Wiadomości z rynku

środa
8 maja 2024

Mercedes-Benz Trucks wyśle aż 120 eActrosów do Einride

To jedno z największych zamówień na ciężkie pojazdy elektryczne do transportu dystrybucyjnego
10 stycznia 2022

eActros uzyskuje zasięg do 400 kilometrów

Fot. Mercedes-Benz Trucks

 
Po rozpoczęciu w październiku w zakładzie w Wörth am Rhein produkcji eActrosa z akumulatorowym napędem elektrycznym, Mercedes-Benz Trucks otrzymał już pierwsze duże zamówienie na ponad 120 pojazdów. Einride – szwedzka firma technologiczna z branży transportowej, wiodący dostawca rozwiązań w zakresie zdigitalizowanego, elektrycznego i autonomicznego transportu – planuje uruchomić dla klientów na kluczowych rynkach europejskich flotę składającą się z modeli eActros 300 i eActros 400.
Mercedes-Benz Trucks zacznie dostarczać te lokalnie neutralne pod względem emisji CO2 pojazdy do ciężkiego transportu dystrybucyjnego od połowy 2022 r.
Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck Holding AG, odpowiedzialna za regiony Europy i Ameryki Łacińskiej oraz markę Mercedes-Benz w segmencie samochodów ciężarowych:
–Wraz z eActrosem zapoczątkowaliśmy nową, elektryczną erę w drogowym transporcie towarowym. Stawiamy sobie za cel elektryfikację ponad połowy naszych nowych pojazdów w Europie do roku 2030. Tak duże zamówienie dowodzi, że eActros jest właściwym pojazdem i stanowi dla nas zachętę na drodze do całkowitej dekarbonizacji branży transportowej.
Andreas von Wallfeld, szef sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Trucks: – eActros to wyjątkowy elektryczny samochód ciężarowy, który w zakresie jakości i bezpieczeństwa spełnia wysokie wymogi stawiane przez naszych klientów pojazdom z gwiazdą na masce. Włączyliśmy tę ciężarówkę w system zindywidualizowanych usług związanych z elektromobilnością. W tym celu odpowiednio wcześnie intensywnie przygotowywaliśmy naszą sieć serwisową Mercedes-Benz w Europie – zwłaszcza po to, aby móc w pełni obsługiwać także większe floty pojazdów elektrycznych. Dlatego bardzo cieszy nas fakt, że firma Einride zdecydowała się na zamówienie dużej liczby eActrosów.
Ellen Kugelberg, chief operating officer, Einride:
– Kontynuujemy rozbudowę naszej globalnej floty skomunikowanych sieciowo pojazdów elektrycznych. Z tego względu za kluczowe uważamy połączenie naszych rozwiązań softwarowych z maksymalnie zaawansowaną techniką. Jesteśmy przekonani, że Mercedes-Benz eActros jest pojazdem, na który warto postawić. Łącząc prace nad rozwojem produktów, będziemy nadal z powodzeniem przyspieszać elektryfikację branży.

 

Bezemisyjny pojazd może bez problemu operować w zielonych strefach miejskich

Fot. Mercedes-Benz Trucks

 

Zasięg pojazdu do 400 kilometrów

Akumulatory eActrosa składają się z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh i pojemności użytkowej ok. 97 kWh . eActros 400, wyposażony w cztery pakiety akumulatorowe, ma zasięg do 400 kilometrów. Technicznym sercem tej elektrycznej ciężarówki jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Ponadto, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację. Energia wytworzona w ten sposób podczas hamowania trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, a następnie może być ponownie wykorzystana do napędzania pojazdu.
eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę .

W czym „elektryk” jest lepszy od diesla

Dwa zintegrowane silniki elektryczne o wysokiej sprawności zapewniają równomierny przyrost mocy z wysokim początkowym momentem obrotowym. Bezzwłoczna dostępność momentu obrotowego z silników elektrycznych połączonych z dwustopniową skrzynią biegów zapewnia znakomite przyspieszenie, komfort oraz dynamikę jazdy, które w porównaniu z konwencjonalną ciężarówką napędzaną silnikiem wysokoprężnym umożliwiają bardziej relaksujące i mniej stresujące prowadzenie pojazdu. Nisko położony środek ciężkości sprzyja również lepszej charakterystyce pokonywania zakrętów. Przy pełnym obciążeniu silnika praca kierowcy staje się przyjemniejsza także dzięki obniżeniu hałasu wewnątrz kabiny o 10 dB, co w przybliżeniu odpowiada zmniejszeniu odczuwalnego poziomu hałasu aż o połowę. Niski poziom hałasu umożliwia też realizowanie dostaw w godzinach nocnych. Kolejną różnicą w stosunku do samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym jest znacznie mniejszy poziom drgań.

Dalekobieżny eActrosa LongHaul w 2024 roku

Pierwszy seryjny eActros zjechał z linii produkcyjnej w zakładzie w Wörth am Rhein na początku października 2021 roku. Centralnym punktem produkcji seryjnej tego modelu jest Future Truck Center – jego oficjalne uruchomienie nastąpiło wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej pojazdu. Zanim eActros trafi do Future Truck Center w celu elektryfikacji, zostaje elastycznie włączony produkcję na istniejącej już linii montażowej, obok ciężarówek z napędem konwencjonalnym. Zasadniczo budowa różnych typów pojazdów w fabryce w Wörth ma być jak najbardziej zintegrowana, a podstawowa konstrukcja montowana na jednej linii – niezależnie od tego, czy montuje się konwencjonalny silnik spalinowy, czy elektryczny układ napędowy.
W Future Truck Center ma w przyszłości odbywać się również elektryfikacja innych ciężarówek Mercedes-Benz o neutralnej emisji CO2. W drugiej połowie 2022 ma ruszyć produkcja seryjna eEconica do zastosowań komunalnych. Na rok 2024 przewiduje się gotowość do produkcji seryjnej eActrosa LongHaul – pojazdu do transportu dalekobieżnego.

 

eActros jest w pierwszym etapie produkowany na istniejącej już linii montażowej, obok ciężarówek z napędem konwencjonalnym, a potem elektryfikowany w Future Truck Center

Fot. Mercedes-Benz Trucks

 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.