Menedżer projektu Krone Maximilian Birle (po lewej) i dyrektor zarządzający Krone Ralf Faust (po prawej) widzą ogromny potencjał w projekcie GAIA-X dla sektora transportu i logistyki
Fot. Krone
W ramach projektu badawczego GAIA-X niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki (BMWi) powierzyło producentowi pojazdów użytkowych Krone zadanie opracowania koncepcji, która zoptymalizuje przepływ towarów dzięki inteligentnemu wykorzystaniu danych.
Główny europejski projekt GAIA-X postawił sobie za cel połączenie biznesu, badań i administracji w europejskim obszarze gospodarczym w infrastrukturze danych, która jest równie potężna, co bezpieczna, aby zaoferować europejskim firmom niezależną alternatywę dla rynku - wiodący dostawcy usług w chmurze oraz zapewnienie niezbędnej przepustowości dla ruchu danych w przypadku dużych projektów, takich jak jazda autonomiczna.
Sektor mobilności w obliczu głębokich zmian
Jeden z dziesięciu obszarów tematycznych GAIA-X jest poświęcony sektorowi mobilności, który stoi w obliczu głębokich zmian spowodowanych zmianą klimatu i niedoborem zasobów. Aby uczynić transport towarowy bardziej wydajnym i przyjaznym dla środowiska dzięki inteligentnej kontroli zamówień, wiarygodnym prognozom czasu przyjazdu i inteligentnemu zarządzaniu zdolnościami przewozowymi, operatorzy flot logistycznych są zaangażowani w projektowanie innowacyjnego pojazdu, aby następna generacja pojazdów ciężkich mogła być bezpośrednio dostosowana do potrzeb sektora. Terminologia GAIA-X przewiduje, że przyszłe produkty będą nazywane iWT (inteligentne nadwozie wymienne/inteligentna naczepa). Na czele kalendarza projektów jest prowadzenie wywiadów z uczestnikami rynku. Spostrzeżenia uzyskane z nich służą jako podstawa dla wszystkich dalszych prac rozwojowych GAIA-X.
Przyszłe usługi telematyczne wykroczą daleko poza znane już funkcje
Dyrektor zarządzający Krone, Ralf Faust, dostrzega ogromny potencjał dla sektora transportu i logistyki w projekcie GAIA-X:
- Technologie telematyczne są już dziś wykorzystywane do rejestrowania i dostarczania na przykład pozycji, komunikatów z układu hamulcowego lub temperatur w przestrzeni ładunkowej nadwozia wymiennego lub przyczepy. Dzięki GAIA-X przyszłe usługi telematyczne wykroczą daleko poza znane już funkcje, obejmując np. przewidywanie ETA (szacowany czas przybycia), zarządzanie trasą, sterowanie drzwiami lub stan sprzęgu w celu dalszego podniesienia jakości oraz wydajność transportu i zarządzania flotą.
Federalne Ministerstwo Gospodarki i Krone w równym stopniu dokładają się do budżetu 1,6 miliona euro dostępnego dla tej dziedziny badań. Kierownik projektu Krone, Maximilian Birle, z zadowoleniem przyjmuje to zadanie i podkreśla rosnące znaczenie bezpiecznych i sieciowych strumieni danych dla branży transportowej:
- Dla Krone udział w GAIA-X ma wyjątkowe znaczenie. Wieloletnie doświadczenie naszej firmy w dziedzinie cyfrowych usług serwisowych pojazdów użytkowych w znacznym stopniu przyczyni się do powodzenia tego projektu.
Krone jest jedynym niemieckim producentem pojazdów użytkowych uczestniczącym w GAIA-X. Oczekuje się, że projekt badawczy zostanie zakończony do końca 2024 roku.