Wiadomości z rynku

środa
24 kwietnia 2024

Fit for 55: szanse i zagrożenia dla branży transportu drogowego

IRU o planowanym ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 r.
31 grudnia 2021

Fot. IRU

 
Grudniowa konferencja IRU UE zgromadziła decydentów UE, liderów mobilności i logistyki oraz przedstawicieli przemysłu i organizacji pozarządowych, aby omówić kluczowe problemy dotyczące wdrażania pakietu Fit for 55 Komisji Europejskiej.
Fit for 55 to plan Unii Europejskiej mający na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 r. Pakiet został zaproponowany w lipcu 2021 r. przez Komisję Europejską. W ramach przyspieszonego procesu legislacyjnego plany mogą wejść w życie w 2022 r.

Weryfikacja ambicji

Konferencja była w istocie weryfikacją ambicji pakietu w odniesieniu do komercyjnego transportu drogowego.
Debatowano m.in. na temat synchroniczności w trzech podstawowych kategoriach zielonej transformacji transportu drogowego: dostępność pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi w wystarczającej liczbie; dostępność infrastruktury dla tych pojazdów; oraz dostępność alternatywnych paliw/mocy. Drugi panel przyjrzał się potrzebie zachęt wspierających transformację branży, w tym projektowania podatków i opłat.
– Przemysł powinien mieć wystarczająco dużo czasu na zaplanowanie i określenie, gdzie i w co inwestować – powiedział Ismail Ertug, sprawozdawca Parlamentu Europejskiego ds. propozycji infrastruktury paliw alternatywnych.
Mathieu Soulas, wiceprezes TotalEnergies ds. strategii i zaopatrzenia w zakresie marketingu i usług, podkreślił, że przejście na technologię paliw alternatywnych będzie złożone ze względu na różne dostępne alternatywy oraz odpowiadające im potrzeby infrastrukturalne i wymagane inwestycje. Producenci inwestują w różne technologie, takie jak zaawansowane i zrównoważone paliwa odnawialne, akumulatory elektryczne i wodór.
– Neutralność technologiczna i brak unikalnego rozwiązania dla przewoźników, zwłaszcza w segmencie pojazdów ciężkich, to dwie ważne kwestie – powiedziała Annalisa Stupenengo, dyrektor ds. operacyjnych w Grupie Iveco.
Agnė Vaiciukevičiūtė, wiceminister transportu i komunikacji Litwy, powtórzyła potrzebę neutralności technologicznej.
– Alternatywy dla oleju napędowego pozostają odległe, a przewoźnicy szukają wodoru do transportu na duże odległości – powiedziała.
Budowa nowej infrastruktury może być długotrwałym procesem, należy się też liczyć z wydawaniem nowych zezwoleń.
– Istotne są dwie kwestie: określenie przestrzeni do budowy infrastruktury i przepustowości sieci dla pojazdów ciężarowych – powiedział Alexander Hoekman z holenderskiego Ministerstwa Infrastruktury.
Alexander Klacska, dyrektor generalny Klacska Group i przewodniczący sekcji transportu Austriackiej Izby Gospodarczej, powiedział, że patrząc w przyszłość, ważne jest, aby dekarbonizować pojazdy, które już jeżdżą.

Zachęty do przejścia na paliwa alternatywne

– Aby zapewnić dalszy wzrost popularności pojazdów akumulatorowo-elektrycznych, konieczne są inteligentne regulacje połączone z zachętami, takimi jak wspieranie firm w przechodzeniu na alternatywy, a także zapewnienie przystępnych cenowo rozwiązań – powiedziała Julia Poliscanova, starszy dyrektor ds. transportu i środowiska ( T&E).
Mimo to, podczas gdy akumulatory elektryczne obsługują niektóre segmenty sektora komercyjnego transportu towarów, segment autokarów dalekobieżnych nie ma jeszcze alternatywy.
– Żadna technologia dalekobieżnych autokarów nie jest obecnie dostępna na rynku, podczas gdy transport publiczny już się rozwija – powiedział Jos Sales, Associate Partner w Sales-Lentz Group i wiceprezes Luksemburskiej Federacji Operatorów Autobusów i Autokarów (FLEAA).
Moderator Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa UE i delegat generalny przy UE, przypomniał uczestnikom, że „Przemiana w nadchodzącej dekadzie będzie wymagała ogromnego wspólnego wysiłku: ponad 900 000 firm transportowych w UE, obsługujących ponad 35 milionów pojazdów, których 7 milionów to pojazdy ciężarowe. A ponad 80% tych firm to małe i średnie firmy”.
Umieszczając doświadczenie UE w kontekście globalnym, sekretarz generalny IRU, Umberto de Pretto, stwierdził, że „niezbędne jest pragmatyczne rozwiązanie, a także ukierunkowane zachęty umożliwiające przedsiębiorstwom rozwój. Niezwykle ważne jest, aby nie karać tych przewoźników, którzy nie posiadają odpowiednich alternatyw”. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.