-en-Bresse

Fot. Renault Trucks Polska

 

Trzech wspaniałych

W ścisłym finale spotkało się trzech kierowców, którzy walczyli o najwyższe miejsce na podium. Przed przystąpieniem do jazdy finaliści wylosowali kolejność przejazdu, która wyglądała następująco: Grzegorz Gapiński (Gapiński Transport), Mateusz Skrzypek (Sped Partner) oraz jako trzeci Tomasz Leki (Tomasz Leki TKiM). Zmagania finałowe realizowane były jednym zestawem (chodziło o zniwelowanie potencjalnych różnic pomiędzy egzemplarzami bliźniaczych ciężarówek). Finałowa trasa biegła w kierunku Cieszyna (przeciwnym do trasy półfinałowej), co z racji na topografię terenu wymagało od uczestników dużego skupienia i wykorzystania wszystkich umiejętności, by uzyskać jak najlepszy wynik. Trasa półfinałowa była łatwiejsza technicznie, ale dość zaskakująca ze względu na niewidoczne za zakrętami nachylenia drogi. Etap finałowy cechował się bardziej oczywistą topografią, ale tu problemem były strome podjazdy i zjazdy wymagające od kierowcy precyzyjnego wyczucia pojazdu. Zwycięzcą został kierowca, który wypracował optymalny kompromis pomiędzy wysoką prędkością średnią a niskim zużyciem paliwa.

 

W zestawie konkursowym: ciągnik Renault Trucks T480 Sleeper Cal T01 RACING z naczepą Wielton Courtain Master, obciążoną 20 tonami ładunku

Fot. ZM

 

Nagrody

Na finalistów tegorocznej edycji czekały cenne nagrody. Zwycięzca Grzegorz Gapiński otrzymał tytuł Mistrza Jazdy Ekonomicznej oraz voucher o wartości 8.000 zł dla zwycięskiego kierowcy, a firma Transport Gapiński otrzymała pojazd Renault Trucks T High Evolution w użyczenie na okres 10 miesięcy. Wicemistrz Tomasz Leki otrzymał voucher o wartości odpowiednio 5.000 zł dla siebie i 5.000 zł dla firmy do wykorzystania w autoryzowanym serwisie Renault Trucks, a Mateusz Skrzypek, którzy zajął 3. miejsce – 3.000 zł, natomiast firmy, w których pracują otrzymają vouchery do wykorzystania w autoryzowanym serwisie o wartości odpowiednio 5.000 i 3.000 zł.
Dodatkowo partner konkursu Michelin przekazał na testy sześć opon ciężarowych Michelin. Zwycięzca konkursu może wybrać dowolnych sześć opon ciężarowych tej marki, z aktualnie dostępnej oferty, do swojego pojazdu. Z kolei RTFS oraz Grupa MAK wspólnie ufundowali dla zwycięskiej firmy voucher o wartości 5.000 zł oraz 2.000 zł dla kierowcy, oba do wykorzystania na doubezpieczenie pojazdów.
***
Chcąc uczcić 10. edycję imprezy Renault Trucks Polska zorganizowało konkurs dla dziennikarzy posiadających prawo jazdy C+E. W konkursie wzięli udział Filip Bednarkiewicz (40ton.net), Dariusz Drukała (Polski Traker), Zbigniew Majerowski (Truck.pl) i Mirosław Ganiec (KMG Media sp. z o.o.). Ostatecznie finał dla dziennikarzy wygrał Dariusz Drukała z Polskiego Trakera.
Konkurs Optifuel Challenge 2021 odbył się przy współudziale partnerów RTFS (leasing fabryczny), MAK (ubezpieczenia) Wielton i Michelin.

 

Finaliści wyruszali na konkursową trasę z parkingu autoryzowanego serwisu Renault Trucks Retos w Skoczowie

Fot. ZM

 

 

Grzegorz Gapiński udzielając wywiadu po zakończonej jeździe finałowej jeszcze nie wiedział, że wygrał

Fot. ZM

 

 

Grzegorz Gapiński (1 miejsce), a za nim Tomasz Leki (2 miejsce) i Mateusz Skrzypek (3 miejsce)

Fot. Renault Trucks Polska

 

 

Dziennikarze startujący w konkursie: od lewej - Filip Bednarkiewicz (40ton.net), Dariusz Drukała (Polski Traker), Mirosław Ganiec (KMG Media), Zbigniew Majerowski (Truck.pl)

Fot. Renault Trucks Polska

 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.