Zatankowanie zbiorników wodoru do pełna wystarcza na przejechanie ponad 400 kilometrów (WLTP)
Fot. Opel
Pierwszy samochód dostawczy na wodór od producenta pojazdów jest gotowy do rynkowej premiery. Pierwszy Opel Vivaro-e HYDROGEN, który opuścił linię montażową w Rüsselsheim, będzie bezemisyjnie eksploatowany w parku pojazdów firmy Miele, niemieckiego producenta artykułów gospodarstwa domowego klasy premium. Opel zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi będzie użytkowany na co dzień w regionie Ren-Men.
- Nowym Oplem Vivaro-e HYDROGEN otwieramy kolejny rozdział naszej ofensywy zrównoważonej mobilności. W przemyślanej koncepcji połączyliśmy zalety napędu opartego na wodorowych ogniwach paliwowych z funkcjonalnością oraz innymi atutami naszego bestsellerowego lekkiego pojazdu użytkowego - powiedział Uwe Hochgeschurtz, dyrektor generalny firmy Opel.
Szef działu rozwoju, Marcus Lott dodał: - Nowy Opel Vivaro-e HYDROGEN doskonale trafia w potrzeby klientów flotowych. Samochód dostawczy na wodór jest idealnym rozwiązaniem na długie trasy pokonywane bez emisji, z większymi ładunkami oraz bez straty czasu na ładowanie akumulatorów. Vivaro-e HYDROGEN jest pionierem bezemisyjnej mobilności, zwłaszcza w segmencie użytku komercyjnego.
400-kilometrowy zasięg, szybkie tankowanie
Vivaro-e HYDROGEN jest oparty na zasilanym akumulatorowo-elektrycznym Oplu Vivaro-e. Zatankowanie zbiorników wodoru do pełna wystarcza na przejechanie ponad 400 kilometrów (WLTP). Ilość energii wytwarzanej przez 45-kilowatowe ogniwo paliwowe pozwala na ciągłą jazdę autostradą. Uzupełnienie zapasu wodoru zajmuje tylko trzy minuty - tyle samo, ile tankowanie oleju napędowego lub benzyny w samochodzie z tradycyjnym napędem.
W chwilach szczytowego zapotrzebowania na moc, na przykład przy ruszaniu z miejsca i dynamicznym przyspieszaniu, dodatkowej energii dostarcza akumulator litowo-jonowy o pojemności 10,5 kWh. Dzięki dodatkowemu akumulatorowi ogniwo paliwowe może pracować w optymalnych warunkach. Akumulator jest doładowywany energią odzyskiwaną w czasie hamowania, ale zapas prądu można także uzupełnić z zewnętrznego źródła, na przykład na stacji ładowania, co pozwoli na przejechanie 50 kilometrów w trybie zasilania elektrycznego. W standardowym wyposażeniu Vivaro-e HYDROGEN znajduje się trójfazowa pokładowa ładowarka (11 kW) oraz kabel do ładowania typu 2.
Dzięki przemyślanej konstrukcji Vivaro-e HYDROGEN, oferując od 5,3 do 6,1 metra sześciennego przestrzeni ładunkowej, nie ustępuje pod tym względem wersjom z silnikami spalinowymi. Elektryczny samochód dostawczy zasilany ogniwami paliwowymi jest dostępny z nadwoziem w wersji M (4,95 m długości) lub L (5,30 m) i ładownością do 1.000 kilogramów.
Uzupełnienie zapasu wodoru zajmuje tylko trzy minuty - tyle samo, ile tankowanie oleju napędowego lub benzyny w samochodzie z tradycyjnym napędem
Fot. Opel
Systemy wspomagające kierowcę
Podobnie jak wersje akumulatorowe oraz z silnikami spalinowymi Vivaro-e HYDROGEN oferuje wyjątkowo szeroki zestaw systemów wspomagających kierowcę, które podnoszą poziom bezpieczeństwa użytkowników auta. Wyposażenie obejmuje między innymi kamerę cofania z panoramicznym widokiem 180 stopni, system ostrzegania o pojazdach w martwym polu oraz przednie i tylne czujniki parkowania.
System Multimedia Navi Pro jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto - można go obsługiwać zarówno poleceniami głosowymi, jak i przez kolorowy ekran dotykowy. System nawigacji zawiera mapy Europy oraz podaje dynamiczne wskazówki dotyczące trasy i komunikaty o sytuacji w ruchu drogowym nadawane przez TMC. Użytkownik pojazdu może włączyć wstępne ogrzanie lub schłodzenie wnętrza pojazdu na postoju w czasie ładowania przez aplikację „OpelConnect”, zaś aplikacja „myOpel” umożliwia zaprogramowanie czasu ładowania.
W Vivaro-e HYDROGEN wykorzystano ponad 20 lat doświadczeń firm Opel i Stellantis w pracach na pojazdami zasilanymi ogniwami paliwowymi. Za produkcję odpowiada dział pojazdów specjalnych Opla (OSV) w Rüsselsheim. Nowy model jest kontynuacją elektryfikacyjnej ofensywy Opla. Nabywcy samochodów dostawczych tej marki mają do wyboru kilka koncepcji napędu, odpowiednich do różnych zastosowań pojazdu. Vivaro-e HYDROGEN dołącza do zasilanych akumulatorowo samochodów dostawczych Combo-e, Vivaro-e i Movano-e, na które można już składać zamówienia. (z)