Wiadomości z rynku

wtorek
23 kwietnia 2024

Eksploatacja pojazdów w warunkach zimowych

Warto zadbać nie tylko o właściwy olej
17 grudnia 2021
 
Zima potrafi zaskoczyć kierowców. Niekiedy już w październiku zdarza się, że wraz ze spadkiem temperatury pojawiają się w Polsce pierwsze opady deszczu ze śniegiem, powodujące gołoledź. Dodatkowo szybko zapadający zmrok, częste mgły i przymrozki stają się problemem nawet dla najbardziej doświadczonych kierowców. Dlatego należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu samochodu do sezonu zimowego.

W warunkach zimowych warto zadbać nie tylko o właściwy olej
Fot. ZM

Jak najmniej poślizgów

Jednym z najważniejszych elementów, o którym należy pamiętać przed zbliżającą się zimą jest wymiana opon - na zimowe. Każdy odpowiedzialny kierowca zdaje sobie sprawę jak istotne jest odpowiednie „obuwie” naszego samochodu, zwłaszcza w tym okresie. Podczas jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych, bez odpowiednich opon, nawet najnowsze rozwiązania technologiczne zamontowane w pojazdach (np. ABS oraz ESP) nie przyniosą oczekiwanego rezultatu. Kolejnym ważnym elementem jest sprawdzenie stanu akumulatora. Zwłaszcza w samochodach zasilanych olejem napędowym rozruch silnika w niskich temperaturach wymaga pobrania z akumulatora dużej dawki energii, do tego podgrzewanie tylnej szyby i ogrzewanie wewnątrz samochodu powoduje zwiększony pobór prądu.

Zadbajmy o "krwiobieg" pojazdu

W warunkach zimowych kluczową rolę odgrywa stosowanie wysokiej jakości, odpowiednio dobranego oleju silnikowego oraz płynów eksploatacyjnych, takich jak płyn do układu chłodzenia, płyn hamulcowy oraz płyn do spryskiwaczy. Znaczna ilość środków smarowych dostępnych na rynku to oleje wielosezonowe np. 5W-30, 10W-40. Za lepkościową klasyfikację olejów odpowiada SAE (Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych), które m.in. określa zakres temperatur stosowania olejów silnikowych i przekładniowych. Im niższa cyfra przed literą „W”, tym olej posiada lepsze właściwości niskotemperaturowe, takie jak lepkość strukturalna -tzw. rozruchowa, czy pompowalność. Nie ma konieczności wymiany oleju silnikowego bezpośrednio przed zimą. Należy go jednak wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, najczęściej po określonym przebiegu. Warto kontrolować poziom oleju w misce olejowej i uzupełniać jego ewentualny brak. W czasie sprawdzania można również zaobserwować, czy olej zbyt szybko nie spływa po bagnecie, co może wskazywać na nadmiar paliwa w misie olejowej. W takim przypadku należy udać się do serwisu.
W portfolio firmy ORLEN OIL znajdziemy oleje o zróżnicowanym poziomie jakości, i zakresie lepkości, począwszy od produktów mineralnych API: CG-4/CF-4, przeznaczonych do starszych typów silników, poprzez klasy API: CI-4, ACEA E7 - PLATINUM ULTOR Plus 15W-40, API: CJ-4, ACEA E9 - PLATINUM ULTOR Futuro 15W-40, aż po oleje półsyntetyczne i syntetyczne, spełniające najwyższą klasę API CK-4 – PLATINUM ULTOR Complete 10W-40, PLATINUM ULTOR Optimo 10W-30, w tym także nisko-lepkie oleje syntetyczne, takie jak PLATINUM ULTOR Perfect 5W-30.
Przed sezonem zimowym koniecznie należy zadbać o wymianę płynu do spryskiwaczy. ORLEN OIL ze swojej oferty poleca SYLEN – zimowy płyn do mycia i spryskiwania szyb samochodowych, skutecznie czyści szyby usuwając sól, brud, śnieg, błoto i inne zanieczyszczenia wpływające ujemnie na widoczność. Przeciwdziała obladzaniu szyb podczas mrozów, pełni funkcję środka zapobiegającego oblodzeniu końcówki dyszy, zapewniając swobodny wypływ.
Przed okresem zimowym niezbędne jest także sprawdzenie płynu hamulcowego. Należy zwrócić uwagę na ewentualnie wytracającą się wodę w płynie. Stężenie wody na poziomie 3% w płynie hamulcowym jest podstawą do jego wymiany. Wymiana płynu hamulcowego zalecana jest również co 2 lata lub po 40 tys. km przebiegu. ORLEN OIL poleca płyn hamulcowy DOT.
Jednym z elementów przygotowania samochodu do sezonu zimowego powinno być również sprawdzenie płynu chłodniczego. Jeśli płyn utraci swoje właściwości, może zamarznąć już w temperaturze kilku stopni. Należy go bezwzględnie wymienić. ORLEN OIL w swojej ofercie posiada linię płynów Petrygo. To nowoczesna zaawansowana technologicznie gama płynów do chłodnic. Linia pokrywa pełne spektrum zapotrzebowania rynkowego i przeznaczona jest do profesjonalnych zastosowań. Produkty opracowane zostały z uwzględnieniem najnowocześniejszych parametrów, spełniających wymagania współczesnych silników. Gama zawiera cztery linie produktowe: ekonomicznej klasy płyn do starszych samochodów (Petrygo Q NEW), płyn z szerokim zakresem aprobat w standardzie G12+ (Petrygo PLUS) i dedykowany do grupy VW płyn Petrygo PRIME G 12++. Oprócz produktów do samochodów osobowych opracowany został płyn do samochodów ciężarowych i ciężkiego sprzętu Petrygo HEAVY. Petrygo zapewnia ochronę przed korozją i kawitacją dla całego układu chłodzącego, bezpieczeństwo dla elementów gumowych i z tworzyw sztucznych oraz gwarantowaną temperaturę krystalizacji. Stosowanie płynów chłodzących Petrygo zabezpiecza przed powstawaniem osadów i kamienia oraz zapewnia wzorcowe parametry wymiany ciepła.
Przed zimą warto także zadbać o dobre wycieraczki do szyb, wymienić stare filtry kabinowe, sprawdzić oświetlenie, stan zawieszenia, a także zaopatrzyć się w odmrażacz do zamków i szyb. Należy także pamiętać o nasmarowaniu uszczelek odpowiednim środkiem do konserwacji np. silikonem do uszczelek.
Do szerszego zapoznania się z ofertą ORLEN OIL zapraszamy na stronę internetową www.orlenoil.pl.
 
Autor: Katarzyna Starzec, Kierownik produktu w Dziale Badań i Rozwoju

Katarzyna Starzec
Fot. Orlen Oil

PLATINUM ULTOR PERFECT 5W-30

Jakość: ACEA: E6, E7, E9; API: SN, CK-4/CJ-4
Lepkość: SAE: 5W-30

To najwyższej jakości produkt typu Ultra High Performance Diesel Oil, powstały z połączenia syntetycznego oleju bazowego oraz zaawansowanego technologicznie systemu dodatków uszlachetniających typu „Low SAPS”. Pozwoliło to zarówno na osiągnięcie maksymalnej ochrony jednostki napędowej, wykazanej w szeregu testów silnikowych, jak i wydłużenie bezawaryjnej eksploatacji nowoczesnych systemów obróbki spalin, stosowanych w pojazdach spełniających normy Euro VI i Euro V oraz EPA Tier 4. Przeznaczony jest do stosowania w nowoczesnych konstrukcjach silników pojazdów ciężarowych, wyposażonych w zaawansowane systemy obróbki spalin, takich jak recyrkulacja spalin EGR, filtry cząstek stałych (DPF).
Aprobaty: MB-Approval 228.51, VOLVO VDS-4.5, MACK EO-S-4.5, RENAULT VI RLD-3, MAN M3677, Meet Scania LA specification.
Spełnia wymagania: CUMMINS CES 20086, Mercedes-Benz 228.31, Mercedes-Benz 228.52, Detroit Diesel Extranet 93K222, DEUTZ DQC IV-18 LA, MTU TYPE 3.1, VOLVO VDS-3, Scania LDF-4, MAN M3271-1, M3775, M3477, Caterpillar ECF-3, DAF, IVECO, FORD WSS-M2C213-A.

Fot. Orlen Oil

PLATINUM ULTOR OPTIMO 10W-30

Jakość: ACEA E9; API CK-4/CJ-4
Lepkość: SAE: 10W-30

Nowej generacji, półsyntetyczny olej silnikowy typu mid-SAPS rekomendowany do wysokoprężnych silników Diesla, pracujących w ciężkich warunkach. Jest przeznaczony do silników spełniających normy Euro VI i niższe. Doskonale sprawdza się w każdych warunkach jazdy zarówno latem jak i zimą. Zapewnia doskonałą ochronę silnika nie tylko na trasach szybkiego ruchu, ale również w mieście. Rekomendowany do pojazdów dbających o ekologię, wyposażonych w urządzenia obróbki spalin takie jak DPF, EGR/SCR NOx.
Aprobaty: Volvo VDS-4.5, Renault RVI RLD-3, Mack EO-O-S 4.5, Deutz DQC III-18 LA, MTU Type 2.1, MB-Approval 228.31, This product meets Cummins® Eng. Std. 20086.
Spełnia wymagania: MAN M3775, M3575, Caterpillar ECF-3, Detroit Diesel DFS 93K222, Ford WSS-M2C171-F1.

Fot. Orlen Oil

PLATINUM ULTOR FUTURO 15W–40

Jakość: API: CK-4/SN; ACEA: E9, E7
Lepkość: SAE: 15W–40

Najwyższej jakości olej silnikowy typu SHPD, produkowany w oparciu o wysokogatunkowy olej bazowy API Gr. II oraz doskonale dobrany, stworzony wg najnowszej technologii Mid-SAPS, pakiet dodatków uszlachetniających o unikalnej formule molekuł. Jest przeznaczony do silników Diesla w samochodach ciężarowych, autobusach i ciężkim sprzęcie budowlanym. Szczególnie zalecany do silników z recyrkulacją gazów wydechowych, gdzie zastosowano nowoczesne technologie, zmniejszające emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Jest kompatybilny ze wszystkimi urządzeniami obróbki spalin (EGR/SCR, DPF).
Aprobaty: Cummins CES 20086, MB-Approval 228.31, Volvo VDS-4.5, Renault RVI RLD-3, Mack EO-S 4.5, Deutz DQC III- 18LA.
Spełnia wymagania: MAN M 3775, MAN M 3575, MTU Type 2.1, Caterpillar ECF-3, Detroit Diesel 93K222, Ford WSS-M2C171-F1, Allison TES 439, JASO DH-2, MAZ.

Fot. Orlen Oil

PLATINUM ULTOR FUEL ECONOMY 5W-30

Jakość: API: FA-4/SN Lepkość: SAE: 5W-30

Nowoczesny, syntetyczny oraz paliwooszczędny olej do silników wysokoprężnych. Odporny na utlenianie oraz utratę lepkości na skutek ścinania i napowietrzania. Produkt dedykowany do nowoczesnych silników wysokoprężnych, wyposażonych w układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), filtr cząstek stałych (DPF) lub układ recyrkulacji spalin (EGR). Technologia opracowana z myślą o jednostkach napędowych najnowszej generacji, do których producent zaleca oleje w klasie jakości API: FA-4 oraz o niskim HTHS (High Temperature High Shear). Charakteryzuje się niezawodnością podczas pracy zarówno w ruchu miejskim, pozamiejskim i autostradowym. Produkt dedykowany do silników spełniających normy emisji spalin Euro VI.
Aprobaty: MB-Approval 228.61.
Spełnia wymagania: Cummins CES 20087, Detroit Diesel DDC 93K223, JASO DH-2.

Fot. Orlen Oil

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.