Wiadomości z rynku

czwartek
1 maja 2025

Stowarzyszenia transportowe przeciwko Austrii

Żądają od Komisji Europejskiej rozwiązania problemu tranzytu przez Tyrol
9 grudnia 2021
 
W związku z pogorszeniem sytuacji w transporcie drogowym towarów przez Tyrol, 13 stowarzyszeń transportowych i logistycznych z całej UE napisało na początku grudnia list do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen, aby wyrazić swoje zaniepokojenie.
Polityka antytranzytowa Austrii od lat poważnie ogranicza ruch towarowy na drogach Tyrolu. W rezultacie prowadzi to do znacznych utrudnień w utrzymaniu usług i przepływie towarów przez jeden z najważniejszych korytarzy tranzytowych w UE, z około 7000 przejazdów ciężarówek dziennie.
Stowarzyszenia transportowe i logistyczne po raz kolejny wzywają Komisję Europejską, by wywiązała się z roli strażnika traktatów UE i powstrzymała austriackie nielegalne środki przeciwdziałania tranzytowi.
Już w marcu 2021 roku stowarzyszenia napisały do przewodniczącego Komisji Europejskiej, z apelem o interwencję i wszczęcie postępowania, w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, przeciwko Austrii. List ten pozostał bez odpowiedzi.

Konsekwencj austriackiej polityki tranzytowej

List zawiera przykłady negatywnych skutków polityki tranzytowej Austrii. Ponieważ okna czasowe, w których ciężarówki mogą przejeżdżać przez Brenner, stają się coraz mniejsze, w Bawarii regularnie powstają korki o długości do 70 km. Prowadzi to do nieuzasadnionych obciążeń dla mieszkańców i środowiska po niemieckiej stronie Doliny Innu. Ponadto poszkodowani kierowcy ciężarówek muszą czekać w korkach w niepewnych warunkach i bez dostępu do sanitariatów. Stwarza to spore wyzwania dla branży logistycznej, która i tak boryka się obecnie z dramatycznym brakiem siły roboczej.

Brennertunnel to odległa przyszłość

W 2020 roku przez autostradę Brenner przejechało około 2,31 mln ciężarówek. Aby przenieść je na kolej, potrzeba 428 pociągów dziennie. Obecnie przez Brenner kursuje tylko około 30 pociągów RoLa dziennie. W dającej się przewidzieć przyszłości koleje nie zapewnią wystarczających zdolności przepustowych do przenoszenia drogowego ruchu towarowego. Trudno spodziewać się rychłego zakończenia budowy tunelu Brenner, a ukończenie tras dojazdowych po stronie niemieckiej i włoskiej może potrwać kilkadziesiąt lat. W związku z tym branża transportowa i logistyczna wzywa Komisję Europejską do ostatecznego wprowadzenia rozwiązań zapewniających swobodny przepływ towarów przez Tyrol. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.